Forumindex › Forums › Overige › Meetings › 18 & 19 Februari 2011 – Legend Boucles de Spa ®
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 februari 2011 om 19:00 #17232940
Aankomend weekend is het weer zo ver!
http://www.race-rally.be/2011/bsl2011/page.aspx?page=february&sm=8
Wij gaan weer afzakken naar Spa, na een prima rally vorig jaar!
Op dit moment (1 dag voordat de rally begint) is er helaas nog helemaal geen informatie beschikbaar over hoe laat het zaterdag allemaal begint.Dat is toch wel handig om te weten om vertrek tijd te bepalen, etc.
Iemand die al iets weet? Hoe laat begint de eerste KP op zaterdag?
17 februari 2011 om 20:49 #17819531Ik ben er misschien ook.
Niet met de Vec, ik rij met anderen mee.
Maar ik twijfel nog, ik wil gaan, maar de babykamer moet af :(
18 februari 2011 om 07:46 #17819532Het begint vanavond al!
18 februari 2011 om 09:27 #17819533Yep!, maar wij gaan maar 1 dagje meestal.
Misschien dit jaar naar de eifel wel met overnachting.
helaas nog steeds geen tijd-data op de site. Ik zal eens kijken of ik het boekje van vorig jaar nog ergens heb liggen. Misschien dat het nu ongeveer rond dezelfde tijd van start gaat
18 februari 2011 om 19:32 #17819534Eerste proef is 10.07 uur Stoumont
18 februari 2011 om 19:34 #17819535Wij gaan dit jaar niet, m’n dochter is jarig en ik heb het wat te druk.
Misschien volgend jaar.
18 februari 2011 om 19:46 #17819536[rquote=1872167&tid=142917&author=Ascona20E]Eerste proef is 10.07 uur Stoumont[/rquote]
Op de site staat nu iets van 9:30
20 februari 2011 om 12:56 #17819537ik ben ook geweest
was weer een zalige dag
de foto’s zal ik morgen postener stonden veel manta’s in de startlijst
echter niet veel manta’s gezien20 februari 2011 om 17:44 #17819538het is wat sneller dan verwacht gegaan
de foto’s staan al op de site
http://www.themantarevolution.be/index.php?p=gallerij201120 februari 2011 om 19:09 #17819539ongelofelijk. Collega van me ging wel, ik kon geen vrienden vinden die meegingen.
even de filmpjes bekeken, maar daar word echt om elke centimeter gevochten!En wat klinken de oude motoren toch gaaf :angel
Sjupke`
20 februari 2011 om 19:21 #17819540Na de RAC, wint Stouf ook de Boucles de Spa
Enkele tienduizenden toeschouwers waren vrijdagavond al op post om de eerste twee proeven van de Legend Boucles de Spa 2011 mee te maken, een editie die eens te meer het succes van het evenement onderlijnde.
Er was dan wel geen sneeuw of ijs, maar het geheel was er niet minder om. Het spektakel was weer van de bovenste plank, het geluid van de wagens uit een vorige generatie bezorgde de fans kippenvel en de ambiance op de proeven was zoals in de goede oude tijd ronduit geweldig. Het was ook bijzonder aangenaam om vast te stellen dat de toeschouwers heel gedisciplineerd bleven, zeker op de Clémentine en dat we zo de toekomst van deze mooie proef waarschijnlijk hebben kunnen veilig stellen. Tijdens de 15 RT’s werd er geen enkel incident genoteerd, er werd geen enkele proef geannuleerd en alles verliep tijdens de proeven eigenlijk op wieltjes.
Het droge weer – en dus het hoge tempo hebben er wel voor gezorgd dat de oude motoren en versnellingsbakken wat meer geleden hebben dan anders, wat maakt dat slechts 103 van de 185 gestarte deelnemers in de categorie Legend het eindpunt in Spa bereikt hebben. Ook een aantal favorieten hebben de finish van deze 53ste editie niet gezien.
Zo verloren we te snel de diverse Porsche van Droogmans, Dumas, Van de Poele en Kelders, de Mazda van Henning Solberg, de Stratos van Perez en Loubet, de Ford van Munster, de Saab van de Spa, de Peugeot van Neuville, de Opel van Timmers, de Visa van Thiry of de Skoda van Freddy Loix, die in Francorchamps over de rail ging. Vooraan ging het gevecht om de zege tussen de beide Porsche 911 van Patrick Snijers en François Duval die het dienden op te nemen tegen de Ford Escort van Bjorn Waldegard en Stefaan Stouf.
De Zweedse veteraan leidde een goed stuk van de rally, maar verloor ’s nachts wat tijd door een panne van het radiosysteem aan boord van de wagen. “Ik zie op mijn leeftijd wat minder goed dan de jonge rijders”, lachte de 67-jarige ex-wereldkampioen, “maar ik ben blij met mijn tweede plek. Ik kom zeker terug in 2012!”
François Duval was bijzonder in zijn sas aan het stuur van zijn Porsche 911 uit 1972, nam even de leiding, tot een elektrisch probleem op de proef van Saive hem tot stilstand bracht. Zijn teamgenoot en achtvoudig winnaar Patrick Snijers loste hem vooraan af, maar een probleem met de alternatorriem van de Porsche en een andere deelnemer die hem op de proef van Creppe de weg versperde, hielden hem mogelijk van de zege. De rijder van eentoekomstopwielen.be moest zich uiteindelijk met een derde plek tevreden stellen.
“Indien ik de klassementen had gekend, had ik misschien wat meer aangevallen”, blikte de zevenvoudige Belgische kampioen rally terug. “Ik was vaak snel op de proeven, met heel wat besttijden, maar mijn wagen was recenter dan die van sommige van de concurrenten en daardoor was mijn coëfficiënt meer in mijn nadeel. (1982 tegen 1975 en 1976 voor de nummers 1 en 2 van het klassement). Ik had daar geen rekening mee gehouden.”
Drie maanden nadat hij de Roger Albert Clark (RAC) in het Verenigd Koninkrijk won, ging de zege in Spa naar een echte specialist van de historics, de West-Vlaming Stefaan Stouf, bijgestaan door een prima Joris Erard. Zij bereikten in hun Ford Escort als eerste de finish.
“Ik vind het fantastisch dat ik heel de dag met grote namen als Waldegard, Snijers, Duez of Duval gevochten heb en bovendien als winnaar over de finish ben gekomen”, was Stouf duidelijk geëmotioneerd. “We hebben geen seconde laten liggen. Ik won mijn deelname aan de Boucles na mijn zege in de RAC en nu kan ik weer naar de RAC dankzij deze zege…”
Achter het trio Stouf-Waldegard-Snijers, vinden we de Mazda RX7 Gr.B van Marc Duez en Koen Wauters, voor de Lancia van Jean-Pierre Van de Wauwer die op een ongelukkig moment lek reed. Mathias Viaene, Omer Saelens, Delhez en de Nederlander Erwin Doctor volgden terwijl de Opel Ascona van José Lareppe de Top-10 volmaakte.
Een mooi verhaal was dat van de man uit Kenia, Simon Everett: “Ik was op het einde van mijn krachten en André Leyh heeft op de verbindingen moeten rijden, maar ik wilde echt aan de finish staan en de toeschouwers niet ontgoochelen!”
De rijder van de Ford Escort S0, Max Vatanen reed met naast hem zijn papa en ex-wereldkampioen Ari vatanen en hun verhalen waren heel uiteenlopend. “Ik heb een schuiver minder gemaakt dan mijn vader vorig jaar”, lachte de jonge Max, terwijl de vader dat anders ervoer: “Ik voelde me niet op mijn gemak, heb weinig nota’s gelezen en ik denk dat hij mag terugkomen met een andere copiloot. Dit is niets voor mij…”
Uitslag Legend
Stouf-Erard (Ford Escort Mk11975) 173,10 ;
Waldegaard-Prévot (Zwe-Bel/Ford Escort Mk II 1976) op 6,38
Snijers-Gistels (Porsche 911 SCRS Gr. B 1982) op 23,82
Duez-Wauters (Mazda RX7 Gr. B 1984) op 62,18
Van de Wauwer-Marnette (Lancia Beta Monte Carlo 1976) op 70,14
Viaene-Vyncke (Opel Ascona 1974) op 112,86
Saelens-Castelein (Porsche 911 Gr. 4 1973) op 120,43
Delhez-Lambert (Ford Escort RS 2000 1976) op 191,54
Doctor-Badenberg (NL/Ford Escort Mk II Gr. 4 1977) op 198,81
Lareppe-Hayez (Opel Ascona B 1980) op 201,30
Cherain-Jamoul (Opel Kadett GTE 1978) op 205,30
Bodson-Piret (Opel Kadett C 1975) op 222,40
Blomqvist-Jakobsson (Zwe/Ford Escort Mk II BDA 1975) op 240,15
Chaballe-Elst (Porsche 911 1964) op 242,66
Evrard-Burniat (Porsche 9111970) op 266,60
Prinzie-Vermeulen (Ford Escort Mk II BDA 1977) op 290,40
Everett-Leyh (Ford Escort Mk II BDA 1974) op 308,64
Bouvy-Toubon (Porsche 911 SC 1982) op 308,94
Reuter-Vandevorst (Porsche 914/6 1970) op 321,30
Melse-Melse (P-B/ Porsche 911 1965) op 337,70
Soenens-Beauprez (Ford Escort BDA 1977) op 363,74
Tambay-Fortin (Fra/Porsche 911 Gr. 4 1973) op 374,75
Depreay-Stoffels (Porsche 9111976) op 377,18
Gérard-Chalseche (Opel Kadett GT/E 1975) op 396,90
Hallet-Metens (Opel Manta A 1971) op 413,79
Hébette-Bourguignon (Renault 5 GT Turbo 1985) op 413,80
Verschueren-Depoortere (Opel Ascona A 1974) op 423,50
Van Woensel-Van der Sloten (Ford Sierra RS Cosworth 1986) op 443,86
Elleboudt-Joassin (Ford Escort Mk II Gr. 4 1976) op 445,78
Cools-Laudus (Opel Kadett C 1976) op 448,82Classic:
D . Van Rompuy-Pirotte (Opel Kadett GTE) 127,3
Delince-Minguet (Ford Escort RS2000) 217.06
Bertrand-Chapa (Ford Escort Mexico) 236.35
Chavan-Felot (Mercedes 250) 261.79
Gengou-Gathy (Volvo) 354.0Voornaamste opgaven
Thiry (Visa, overbrenging)
H. Solberg (Mazda, motor)
Loix (Skoda, schuiver)
Droogmans (Porsche, motor)
Duval (Porsche, elektronica)
Perez (Lancia, versnellingsbak)
Munster (Ford, motor)
Dumas (Porsche, motor)
Loubet (Lancia, transmissie)
Kelders (Porsche, oververhit)
Timmers (Opel, motor)
Neuville (Peugeot 104, differentieel)
De Spa (Saab, motor)
Soulet (Ford, motor)
Leens (Mini, motor)
Van de Poele (Porsche, schuiver)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.