Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › 2 din Radio in zafira A 2001
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2011 om 09:02 #17239553
Beste Opelfreaks
Na een paar keer een ander merk gereden te hebben nu toch weer terug bij opel
Nu hebben we een Zafira 1.8 16V elegance uit 2001 met 84000 Km aangeschaft met alle boekjes en stempels
Wat een verschil in ruimte met onze voorige auto
Maar omdat we in onze voorige auto een dubbeldin radio hadden aangeschaft wou ik deze ook weer in de opel gaan gebruiken .
Blijkt de zafira aleen de mogelijkheid voor een enkeldins radio te hebben
Dus maar op internet gaan surfen of ik ergens ombouw setjes kan vinden maar dat is er dus niet.
En om nou het hele kachelpaneel van polyester te maken zo als ik wel op internet tegen kwam had ik ook niet veel zin in .
Dan toch maar zelf de stoute schoenen aangetrokken en het maar gewoon probeeren .
in het ergste geval zou ik een ander kachelpaneel moeten regelen
maar het viel allemaal mee in een middagje zat het er allemaal in
Eerst het deel van de onderzijde van de gewoone radio schacht verwijdert (foto1)
daar na een deel uit het kachelpaneel gezaagd dit ging net goed om dat de kachel knoppen een complete unit is die je kunt verwijderen je komt hier net boven uit (foto2)
Uit het dashboard moest er ook een metalen beugel verwijderd worden om dat deze de diepte beperkte (geen foto van)
toen alles na heel veel schuren en snijden paste kon alles weer in elkaar
Ik moet Nu alleen nog de alarmverlichtingsschakelaar plaatsen omdat deze in het deel zat waar de radio nu zit
Deze wil ik vervangen door die van een opel kadett Type E om dat deze rond is en waarschijnlijk op de plek van de autoaansteker pastUpdate
Na meerdere sloperijen afgezocht te hebben heb ik er eindelijk een gevonden een alarmschakelaar van een opel kadett type e
nu het onderste deel dat waar de asbak in zit uit de auto gehaald en hier de aansteker uit verwijderd
de schakelaar hoefte bijna niet aangepast te worden en de uitsparing waar de aansteker in zat moest alleen iets ruimer worden
En doordat de schakelaar een ronde rand heeft sluit hij mooi af
Alleen werd de auto aansteker natuurlijk ook als 12v punt gebruikt voor de telefoon oplader en moest ik deze ddus ergens anders plaatsen nu wordt de asbak bij ons toch niet gebruikt en heb ik hier maar 2 12v aansluitpunten in ingebouwd
En dit is het einresultaat zo als het er nu uit ziet ik moet zeggen dat het me eigenlijk allemaal nog wel is mee gevallen
30 juli 2011 om 11:13 #17899357ziet er profi uit hou het is ingebouwd
:thumbup
30 juli 2011 om 11:22 #17899358erg netjes gedaan :thumbup :thumbup :thumbup
10 augustus 2011 om 12:44 #17899359Dat had ik eerder moeten weten, Netjes gedaan hoor.
Ik zou een dubbeldin gekocht hebben, alleen liep ik tegen het zelfde probleem aan.
Dus is het een enkel din geworden met een klapscherm.
mmmm misschien toch een oer na gaan denken om alsnog de dubbeldin te plaatsen.
Alleen idd even een plekje zoeken voor de schakelaars, ik heb er namelijk 2
Maar dat mag naar mijn idee het probleem niet zijn.10 augustus 2011 om 15:00 #17899360ziet er top uit :thumb :thumb
20 januari 2013 om 13:10 #17899361het is nu een mooie tijd na laatste post in deze topic.
nu ben ik hetzelfde in mijn zafira a uit 1999 aan het bouwen.
is er iemand hier die mij kan vertellen hoe ik de schakelaar aan moet sluiten20 januari 2013 om 13:37 #17899362Welke schakelaar bedoel je? de schakelaar van de alarmlichten?
20 januari 2013 om 17:33 #17899363jup alarmlichten, daar de Zafira multitimer heeft zitten er veel minder draden op..
Ben ook wel benieud eigenlijk.
Willem
20 januari 2013 om 20:10 #17899364Momenteel lig ik ff in de lappemand, maar zodra ik weer uit de lappemand ben zal ik ff een foto plaatsen.
Ik heb zelf de aansteker verwijderd en een alarmlicht schakelaar van een kadet gebruikt.20 januari 2013 om 21:27 #17899365sterkte in ieder geval zou super zijn als het zou kunnen en werken
21 januari 2013 om 22:04 #17899366Het ziet er zeker netjes uit en bied toch wel wat mogelijkheden om een dubbel din te plaatsen
Ik zit alleen na te denken, die 2 knopjes zijn in gebruik bij mij, dit is mijn stoelverwaming (wat ik eigenlijk niet wil missen)
Hoe zou ik die het beste kunnen verplaatsen?
Onder de asbak iets maken?
Het stuk wat je eruit zaagt naar beneden verhuizen?22 januari 2013 om 20:55 #17899367onder de asbak is ook best moeilijk met de vorm ervan
je kan ook 1 bekerhouder opofferen
ben zelf ook al aan het bouwen maar kom telkens andere delen tegen.cobus het komt er dus op neer dat het aan te sluiten is met de kadett schakelaar
heb namelijk alles al uit elkaar liggen en ga hem nu erin maken27 januari 2013 om 13:09 #17899368Hi,
Momentel ben ik er nog niet aan toegekomen, ik heb al wel een poging gedaan, maar als ik met een schroevendraaier naar de achterdeur loop staat het vrouwtje weer achter mij met de mattenklopper.
Loop nu al ruim een week met een flink griepie onder de leden.
Hoop deze week toch wel weer op te knappen.27 januari 2013 om 23:11 #17899369bedankt alvast dan
wacht wel af sterkte in ieder geval.
ik bouw rustig verder heb nog een hele lijst die ik nu gelijk kan doen
handrem km teller etc etc2 februari 2013 om 13:13 #17899370Zo ben weer op de been, en meteen even fotos gemaakt.
Echter doordat de bedrading iet wat aan de korte kant is kan ik helaas de pinnummers niet zien.
Maar ik geloof dat de foto duidelijk genoeg te zien is waar welke draad moet zitten, gezien de kadet schakelaar een platte kant heeft.
De Radio die er nu inzit is momenteel nog zilver van kleur, maar ook daar gaat aan gewerkt worden.
Dat Zwarte blokje links van de alarmverlichtingsschakelaar is de nieuwe led verlichting voor de asbak.2 februari 2013 om 19:21 #17899371super ziet er netjes uit zwart zou inderdaad beter staan.
is zeker duidelijk welke pinnen ik op de schakelaar moet aansluiten
maar weet je toevallig welke kleur met welke draad je verlengt hebt in de zafira.
anders moet ik gewoon gaan proberen kost mischien een zekering.
heb ik het niet goed dat de zafira schakelaar maar uit 4 draden bestaat
aangezien je er 6 heb aangesloten waarvan een dubbele
groet jeroen3 februari 2013 om 09:23 #17899372Ik heb geen draden verlengt, dit is de originele bedrading, zoals deze op de oude schakelaar zat.
Ik heb de schakelaar van de tractioncontrolle achter het dashboard liggen, hier moet ik nog een mooi plekje voor vinden.
Al moet ik zeggen, dat hij daar wel mooi ligt, heb in die drie jaar dat ik de Zafira heb de tractioncontrolle nog nooit hoeven uitschakelen.
Wel handig een handige functie overiggens die tractioncontolle met die sneeuw.3 februari 2013 om 21:07 #17899373aha cobus
dacht namelijk andere kleuren draden op de schakelaar te zien ga er morgen even naar kijken
dashboard ligt volledig uit elkaar.
alvast bedankt meld me weer4 februari 2013 om 17:53 #17899374Oké succes, ben benieuwd.
Verstuurd van mijn ST25i met Tapatalk
11 februari 2013 om 17:21 #17899375hallo cobus
vandaag eindelijk maar weer eens bezig geweest.
ik heb ervoor gekozen een kleine kabelboom te maken.
en het alarmlicht werkt.heb voor de volgende die dit gaat bouwen de nummers uitgezocht
bruin op 31
blauw op R
rood op L
zwart op 15moet hierbij zeggen dat bij mij geen bruine aangesloten zat maar de zwart/wit draad
die heb ik als bruin aangehouden zal orgineel ook wel de min zijnCobus hartstikke dank voor je hulp
van de week zien de radio in te bouwen.
heb nu reeds witte tellerplaten geplaatst en een ander stuur zo blijf je bezig
zal en snel fotos van maken11 februari 2013 om 17:25 #17899376kan iemand mij zeggen wat er nog meer orgineel in zou kunnen zitten mbt
naast de alarmlichten zag ik nog 2 stekkers liggen
dacht zelf dat dit tractiecontroll en stoelverwarning was
had ik dat goed?11 februari 2013 om 19:24 #17899377@kempkens wrote:
kan iemand mij zeggen wat er nog meer orgineel in zou kunnen zitten mbt
naast de alarmlichten zag ik nog 2 stekkers liggen
dacht zelf dat dit tractiecontroll en stoelverwarning was
had ik dat goed?Als je een middenconsole van voor modeljaar 2001 hebt dan heb je 4 plaatsen voor schakelaars: alarmlichten, 2x stoelverwarming en tractioncontrol.
Een latere middenconsole heeft maar 3 plaatsen: alarmlichten en 2x stoelverwarming. De tractioncontrol is dan ( indien aanwezig) niet meer uitschakelbaar.
Er zijn er ook nog waar de bediening voor een afzonderlijke aanjager voor de achterpassagiers zit (zeer zeldzaam)12 februari 2013 om 16:24 #17899378Kijk eens aan, helemaal top dat het gelukt is.
Vraag mij dan alleen af waarom er dan verschillende kleuren gebruikt worden.
Dit maakt het natuurlijk allemaal verwarrend.13 februari 2013 om 20:01 #17899379ja verwarrend word het wel zo
op de orginele stekker uit de zafira zaten wel een bruine en een bruin paarse
waarschijnlijk had ik een van die ook wel kunnen pakken maar de zwart/wit draad zat aangesloten
vandaar dat ik deze gepakt had. morgen als een beetje meezit gaan zagen14 februari 2013 om 16:34 #17899380Wat nu in een keer door mijn hoofd schiet, is die zwartwitte draad niet voor de verlichting van de asbak.
Volgens mij was die idd zwartwit.
Zal zo even mijn vraagbaak er op na slaan voor je en in het schema kijken, als ik het niet vergeet.
Ben af en toe net een vergiet.Verstuurd met Taptalk.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.