16S ombouwen naar injectie

Forumindex Forums Techniek Cih 16S ombouwen naar injectie

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225382
    toppertheo
      Lid sinds:
      3 February 2006

      even een vraag voor de CIH geleerden.

      kennis van mij heeft een 2.0E en dat blok is kapot dus die moet er uit, nu heeft hij de auto eigenlijk na het weekeind weer nodig en we hebben geen andere 2.0 op voorraad maar heb nog wel een paar 16S motoren liggen en ik heb bedacht om de 2.0E te verwisselen voor de 16S motor (tijdelijk tot de 2.0 weer klaar is) en daar de injectie set op zetten zodat hij weer rijden kan.
      het lijkt mij dat dit gewoon gaat passen omdat de 16S de zelfde opbouw heeft als alle andere CIH motoren maar misschien kan het zijn dat hij niet helemaal lekker wil lopen ivm verkeerde waarden van de injectie maar denk dat de motor het eventuele extra brandstof wel verwerkt.
      het is maar voor tijdelijk tot de 2.0 weer klaar is dus als het niet helemaal 100% loopt is geen probleem zolang er maar een beetje mee te rijden is.

      iemand verder nog een idee of dit wel of niet gaat werken want als het al eens geprobeerd is en het werkt niet dan beginnen wij er ook niet aan natuurlijk maar ik meen dat ik ooit wel eens iets gelezen heb van iemand die met zo’n setup rond reed maar kan er nergens meer iets over vinden :hmmz

      alle reacties welkom :thumbup

      groeten.

      #17721391
      toppertheo
        Lid sinds:
        3 February 2006

        :hmmz lijkt er op dat ik de eerste word in nederland die ooit injectie op een 1600 zet :hmmz :hmmz

        kom op, er is vast wel iemand die dit ooit eerder gedaan heeft en of iemand die dit ooit gezien,gehoord of gelezen heeft :vertag

        kan een 16s op standaard 2.0 injectie of kan dit niet :wors :wors

        alvast bedankt voor de reacties.l

        #17721392
        2000
        Moderator
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Ik heb wel een gehoord dat er een 2.0 carb op een 1600 gezet is, liep goed. Een injectie……geen idee, proberen?

          #17721393
          asconiakkefietje
            Lid sinds:
            15 December 2006

            moet te doen zijn
            zou t gewoon proberen

            #17721394
            henk 400rr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Waar je even mee zit is dat het waterkanaal achter op het blok dicht geschroeft is, dat kan een klein drama zijn om die eruit te halen en je moet even een plaatje voor het gat van de pomp zetten, of gewoon de pomp laten zitten, ook het kleppendeksel meot even gewisseld worden, verder past mechanisch alles.
              de computer regelt wel het mengsel, het kan zijn dat hij iets teveel krijgt, maar verder zal het wel loslopen.

              Het trekt geen straatstenen uit de weg of gras uit de grond, maar als je wat plat achter het stuur gaat liggen voor evt. tegenwind dan moet het wel vooruit komen. ;)

              #17721395
              Keesjr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 May 2006

                Het is wel eens eerder gedaan, eens gezien op Budel bij een C-Kadett treffen, een 1600 sedan met een Lexmaul inlaat :)

                #17721396
                toppertheo
                  Lid sinds:
                  3 February 2006

                  bedankt voor de reacties.

                  ik baal hier best wel van want nu kan ik mij dus wel weer afmelden bij de dragrace in drachten want wil niet voor L#L staan.
                  ik had verwacht dat ik met zo’n setup zeker met de M3, de evo’s en de impreza’s mee zou kunnen komen maar dat was dus iets te veel verwachting :cry

                  de brandstof pomp wilde ik gewoon laten zitten en die bout van dat waterkanaal zal ik even paar keer flink in de kruipolie zetten zodat in het weekeind de kans op los gaan groter word. (bedankt voor de tip van dat water kanaal :thumbup :thumbup)

                  even andere vraag:

                  heb bij mijn eigen 2.0E motor een paar hydro stoters die niet lekker meer zijn, kan ik nu gewoon de hydro’s vervangen voor vaste stoters zonder dat er iets geen olie meer krijgt ofzo??
                  weet wel dat je vaste niet zomaar kunt vervangen voor hydro’s omdat de nokkenas vaak geen olie groef heeft.

                  alvast bedankt.

                  groeten Theo.

                  #17721397
                  tijs
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 September 2005

                    heb in mijn 20s ook de hydro’s vervangen voor vaste, zonder probleem, ff opnieuw stellen en gaan

                    #17721398
                    henk 400rr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      origineel gepost door toppertheo
                      even andere vraag:

                      heb bij mijn eigen 2.0E motor een paar hydro stoters die niet lekker meer zijn, kan ik nu gewoon de hydro’s vervangen voor vaste stoters zonder dat er iets geen olie meer krijgt ofzo??

                      Dat kan, maar zoals vaak gezegd, de 2.0E nok is niet echt gemaakt voor vaste stoters, echt mooi en strak zal hij d’r niet mee lopen, maar onmogelijk is het niet.

                      als extra punt: de ene reet is wat gevoeliger dan de ander, dus er zullen altijd individuen zijn dit dit nooit zo beleeft hebben, technisch gezien is de nok anders van vorm, maar wie weet heeft de tand des tijds de nok al wat bijgesleten zodat je er weinig van merkt.

                      weet wel dat je vaste niet zomaar kunt vervangen voor hydro’s omdat de nokkenas vaak geen olie groef heeft.

                      Dat heeft niks met elkaar te maken, dus je bent foutief geïnformeerd.

                      tip is wel even achterin het oliekanaal een opstaande rand te zetten(busje inslaan), dan blijft er wat meer olie in de kop zitten, sommige nokkenassen vinden dat erg lekker en dat heeft weer wel met het aanwezig zijn van de groef of niet.

                      #17721399
                      toppertheo
                        Lid sinds:
                        3 February 2006

                        origineel gepost door henk 400rr
                        Dat kan, maar zoals vaak gezegd, de 2.0E nok is niet echt gemaakt voor vaste stoters, echt mooi en strak zal hij d’r niet mee lopen, maar onmogelijk is het niet.

                        heb toch maar andere hydro’s geregeld om gepruts te voorkomen.

                        weet wel dat je vaste niet zomaar kunt vervangen voor hydro’s omdat de nokkenas vaak geen olie groef heeft.

                        Dat heeft niks met elkaar te maken, dus je bent foutief geïnformeerd.

                        tip is wel even achterin het oliekanaal een opstaande rand te zetten(busje inslaan), dan blijft er wat meer olie in de kop zitten, sommige nokkenassen vinden dat erg lekker en dat heeft weer wel met het aanwezig zijn van de groef of niet.

                        ik heb het over de groef die op het uiteinde van de nokkenas zit en die onder een lagerkap komt te zitten, een groef van ongeveer 2mm breed over de hele diameter van de as dus in het midden rond om op het deel van het lager. ik meende dat deze voor de hydro stoters was maar dat is dus blijkbaar niet zo.
                        nu heeft een kennis van mij (DE MENACE hier op het forum) een 2.0E met een 1900S kop er op en daar zit een 1900E nokkenas in.
                        nu had de 1900S nokkenas geen groef en de 1900E nokkenas heeft wel een groef.
                        kan het daardoor komen dat het lijkt dat de cilinderkop vol olie komt te staan en daardoor olie er uitgooit via het carterontluchtings slangetje??? :hmmz

                        lees anders het verhaal van DE MENACE hier paar topic’s onder mijn topic maar eens.
                        zal verhaal even kort vertellen:
                        2.0E liep niet lekker maar wel goed compressie alleen flinke tik in de 2.0E kop. een 1900 kop gereviceerd en wilde deze een keer plaatsen maar vorige week lager schade en blok er uit gehaald nieuwe lagers er in en toen gelijk andere kop er op gezet.
                        nu rookt de motor als een gek doordat er olie via carterontluchting slang de inlaat in komt en daarbij komt dat hij zijn olie druk niet vast kan houden bij stationaair toerental, nieuw oliepompdeksel gemonteerd geen resultaat.
                        kan dit hele gesukkel door de nokkenas en de groef komen????

                        groeten.

                        #17721400
                        henk 400rr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          Ach, dan hebben we het over dezelfde groef ;)

                          Dennis heeft een “SH” nokkenas (code D), geen 1.9E nokkenas (code H), het heeft meer met het bouwjaar te maken van de nokkenas, nieuwere hebben geen groef, de oudere wel.

                          Als olie via de carterslang eruit komt, dan heb je (te veel) carterdruk, dat betekend eerder slijtage in het onderblok (langs de cilinder wanden) dan het olieniveau in de kop, dus nee.

                          groeten terug :D

                          #17721401
                          toppertheo
                            Lid sinds:
                            3 February 2006

                            Dennis HAD een D nokkenas maar die was ook niet goed en HEEFT nu een H nokkenas er in (die heb ik hem tenminste mee gegeven).

                            ik heb zelf voor een paar maand terug een compressietest gedaan bij zijn motor en die was prima en de motor rookte niks en hij had ook geen appart olie verbruik ofzo alleen een flinke tik in de kop vandaar dat er besloten was om alleen de kop te wisselen.
                            voor de kop wissel geen carterdruk en ook niet roken er na wel roken.

                            kan er zelf ook niet alles van vertellen omdat ik de auto 3 maand terug voor het laatst gezien heb en alleen telefoonisch contact gehad heb met dennis dus ga uit van het verhaal wat hij mij vertelde.
                            ben er dus ook niet bijgeweest met ombouw cillinderkop, nokkenas en heb de lagers er ook niet ingezet dus wie weet wat er allemaal gebeurd is.
                            heb nu eerst een goede 1600 motor gesponsort zodat hij weer rijden kan en dan moet er maar eens serieus naar de 2.0 gekeken worden want weet het nu ook niet meer, of de zuigerveren moeten gebroken zijn of vast zijn gaan zitten want iets anders kan ik me haast niet bedanken en dan nog het probleem van de lage oliedruk :hmmz :hmmz

                            groeten Terug

                            #17721402
                            henk 400rr
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              ok, dan loop ik weer wat achter wat het verhaal Dennis betreft. excuzemoi

                              Als na de kopwissel er rook is en voor de tijd niet, dan kan dat alleen maar betekenen dat het laatst geplaatse onderdeel (de kop dus) niet goed is, dat kan dus betekenen dat er een lekkage in zit van de compressieruimte naar de oliehuishouding, door bijv. een scheur of iets anders. Maar goed, daar kom je op z’n vlotst achter door aan de slag te gaan en de boel eraf te halen, een compressietest zou wat kunnen doen, maar ik denk niet dat dit veel oplevert, immers het lek in die ruimte kan ook door andere zaken veroorzaakt worden.

                              Een tik in de kop kan ook een aantal oorzaken hebben, echt ernstig of onmogelijk te maken hoeft het niet te zijn. het kan varrieren van een lekke stoter tot een loszittende moer/tapeind , een gebroken tuimelaar of een versleten nokkenas. lagerschade hoor je ook wel of dat het is, dat zit hem in de toerentallen, dit zien aan de lagers is altijd makkelijker.

                              Probleem lage oliedruk is altijd verschillend opgelost, soms werd dit gedaan door de zender ergens te plaatsen waar wat meer oliedruk is (distributiehuis)en dat is geen grapje.
                              beter is even de overstortklep van het oliepomp deksel te bekijken of even het hele deksel te bekijken op ingelopen slijtage, de veer kun je stakker maken dan verhoog je de druk ook wel wat.

                              Het is vaak de kortste klap, soms is het huis erg uitgesleten dan moet je een beter distributiehuis zien te vinden, maar vaak kan je dit via het deksel al voldoende oplossen.

                              Het is altijd lastig hoor 2e hands motoren, ze hebben er al een heel leven opzitten en de 1 wat beter dan de ander, blokken met hydro stoters die lang stonden hadden vaak vastzittende stoters en in de regel werd dit opgelost met een scheut ATF olie over de stoters en een paar daagjes geduld.

                              en weer groeten :D

                              #17721403
                              de menace
                                Lid sinds:
                                13 February 2009

                                aloha !

                                Het eea is al door Theo verder weergegeven.

                                Blijkbaar heb ik mij vergist met de nokkenas; ik heb inderdaad dan de H nokkenas van Theo overgenomen…….; heb nm geen andere…. de nokkenas die uit mijn oude kop is gekomen (bleek van een 1.6 te zijn met versleten nokken 4e cilinder) ligt bij Theo in de oud-ijzer bak. Vind in de toekomst wel weer wat…

                                Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het mijn zuigerveren zijn. Heb diverse mensen gesproken die ooit eens achter mij hebben gereden en die gaven aan dat als ik gas gaf:er een rooksignaal uit mijn U-pijp kwam bij belasting totdat ik op snelheid was en dan zakte het af.
                                Ook lurkte hij aardig wat olie per maand erdoorheen. In eerste instantie dacht ik dat het opgelost zou worden door de nieuwe klepgeleiders en klephoedjes, maar nogmaals ben er van overtuigd dat door de hogere compressie EN de optimale druk erbij krijgen van de 4e cilinder (die nu dus wel goed meeloopt) dat daarom de compressiedruk langs de zuigerveren overdruk in het carter creëert……
                                Dus zal wel naar nieuwe zuigerveertjes of overmaat zuigers moeten denken….:mad:

                                Verder het wegvallen van de oliedruk bij stationair daar ben ik nog niet achter wat er is, aangezien er toch nieuwe drijf- & krukaslagers in het blok zitten. OOK heb ik laatst een compleet nieuwe deksel (echt nieuw in doos) oliedrukregelaar op de kop getikt en gemonteerd, dus dat kan het ook niet kunnen zijn.

                                Trouwens de “nieuwe” kop heeft nieuwe klepgeleiders en zittingen gekregen. Ook de klephoedjes zitten er nog steeds goed op, dus dat is het ook niet. OOk zijn zowel mijn oude als neiuwe kop voorzien van het oliepijpje voor eht niveau voor de nokkenaslagers…
                                De kerel die mijn kop heeft gereviseerd is een maatje van een andere collega van mij en die rijd met zijn Impreza op Drachten. Het is echt een serieuze en precieze gast en werkt bij een goed aangeschreven revisiebedrijf in Balk, dus dat zit goed.
                                Verder is er ook nog gecontroleerd op scheurtjes tussen de kleppen e.d. ; ook daar was geen sprake van. De tuimelaars en draadeinden had ik al gecontroleerd en ook geen lekke hydrostoter gevonden. Ik kan ze allemaal NIET indrukken, dus is er geen lek.
                                Olietoevoer is ook goed, aangezien ik (na montage van de niewue lagers) met een pen via de ontsteking de pomp flink heb laten draaien en deze had echt wel moeite (eerst ff niet, toen flink druk voelen) om de olie langs de hydrostoters te krijgen. Hieruit concludeer ik ook dat de olietoevoer naar de hydrostoters en de doorgangen van de kanalen goed zijn. Ook met kleppenstellen spetterde de olie mij om de oren, dus…..:thumbup

                                Moet wel zeggen dat het blok reageert als een speer met de verlichtte kleppen en flowen van de in- & uitlaatkanalen…..maar die blauwe rook……. :swear

                                Eerst maar eens die 1.6 erin hangen zodat ik kan rijden en dan de 2.0 gaan pellen…..
                                Wordt vervolgt….

                                #17721404
                                de menace
                                  Lid sinds:
                                  13 February 2009

                                  HEHE !!
                                  Ik heb de 1.6 klaar. Na 1e rondje ( met nieuwe olie & idem filter) rammelde de kleppen mij tegemoet. Hierop geprobeert de kleppen te stellen, maar ging steeds beroerder lopen. Boel gedemonteerd en bleek dus vast stoters te zijn. Ben met 4 stuks ong een uur bezig geweest om ze er uit te krijgen. Ze waren op het vrijloopdeel bij de nokkenas flink aangevreten. Nokkenas was trouwens verder helemaal goed. Hierop de olietoevoerkanaaltje schoongespoelt (zat flinke zwarte sludge in en op de kop). Kop verder gereinigd en mijn hydrostoters gemonteerd van de 2.0. Boel weer gemonteerd, laten draaien en gesteld. Dat scheelde een slok op een borrel. Echter toen ik een rondje ging rijden en terugkwam, ging mijn olielampje flikkeren en toen ik langzaam het toerental verhoogde, hoorde ik de rammel…..drijfstanglagers….! GRRRRR!! !!!!
                                  Motor er weer uit gepielt en carterpan eronder vandaan gevist. Nieuwe drijfstanglagers gehaald, flink in de olie gedoopt (AMEN !) en gemonteerd. Pen in de oliepomp op de boormachine om druk op te bouwen vòòr koudstart. Toen motor op de startmotor rond laten gaan zonder bougies en olielampje was meteen uit. Bougies erin, elektronische ontsteking aangesloten en starten … LOPEN !
                                  Geen tikje, geen sputtertje, helemaal niets. Loopt mooi stationair en reageert goed op het gas met de 2.0 injectie. Trekt niet de straatstenen uit de grond, maar loopt wel goed.

                                  Kan nu op mijn gemak de 2.0 uit elkaar halen om te bekijken wat het probleem is met dat blok…
                                  gasten, bedankt voor de tips en :wors

                                  Dennis de menace

                                  #17721405
                                  plexpiloot
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 April 2005

                                    origineel gepost door de menace
                                    HEHE !!
                                    Ik heb de 1.6 klaar. Na 1e rondje ( met nieuwe olie & idem filter) rammelde de kleppen mij tegemoet. Hierop geprobeert de kleppen te stellen, maar ging steeds beroerder lopen. Boel gedemonteerd en bleek dus vast stoters te zijn. Ben met 4 stuks ong een uur bezig geweest om ze er uit te krijgen. Ze waren op het vrijloopdeel bij de nokkenas flink aangevreten. Nokkenas was trouwens verder helemaal goed. Hierop de olietoevoerkanaaltje schoongespoelt (zat flinke zwarte sludge in en op de kop). Kop verder gereinigd en mijn hydrostoters gemonteerd van de 2.0. Boel weer gemonteerd, laten draaien en gesteld. Dat scheelde een slok op een borrel. Echter toen ik een rondje ging rijden en terugkwam, ging mijn olielampje flikkeren en toen ik langzaam het toerental verhoogde, hoorde ik de rammel…..drijfstanglagers….! GRRRRR!! !!!!
                                    Motor er weer uit gepielt en carterpan eronder vandaan gevist. Nieuwe drijfstanglagers gehaald, flink in de olie gedoopt (AMEN !) en gemonteerd. Pen in de oliepomp op de boormachine om druk op te bouwen vòòr koudstart. Toen motor op de startmotor rond laten gaan zonder bougies en olielampje was meteen uit. Bougies erin, elektronische ontsteking aangesloten en starten … LOPEN !
                                    Geen tikje, geen sputtertje, helemaal niets. Loopt mooi stationair en reageert goed op het gas met de 2.0 injectie. Trekt niet de straatstenen uit de grond, maar loopt wel goed.

                                    Kan nu op mijn gemak de 2.0 uit elkaar halen om te bekijken wat het probleem is met dat blok…
                                    gasten, bedankt voor de tips en :wors

                                    Dennis de menace

                                    En ik dacht dat ik alleen degene was die maar aan het sukkelen was

                                    #17721406
                                    bcoupe 1.6
                                      Lid sinds:
                                      14 September 2008

                                      hoi hoi jongens

                                      ff een vraagje
                                      ik heb een 1.6S in mn b kadett zitten .. nou wil ik ook mn vaste stoters vervangen door hydro ivbm op gas rijden ik heb de type 2 cih dus met voorste kopbouten

                                      kan ik nou zo de stoters vervangen zonder wat aan de kop tedoen??? mn blok was gereviceert door de vorige eigenaar en toen niet meer ingebouwd

                                      alvast thnx

                                      #17721407
                                      McLambo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 September 2004

                                        origineel gepost door henk 400rr

                                        tip is wel even achterin het oliekanaal een opstaande rand te zetten(busje inslaan), dan blijft er wat meer olie in de kop zitten, sommige nokkenassen vinden dat erg lekker en dat heeft weer wel met het aanwezig zijn van de groef of niet.

                                        Dit lees ik wel vaker. Is dit slechts voor enkele soorten nokkenassen toepasbaar? Of voor elke CIH motor?

                                        Krijg je geen probleem dat je ‘dooie olie’krijgt, doordat niet alles goed terugvloeit naar het carter?

                                        #17721408
                                        henk 400rr
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 June 2004

                                          nee hoor, valt reuze mee.

                                          Ik heb het in alle motoren met de snellere nokkenassen gebouwd.

                                          #17721409
                                          McLambo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 September 2004

                                            Heeft het uberhaubt zin om dit voor een standaard nokkenas te doen?

                                            #17721410
                                            henk 400rr
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              Ja, origineel is dit ook zo bij bep. types

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.