Forumindex › Forums › Techniek › Cih › 2.4 pasbout ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 december 2011 om 16:46 #17244109
Snap het ff niet meer heb mijn 2.4 uit elkaar gehaald. (heb een 2.2 vliegwiel en getrag 240)
Maar nu lees ik altijd dat er een pasbout gemaakt moet worden.
Volgens mij zijn deze allemaal hetzelfde ? hoe zit dat dan met die pasbout?
Of heb ik er dan een andere krukas in zitten?
En ik dacht dat 2.2 en 2.4 zelfde waren met onderblok alleen als ik naar 2.4 kijk is het allemaal een maatje groter.
Is dat altijd zo?
2.2 blokje krukas.
10 december 2011 om 21:54 #17958048Ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar het vliegwiel kan losscheten wanneer de P-bout niet op de oorspronkelijke plek zit.
In ieder geval hoor ik van velen dat ze de bouten gewoon erin schroeven en niet op de P-bout letten.
ik doe het in ieder geval zoals die hoort, het is er niet voor niks.
11 december 2011 om 00:06 #17958049Een 2.4 heeft ook sterkere vliegwielbouten, meen van 12,?
En de carterpanbouten is M8, die van de 2.0 is M6.
Hoort maar 1 P bout in.
:jerry11 december 2011 om 07:55 #17958050en de schroefdraad van een 2.0 is anders dan die van een 2.4, dus als de P bout (hier zelfs meerdere ) zo in de kruk passen, is het geen 2.4 kruk
en klopt, de 2.4 heeft M8 carter bouten, maar dat wil niets zeggen over de krukas11 december 2011 om 11:31 #17958051lees het stuk van ombouw 2.4 naar manta hier in het cih gedeelte maar eens,
daar staat het nauwkeurig beschreven :Dwil je trouwens wat van de P bouten kwijt ??? kan er nog wel een paar gebruiken :jerry
11 december 2011 om 11:37 #17958052zal aan mij liggen, maar welke topic is dat ?
kan het zo niet vinden11 december 2011 om 12:30 #1795805311 december 2011 om 13:00 #17958054
Foto van 2.2 krukas hier zit maar 1 p bout in.
Toch raar dan dat ik mijn 2.4 allemaal van die p bouten zitten?
Maar snap het nog niet helemaal de 2.4 zou dus andere draad erin moeten hebben?
Die p bouten van de 2.4 passen in de 2.2 die ik heb liggen die zijn hetzelfde.
Zou er dan toch een andere krukas in zitten?
Hoe kan ik dat checken?Heb het vliegwiel er ook ff bij gepakt nu snap ik het die normale bouten hebben speling op alle de gaten.
Die p bout past in 1 gat van het vliegwiel zonder speling.
Verschil p bout en normale bout. Linkse is de p bout.
11 december 2011 om 13:09 #17958055als het goed is past je p bout uit de 2.4 krukas niet in een 2.0.
pak er maar een bout bij uit een 2.0 krukas, deze draad is anders.
het kan zijn dat je 2.4 p bout al reeds voorzien is van nieuwe draad. en
dat er in alle gaten van het vliegwiel een p bout is toegepast.bij ombouw van een standaard manta motor of ascona of whatever. naar 2.2 of 2.4 wordt vaak een getrag 240 bak gemonteerd. het orginele vliegwiel met drukgroep van een 2.4 past daar niet in.
om dit op te lossen neemt men dus een vliegwiel van een 2.0, met drukgroep van een 2.0
deze kan het ietsje meer vermogen van de 2.4 prima aan, tuurlijk alles kan kapot, ook bij een 2.0 wel.om je vliegwiel dus deugdelijk te monteren, ben je in 1 gat van je vliegwiel een p bout nodig van de 2.0 motor. maar nogmaals, let op de draad, de orginele draad van een 2.0 is anders als die van een 2.4. (draadverschil geld dus voor alle bouten die je moet monteren in de krukas ! ) zorg dus voor een setje goede bouten. en monteren die hap. vastzetten met 60 tot 70 Nm en wat loctite blue.
11 december 2011 om 13:12 #17958056dan heb je geen 2.4 krukas in je blok zitten, dus is het geen 2.4
11 december 2011 om 13:16 #17958057@gt/w wrote:
dan heb je geen 2.4 krukas in je blok zitten, dus is het geen 2.4
goeie optie, :thumbup zal wel balen wezen :P
maaruh was er ook niet iets met het aantal gewichten aan een krukas van een 2.0
en een 2.4 … ? :hmmz11 december 2011 om 13:21 #17958058Hoe kan ik checken wat voor krukas erin zit?
Staat er ergens iets op zo een krukas?Heb wel een vliegwiel van een 2.2 is die veel anders dan een 2.0 dan?
11 december 2011 om 13:51 #17958059het schroefdraad in een krukas van de 2.2 en 2.4 is gelijk.
van een 2.0, 19 en 1.6 is daarin tegen weer anders.dus scoor een orginele bout van een 1900 ofzo en pas die in je 2.2 en 2.4
past dat… dan heb je een verkeerde krukas in je motor, of gewoon een 2.0 motor :D
past het niet. mooi. dan heb je vermoedelijk wel een 2.2 of 2.4de aanduiding staat bij de cih motoren onder het 2e bougie gat. c24ne…….. 20E…….19S…… en noem maar op.
11 december 2011 om 14:37 #17958060@Ghanz wrote:
het schroefdraad in een krukas van de 2.2 en 2.4 is gelijk.
van een 2.0, 19 en 1.6 is daarin tegen weer anders.dus scoor een orginele bout van een 1900 ofzo en pas die in je 2.2 en 2.4
past dat… dan heb je een verkeerde krukas in je motor, of gewoon een 2.0 motor :D
past het niet. mooi. dan heb je vermoedelijk wel een 2.2 of 2.4de aanduiding staat bij de cih motoren onder het 2e bougie gat. c24ne…….. 20E…….19S…… en noem maar op.
aanduiding zegt in dit geval niet zo veel, je kan er ook 3.6 op zetten, een 1.9 kruk erin, blijft het een 1.9, maar als de P bout van een 2.0 erin past, is het max een 2.0 krukas, als je gelijk hebt van dat 2.2 verhaal, dat weet ik zo uit het hoofd niet meer, maar kan ik wel nazien, heb ook wel een 2.2 staan
(ook wel een 2,4)11 december 2011 om 15:02 #17958061
Dit is m’n 2.4 zowat 20 jaar geleden. De foto is ingescand. De vliegwielbouten zijn idd anders
dan die van de 2 liter (en 1.9…). En de p-bout net iets dikker van lichaam dacht ik. Als vliegwiel heb ik er
eentje van van een 6-pitter aan hangen.11 december 2011 om 15:05 #17958062@dreamix wrote:
Hoe kan ik checken wat voor krukas erin zit?
Staat er ergens iets op zo een krukas?Heb wel een vliegwiel van een 2.2 is die veel anders dan een 2.0 dan?
het makkelijkst, de slag meten, dan kun je het zo uitrekenen, maar dan moet de kop, of het carter eraf
anders weet je echt niet wat het is,11 december 2011 om 15:06 #17958063de 2.4 heeft andere draad achterin de krukas zitten dan de andere types.
de 2.4 is ook de enigste in de 4-cilinder CIH die geen pasbout heeft.
11 december 2011 om 15:08 #179580642.2 vliegwiel is iets anders, maar dat komt meer door het type drukgroep / koppeling, qua aansluiting op de krukas is het verder gelijk, evenals de buitendiameter.
11 december 2011 om 20:16 #17958065kan het mischien een krukas van een 2.3 diesel zijn weet niet wat voor bouten daar in zitten maar de slag is gelijk aan een 2.4
11 december 2011 om 20:49 #17958066Mmm ja ik heb ze alleen gepast in een 2.2
Dan zou hetwel kloppe.Zal eens kijke heb nog een 2.0s in de put
Liggen pak ik daar ff boutje van kijken of dat een andere maat is.11 december 2011 om 20:51 #17958067maar de drijfstanglagertappen van een 2.3D zijn veel breder en 2mm dikker. ook heeft de 2.4 8 tegengewichten en de andere krukassen (2.2 weet ik niet) maar 4 tegengewichten, zo ook de 2.3. de diameter van de achterste keerring is ook veel groter en moet dan ook omgeslepen worden. ben nu zelf bezig met een 2.3D krukas en zal binnenkort ff de schroefdraad vergelijken.
11 december 2011 om 21:01 #17958068De draad is idd anders dan de “kleinere” CIH krukassen, en m’n 2.4 heeft ook contergewichten aan
de krukas, die zie ik ook bij Dreamix z’n motor.
Over die P-bout en de andere; die zaten bij het blok geleverd
Mijn motor kwam nieuw uit de doos en komt van Irmscher, heb ik lang geleden van een rally-team gekocht
(enkel het naakt onderblok) die toen overstapten naar het 16V Calibra-Kadett blok.12 december 2011 om 21:10 #17958069@H-400 wrote:
De draad is idd anders dan de “kleinere” CIH krukassen, en m’n 2.4 heeft ook contergewichten aan
de krukas, die zie ik ook bij Dreamix z’n motor.
Over die P-bout en de andere; die zaten bij het blok geleverd
Mijn motor kwam nieuw uit de doos en komt van Irmscher, heb ik lang geleden van een rally-team gekocht
(enkel het naakt onderblok) die toen overstapten naar het 16V Calibra-Kadett blok.Die contergewichten heb ik ook gezien bij een 1900 motor die ik gesloopt heb. ;)
Zou maar ff de slag opmeten voor de duidelijkheid.
Gezien de vliegwielbouten is het geen 2.4.14 december 2011 om 19:13 #17958070Heb de slag gemeten en kom 85 uit.
Maar dan zou het toch wel een 2.4 moeten zijn.
Zal het nog eens nameten.
Is demotorcode niet c2.4ne of staat er altijd 2.4E op?
14 december 2011 om 22:03 #17958047Aha, maar dat kan al een hoop verklaren.
Het lijkt erop dat je een 2.4i motor hebt en geen Omega 2.4, dit is zo’n 136pk motor welke vaak in een manta i240 zat.
Ik meende trouwens wel dat hier altijd 2.4iE op stond, maar vergis me dus.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.