Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › 1988 Kadett 1.6i Aut. – motormanagement lampje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 juli 2008 om 11:40 #17207375
Hallo allemaal!
Ik heb een vervelend terugkomend probleempje met het motormanagement-lampje.2 maanden terug heb ik een lange tijd in een file gestaan met de transmissie in “D”.
Daarbij merkte ik dat na verloop van tijd de motor slechter ging lopen dus transmissie in Neutraal gezet en een klein beetje gas bij-gegeven om de motor wat op toeren te houden. Op een gegeven moment sloeg de motor alsnog af, maar kon hem gewoon weer starten daarna. Dit gebeurde 2 keer.
Toen we weer langzaam gingen rijden leek alles weer goed tot een tientallen meters verder waar de motor wederom afsloeg om daarna nooit meer aan te willen slaan.
Heb me toen naar een bekende garage laten slepen en heb aldaar wat items vervangen zoals rotor, verdeelkap en later ook de module.
Dat laattste bleek het probleem blijkbaar te zijn.Tenminste, dat dacht ik.
4 dagen later stond ik voor een stoplicht en plots sloeg de motor weer af. Niet meer aan de praat te krijgen. ANWB gebeld, en in de tijd dat het duurde dat ze er waren ben ik wat dingen gaan checken weer bij de ontsteking.
Module even los gehad en gechecked of deze wel goed contact maakte met de behuizing voor z’n koeling.
Dat leek allemaal geen probleem.
Toen ik alles weer in elkaar zette en een startpoging deed sloeg de motor direct aan, maar daarbij ging ook het motormanagement lampje voor de eerste keer aan.
Met een kleine escorte van de ANWB-motorrijder ben ik alsnog wel thuis aangekomen.In de volgende dagen merkte ik dat het lampje vaak uit bleef bij een koude start, maar als ik een beetje flnk gasgaf onder het rijden soms, dat dan het lampje plots aanging en de motor in ‘limp-mode’ gaat.
Nu heb ik soms dagen dat lampje gewoon uitblijft, maar nu het weer warmer lijkt te worden buiten lijkt het erop dat het lampje ook weer vaker aangaat ‘ ochtends.Ik heb als onderhoud alle bougies al vernieuwd, alsmede de kabels en de bobine.
Ook had ik een temp-sensor gehaald welke in het inlaatspruitstuk geschroefd wordt, maar deze bleek niet de juiste te zijn. Dus daar moet ik nog even achterheen.
De temp-meter op het dashboard is een flinke tijd terug er al eens mee uitgescheden. Deze (andere) temp-sensor in het blok heb ik getest door de draad aan massa te houden en kijken of de meter zelf nog wel uitslaat, dat was niet het geval dus het probleem hiervan moet ergens anders liggen denk ik. Wellicht een draadbreuk ofzoiets.Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit de fan aan heb horen springen bij de radiateur, maar ik weet van maanden terug dat de motor nooit een probleem met warmte had. Ook niet bij een lange tijd stilstaan. De dashboard-tempmeter (toen deze nog werkte) bleef toen altijd ruim links van het midden staan.
Wat kan er evt. nog meer stukgegaan zijn tijdens die langdurige file waardoor nu het MM-lampje telkens aan gaat?
24 juli 2008 om 22:54 #17416729Uitlezen kan de oplossing bieden.
in verschillende gedeelten van dit forum staat wel omschreven hoe je dit zelf kan doen.
Willem
28 juli 2008 om 08:43 #17416730Voordat ik m’n bovenstaande lange verhaal ging typen heb ik al enige tijd flink wat rondgezocht op het forum, maar weinig kunnen vinden helaas. Het feit dat men hier ook graag aan vage motorcode-types refereert (x20sx enz.) ipv gewoon een model, jaartal en motorinhoud, maakt het zoeken naar een probleem-oplossing er ook niet makkelijker op helaas.
28 juli 2008 om 18:02 #17416731ja als je precies wil weten wat er aan de hand is, is een motorcode belangrijk.
de kadett uit 1988 kan uit 2 typen bestaan, namelijk:
E16NZ zonder katalysator
C16NZ met katalysatordaar zit namelijk verschil in motorsystemen ondkanks vermogen gelijk is
Willem
29 juli 2008 om 08:16 #17416732Thanks Willem. Ik kwam er zelf niet uit wat voor motor ik had.
Heb geen katalysator, dus het zal dan een “E16NZ” zijn begrijp ik.1 augustus 2008 om 17:25 #17416733Deze motor komt niet vaak voor.
wil je het zeker weten kun je op je kenteken papieren kijken (tenzij ingevoerde auto), daar staat ook de motorcode op.
Heb je ook de Verdelerkap en rotor vervangen, deze geven nogal problemen bij deze motor.
in de verdelerkap zit een zwart kastje, en daarachter een toerental gever.
als het zwarte kastje er gesmolten uit ziet is meestal de toerental gever kapot.
het makkelijkst is dan om de ontsteking kompleet te vervangen door een Occasie exemplaar van de sloop.
deze kun je pakken van zowel de C16NZ en E 16NZ motor, Corsa kadett Vectra of astra maakt hierbij niet uit
Willem
4 augustus 2008 om 12:10 #17416734Het kenteken geeft inderdaad ook E16NZ aan. Nooit geweten dat het daar op stond.
Rotor, verdeelkap, module, bobine en bougiekabels zijn allemaal vervangen sinds het MM-lampje af en toe brandt.
Het MM-lampje lijkt vaker te branden als de buitentemperatuur ook warm is, zoals onlangs.
Dan gaat het lampje direct aan zodra ik ‘s ochtends de auto start.
Nu het iets koeler is weer blijft het lampje uit totdat ik een keer goed doortrek of de motor warmer wordt vanzelf. Maar dat doet ie niet altijd.Ook heb ik weleens gehad dat ik zeg 3 uur na een eerdere rit, de motor start, en het lampje gaat dan aan.
Als ik dan tijdens het rijden (!) de motor uitzet en een paar seconden later weer start, dat dan het lampje voor de rest van de rit uit blijft.Ik heb alleen een 1.3 motortje staan uit de vorige auto (1986). Maar geloof niet dat daar ontstekings-onderdelen uitwisselbaar van zijn. Behalve een rotor of verdeelkap wellicht.
4 augustus 2008 om 15:17 #17416735Lambda sonde zou goed kunnen.
als je m zelf wil uitlezen staat in het vectra gedeelte van dit forum een kopje How-To, daar staat uitgelegd hie je deze auto zelf kan uitlezen.
en de storings lijst staat er ook bij
Willem
4 augustus 2008 om 15:38 #17416736De auto heeft nog geen lambda-sonde. Volgens mij is dit een overgangs-jaar geweest.
Trouwens, bij de rechter-veerpoot onder de kap loopt bedrading met aan het eind een pot-metertje (?) met verstelmogelijkheid. Enig idee waar dit voor dient?
4 augustus 2008 om 16:01 #17416737Moggel geen katalysator, lag te slapen haha
Controleer vacuumslang naar mapsensor.
inlaat pakkingen
Willem
16 september 2008 om 16:57 #17416738Heb een tijdje zonder al teveel problemen kunnen rijden, vaak met en zonder brandend MMLampje, maar sinds gisteren is het weer prijs. Heb inmiddels alweer 2x stilgestaan. Ben het nu wel zat aan het worden.
De motor slaat plots uit, ‘dieselt’ nog wat na om daarna niet meer aan te willen slaan.
Ik weet bijna wel zeker dat er iets te heet wordt, en ik verdenk de ontstekingsmodule, want na verloop van tijd start de motor ineens weer en kan ik weer rijden.Ben er achter wat de foutcode is wat het MML geeft:
“42”
klik -> Uitleg code42 Duits
klik -> Uitleg code42 EngelsSpannung Primärzündung zu hoch, kein EST signal
– KurzschluB gegen Plus in EST-leitung
– ZSTG fehlerhaft
– Störimpulse durch AnlasserleitungTe hoge spanning kan ik inkomen. De module wordt daardoor te heet en scheidt ermee uit dan.
Maar waar kan die ‘teveel’ aan spanning vandaan komen?16 september 2008 om 19:09 #17416739Weet iemand of een complete ontsteking uit een ’86 1.3 uit te wisselen valt met m’n huidige uit ’88?
17 september 2008 om 13:45 #17416740origineel gepost door BBM
Weet iemand of een complete ontsteking uit een ’86 1.3 uit te wisselen valt met m’n huidige uit ’88?nee, die is anders.
je kan de ontsteking alleen uitwisselen met een E16NZ of C16NZ motor.
Deze staan zat op de sloop.
deze motoren zitten in:
Opel Kadett-E ’87 t/m ’92 (cabrio t/m ’95)
Vectra-A ’87 t/m ’93
corsa-A ’88 t/m ’93
Ascona-C ’86 t/m ’88Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.