Forumindex › Forums › Techniek › Cih › 2.2e `stationair toerental
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2011 om 12:13 #17232763
Ik heb een groot probleem. Sinds ik vorig jaar de bougiekabels, bougies en verdelerkap heb vernieuwd, loopt de motor veel te hoog.
Ik had het spul vernieuwd omdat een bougiekabel in de verdelerkap kompleet weg was ge-oxideerd. De motor liep daardoor bij vlagen op 3 cylinders. Maar vanaf het moment van vervanging vloog het toerental omhoog naar 2500 toeren!! Ondertussen gebeurt dit nog maar af en toe, maar het toerental blijft continu tussen de 1000 en 1500 toeren zweven! Ik heb mijn leerlaufregler (met de eindcijfers 018) geruild met eentje met de eindcijfers 017. Dit leverde niks op, dus aan de leerlaufregler ligt het niet. Het ontstekingstijdstip is ook niet het probleem. De koudestart heb ik losgekoppeld zonder resultaat. Valse lucht kan ik nergens ontdekken, nadat ik met remmenreiniger alles heb bespoten waar lucht aangezogen kan worden. De luchthoeveelheidsmeter heb ik ook al vervangen om te testen.
Wie heeft hier ervaring mee?
O ja, ik ben Theo, rijd al sinds 1985 opel GT. Ik heb een oranje GT/J en een blauwe GT usa import. Beide met 2.2E en getrag 5-bak.groetjes
Theo14 februari 2011 om 12:55 #17817017Heb je misschien voor het wisselen van de ontstekings delen, de ontsteking gesteld?
Kan zijn dat hij nu niet goed meer staat.
Dus even controleren met een strobo-lamp14 februari 2011 om 13:06 #17817018nee, want van te voren stond ie goed
14 februari 2011 om 13:11 #17817019Heb je de “nieuwe” stappen motor schoon gemaakt?
Dit zou namelijk wel eens kunnen helpen (goed doorspuiten met remmenreiniger wil wel eens helpen)
14 februari 2011 om 14:35 #17817020stappenmotor, ik weet niet eens hoe die er uitziet, erg he?
Is het dat zwarte regelkastje aan de injectiebuis?
Anderzijds, zou die opeens vervuild geraakt zijn doordat ik de bougies enz vernieuwd heb? Kan toch niet. Moet iets electronisch zijn. Kan de garage een foutendiagnose rapport maken van een 2.2 uit, volgens mij, 1986?14 februari 2011 om 16:34 #17817021Nee, niet het zwarte kastje op de injectiebuis. Dat is je gaskleppositie sensor
Nee de stappen motor (lehrlauf) is dat ding wat je al een keer vervangen hebt.
Kon er niet uit opmaken, of het een nieuwe of gebruikte was, vandaar mijn opmerking.14 februari 2011 om 17:18 #17817022ik heb in ieder geval de andere leerlaufregler geprobeerd zonder succes. Moet er wel bij zeggen dat het laatste cijfer van dit kastje anders is, 7 ipv 8. Maar dan nog, de situatie bleef hetzelfde. Dan kan ik alleen nog maar (hopelijk ongestraft) de gasklepsensor van mijn andere GT omruilen/ uitproberen. Iemand anders vertelde me hetzelfde vandaag, dat hoogstwaarschijnlijk de gaskleppositie sensor gehemeld is.
14 februari 2011 om 19:26 #17817023Ok, je hebt het over het kastje van de lehrlauf.
Ik heb het over het grijze potje wat tussen je slang (wat van je lmm afkomt) en je inlaatbuis zit.
Gaskleppositie sensor kun je testen. Die moet namelijk klikken als de gasklep in de stationair positie komt.
14 februari 2011 om 19:36 #1781702414 februari 2011 om 19:44 #17817025je bedoeld met lmm de luchthoeveelheidsmeter? Tussen de lmm en de buis heb ik geen potje zitten, ook niet in m’n andere GT met 2.2
Wat betreft de sensor, hij klikt zoals het hoort.15 februari 2011 om 07:28 #17817026Heb je dan net zon trompet als de 2.0 heeft op het thermostaathuis?
Wat je ook nog kunt doen, is alle lucht slangen handmatig op scheuren controleren.
lmm=luchtmassameter=luchthoeveelheidsmeter
20 namen, zelfde beestje ;)15 februari 2011 om 07:44 #17817027[rquote=1869152&tid=142687&author=Freestyler]
lmm=luchtmassameter=luchthoeveelheidsmeter
20 namen, zelfde beestje ;)[/rquote]Bijna hetzelfde.
LHM meet de hoeveelheid lucht en gaat uit van een gemiddeld zuurstofniveau in de lucht.
LMM meet de exacte hoeveelheid zuurstof (door een hittedraad).
Een motor met een LMM wordt dus beter bijgeregeld als je bijv. de bergen in gaat (ijlere lucht, minder zuurstof) dan één met een LHM.Zo, da’s weer genoeg gezeurd….
15 februari 2011 om 12:27 #17817028de gaskleppositie sensor is het ook niet.
15 februari 2011 om 12:29 #17817029Heb je ‘m al gecontroleerd op valse lucht?
15 februari 2011 om 19:01 #17817030Op dit plaatje is de lucht-omloop-klep te zien tussen het inlaatspruitstuk en het kleppendeksel:
Deze klep wordt geregeld door de leerlaufreglung.
Vaak is de klep de boosdoener. Deze gaat inwendig stuk.
Zet maar eens een tang op de slang (of knijp erin) om zo het toerental naar beneden te krijgen. Als nu het toerental stabiel blijft, weet je dat je daar moet zoeken.
15 februari 2011 om 19:57 #17817031Dat is dus dat potje wat ik bedoelde ;)
Maar heb ook systemen gezien waar ze de trompet van de 2.0E gebruikt hebben…
15 februari 2011 om 21:36 #17817032[rquote=1869297&tid=142687&author=CommoCruiser]Heb je ‘m al gecontroleerd op valse lucht?[/rquote]
yesHet is niet zo dat het toerental op en neer gaat (dat gebeurt wel, maar niet extreem) , hij blijft eigenlijk redelijk stabiel, maar gewoon veel te hoog. Hij gaat dan wel eens omhoog, of zelfs omlaag (niet lager dan 1000rpm) maar blijft dan ook op die rpm. Dus dit zijn de 3 toerentallen waar hij zich het meest bevindt: 1000 en ca. 1400 rpm, soms zelfs op 2500 rpm…
Welke slang bedoel je, die dikke slang evenwijdig aan het kleppendeksel?
15 februari 2011 om 21:54 #17817033Ja, de slang die evenwijdig aan het kleppendeksel loopt.
16 februari 2011 om 20:35 #17817034heb erin geknepen, haha, maar helaas, er gebeurde helemaal nix…
Niemand in of rond Venlo die superveel verstand heeft van een 2.2E??16 februari 2011 om 21:27 #17817035Heb je toevallig een keer aan de gasklep-aanslag-schroef gedraaid??
Ik begin nu te denken dat je gasklep te ver open staat.
Normaal mag je deze schroef nooit verdraaien.
16 februari 2011 om 23:50 #17817036nee, ik heb toen enkel en alleen de bougies, bougiekabels, rotorkap en rotor vervangen, dit was het begin van alle ellende. Heel vreemd en ergerlijk.
17 februari 2011 om 19:31 #17817037Zit er geen braam aan je gaskabel o.i.d.?
Kun je, wanneer de motor weer te hard stationair loopt, de gasklep met de hand iets dichter drukken, waardoor het toerental afneemt?
Heb je al met remmenreiniger gespoten over de voetjes van de injectoren en bij het asje van de gasklep?
Wanneer je de besproken slang helemaal dicht kan knijpen, zou de motor nagenoeg af moeten slaan.
Zo niet, dan komt er ergens teveel lucht in je inlaatspruitstuk.17 februari 2011 om 23:27 #17817038in de slang knijpen heeft geen effect, ik zal nog eens met de remmenreiniger aan de slag gaan.
18 februari 2011 om 17:43 #17817039[rquote=1869685&tid=142687&author=postbusmanta]
Deze klep wordt geregeld door de leerlaufreglung.Vaak is de klep de boosdoener. Deze gaat inwendig stuk.
Zet maar eens een tang op de slang (of knijp erin) om zo het toerental naar beneden te krijgen. Als nu het toerental stabiel blijft, weet je dat je daar moet zoeken.[/rquote]
ik heb nog eens geprobeerd, heb de slang nu echt goed geknepen en er gebeurd wat je beschrijft!! Dus de klep is de boosdoener?! Kan die zomaar opeens “ongesteld” raken door het vervangen van de bougies, kabels, rotor en rotorkap??
18 februari 2011 om 19:50 #17817040Nee, dat is toeval.
Of hij heeft een flinke tik gehad?
Misschien onbewust met een stuk gereedschap geraakt?Zoals gezegd, gaan die dingen wel vaker stuk.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.