Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › 17v , abs/airbag lampje storing na remblokken vervangen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 april 2012 om 18:26 #17247913
Beste leden,
Gisteren de remblokken achter van mijn opel vectra B vervangen.
Vectra B x16xel
bouwjaar 1996
benzine
handgeschakeld
130.000kmDankzij de how-to (dank!) appeltje-eitje.
Na circa 20/30 kilometer begon de motor echter opeens in te houden,
gingen de lampjes voor ABS en airbag branden en viel de motor uit.
Na opnieuw starten leek er niks aan de hand maar bij het gas geven weer het zelfde effect bij ca 2000 toeren.Auto rustig naar huis gereden en aan de OPCOM gehangen.
Kreeg een melding P0560 met de opmerking spanning te hoog.
Uit de OPCOM bleek dat de spanning op ca 15,8v (stationair) stond en bij het 2000 toeren opgelopen was tot 17v waarna het airbag/abs lampje (beide dus)verschijnt en toeren terug vallen.Een beetje Google over de foutcode lijkt erop te wijzen dat dit moet komen door de spanningsregelaar van de dynamo.
Door de timing (zeer kort na het vervangen van de remblokken) ga ik me echter afvragen of het niet gewoon iets kleins is dat ik over het hoofd zie? Is er een verband tussen deze storing en het vervangen van de remblokken of misschien wel de EGR-klep (op advies van de garage om de hoek rij ik nl. zonder de EGR klep, dus stekker eruit)?Mocht het gewoon toeval zijn, is het dan wel mogelijk de spanningsregelaar voor deze dynamo’s apart te vervangen of zou ik dan het geheel moeten vervangen?
Alvast bedankt allen! :thumb
22 april 2012 om 19:19 #18010275Had er vandaag nog een….
een Astra-F met hetzelfde probleem
Dynamootje gewiisseld (nog geen half uurtje werk bij een smallblock 8kleppertje haha…)
Dynamo vervangen, Spannings regelaar zit erin verwerkt, en is nu uitgefikt, komt omdat de diode plaat kapot is gegaan…
Let op, Bij vervangen Dynamo, ook het lampje van controle lampje vervangen…
Willem
22 april 2012 om 19:34 #18010276Willem,
Wie anders dan jij had hierop kunnen reageren, dank voor deze, en alle andere reacties!
Gewoon toeval dus.
Even 2 aanvullende vraagjes als ik zo vrij mag zijn:
1) Klopt het dus dat je gewoon het stekkertje van de EGR los kan halen en doorrijden? Hieraan twijfel ik nu nl. een beetje
2) Welk controlle lampje bedoel je? Is dit het lampje van de dashbord?22 april 2012 om 19:37 #180102771: Stekker niet los halen van de EGR, deze moet je mechanisch Afdoppen.
2: Dynamo controle lampje in instrumenten paneel (accu afbeelding).. deze is al kapot, of gaat binnenkort kapot door dat deze een tijd TE veel spanning heeft gekregen (up to 17volts)
Willem
22 april 2012 om 19:37 #18010278@Rawi wrote:
Willem,
Wie anders dan jij had hierop kunnen reageren, dank voor deze, en alle andere reacties!
Gewoon toeval dus.
Even 2 aanvullende vraagjes als ik zo vrij mag zijn:
1) Klopt het dus dat je gewoon het stekkertje van de EGR los kan halen en doorrijden? Hieraan twijfel ik nu nl. een beetje
2) Welk controlle lampje bedoel je? Is dit het lampje van de dashbord?Stekker terug vast maken. En dynamo vervangen of laten reviseren. denk dat willem het accu/dynamo lampje.
O willem was me net voor :)
22 april 2012 om 19:50 #18010279HELP ?!?!
Als ik de stekker terug zet krijg ik weer de stotterende motor en de 1405 melding.
Van andere topics heb ik al eea gelezen over schoonmaken en afdoppen.
EGR zit echter achter het blok (bij de lucht inlaat dus tussen blok en voorruit) op een hele vervelende plek.
Kreeg het daarom niet voor elkaar om hem los te krijgen (torx zat asociaal hard vast??),
vandaar op advies te stekker eruit getrokken.Zo heb ik inmiddels dus al tussen de 1000 en 1500 km gemaakt, hoe schadelijk is dit nu :???:
22 april 2012 om 19:55 #18010280Klepje oppikken op de sloop, deze met afgesloten pakking terug monteren.
en kan verder weiing kwaad, maar motorvermogen is nu licht gereduceert.
Willem
22 april 2012 om 20:04 #18010281Ik ga aan de slag en laat weten hoe het afloopt.
Vriendelijk bedankt heren!
25 april 2012 om 12:17 #18010282Inmiddels een nieuwe dynamo van de sloop gehaald, spanning is weer prima !!
EGR klep los gehaald, zat nog beweging in maar ook wel wat zwarte troep dus even schoongemaakt en terug geplaatst.
Lijkt vooralsnog prima te werken.Had tijdens het loshalen van de EGR wel per ongeluk het slangetje van de MAP sensor eruit getrokken dus de motor liep slecht maar dankzij OPCOM gelukkig snel aan het licht gekomen en na het plaatsen weer keurig draaiend motortje.
Zal binnenkort nog even het lampje van de accu vervangen want deze is inderdaad kapot nu.
Al met al, missie geslaagd :)
Bedankt heren :thumb
25 april 2012 om 12:18 #18010283Mooi dat het opgelost is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.