Forumindex › Forums › Techniek › Cih › 2.4 krukas in 2.0S onderblok? / compressieruimte 2.0 kop.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 januari 2015 om 11:54 #17270086
nu heb ik vaker gehoord dat een 2.4 krukas niet in een 2.0 onderblok past.
kan iemand mij ook vertellen waarom dat niet zou passen / of het aan te passen is zodat dit wel past?
en weet er hier ook iemand hoeveel cc de verbrandsingkamer van een 2.0S cilinderkop is? (ivm. uitrekenen compressie verhouding)
18 januari 2015 om 09:40 #18269349zeker past dat wel. je zult waarschijnlijk met een dremel oid wat weg moeten slijpen in het onderblok omdat de gewichten groter zijn.
18 januari 2015 om 09:41 #18269350maar je kunt beter een 1.9 onderblok pakken en die op maat van de zuigers laten boren……
18 januari 2015 om 18:47 #18269351En waarom zou ik dan een 1.9 blok moeten pakken?
Het gaat mij er om dat ik hoge compressie wil rijden.
daarbij heb ik nog wat onderdelen in de schuur liggen die ik graag zou gebruiken ipv nieuw spul kopen.De zuigers van de 2.0 zijn trouwens ook wel lomp groot (ivm gewicht bedoel ik dan)
18 januari 2015 om 19:31 #18269352Het toepassen van een 2.0 kop tov de 2.4 kop met alleen het doel, hogere compressie is een zinloze actie.
De aanpassing is niet vanwege de gewichten, maar om ruimte te krijgen voor de drijfstangen (slag).
Zuigers zijn vaak verschillend in afmetingen en gewicht, gaat om tienden, maar bepaald wel of je zuiger goed afsluit of niet, of zelfs te goed. Qua gewicht kan de boel dus flink uit balans zijn en dat merk je overal weer in, zeker gaat dat vermogensverlies opleveren.
18 januari 2015 om 19:45 #18269353Ja het idee achter zuiger speling en gewichten snap ik wel. Je moet de zuigers en drijfstang van een 2.4 gebruiken samen met de 2.4 krukas.. anders past het zowiso niet en steken de zuigers ver boven of onder het blok uit. Daarbij zijn de piston pennen niet dezelfde maat.
Ik zal de 2.4 delen binnenkort eens gaan passen en dan mijn bevindingen hier posten.
Als iemand nog de inhoud van de compressieruimte van een 2.0 weet te vertellen? Dan kan ik vast wat gaan rekenen.
Anders moet ik maar wat uitliter benodigdheden gaan aanschaffen. Meten is weten ..25 januari 2015 om 10:42 #18269354Daarom, want er zijn meerdere zaken die spelen, is de kop al eens gevlakt. Inhoud van de zuigers enz.
25 januari 2015 om 21:25 #182693552.0S verbrandingskamer uitgeliterd van de week (niet al te nauwkeurig injectiespuitje van 20mL gebruikt), resultaat +/- 57CC.
ik ben bang dat ik ergens wat onnauwkeurig ben geweest want:
2.0S Boring x slag = 95mm x 69.8mm = 495CC
extra compressie ruimte ivm dikte koppakking, 1mm = 7CC
slagvolume + compressieruimte / comresiseruimte = 495+64 / 64 = compressie verhouding van 8.7:1een STD 2.0S motor zou volgens de boeken echter een compressie van 9:1 moeten hebben en dan heb ik de klep-uitsparing in de zuiger nog niet eens meegerekend!
dat zou betekenen dat ik 2 a 3 cc geknoeid heb met uitliteren. laat ik voor de zekerheid maar een correctie van -3 cc toepassen voor de verdere berekeningen.ik wil dus een krukas van een C24NE plaatsen in dit 2.0S onderblok. ik heb nog overmaat Wiseco zuigers voor een 2.4 motor liggen (flattop’s met grote klepuitsparing)
ook heb ik een geflowde 2.0S cilinderkop op de plank liggen die ik graag wil gebruiken (evenals webers/catcams nokas/spaggetie spruitstuk)
het zou zonde zijn om dan met een lage compressie te gaan rijden.nieuwe situatie:
Slag = 85mm
boring = 97mm
klepuitsparing = 5cc
volume koppakking = 7.4cc
volume 2.0S kop = 54cc
totale compressie volume = 66.4
slagvolume = 628.1nieuwe berekening: 628.1 + 66.4 / 66.4 = compressie 10.5 : 1
gek genoeg niet bijzonder hoog terwijl Wiseco een hogere compressie waarde aangeeft op de doos van deze zuigers.
dat terwijl een 2.4 motor toch een grotere verbrandingsruimte in de kop zou hebben voor zover ik hier op het forum had begrepen.ziet iemand misschien een fout in mijn berekening?
27 januari 2015 om 20:06 #18269356AnoniemLid sinds:
1 January 197020S zuiger steekt 0.23mm boven het cilinderblok uit.
@nick1987 wrote:
ik ben bang dat ik ergens wat onnauwkeurig ben geweest want:
2.0S Boring x slag = 95mm x 69.8mm = 495CC
extra compressie ruimte ivm dikte koppakking, 1mm = 7CC
slagvolume + compressieruimte / comresiseruimte = 495+64 / 64 = compressie verhouding van 8.7:127 januari 2015 om 20:54 #18269357Bij mij lagen ze er 0.05 onder.
6 februari 2015 om 10:48 #18269358@nick1987 wrote:
En waarom zou ik dan een 1.9 blok moeten pakken?
Het gaat mij er om dat ik hoge compressie wil rijden.
daarbij heb ik nog wat onderdelen in de schuur liggen die ik graag zou gebruiken ipv nieuw spul kopen.De zuigers van de 2.0 zijn trouwens ook wel lomp groot (ivm gewicht bedoel ik dan)
dit omdat een 1.9 een kleinere boring heeft dan een 2.0
dit is ideaal om een goeie passing te krijgen
je kunt dus een 1.9 op maat van de zuigers laten boren..6 februari 2015 om 17:13 #18269359Wordt mijn compressie dus niet hoger van. Niet nuttig dus
9 februari 2015 om 09:28 #18269360Hallo
compressie verhouding hangt ook af van het type nokkenas dat je gaat gebruiken…
ik heb ongeveer dezelvde motor als van u gebouwd, 2,4 in eerste overmaat geboord 96mm met deze Wiseco zuigers en mijn 2 liter kop gevlakt tot 100,8mm…( weet niet meer juist hoeveel cc dit gaf… hangt ook af of je kamer nog nabewerkt is… plaats maken rond de inlaatklep…)
zuigers staan 0,4mm over deck (boven blok)
heb een versterkte 1,5mm koppaking genomen..
en ik kwam uit op een compressieverhouding van rond de 10,9… met mijn nokkenas 316/308 (R13) zou dit moeten werken.
Wat op die doos staat van Wiseco moet je dus niet geloven en al zeker niet als je een 2,4 kop gaat gebruiken…mvg
7 september 2015 om 19:02 #18269361nou we gaan door met dit project.
wat niet past wordt pas gemaakt.
krukas gewichten zijn afgedraaid dus die lopen wel vrij, zie hieronder de meest kritische plek.
Het gaat goed maar ik ga nog iets meer ruimte maken voor de zekerheid,blok is geboord op 97 mm voor Wiseco c24ne.
heeft iemand hier een naslagwerk voor de krukas lagers. welke maten bij welke blokken horen in de verschillende ondermaten?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.