Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › 2 liter opvoeren maar hoe?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 december 2015 om 17:25 #18304065
veel succes met je 200-250 pk project :thumb
14 december 2015 om 18:23 #18304066Nou maartuh het alller aller aller liefste heb ik natuurlijk een 150/180pk met de eiselijke webers, spaghetti spruitstuk en een hard klinkend brullend bruut geluid.
Maar weet iemand hoeveel pk je uit een 2,0kan halen? Zonder gekkigheid en blok totaal verbouwe.
Dan kan ik kijken wat ik met het blok moet doen datik nog heb liggen.
Dus we hebben : dubbele solex , spaghetti spruitstuk dan moet ik een nokkenas bij kopen wat nog meer?14 december 2015 om 18:35 #18304067Ff weer ontopic
Er zijn een aantal mensen hier die zich beter met wat anders kunnen bemoeien ik heb gevraagd over tips niet over ruzie en kritiek.
Ik ben niet iemand die er totaal geen verstand van heeft ik weet best dat het wat kost het doel is mijn asconaatje sneller te krijge met voorbeeld 180pk ofso dan geven jullie een lijstje met alles erop en eraan en zeggen bijv succes met je project…..
Nogmaals het is geen project ik heb tips nodig geen kritiek.
Het is een beetje een hobby (natuurlijk) dus hoef er maar 120/130 pk ofso in te hebben.
Wat ik tot nu toe wel heb bereikt is een lijst waar ik uit kan kiezen ;)
Maar weet nou niet wat ik precies bij wat moet doen.
Of is alles wat mr….op zn lijst heeft gezet een effect voor pk winning?
Of moet je sommige dingen veranderen zodat de “snellere setup” niet kapot gaat?14 december 2015 om 21:05 #18304068@asconaB2.0 wrote:
Ff weer ontopic
Er zijn een aantal mensen hier die zich beter met wat anders kunnen bemoeien ik heb gevraagd over tips niet over ruzie en kritiek.
Ik ben niet iemand die er totaal geen verstand van heeft ik weet best dat het wat kost het doel is mijn asconaatje sneller te krijge met voorbeeld 180pk ofso dan geven jullie een lijstje met alles erop en eraan en zeggen bijv succes met je project…..
Nogmaals het is geen project ik heb tips nodig geen kritiek.
Het is een beetje een hobby (natuurlijk) dus hoef er maar 120/130 pk ofso in te hebben.
Wat ik tot nu toe wel heb bereikt is een lijst waar ik uit kan kiezen ;)
Maar weet nou niet wat ik precies bij wat moet doen.
Of is alles wat mr….op zn lijst heeft gezet een effect voor pk winning?
Of moet je sommige dingen veranderen zodat de “snellere setup” niet kapot gaat?Leer eerst ff autorijden man, je doet maf en je praat een berg onzin. Neem dat ff aan van een 25 jarige ;) En de mensen die je tot nu toe geadviseerd hebben, hoeven echt geen weerwoord of uitleg op het gebied van oudere Opel motoren :’)
15 december 2015 om 00:46 #18304069Knap je 2.0 op, kijk of de lagers nog goed zijn, zoniet vervangen, eventueel boren honen gewoon dat die weer helemaal fris is.
Dan ander nokkenasje, luchtfitler, carberateur, uitlaat. En doe er verder niet teveel aan. Dan rijd het prima voor een beginner.15 december 2015 om 10:30 #18304070Dat lijkt me een heel goed plan, steek er veel van op geniet van de tijd dat je samen met je opa er aan bezig bent.
Pak het rustig aan, niet teveel en te wild in een keer, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven heVoor hulp kun je best hier terecht hoor, of voor kennis, maar dan beter met concrete vragen en een beetje realisme erbij :)
Hou het enthousiasme vast en voeg er wat kennis en ervaring aan toe dan komt het wel goed15 december 2015 om 11:40 #18304071Dankjewel voor de reacties ik doe het idd lekker rustig aan en een tijdje leren rijen met een bijna standaard blokkie.
Opvoeren kan tenslotte altijd nog ;)
Mijn opa weet wel wat maar is na de jaren nog al het een andervergeten bijv hoeveel en wat voor spruitstukken er waren dat soort dingen gelukkig heb ik voor andere hulp jullie nog :)15 december 2015 om 12:24 #18304072Voor dat dit topic sluit heb ik toch een wat offtopic vraagje, aangezien ik nu al 2 keer het “andere remmen” verhaal voorbij zie komen. Ik heb dit nu ook vaker gezien in andere topics met hetzelfde doel, het verhogen van de PK’s.
De vraag is, wat heeft het verhogen van de PK’s te maken met rem kracht als je het gewicht van de auto niet drastisch verhoogd en er niet mee gaat racen?Ik vraag dit omdat naar mijn weten het niet uit moet maken of je nu met 400 PK 100km/u rijd en dan remt, of dat je 50 PK hebt 100km/u rijd en dan remt ( zolang het gewicht van de auto niet veranderd natuurlijk ).
15 december 2015 om 12:53 #18304073AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nee dat maakt inderdaad niets uit
Maar waarom hebben b.v ferrari.s
Mega grote remschijven met remklauwen met minimaal 6 zuigers per klauw….
Daar mag je ook maar max 130 mee rijden…..Investeren in Meer vermogen doe je niet
Om er nooit gebruik van te maken…..15 december 2015 om 14:28 #18304074@louwe 16 klepper wrote:
Nee dat maakt inderdaad niets uit
Maar waarom hebben b.v ferrari.s
Mega grote remschijven met remklauwen met minimaal 6 zuigers per klauw….
Daar mag je ook maar max 130 mee rijden…..Investeren in Meer vermogen doe je niet
Om er nooit gebruik van te maken…..Er gebruik van maken doet een normaal denkend mens niet op de openbare weg.
Dus dan hebben we het al snel over een circuit.
Waar de winst van grotere remmen merendeels invloed uiten op snellere ronde tijden door later te kunnen remmen.Meeste mensen willen juist sneller optrekken. Vandaar dat PK verhoging ter sprake komt.
Grotere remmen maken je auto zwaarder, dus in theorie ga je er juist op achteruit ;).
Nog reden waarom ik nooit snapte dat mensen grotere remmen adviseren bij het verhogen van de PKs :).Anyways, genoeg offtopic gechat. :D
15 december 2015 om 15:55 #18304075De meesten beginnen verkeerd met het aanpassen opvoeren van hun bolide.
Men begint gelijk met het monteren van een pk beul.
Maar je moet juist eerst de remmen, het onderstel: veren, schokdempers en wielen en dan de pk beul monteren.
Het is dan net een Fiat Panda met een Ferrari motor, als je eerst een pk beul monteert.
Is wel spannend natuurlijk. ;)15 december 2015 om 16:39 #18304076@jethro wrote:
De meesten beginnen verkeerd met het aanpassen opvoeren van hun bolide.
Men begint gelijk met het monteren van een pk beul.
Maar je moet juist eerst de remmen, het onderstel: veren, schokdempers en wielen en dan de pk beul monteren.
Het is dan net een Fiat Panda met een Ferrari motor, als je eerst een pk beul monteert.
Is wel spannend natuurlijk. ;)Dat is voor de racerij van toepassing idd.
Maar zoals ik net ook al zei, meeste lui willen gewoon enkel harder en sneller optrekken. Daar doet harder kunnen remmen helemaal niks mee.
Dus ja, als je serieus gaat racen dan komen grotere remmen VER voor je denkt aan PKs verhogen.Maar om enkel die ene andere GTI er uit te trekken is het banden, onderstel , gewicht, PKs, overbrenging & en vast nog een aantal andere dingen van toepassing.
Grotere remmen trekt je auto niet harder van op! ;)15 december 2015 om 17:00 #18304077ik ben destijds begonnen met een LET in mijn ascona B te lepelen
verder standaard remmen , alleen de klauwen rood gemaaktop de terugweg van een opel meeting in assen , gewoon met 200 achter een astra opc :shock:
toen geleidelijk aan alles aangepast , wilwood 4 zuiger klauwen voor
deze zijn echt wel lichter als standaard klauwen hoor, schijven zullen dan wel wat zwaarder zijn
dus gewicht zal niet echt veel maken, achter zware trommels, voering, ankerplaten, vervangen voor schijvennu gebeurt er echt wel wat als je met 150 op de rem trapt , vergeleken met standaard
en het blijft ook gewoon remmen , geen fading15 december 2015 om 19:20 #18304078je kunt allemaal wel heel hard willen remmen maar dan moet je wel hopen dat diegene die achter je rijd dat ook kan
15 december 2015 om 20:08 #18304079@Maartuh wrote:
@asconaB2.0 wrote:
Haasje 17…..1,6 van een astra zeker ja dan snap ik dat.
Duuuus mr 16klepper denjt de wikipedia van opel forum te zijn haha
Oke , dus ik heb het erover gehad met een collega en ben van plan er toch c20xe in te doen.
Weet iemand hiervooreen versnellingsbak ? Of past mijn 5bak eronder die volgens mij uit een c ascona komt.
Dan moet ik hem toch kopen met kabelboom?
En de uitlaat aanpassen denk dat dat de beste oplossing isDat is ie ook wel eigenlijk :) :thumb :wors
Misschien goed moment om te leren dat iemand die niet gelijk met je mee praat soms degene is die het goed met je voor heeft.Zou als ik jou was eerst gaan rijden met een standaard motor en dan eens gaan inlezen en nadenken over wat je wil veranderen.
http://www.howstuffworks.com” onclick=”window.open(this.href);return false; en dat soort sites beetje doornemenBegin eens met een ander luchtfilter of uitlaat en dan gewoon stap voor stap verder, nokenassen, en dan kiezen welke kant je op wilt, turbo of niet, injectie of carburateurs etc dan leer je alles terwijl je het doet.
Plus in de tijd dat je rijdt zul je ook zien dat je wel kunt gaan tunen, maar is je basis wel goed? Is je auto roest vrij?
Heb je ook aan je remmen gedacht?Beter zorgen dat je bijvoorbeeld goed stil kan komen te staan en dat je auto door de apk komt voodat je al je geld aan de motor uit geeft toch?
15 december 2015 om 21:23 #18304080Ik vind het leuk dat er jonge mensen zijn die interesse hebben in een oude auto. Ik wil ook mijn ervaring delen.
Ik heb 16 Jaar geleden een originele Opel Manta GSi gekocht uit 1985. Af fabriek heeft een 2.0 CIH 110 pk. Dit is op zich prima voor een auto van net iets meer dan 1000kg. Als snel wilde ik meer rijplezier uit mijn Manta halen. Ik ging ieder jaar wel mee met een toerit in of door Duitsland. Dit omdat ik het meest geniet als ik aan het rijden ben met mijn auto. Als je sportief gaat rijden met je auto kom je erachter dat die oude Opel af fabriek hier en daar wat te kort schiet. Ik heb tijdens het rijden bedacht dat een betere wegligging, iets meer vermogen en betere remmen mijn plezier in het rijden wel zou verhogen. Op een gegeven moment houden de standaard remmen er mee op in de bergen. Een oude Opel staat bekend om zijn zwakke remmen. Ik ben begonnen met het verbeteren van de wegligging. De Manta is voorzien van een set veren en schokbrekers van het merk Billstein. Ook heb ik in de langsdragers van de achteras nylon bussen geperst. Dit heeft er voor gezorgd dat ik een stuk sneller door de bochten kan. Vervolgens heb ik de remmen aan de voorkant vervangen voor geventileerde schijven met iets grotere remklauwen. Dit heeft het remvermogen aanzienlijk verbeterd. Nu blijft de Manta goed remmen tijdens een dag toeren in de bergen. Ik heb altijd het idee gehad dat 140 pk voldoende is om leuk te sturen. De vermogens toename heb ik gerealiseerd door de montage van een RVS groep-N uitlaat. Ook heb ik de Manta voorzien van een nokkenas set van Irmscher. Vervolgens heb ik het gasklephuis uitgehoond om de motor van meer lucht te voorzien. Uiteindelijk komt er, na het afstellen op de testbank, 130 pk uit het blok. Nu wil ik nog een verstelbaar nokkenas tandwiel plaatsen, zodat de afstelling nog net iets beter kan. Hiermee hoop ik nog een paar extra pk’s te vinden. Dit alles heeft er voor gezorgd dat ik met meer plezier door de bergen rijd.
Mijn advies is;1 zorg dat de basis van de auto goed is. 2 Bedenk dan wat je wil met je auto. 3 En neem vervolgens de tijd om te doen wat je wil.
Ik heb er bewust voor gekozen om de 2.0 subtiel op te voeren. Ik kan nu nog mee doen met het concours, hij lijkt van buiten nog origineel. Is originaliteit niet belangrijk, maar wil je wel snel door de bochten rijden dan zou ik voor een viercilinder kiezen. En dan bedoel ik een 2.0 16v of een 2.4 8v, omdat dit compacte motoren zijn. Iedere kilo voor de vooras zit in de bochten in de weg. Wil je alleen snel zijn op het rechte stuk dan zou ik voor een 6 cilinder kiezen. En dan vind ik een ouderwetse 3.0 in lijn wel leuk staan in een oude Opel. Wil je losgaan op het circuit dan zou ik ook losgaan met je auto. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je hobby.16 december 2015 om 11:06 #18304081AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Outzy wrote:
@jethro wrote:
De meesten beginnen verkeerd met het aanpassen opvoeren van hun bolide.
Men begint gelijk met het monteren van een pk beul.
Maar je moet juist eerst de remmen, het onderstel: veren, schokdempers en wielen en dan de pk beul monteren.
Het is dan net een Fiat Panda met een Ferrari motor, als je eerst een pk beul monteert.
Is wel spannend natuurlijk. ;)Dat is voor de racerij van toepassing idd.
Maar zoals ik net ook al zei, meeste lui willen gewoon enkel harder en sneller optrekken. Daar doet harder kunnen remmen helemaal niks mee.
Dus ja, als je serieus gaat racen dan komen grotere remmen VER voor je denkt aan PKs verhogen.Maar om enkel die ene andere GTI er uit te trekken is het banden, onderstel , gewicht, PKs, overbrenging & en vast nog een aantal andere dingen van toepassing.
Grotere remmen trekt je auto niet harder van op! ;)heb je zelf wel eens echt gereden in een auto
met flink meer vermogen dan af fabriek??????grotere / betere remmen is niet metteen meer gewicht
vaak zelfs minder door de betere lichtere remklauwenharder optrekken staat gelijk aan harder moeten afremmen
enkel nodig voor circuit gebruik??????
circuit steekt niemand over
rijd iedereen de zelfde kant op
op de openbare weg is dat iets anders….de meeste rijke stinkerds die een porsche Ferrari lamborghini ,whateffer
komen nooit met hun bolide op t circuit
sterker nog de meeste kunnen wel zo,n auto betalen
maar er niet fatsoenlijk mee losgaan
daarom worden er ook zoveel kapot geredeneen Ferrari zonder schade is zeldzamer dan een opel zonder roest king:
remmen is veeeel belangrijker dan optrekken
quote:
“power is nothing whitout control”16 december 2015 om 12:05 #18304082Opel christiaan dat is zeker een gaaf verhaal dat je je opel bouwd met liefde voor opels zodat je strak door kan scheuren in de bergen dat vind ik serieus een intresant verhaal.
Zelf wil ik mijn auto bouwen om strak door de bochten te kunnen en inderdaad ik wil ook iets meer pk niet voor de bergen maar het liefst gewoon voor op de weg :D
Maar mijn auto is roestvrij en in zeer goede staat.
Daarom wil ik over naar tuning ondat ik aan mijn auto met passie voor opels wil blijven sleutelen.
Het kan tenslotte altijd sneller en beter16 december 2015 om 14:28 #18304083Daar heeft louwe gelijk in als je een snelle auto wil moet je zeker aan je veiligheid denken : veiligheid voorop!
Je kan ook lichtere speciale remmej kopen die ze gebruiken in de racerij.
Ik zou ook aan je wielophanging denken.
Je wielophanging moet al de krachten van de auto opnemen dus trek krachte remkrachten en g krachten voor de bochten.
Denk eerst aan je onderstel dan naar boven werke16 december 2015 om 16:08 #18304084@louwe 16 klepper wrote:
heb je zelf wel eens echt gereden in een auto
met flink meer vermogen dan af fabriek??????grotere / betere remmen is niet metteen meer gewicht
vaak zelfs minder door de betere lichtere remklauwenharder optrekken staat gelijk aan harder moeten afremmen
enkel nodig voor circuit gebruik??????
circuit steekt niemand over
rijd iedereen de zelfde kant op
op de openbare weg is dat iets anders….de meeste rijke stinkerds die een porsche Ferrari lamborghini ,whateffer
komen nooit met hun bolide op t circuit
sterker nog de meeste kunnen wel zo,n auto betalen
maar er niet fatsoenlijk mee losgaan
daarom worden er ook zoveel kapot geredeneen Ferrari zonder schade is zeldzamer dan een opel zonder roest king:
remmen is veeeel belangrijker dan optrekken
quote:
“power is nothing whitout control”Doe ff lekker chill ofzo. Deze reactie is nergenst voor nodig.
Ik zeg enkel dat voor mensen die harder willen rijden PKs verhogen een optie is. net als banden of ( drastisch ) gewicht verlagen.
Grotere remmen plaatsen gaat geen enkele auto ineens harder van rijden.Enige reden om voor normaal weg gebruik grotere remmen te plaatsen is voor de hogere top die een auto krijgt.
Dat is door de simpele reden dat je remweg vergroot bij je MAX snelheid.
PKs beinvloed de snelheid!
Snelheid beinvloed je remweg ( alleen bij MAX snelheid )!Zoals ik al eerder zei. Of je nou een auto van 1000 pks neemt of 1 van 50 pks, beide 1000 kg. Als ze dezelfde remmen hebben en beide 100 km/u rijden is de remweg hetzelfde. Er veranderd geen hol.
Het mag duidelijk zijn dat we hier niet praten met mensen die hun auto allemaal willen opfokken om iedere week het circuit op te gaan.
Dus als ze hier komen voor advies in PKs verhogen is het voor mij totaal onlogisch als men dat gaat roepen dat ze eerst hun remmen moeten aanpassen. Want das gewoon kul.Wat betreft je vergelijking met Ferrari enz.
Die zijn gebouwd om, als ze het circuit opgaan, ff wat beter te presteren dan een standaard Opel OPC.
Dus mag wel hopen dat daar dan goede remmen onder zitten, denk je niet?
En ik hoop dat het nu wel duidelijk is onderhand dat dat niet te maken heeft met de PK verschil tussen die 2.Maar okay nu heb ik het al meerdere keren uit gelegd.
Ik kan ook lullen over massa, voorwaardste kracht, wrijvingskracht, zwaartekracht enzo. Om het nog duidelijker te maken.
Maar daar heb ik geen zin in.
Als je nooit op het circuit komt en als je nooit je topsnelheid bereikt, na het opfokken van je kar.
En je wil er toch grotere remmen er onder gooien, omdat…. whatever.
Dan doe je dat maar lekker. ;)16 december 2015 om 17:11 #18304085ik zat er aan te denken om er nog grotere remmen onder te zetten, terwijl ik nooit harder als 100 rij :thumb
@asconaB2.0 heb je geen foto’s van jou ascona? dat is altijd leuk om te zien , en dan weten we ook waar je over praat
17 december 2015 om 11:34 #18304086Louwe heeft inderdaad een lomp gedrag van mensen “helpen”.
Klopt als je hogere top hebt dan grotere remmen geld ook als je een zwaarder blok erin legt.
Louwe hebt t liefst remmen op zn invalide kar van een volvo fh16 750 hahaha.
Maar voor sneller optrekken heb je zeker geen sterkere remmen nodig.
Ik ben monteur dus wat weet ik er ook van eh mr klap klepper. ;)17 december 2015 om 11:41 #18304087En Toch klopt t niet helemaal. Wanneer je meer vermogen hebt zal de versnelling sneller zijn. Hierdoor heb je dus meer Rem vermogen nodig om binnen dezelfde afstand stil te komen staan.
En bij een constante snelheid maakt het natuurlijk niet uit, maar met alle rotondes oversteekplaatsen in Nederland ben je vaak nog aan het optrekken als je alweer in de rem moet.
Buiten dat zul je veel vaker moeten remmen omdat je toch gebruik gaat maken van het vermogen. En dan warmen de remmen eerder op waar beter remmen weer beter afkoelen.
Ik ben voorstander van vooraf verbeteren van de remmen. Rijd ook een stuk prettiger als je flink doortrekt en even moet remmen.
17 december 2015 om 12:39 #18304088AnoniemLid sinds:
1 January 1970@asconaB2.0 wrote:
Louwe heeft inderdaad een lomp gedrag van mensen “helpen”.
Klopt als je hogere top hebt dan grotere remmen geld ook als je een zwaarder blok erin legt.
Louwe hebt t liefst remmen op zn invalide kar van een volvo fh16 750 hahaha.
Maar voor sneller optrekken heb je zeker geen sterkere remmen nodig.
Ik ben monteur dus wat weet ik er ook van eh mr klap klepper. ;)als we het over lomp hebben kun jij er ook wat van :thumb
ok ik zet het er soms wel eens te duidelijk in
maar vind het echt n ergernis als er mensen flauwekul postteneen cih kun je niet opboren de ruimte is er domweg niet dan blijft er amper een cilinderwand staan
daarom word n grotere inhoud verkregen door de slag te wijzigen…..met alle nare gevolgen vandien kantelende zuigersals je met een auto met 50 pk 100km/h rijd
of met een auto met het zelfde gewicht met 500 pkja dan heb je inderdaad dezelfde remweg das theorie waar geen speld tussen te krijgen is…
maar auto rijden bestaat niet alleen uit optrekken ;)
meer alle mensen met ervaring en alle auto bouwers zullen wel geen gelijk hebben ;)pak als voorbeeld een astra f
een 1,6 heeft ook niet dezelfde remmen als een 2.0 16v
terwijl het gewicht niet veel verschildmaar goed jij bent met je bijna 18 jaar al volleerd monteur :thumb :wors
dus waar bemoei ik me mee ???????????begrijp ik alleen niet waarom je hier moet vragen hoe je ascona door de apk te krijgen :angel
zijn allemaal nog simpele probleempjes ook ;)ik wil iedereen wel helpen
ook ascona 2.0 wel
maar dan moet die zich wel wat anders opstellen :shock:
en de dingen die die op het www wil zetten eerst maar eens controleren voor die ze post/roept king:17 december 2015 om 17:58 #18304089@Haasje17 wrote:
En Toch klopt t niet helemaal. Wanneer je meer vermogen hebt zal de versnelling sneller zijn. Hierdoor heb je dus meer Rem vermogen nodig om binnen dezelfde afstand stil te komen staan.
En bij een constante snelheid maakt het natuurlijk niet uit, maar met alle rotondes oversteekplaatsen in Nederland ben je vaak nog aan het optrekken als je alweer in de rem moet.
Buiten dat zul je veel vaker moeten remmen omdat je toch gebruik gaat maken van het vermogen. En dan warmen de remmen eerder op waar beter remmen weer beter afkoelen.
Ik ben voorstander van vooraf verbeteren van de remmen. Rijd ook een stuk prettiger als je flink doortrekt en even moet remmen.
De tijd die je nodig hebt om een snelheid te bereiken is niet relevant. Enkel de snelheid die je bereikt hebt.
Je moet maar zo denken “wat doe ik niet om het moment dat ik rem?” en dat is dus gas geven. Das het moment dat al je PKs geen ene moer meer betekenen. ;)Jullie moeten me ook niet verkeerd begrijpen. Ik ben VOOR het veranderen van de remmen. Maar alleen omdat het de veiligheid vergroot. En dat is met (sommige) bestuurders wel handig :). Zeker als ze hun PKs verhogen.
Maar dat betekend niet dat die twee dingen direct invloed op elkaar hebben.
Enkel indirect. En enkel met betrekking tot de (ongelimiteerde) maximale snelheid van je auto. -
AuteurBerichten
- Het onderwerp ‘2 liter opvoeren maar hoe?’ is gesloten voor nieuwe reacties.