Forumindex › Forums › Techniek › Cih › 2.2 E projectje tuning
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 augustus 2009 om 10:45 #17211347
Zo de eerste keer dat ik een blok helemaal ga demonteren.
het blokje
Gingen ook meteen wat dingen fout.
kopbout kapot voordat ik hem eruit had.
Toen maar hulp gevraagd en bleek de nokkenas in een bepaalde positie moet staan dan kan je beter bij die kopbouten.
Kettinghuis
Kettingspanner blok afgebroken
Onderblok
zuiger ingezoomd
De kop
Onderkant kop
Kleppen
Nokkenas nummer 15 is het eerste nummer is dit een orginele?
Zit een standaard 2.2 vliegwiel bij.
Wat kan ik beter doen deze laten afdraaien of eentje kopen die al klaar is?Wilde een iets snellere motor gaan bouwen voor mijn gt.
Onderblok wilde ik niet teveel aan doen dit ziet er nog allemaal goed uit.
Alleen pakkingen/keeringen vervangen nudat ie toch zover open ligt.Heb nog 2 45er webers die zijn ideaal voor een 2.2
De kop was het idee grotere kleppen, flowen, andere nokkenas inc veren.
Maar volgens mij zitten er al grotere kleppen in, wat is de standaard maar voor 2.2?De ketting zat ook wat aan de losse kant maar dat zou ook door de afgebroken kettingspanner kunnen komen.
Nu heb ik 1 schakel los geslepen daar zou ik zo een koppel stuk tussen kunnen zetten of kan ik beter een nieuwe ketting kopen?Iemand die mij wat advies kan geven wat ik het beste allemaal kan doen?
welke nokkenas ?
heeft flowen wel zin?
Wat zou ik allemaal zelf kunnen doen?12 augustus 2009 om 11:06 #17510542een 2.2 kop heft al grote kleppen,je kan er ook 41-46 in zetten maar dat heeft wat jij wil doen niet veel nu.
wel de kop goed klaarmaken,nokkenas en kijken of de kop een lekker stuk gevlakt kan worden.
ik zou gelijk een nieuwe ketting er in zetten en als je ze kan krijgen een set nieuwe geleiders.
en even kijken naar je zuigerspeling en je zuigerveren vervangen.12 augustus 2009 om 12:18 #17510543Oke thanks voor de info.
Kop wilde ik weg brengen naar revisie bedrijf.
Zag ook aan de koppakking dat ie een beetje water heeft gelekt maar daar kunnen die dan goed naar kijken.Als ik de kop vlak moet ik dan ook een ander nokkenas tandwiel ivm timing?
Hoeveel kan je een kop vlakken?Volgens mij is het blok nog niet zo lang geleden een keer onder handen genomen de cilinder wanden zie je de hoon strepen nog.
Maar oke hoe meet ik zuigerspeling?Zuigerveren altijd vervangen ja? ook als ze nog goed zijn?
13 augustus 2009 om 20:15 #17510544als je een verstelbaar nokkenastandwiel neemt,kun je de timing perfect krijgen,dat is wel een precies klusje voor een ervaren monteur
8 november 2009 om 18:18 #17510545Hoe staat het met het projectje?
7 december 2009 om 16:35 #17510546Ff geen tijd meer gehad voor het blok.
Ben er ook nog niet helemaal uit wat het moet gaan worden of webers of gewoon injectie.Meer bezig met het chassis waar het blok in moet komen.
Kan nu beginnen met het strak maken.
8 december 2009 om 23:33 #17510547zo zo netjes hoor, veel succes king:
9 december 2009 om 20:34 #17510548das nog een goede body als ik het zo zie.
veel plezier en succes met op bouwen :thumbup17 december 2009 om 14:58 #17510549origineel gepost door dreamix
Zo de eerste keer dat ik een blok helemaal ga demonteren.Wilde een iets snellere motor gaan bouwen voor mijn gt.
Onderblok wilde ik niet teveel aan doen dit ziet er nog allemaal goed uit.
Alleen pakkingen/keeringen vervangen nudat ie toch zover open ligt.Heb nog 2 45er webers die zijn ideaal voor een 2.2
De kop was het idee grotere kleppen, flowen, andere nokkenas inc veren.
Maar volgens mij zitten er al grotere kleppen in, wat is de standaard maar voor 2.2?De ketting zat ook wat aan de losse kant maar dat zou ook door de afgebroken kettingspanner kunnen komen.
Nu heb ik 1 schakel los geslepen daar zou ik zo een koppel stuk tussen kunnen zetten of kan ik beter een nieuwe ketting kopen?Iemand die mij wat advies kan geven wat ik het beste allemaal kan doen?
welke nokkenas ?
heeft flowen wel zin?
Wat zou ik allemaal zelf kunnen doen?Bouten:
De originele kopbouten van een 2.2 zijn boterzacht (8.8 kwaliteit met binnenzeskant); geen idee waarom ze dit zo gedaan hebben, terwijl in een 2.0 altijd 10.9 fijne binnen-Torx monteerden (?). Let op: geen bouten van een 2.0 proberen te gebruiken, want deze zijn te kort en je zult de schroefdraad uit het onderblok trekken!
10.9 kwaliteit bouten M12x1,5 met de geschikte/zelfde lengte als de 2.2 zijn leverbaar via boutenleverancier (bijv. Fabory).Nokkenas:
Om te achterhalen of het een originele pin is moet je kijken welke letter er aan de achterkant van de nokkenas in het kopvlak is ingeslagen:
M= 2.2i
R= 2.0E
K= 2.0S
De originele 2.2 deugt absoluut niet wanneer je een beetje toeren zou willen draaien. Met een (niet versleten) 2.0E nokkenas gaat het dan al een stuk beter. Met de standaard zuigers ben je wat beperkt in je kleplift in BDP (geen ruimte voor kleppen in zuiger). Je moet dan dus een nokkenas zoeken die op een standaard onderbouw te gebruiken is en dit kan dan gewoon niet zo’n heel heftig ding worden. Ik zou geen nokkenas meer kopen van Kent-Cams want die van mij was destijds boterzacht en versleten in no-time.De afmetingen van de kleppen in een 2.2-kop is het allerlaatste waar je iets aan zou moeten willen doen, want deze zijn al zo groot, dat menig ander merk er jaloers op zou zijn. HET probleem is alleen de inhoud van de verbrandingskamers (compressie 9,4:1:(). Vlakken kun je maar een klein beetje, want anders gaan de kleppen de standaard zuigers raken. Dit is eigenlijk alleen afdoende op te lossen door zuigers te nemen met een ‘kop’/cam erop die gedeeltelijk deze kamers opvullen en juist wel weer ruimte geven aan de kleppen. Dan wordt het project al wel een heel stuk duurder. Wil je dit niet dan kun je eigenlijk beter een 2.0-kop nemen, want dan kom je hoger uit met je compressie (van 9.4 naar 10,3), en wanneer je deze nog een beetje vlakt tussen 10,5 en 11 EN DAT MERK JE WEL. De wat kleinere kleppen zijn ondergeschikt aan het compressie-probleem.
Het uitslijpen van de in- en uitlaatkanalen kun je doen, maar of je het merkt (?).
Het originele injectiesysteem en de ontsteking van een 2.2 wil je er ook zeker niet meer op. Neem eventueel de spullen van een 2.0E en in het geval je de 2.2-kop gebruikt dan zou je een 3.0L spruistuk moeten nemen en inkorten (want ook hier, het spruitstuk van een 2.2i is een miskleum). Met Webers is het probleem natuurlijk ook opgelost.
Iedereen heeft zo z’n eigen iedee over wat allemaal te doen bij motor tuning, maar als ik lees:
“Wilde een iets snellere motor gaan bouwen voor mijn gt.
Onderblok wilde ik niet teveel aan doen dit ziet er nog allemaal goed uit.” dan zou ik de 2.2-kop verkopen/ruilen voor een 2.0-kop, beetje vlakken, webers erop en een andere nokkenas (goede 2.0E, of sportnokkenas).Een 2.2-kop is een mooi ding, maar je hebt er echt andere zuigers voor nodig om het voordeel eruit te halen.
Wanneer je een echt afgevlakte kop wilt gebruiken (dus niet alleen een beetje opgeschoonde) dan wordt de afstand tussen krukas en nokkenas kleiner. Dit verschil kun je compenseren met een verstelbaar nokkenaswiel. Het afstellen is helemaal niet zo moeilijk. Van de nokkenas die je wilt monteren moet je alleen even weten wat de noklift van de inlaatklep moet zijn in BDP (is niet zelfde als de kleplift, want deze is 1,5 zo groot i.v.m. tuimelaarverhouding). Je verdraait het nokkenaswiel net zo lang totdat je hieraan voldoet (zonder klepspeling!).
Mocht je iets niet helemaal begrijpen dan lees ik het wel!
groeten en succes!
Rik
29 december 2009 om 18:41 #17510550ik heb nog een zwaar geflowde en goed gereviseerde 2.0 kop liggen. inc nokkenas en dergelijke. 1mm schuin gevlakt. verbrandingskamer is ook wat pingelbestendiger gemaakt . dus dan ben je in 1x klaar.
sinds deze werkzaamheden nog niet gemonteerd geweest.
stuur maar een mail naar
greasemonkeytuning apestaartje hotmail.comik denk dat ik je een mooiere prijs kan geven dan dat jij kwijt zal zijn voor alleen een standaard cilinderkop revisie jou zal kosten.
ook heb ik nog een spaggeti 4in 1 uitlaat spruitstuk liggen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.