Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › 2 manieren van aandraaien kopbouten?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 september 2010 om 16:58 #17225851
Ik ben mijn koppakking aan het vervangen en nu heb ik nieuwe kopbouten besteld die ik er ook uit heb gehaald: de buitentorx bouten (m11x110)
Op het papiertje wat bij mijn nieuwe koppakking zit staat als methode:
25nm aandraaien
3x 65 graden aandraaien
15 min warmloop (80graden celcius)
30-45 graden aandraaienDe andere manier is voor binnentorx bouten en is degene die me veel eenvoudiger en bekender voor komt:
25nm aandraaien
3×90 graden aandraaienIk zie niet hoe ik nou die eerste manier goed voor elkaar ga krijgen, mijn dop pas namelijk niet op de kopbouten als mijn nokkenassen erop zitten, en daarbij vind ik het maar vreemd om alles wat ik net nieuw met pakkingen gemonteerd heb weer los te moeten halen (nokkenassen ontsteking en kleppendekselpakking). Mijn sleutel-geluk kennende heb ik daarna een zooi die aan alle kanten gaat lekken.
Is het erg verkeerd om met deze bouten de andere manier van vastdraaien te gebruiken, of ga ik dan gegarandeerd ellende krijgen?
Misschien nog belangrijk om te vermelden: tis een coscast kop
12 september 2010 om 21:13 #17727917altijd 2de manier gebruikt. al heb ik een 3/4 dop waarmee ik wel alles kan aantrekken door alleen het kleppendeksel te demonteren
12 september 2010 om 21:22 #17727918ik gebruik ook altijd de 2de manier.
Dat warm draaien en dan natrekken heb ik nog nooit gebruikt..12 september 2010 om 21:35 #17727919Ik doe ook de 2e manier
12 september 2010 om 21:45 #17727920Manier 2 kan ook alleen maar met dit type motor.
Wou jij anders alles afbouwen om de motor te laten draaien, en vervolgens weer uitelkaar om de boel verder aan te draaien?
Dat werkt niet he:jerryManier 1 is meer voor 8 kleppers waarbij je vanaf de buitenkant al bij de kopbouten kan.
12 september 2010 om 22:15 #17727921een 8klepper doe je ook op de tweede manier, alleen doe je dan de laatste fase na het warmdraaien…. Al doe ikhet nooit zo, altijd 25nm en 3×90 en is altijd goed gegaan, ook met die uitwendige torken… morgen nog weer een x20xev doen, gaat ook gewoon weer zo. Maar heb al wel eens een koppaking set gehad waar de andere manier idd ook op stond, maar niet naar geluisterd uiteraard;)
13 september 2010 om 05:10 #17727922Originally posted by Fearless
Manier 2 kan ook alleen maar met dit type motor.Wou jij anders alles afbouwen om de motor te laten draaien, en vervolgens weer uitelkaar om de boel verder aan te draaien?
Dat werkt niet he:jerryManier 1 is meer voor 8 kleppers waarbij je vanaf de buitenkant al bij de kopbouten kan.
zoals je zelf al zegt, manier 1 kan wel, maar is zwaar onlogisch. Maar het kan wel dennie. als je de zin en tijd ervoor hebt :jerry:jerry:jerry
13 september 2010 om 08:00 #17727923Ok dan doe ik het mooi op de makkelijke manier :) bedankt voor de reacties!
13 september 2010 om 19:01 #17727924Heb m pas 1 keer hoeven te vervangen bij m’n cabrio. Had toen van de 2e nog nooit gehoord en heb m toen volgens de eerste gedaan. Is idd omslachtig maar dacht doe t maar volgens t boekje..
Heb er daarna wel een dikke 70d zonder problemen mee gereden. En trouwens als je weet dat je na 15 min. warm draaien het kleppendeksel weer eraf moet halen,dan wissel je toch pas daarna de pakking :o -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.