Forumindex › Forums › Modellen › Omega › 2 koelvinnen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 juli 2009 om 05:39 #17210976
Hallo mede omega rijders
Bij mijn Omi zitten twee koelvinnen eentje aan de voorzijde en een aan de achterzijde van de radiator’s ( zijn er ook twee).
De ene aan de achterzijde doet het wel maar die voorste niet.:wtfGaat deze alleen in extreme warmte aan of moet ie eerder aanslaan???
Heb de motor al stationair naar het aanspring punt gebracht (rond de 100 graden Celcius) maar dan gaat alleen die achterse flink draaien.:o
Wie weet het??????
28 juli 2009 om 15:35 #17504372voorste is bij mijn weten voor de airco
gr ron
28 juli 2009 om 15:37 #17504373normaal draaien ze bijde tegelijk voor zover ik weet.
bij mijn Vectra wel in ieder geval.
willem
28 juli 2009 om 18:14 #17504374voorste draait bij mij alleen als de airco aanstaat
29 juli 2009 om 05:42 #17504375origineel gepost door fluks
voorste draait bij mij alleen als de airco aanstaatHij doet helemaal niets, ook niet als de airco aanstaat.
mag ( en kan ) ik deze koelvin verbinden met de gewone koelvin????
29 juli 2009 om 06:17 #17504376mijn buurman heeft het zelfde probleem,als de thermostaat open gaat springt niet de fan aan motor zijde aan,die eigenlijk bedoeld is hiervoor.
maar 1 van de 2 airco fan’s aan bumper zijde. de rechter airco fan doet niks en de koel fan aan motor zijde doet ook niks. stekkers zitten goed aangesloten,en zie geen om lussingen,van kabels. gr,martijn29 juli 2009 om 15:40 #17504377Is dan niet de sensor kapot op de radiator???
Er zitten er twee op. Links eentje boven en eentje onder.
gr Jack
29 juli 2009 om 21:41 #17504378heb ik nagekeken en deze doen het. net als de extra elec. pomp aan de radiateur naast je accu, deze geeeft bij hem geen spanning meer op de bedrading.erg vreemd deze moet toch mee draaien voor circulatie,net als de grote ectra pomp,maar jack jij bent zeker noh niet zo ver om dit ff te checken bij jou? enne wil het en beetje lukken?gr,martijn
30 juli 2009 om 14:52 #17504379Nee zover ben ik nog niet.
Maar ik weet wel dat bij mij de twee voorste tegelijk draaien.
Gr Jack
30 juli 2009 om 18:16 #17504380origineel gepost door martijn_maja
heb ik nagekeken en deze doen het. net als de extra elec. pomp aan de radiateur naast je accu, deze geeeft bij hem geen spanning meer op de bedrading.erg vreemd deze moet toch mee draaien voor circulatie,net als de grote ectra pomp,maar jack jij bent zeker noh niet zo ver om dit ff te checken bij jou? enne wil het en beetje lukken?gr,martijnBeide ventilatoren moeten draaien, in de lage stand staan ze serie geschakeld (dus werken op 6 Volt elk) en in de hoge stand worden ze parallel geschakeld (dus normaal 12 Volt). Er zijn dus geen aparte airco- en motorkoelfan o.i.d.
Gr.
Andrew
30 juli 2009 om 19:26 #17504381je bedoelt dus alle 3? weet je dat zeker andrew normaal werken er maar 2. de fan aan blok zijde is alleen voor de motor en die draaid bij de 2,5v6 en mijn mv6 eigenlijk nooit, alleen de voorste 2, dan komt de enkele als het goed is erbij bij extreme temperaturen. maar het elec.pompje op de radiateur naast de accu kan iemand voor mij meten wanneer deze spanning krijgt? normaal moet er ook een fan zijn voor de airco, dan zouden de voortse 2 een dubbele stand hebben of of de achterste springt aan als de airco aan gaat zodat de achterste dan de koelvloeistof over neemt. sorry omegakokkie voor het misbruiken van je topic:angel
31 juli 2009 om 19:24 #17504382Het word mij nu nog nie duidelijk,
Ik ben nu van plan om de voorste koelvin los te koppelen en deze verbinden met een schakelaar op het dashboard.
Maar weet iemand hoeveel amp. z’n ding is??? anders moet ik hem helemaal loshalen van de radiateur .( dit ivm met de relais en zweefzekering die er tussen komt.)
31 juli 2009 om 20:19 #17504383@ martijn_maja
Ik heb het over de 4-cilinder motor, waarop Omegakokkie volgens mij doelt, want hij heeft het over 2 fans. Die hebben een fan voor en een fan achter de radiateur. De situatie met 3 fans bij de 6-cilinders heb ik nooit uitgezocht.@ omegakokkie:
Is die voorste fan niet gewoon overleden?
Je moet niet de fan zelf gaan schakelen via een schakelaar in de auto, maar de massa van het stuurrelais in de zekeringkast bij de accu die via het thermocontact wordt geschakeld. Zo heb ik het ook gedaan. Er zijn trouwens 2 relais, de lage en hoge stand van de fans. Ik heb beide relais via een dubbelpolige schakelaar (dus onderling gescheiden) inschakelbaar gemaakt en dan activeer je beide fans op hoge snelheid (de parallelschakeling die ik eerder omschreef).Succes,
Andrew
1 augustus 2009 om 14:49 #17504384Andrew2
de voorste fan is nie dood, want als ik hem direct op de accu aansluit gaat ie als een gek draaien.Je hebt het mooi omschreven hoe ik het beste die fan kan aansluiten, maar zoals mijn naam al is (omegakokkie) ben ik daar niet helemaal in thuis.
Kan ik hem ook niet gewoon door lussen van de fan die het wel doet?????
Of kunnen de draden en zekering dat niet hebben????:hmmz1 augustus 2009 om 17:52 #17504385ik zit momenteel nog in Zweden met mijn pda-telefoon te internetten/priegelen, ik zal volgende week uitgebreider toelichten hoe je het moet doen.
Andrew
1 augustus 2009 om 18:01 #17504386Mag da ook nie tijdelijk???
Ik ga namelijk maandag naar zuid Frankrijk en met die warmte daar in de bergen kan mijn Omi alle frisse lucht zeer goed gebruiken:D
2 augustus 2009 om 08:28 #17504387Continue draaien kan zeker.
Moet alleen even uitzoeken welke thermo schakelaar er voor de vin is.
Deze moet je loshalen en dan dorlussen.
Gr Jack
2 augustus 2009 om 22:49 #17504388maandag weg is wel kort dag, anders had ik ff voor je onder die kap gekropen wijchen is niet zo wijt, had ik ff paar sensors mee genomen. door lussen kan, stekker van de thermische schakelaar los halen en op die draden door lussen, dus min en plus en ff een losse zekering er tussen. mocht het niet lukken en je hebt maandag tijd bel me ff je hebt als het goed is mijn nr. van mijn neef gehad gr,martijn
15 augustus 2009 om 18:55 #17504389Daar zijn we weer, gisteren terug vanuit zuid-Frankrijk.
Mijne Omi heeft zich keurig gedragen ( en ik ook) met de temperatu
De heen weg is ie onder de honderd graden gebleven op de tolweg(met airco aan) en op het laaste stuk ,z’n 150 km door de bergen op de honderd graden, toch maar de airco uit en de ARKO aan.
Daarmee kreeg ie weer voldoende frisselucht.De dagen daar heeft ie zich keurig gehouden, heb alleen wat olie moetn bij vullen(maar ja daar is ie bekend mee, dus voor de zekerheid 5 liter Castrol High Millages 15W40 mee).
De terug weg ook weer goed, zelfs met 34 graden in de file door Lyon, was wel afzien voor ons durfde de airco niet aan te zetten.
Al bij al Respect to my Omi , 13 jaar oud en 267.000 km achter de kiezen.
16 augustus 2009 om 07:21 #17504390je hebt ze dus weer lekker bruin gebakken:jerry, en nu ff een thermo schakelar halen en wisselllen. enne welkom terug.
16 augustus 2009 om 07:57 #17504391origineel gepost door martijn_maja
je hebt ze dus weer lekker bruin gebakken:jerry, en nu ff een thermo schakelar halen en wisselllen. enne welkom terug.Hoezo thermoschakelaar, je kunt beter de luchtstroom door de condensor en radiateur schoonmaken (en de doorstroming van de radiateur controleren, vraag maar aan Jack). Ik heb dat voor de vakantie gedaan en daar kwam heel veel vuil uit (verstopte lamellen plus een “composttuintje” achter de voorste koelfan). Ik heb toen ook een nieuwe radiateur geplaatst. De warmloopproblemen zijn mij van de laatste jaren maar wat goed bekend en nu definitief verleden tijd.
Afgelopen vakantie is de temperatuur niet boven 90 graden geweest en ik kan je verzekeren dat er momenten waren dat de motor EEEECHT heeft moeten werken. Aan de Noorse kust plotseling een bergpas, die over een lengte van vele kilometers met 10% omhoog ging, dat dus met de caravan en 5 personen, brullend in de 2e versnelling met 4000 toeren en af en toe de 1e versnelling. Onderstaand het moment dat we boven waren. Het loopvlak van de achterbanden was toen zo warm, dat je je hand er graag weer vanaf haalde.
Andrew
16 augustus 2009 om 08:01 #17504392Mooie caravan Andrew!!
En onze 2.2’s kunnen best nog wat!:P
Grtzz Heut
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.