Forumindex › Forums › Techniek › Cih › 2.0E slaat soms niet aan en slaat af *Edit: Verzuipt*
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 december 2011 om 14:35 #17244492
Hallo,
Ik heb problemen met mijn Rekord 2.0E uit 1983 met LPG installatie.
De auto start op benzine, bij een toerental hoger dan ongeveer 2000 rpm gaat hij automatisch over op LPG.
Als de auto een paar uur heeft stil gestaan, dan slaat deze wel aan, maar na een aantal seconden goed te hebben gelopen, slaat de motor af. Heel soms blijft hij wel wat langer lopen, 30 seconden tot een minuut, maar daarna slaat hij weer af.
Dit kan ik tegengaan door als ik de auto start, extra gas te geven, zodat hij op lpg gaat lopen.
Als de motor eenmaal op lpg loopt, dan is het goed. Op lpg is er dus geen probleem.
Maar als ik dan een stukje op lpg heb gereden en de auto een tijdje laat stil staan, bijvoorbeeld langer dan 5 minuten, dan slaat hij totaal niet meer aan. Geen enkel teken van leven.
De motor gaat wel gewoon rond, maar geen enkel iets van dat hij bijna aanslaat oid.
Dan kan ik net zolang doorstarten als ik wil tot de accu leeg is.
Als ik dan weer een aantal uur wacht en de accu op heb geladen, of dmv overstarten met een andere auto, dan slaat de motor weer aan.
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!Groet, Bert
24 december 2011 om 15:05 #17962898Zo te lezen zit het probeem in de benzine-toevoer.
Bij het spruitstuk lopen er twee brandstofslangen naar de “brandstofrail” van de injectoren.
1 brandstofslang zit op een potje. Dit is de retourslang, welke terug naar je tank loopt.
Het potje zorgt voor de juiste druk in het systeem. Alles wat boven de 3 bar komt, wordt afgevoerd naar de tank.Bij acceleratie is de druk een paar tienden hoger.
Als je het slangetje op het potje lostrekt, je doet daar een losse slang op……en deze hang je in een potje……..
dan moet daar tijdens het starten een flinke straal benzine uit komen.Ik schat dat een jam-pot halfvol moet zijn na 4 seconden starten.
Probleem kan in de pomp zitten……..in de bedrading……….in de filters.
Zit er nog een electrische afsluiter in je brandstofleiding (i.v.m. de LPG)?????
Worden je injectoren uitgeschakeld op het moment dat de motor op LPG gaat lopen?
Wordt je brandstofpomp uitgeschakeld op het moment dat de motor op LPG gaat lopen?2 januari 2012 om 01:41 #17962899Dankjewel voor je reactie!
Ik heb niet echt veel tijd om met mijn Rekord bezig te gaan, vandaar dat het soms wat langer duurt dat ik een reactie plaats.
Maar ik ben al wat wijzer geworden inmiddels.
De motor slaat nu nog minder goed aan op benzine. Vandaag helemaal niet, terwijl ik de auto een dag niet heb gebruikt.
Toen heb ik gekeken als er wel een vonk komt. Hij vonkt goed.
Ook komt er benzine.Maar toen ik de bougies eruit haalde zag ik dat deze kletsnat waren van de benzine en toen ik met een lampje in de cilinders keek zag ik dat de zuigers ook kletsnat van de benzine waren.
Dus de motor verzuipt zich, waardoor deze niet wil aanslaan.Bougies droog gemaakt en een paar uur uit de motor gelaten, zodat de benzine kon verdampen uit de cilinders.
Ik las op internet dat ik de auto ook gelijk op LPG kon laten starten door op de brandstofkeuzeschakelaar het knopje in de LPG stand een paar seconden vast te houden zodat het oranje lampje continu gaat branden i.p.v. knipperen.Dus na een paar uur de bougies weer in de motor gezet en op LPG gestart d.m.v. de bovenstaande manier.
Hij sloeg in 1 tik aan!Nu weet ik dus dat probleem is dat de motor verzuipt.
Nu alleen nog de oorzaak vinden.
Heeft iemand dit misschien eerder meegemaakt?
Ik zat te denken aan een paar dingen, lekkende injectoren, LHM defect, of dat potje waar je het over hebt die de brandstofdruk regelt. Ik had gelezen dat het membraan wat daar inzit stuk kan zijn waardoor er benzine ergens in kan lekken.
Maar goed, ik weet niet echt hoe ik deze dingen kan testen.Ik weet niet als er een benzineafsluiter opzit. Ook niet als de injectoren en/of de brandstofpomp wordt afgesloten op LPG.
Hier heb ik nog niet naar gekeken. Ik ben niet echt bekend met L-jetronic systemen.
En het helpt ook niet echt dat er niet veel onderdelen van te vinden zijn, waardoor ik het 1 en ander even snel kan uitwisselen, of goedkoop aan kan komen.Alle hulp is welkom.
2 januari 2012 om 07:26 #17962900Temperatuursensor is de eerste verdachte, zit op het thermostaathuis.
Kan ook een draadbreuk zijn in de draden naar deze sensor.
Wissel de sensor even voor een goede, weet je het snel genoeg.2 januari 2012 om 09:04 #17962901nieuwe je relexs van je gas benz is stuk
2 januari 2012 om 14:56 #17962902@camper wrote:
nieuwe je relexs van je gas benz is stuk
:wtf
Lezen mensen nog wel eens iets na voordat ze posten? :???:2 januari 2012 om 21:38 #17962903Vandaag de temperatuursensor doorgemeten.
Ik heb gemeten op de stekker van de ECU, aansluiting 10 en 5.
Koud 2,6 Kohm en warm 500 ohm (gemeten na ongeveer 15 minuten na ermee gereden te hebben).
Deze waardes komen overeen met de fabrieksgegevens.
Dus volgens mij kan ik de temperatuursensor uitsluiten.De motor is nu koud of warm niet meer te starten op benzine, verzuipt gelijk.
Het is trouwens een LE-Jetronic, geen L-Jetronic wat ik eerder noemde.
Wat kan het nog meer zijn? Het dubbelrelais?? zit die hier wel op trouwens??
3 januari 2012 om 17:29 #17962904trek de blauwe stekker achter op je spruitstuk eens los. Best kans dat die te lang open blijft staan.
4 januari 2012 om 11:41 #17962905De stekker van de koudstart-injector los halen had ik ook al geprobeerd, hielp niks helaas.
Als de injectoren lekken o.i.d. komt dit wel vaker voor bij dit type?
En hoe kan ik dat het beste controleren?4 januari 2012 om 19:00 #17962906Hoe je een indicatie kunt krijgen of ze nog werken…(dit zegt niks over het inspuitbeeld) Je neemt zo,n stekker die derop past van bv een oude kabelboom,en je sluit deze op + en – van de accu aan,heel kort als je dan tik hoort dan weet je dat ie nog opent en sluit..Dan heb je dat al vast uit gesloten..
Doe dit echter niet lang,daar zijn injectoren niet voor gemaakt,ik probeer zo altijd mijn injectoren ik sluit ze dan aan op een slang van bv 1.5m vul deze met benzine,zet der 3 bar druk op de compressor en open ze dan met een accu,dan kun je het inspuitbeeld zien en zien of ze goed sluiten…
4 januari 2012 om 20:21 #17962907@GSE wrote:
Hoe je een indicatie kunt krijgen of ze nog werken…(dit zegt niks over het inspuitbeeld) Je neemt zo,n stekker die derop past van bv een oude kabelboom,en je sluit deze op + en – van de accu aan,heel kort als je dan tik hoort dan weet je dat ie nog opent en sluit..Dan heb je dat al vast uit gesloten..
Doe dit echter niet lang,daar zijn injectoren niet voor gemaakt,ik probeer zo altijd mijn injectoren ik sluit ze dan aan op een slang van bv 1.5m vul deze met benzine,zet der 3 bar druk op de compressor en open ze dan met een accu,dan kun je het inspuitbeeld zien en zien of ze goed sluiten…
Stel dat je geen benzine in de slang doet, maar een reinigingsmiddel, en je blaast dit een paar keer door de injector heen, zouden ze dan weer mooi schoon zijn van binnen?
4 januari 2012 om 21:42 #17962908Pfoe dit durf ik niet te zeggen…normaal worden die ultra soon gereinigd dmv geluid trillingen dacht ik die alle aanslag doen losbreken…Ik durf het je niet te zeggen…
Ik heb nog nooit echt problemen met injectoren opzich gehad,die oude L en LE injectoren zijn vrij primief tegen de huidige injectoren die echt 100% moeten inspuiten voor max power…
4 januari 2012 om 22:25 #17962909Ik leg de injectoren in zon bakje met forte reiniger en.dan.af en toe open en dicht komt wel altijd vuil af.
Ultra soon reinigen is natuurlijk altijd beterSent from my GT-I9001 using Tapatalk
4 januari 2012 om 22:25 #17962910Ik leg de injectoren in zon bakje met forte reiniger en.dan.af en toe open en dicht komt wel altijd vuil af.
Ultra soon reinigen is natuurlijk altijd beterSent from my GT-I9001 using Tapatalk
5 januari 2012 om 16:30 #17962911Thanks voor de reacties.
Volgens mij ben ik een stap verder gekomen.
Ik zag een zelfde probleem in de rubriek “Manta”
Ik heb de stekker van de LHM losgehaald en toen starte de motor en bleef die lopen als ik wat gas bij gaf. Als ik gaspedaal loslaat dan slaat die weer af. De motor loop natuurlijk beroerd omdat de stekker van de LHM er niet op zit, maar hij deed het in ieder geval.
Als ik de stekker er weer op doe, dan slaat die af en slaat die met starten ook niet meer aan.Daarna Ik heb de LHM losgehaald en deze schoongemaakt. Gasstuk en luchtfilterbak heb ik losgehaald van de LHM en even voor het testen eraf gelaten. De stekker heb ik toen weer aangesloten.
Daarna met starten sloeg de motor aan en liep goed, na ongeveer 10 – 15 seconden sloeg die weer af en kreeg ik hem niet meer aan de praat.
Het brandstofrelais los getrokken en na even doorstarten sloeg de motor aan en liep goed voor een paar seconden totdat de benzine op was uit het spruitstuk/cilinders.Daarna maar weer de stekker van de LHM losgehaald en toen sloeg die weer aan maar wel beroerd lopen.
Kabels heb ik gemeten volgens info van site Manta Blog.
Tussen stekker 8 en 9 was 137 ohm (Koud) Er staat dat deze tussen de 160 en 3300 ohm moet zijn. (in ander schema staat dat dit tussen de 160 en 300 ohm is).
Dat is maar een klein verschil, dus weet niet als dat kwaad kan.
Daarna heb ik gemeten tussen stekker 8 en 9 van ECU en de stekker van LHM
Tussen aansluiting 8 van ECU en 8 van LHM had ik 0 ohm staan.
En bij stekker 9 had ik 2 draden waar 0 ohm op stonden. Op aansluiting 9 en 5 van de stekker LHM.
Aansluiting 5 is massa, als ik het goed zie op het schema. Dus dat komt niet goed volgens mij.Lijkt me dat hij ergens massa sluiting heeft. Maar waar?
Ik heb alle stekkers losgehaald waar de kabel van aansluiting 9 op ECU aan vastzit. DUs de regelluchtklep, de gasklep schakelaar, de injectoren en LHM.
Hij blijft 0 ohm houden.
Als ik de brandstofrelais loshaal, dan heb ik 70 ohm en alle stekkers weer vast, behalve de brandstofrelais, dan staat er nog 29 ohm op.Lijkt me toch niet echt goed dat diie kabel bijna geen weerstand heeft met massa.
Misschien dat iemand anders met dit systeem zijn waardes kan meten? Dan weet ik zeker als ik het hier verder in moet zoeken of niet.
8 januari 2012 om 23:00 #17962912Motor start en loopt weer op benzine!!
Wat het nou precies is geweest weet ik helaas niet. Ik heb zo’n beetje de hele kabelboom losgehaald en gecontroleerd. Ook heb ik alle componenten gecontroleerd en ook heb ik de ECU uit elkaar gehaald en gekeken als ik er wat aan kon zien.
Deze was wel een beetje vochtig.
Na een paar uur deze in huis neergelegd te hebben dacht ik, laat ik alles maar weer aansluiten en dan nog 1 test doen, kijken naar de voltage die op pen 10 staat (temperatuursensor).
Toen ik alles weer aangesloten had, draaide ik de sleutel om en toen sloeg de motor in 1 keer aan.Dat was vrijdagavond en sindsdien doet hij het nog steeds goed.
Misschien blijft het goed, maar kan ook zo maar zijn dat hij het morgen niet meer goed doet.
Dit omdat ik niet precies weet wat het nou is geweest.
Misschien wel dat alles stekkers los zijn geweest, dat de ECU uit elkaar is geweest en een paar uur in de warmte heeft gelegen. Vaag in ieder geval.Die kabel van de ECU naar de LHM waar ik aan twijfelde, daar ben ik achter gekomen dat dat normaal is.
Ik had een site gevonden waar opstond hoe ik alles kon doormeten van LE-Jetronic en ook de waardes ervan etc.Dus zo’n beetje alles door gemeten wat er te meten valt en dat klopte allemaal.
Behalve van de temperatuursensor. De spanningwaardes vanuit de ECU wel te verstaan.
Dat vind ik wel heel vreemd, want de weerstandswaarden van de sensor, gemeten op de ECU zijn goed.
Er staat namelijk dat op aansluiting 5 en 10 bij koude motor ongeveer 3,6 – 3,9 volt moet zijn en bij warme motor 0,3 – 0,6 volt.
Als ik meet, dan heb ik bij koude motor ongeveer 6 – 7 volt en bij warme motor ongeveer 2,5 volt.Dus heel andere waardes dan op die site staan. Ik betwijfel als die waardes kloppen.
Maar ik kan nergens op internet o.i.d. hier iets verder van vinden.
Ik zit nu dus te twijfelen, zijn die waardes van die site wel goed? en als dat zo is, dan heb ik een te rijk mengsel en zit die fout dan in de ECU?
Of zijn die waardes verkeerd op die site en is er verder niks aan de hand.Dus enigste wat ik nog heel graag zal willen weten, is de correcte spanningswaarden tussen aasluiting 10 en 5.
Misschien dat een forumlid zo vriendelijk wil zijn om dit van zijn of haar auto te meten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.