Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › 2 gaatjes in uitlaat, wat te doen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 december 2011 om 22:09 #17244609
Opel Vectra 10/1999 (facelift), 2.0i 16v (136pk), 35 000km
Onlangs hoorde ik een licht roffelend geluid dat geleidelijk aan harder werd naarmate de toeren in de hoogte gingen. Het geluid kwam van de linker voorkant (onderkant) van de wagen. Mijn eerste gedacht was een gaatje in de uitlaat, dit vermoeden werd zonet in de garage bevestigd.
Betreft dus 2 kleine roestgaatjes in het voorste deel van de uitlaat.
Garagist: “Ik weet niet of lassen mogelijk is aangezien er zich een hitteschild rond bevindt, indien niet mogelijk moet de gehele uitlaat worden vervangen, behalve als het achterste uitlaatgedeelte een apart stuk is, maar het kan op zich geen kwaad om hiermee rond te rijden, maar op de keuring zouden ze het wel opmerken.”
Nu is mijn vraag, heeft hier iemand ervaring mee? Kan dit gelast worden, zoniet moet dan de gehele uitlaat vervangen worden? En om al wat verder te denken, indien nodig wat zijn dan de geraamde kosten van een nieuwe uitlaat (of een 2dehands)?
Alvast bedankt!
27 december 2011 om 22:22 #17964703Ik weet wel dat een garage heel snel is met “vervangen die hap” en het verhaal vaak wat aandikt, zodat jij wel even komt afrekenen achteraf.
Lassen kan in 9 van de 10 gevallen makkelijk.
Gedeeltes kun je bestellen en op de sloop halen eventueel.Je kunt het zo goedkoop en duur mogelijk krijgen.
27 december 2011 om 23:35 #17964704GunGum is een kneedproduct die hiervoor speciaal gemaakt is. Een Pasta die je over je gaatjes smeert, rustig laat uitharden en knoerhard wordt. Mag je ook mee naar de APK :thumb
Goedkoop en gemakkelijk.
Grtz Seth
27 december 2011 om 23:37 #17964705volgens mij kun je een hitte schild er ook af halen toch?
ach en als gungum nie werkt ma wat keedbaar ijzer er op :P28 december 2011 om 00:21 #17964706@BlueAstraG wrote:
Ik weet wel dat een garage heel snel is met “vervangen die hap” en het verhaal vaak wat aandikt, zodat jij wel even komt afrekenen achteraf.
Met een uurloon van tegenwoordig is het handiger direct te vervangen dan te gaan lassen en vervolgens over 3mnd later weer opnieuw te moeten terugkomen. Uiteindelijk is de klant dan zelf veel duurder uit. Als je het zelf kan of een handige neef hebt is het zeker een goede optie. Jij doet het wel heel zwart over komen voor de garagist hoor.. pffff
28 december 2011 om 09:16 #17964707Ik heb dit laats ook gehad met de tigra van de vrouw, die moes ook voor de apk, en de midden demper was ook lek, zat een klein scheurtje in , ik dacht ook daar doen we wat gungum op, en dan kan die nog wel even mee, dan vervangen we die wel na de winter. 3 dagen later hing de uitlaat er los onder, was die helemaal door gebroken.
dus soms kan je maar beter meteen vervangen, want het is maar tijd rekken
28 december 2011 om 10:24 #17964708als het dit deel is zou ik het gewoon laten vervangen
bij de flens en het splitsstuk is roestgevoelig
dus dat er al 2 lekjes in zitten lijkt me dat ie voor de rest ook al niet fris meer is
en op roest kun je niet lassen ;)Mario
28 december 2011 om 10:49 #17964709ja altijd het begin van het einde.
dat gaatje is eigenlijk al veel groter als je gaat porren je kan het zo vaak oplappen als je wilt maar je blijft bezig en je ergeren.
gewoon vervangen is het beste(en rustgevendste haha)
en je hoeft natuurlijk alleen maar het gedeelte te vervangen wat stuk is al zal de rest er waarschijnlijk ook wel snel aankomen
als je zelf kan lassen is het goedkoop om te blijven oplappen maar als je het moet LATEN lassen met de nodige kosten steeds dan ken je beter eenmalig nieuw vervangen kun je weer jaren vooruit28 december 2011 om 11:56 #17964710de uitlaat beststaat uit diverse delen dus het is niet zo dat bij het voorgedeelte met wat ellende dat dan de hele pijp vervangen moet worden .
dus alleen het gedeelte wat niet best is .
kijk op hbase of op http://www.winparts.nl daat kan je zien dat hij uit delen bestaat .
28 december 2011 om 12:41 #17964711Alvast heel fel bedankt voor alle reacties!
Indien het mogelijk zou zijn om enkel een klein stuk uitlaat te vervangen en dit niet te kostelijk is, zou ik dit het snelste overwegen. Ik ben niet van plan om nog jaren met de wagen te rijden, pak nog hooguit 6maanden – 12maanden, daarom ben ik niet zo een fan van preventief de gehele uitlaatlijn te vervangen. Zeer tijdelijke oplossingen zoals Gungum lijken mij niet aangewezen aan de hand van de overwegend negatieve reviews die ik op verschillende fora lees.
Rekeninghoudend met het feit dat ik de wagen niet zo gek lang meer ga houden, wat lijkt jullie dan het beste? Enkel het gare stuk vervangen?
28 december 2011 om 12:57 #17964712ja gewoon vervangen zo zadel je een ander ook niet met ellende op en kun je em met een gerust hart verkopen en voorlopig doorrijden.
gebeurd al veel te veel dat men de boel oplapt en dan gauw verkoopt daar kan ik me giga an ergeren.
als je het forum volgt zie je precies wie de boel weg doet met problemen nee vin ik geen oplossing
offff toch lassen maar die gaatjes houd in dat de wanddikte overal al minimaal is hoor ergens komt het als eerste an het licht maar dan is de rest van het stuk ook al redelijk vergaan.
als je zelf kunt lassen kun je et redelijk lang volhouden met bakken en braden om de maand maar zoals gezegd op een dag valt ie uit elkaar hoe dan ook28 december 2011 om 13:09 #17964713Dit wordt altijd een discussie tussen mensen die makkelijk geld uit kunnen geven en mensen die daar vaak wat praktischer over na moeten denken. ;) Iedereen in zn waarde gelaten!
Kleine gaatjes kan je prima met een lasapparaat of met gungum even dichtsmeren. Al helemaal rond die flensranden!!
Als je het lasje daarna bewerkt met iets wat tegen de hitte kan heb je daar zeker niet al na een maand weer last van.. Duurt zeker wel weer een jaartje. Maar het wordt natuurlijk dunner. :)
Mijn hele uitlaatlijn had op 7 plekken meerdere gaatjes. Gewoon goed kaalflexen en een klein stripje staal erop lassen. Kost geen bal en dat zit alweer een half jaar zonder lucht te lekken.. Duurde ook hooguit anderhalf uur om eraf te halen, te lassen en er weer op te zetten. Hoe duur je garage ook is.. Daar koop je geen nieuwe uitlaat voor ;)
Vervangen kan elke aap zeg ik altijd maar. En dat betalen al helemaal.28 december 2011 om 13:24 #17964714het gaat hier niet om een complete uitlaat maar een deel
jij en ik kruipen er zelf onder en kunnen lassen, ts niet
dit deel kost rond de 175 euro
voor dit netjes te repareren ben je wel een uurtje of anderhalf zoet
een garage det er graag iets langer over, en groot gelijk moeten ook wat verdienen
dus ben je zelfs bij vervangen bijna net zo duur uit
dan denk ik wat is dan wijsheid?Mario
28 december 2011 om 13:25 #17964715Leren lassen :)
28 december 2011 om 13:28 #17964716:) Maar serieus: In zijn geval zou een likje gungum de goedkoopste optie zijn als ie er toch niet erg lang mee door wil rijden. Als je tenminste onder de auto wil en kan liggen ;)
28 december 2011 om 13:30 #17964717@kaneelschep wrote:
:) Maar serieus: In zijn geval zou een likje gungum de goedkoopste optie zijn als ie er toch niet erg lang mee door wil rijden. Als je tenminste onder de auto wil en kan liggen ;)
en dan kun je ondertussen sparen voor vervanging :thumb :D
28 december 2011 om 22:43 #17964718Boven en onder kant van een cola blikje eraf halen en eromheen zetten met 2 uitlaatklemmen werkte met mijn escort destijds ook voor een half jaar.
Erwin
28 december 2011 om 22:58 #17964719cola blik eromheen binden werkt inderdaad nog best ok! Helemaal in stripjes geknipt met wat gungum is het een redelijke tijdelyke oplossing! :thumb.
3 januari 2012 om 12:06 #17964720Ik heb nog een bijkomende vraag, ik heb wat zitten rondkijken en heb gevonden dat de uitlaat van de Vectra bestaat uit een uitlaatsysteem (200€) en een einddemper (100€ in promotie) (?). Dit heb ik op misterauto gevonden.
Ik neem aan dat ik geholpen ben met enkel het uitlaatsysteem te vervangen aangezien het gaatje zich vooraan in de uitlaat bevindt?
Bijkomende vraag (en waarschijnlijk een zeer domme vraag) is of dit uitlaatsysteem overeenkomt met een spaghetti uitlaatspruitstuk? Of waar precies komt dit spruitstuk te zitten? Dit:
http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=105042&hid=629&lhid=&lvid=&mid=96″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik neem aan van niet? Mijn bedenking is eigenlijk gewoon of ik geen “geupgrade” onderdeel in de plaats van het originele uitlaatsysteem kan zetten? Aangezien het boeltje toch moet vervangen worden. Suggesties en info zijn meer dan welkom.
EDIT: Indien ik dit zou doen, zou ik de wagen natuurlijk wel voor langere tijd houden en mag het dus wel wat meer kosten.
EDIT2: Of iets van dit soort? http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=5310153&hid=599&lhid=&lvid=&mid=88″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Hiermee wordt de gehele uitlaat vervangen neem ik aan? Aangezien de rest er toch snel aan gaat komen. Maar waar hoort dat spaghetti spruitstuk dan?3 januari 2012 om 13:00 #17964721Indd, bij het plaatsen van een spaghettispruitstuk vervalt het kapotte deel
ik zou het doen :thumb
spaghettispruitstuk vervangt het originele wat vast zit op de uitlaatpoorten van de motor
en als het indd geld mag kosten zou ik voor een kompleet rvs uitlaatsysteem gaan
Simons zal die vast wel leveren voor jouw autoMario
3 januari 2012 om 14:25 #17964722@trashmetal wrote:
Indd, bij het plaatsen van een spaghettispruitstuk vervalt het kapotte deel
ik zou het doen :thumb
spaghettispruitstuk vervangt het originele wat vast zit op de uitlaatpoorten van de motor
en als het indd geld mag kosten zou ik voor een kompleet rvs uitlaatsysteem gaan
Simons zal die vast wel leveren voor jouw autoMario
Dus indien ik het spruitstuk bestel, komt dit in de plaats van het voorste gedeelte van de uitlaat?
Heeft het veel nut dat ik de verdere uitlaat ook nog vervang moest deze nog in een redelijke staat zijn? Of levert het spruitstuk reeds extra vermogen zonder de complete uitlaatlijn te vervangen?
3 januari 2012 om 15:52 #17964723@thaii wrote:
@trashmetal wrote:
Indd, bij het plaatsen van een spaghettispruitstuk vervalt het kapotte deel
ik zou het doen :thumb
spaghettispruitstuk vervangt het originele wat vast zit op de uitlaatpoorten van de motor
en als het indd geld mag kosten zou ik voor een kompleet rvs uitlaatsysteem gaan
Simons zal die vast wel leveren voor jouw autoMario
Dus indien ik het spruitstuk bestel, komt dit in de plaats van het voorste gedeelte van de uitlaat?
Heeft het veel nut dat ik de verdere uitlaat ook nog vervang moest deze nog in een redelijke staat zijn? Of levert het spruitstuk reeds extra vermogen zonder de complete uitlaatlijn te vervangen?
alleen het spruitstuk zul je ongeveer 5 pk mee winnen
vermogen zal hierdoor iets eerder vrijkomen
vervang je de komplete uitlaat lijn voor een grotere diameter en evt sportcat
loopt ie nog beter :D , kan alleen niet in jouw portomonee kijken ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.