Forumindex › Forums › Techniek › Cih › 2.0cih met throttlebodies+vrijprogameerbare ecu
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 december 2013 om 20:47 #17262867
goedendag mede opel liefhebbers,
ik ben vanaf juni 2013 bezig met het sneller maken van mijn kadett c coupe met een 2.0 8v cih.
ik heb der nu throttle bodies op zitten met 200cc toyota mr2 inectoren, een vrijprogameerbare ecu die op megasquirt werkt.
heb nu ook een cilinder kop er op zitten met een scherpere nokkenas en inlaat kleppen die +-3mm groter zijn dan die in mijn orignele kop zaten.
ik moet eigenlijk voor het mooie nog een wideband controller hebben zo dat ik lambda ook kan aflezen.mijn vraag is nu of er ook mensen zijn die hier mee ervaring hebben en dan bedoel ik eigenlijk kwa mapping aan gezien ik nog alles aan het leren ben en al wel een beetje onder de knie begin te krijgen maar hoop eigenlijk dat iemand een “starters” map heeft zo dat ik het een beetje kan vergelijken,heb namelijk het idee dat mijn ontsteking niet helemaal klopt maar hij loopt wel aardig maar kan altijd beter.
dus als iemand mij zou willen helpen hier mee ben ik je zeer dankbaar king:
27 december 2013 om 09:24 #18202563Koop een wideband controller als je zelf wilt hobbyen, of breng hem naar een expert om af te stellen.
Ik ga er vanuit dat je het gaspedaal al wel eens aardig ingetrapt hebt en je hebt nu geen idee of je bv op vollast in het ergste geval gevaarlijk arm loopt , of misschien wel de olie aan het wegspoelen bent met een veel te rijk mengsel.
WB controller vind ik wel de eerste vereiste en de kosten vallen nogal mee.
Een startersmap vind ik zelf niet zo interessant, het zicht op wat je aan het doen bent wel.
Wat heb je trouwens voor ecu, een kdfi ?
Plaats anders eens een screenshot van je ontstekingstabel, er zijn er hier wel een paar die daar een goeie kijk op hebben. :thumb
27 december 2013 om 10:33 #18202564200cc injectoren, gaat dat wel goed? Moet je niet veel meer opbrengst hebben?
27 december 2013 om 11:19 #18202565Ook mogelijk inderdaad. :thumb
Maar, pas als er zicht is op de AFR waarden en je vervolgens na het idle en deellast tunen aankomt bij het vollast verhaal valt daar wat over af te lezen.
Dutycycle bekijken, hoger dan 80-85% is liever iets grotere injectors pakken.
Gezien de throttle bodies verwacht ik zelf ook dat deze injectors wat aan de kleine kant zijn, ik had zelf om mee te beginnen de creme c20xe injectors gepakt en op 3 bar gezet, grote kans dat die wel goed genoeg zijn met zo’n 240cc opbrengst.
27 december 2013 om 11:54 #18202566Zorg dat je een wideband neemt waar je ecu ook mee uit de voeten kan, maakt eea stuk makkelijker
Beetje afhankelijk hoe goed je kop is en compressieverhouding, maar reken maar op een 32-34 graden voorontsteking bij vollast
20 pk per 100cc wat een (1) injector in kan spuiten is echt wel het max
dus 200cc bij 4 cilinder is het bij 160pk toch wel beetje klaar , je kan eventueel de brandstofdruk nog wat verhogen als je klein beetje meer wil, maar dat komt je inspuitbeeld niet te goede..
Er zijn formuletjes waarmee je kunt uitrekenen wat de opbrengt meer wordt bij welke verhoging van de benzinedruk.
Let ook op dat de weerstand van de injectoren overeenkomt met wat je ecu aankan…28 december 2013 om 18:55 #18202567Voor een basismapping moet ik een paar dingen van je weten, welke maat tabellen gebruik je? (8×8 of 12×12, 16×16) heb je ook een ontstekingstabel?
Een basismapping voor de ontsteking heb ik zo voor je, dat stelt niet zoveel voor.
De injectiemap daarintegen is een heel ander verhaal, deze is afhankelijk van de grootte van de injectoren en de afratio/aangezogen lucht enz…
Ik adviseer je allereerst een wideband spulletje te kopen zodat je wat kan zien, deze heb je ongeveer vanaf 150 euro.
Ga als eerste aan de slag met de required fuel instelling van de megasquirt, daar baseer je de rest van de mapping op.
Wat handige links voor je: http://www.diyautotune.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Tuning_Manual.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
De laatste link heeft vooral veel raakvlak met kdfi systemen, hier staat ook erg helder omschreven hoe de software werkt.
Tip: Neem de tijd! Met haasten maak je vaak meer kapot dan je lief is…12 januari 2014 om 10:03 #18202568mijn excuses voor mijn late bericht maar mijn laptop was helaas overleden en was zelf druk om de kadett apk klaar te maken en natuurlijk iedereen bedankt voor de tips.
heb nu ook (eindelijk) een lambda controller (innovate lc-1) wel al aangesloten maar heb helaas een verkeerde lambda sonde hopelijk komt de goeie deze week binnen. heb ook toen ik naar de garage ging voor apk al redelijk wat beter kunnen afstellen via de gastest aangezien daar ook een lambda meter in zat maar kwam er wel achter dat ik te veel had lopen klote met de ontsteking die stond veelste hoog.
@jacobnoorlander ik gebruik 16×16
@lenn0 mijn ecu is een Universal EMS-4 komt bij bs-autotune vandaan maar weet wel dat volgende keer een ander systeem komt vooral omdat over deze ecu vrij weinig te vinden is qwa informatie, ik zal ook kijken voor grotere injectoren aangezien ik wel meer pk’s wil uiteraard.
nogmaals iedereen bedankt voor de hulp stel het zeer op prijs :thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.