16 16V hoeveel PK`S eruit te krijgen?

Forumindex Forums Modellen Tigra 16 16V hoeveel PK`S eruit te krijgen?

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    mar10manta
    Deelnemer

ik zag in belgie een tigra 16 16V blok met 186 PK getuned, nu wat is er mogelijk met zo`n blok? hoeveel pk max? en wat moet je er allemaal aan doen?

jrt
      Deelnemer

186 pk hoort zekers tot de mogelijkheden; deze heeft afhankelijk van de setup ook +- 190 pk en gaat als de brandweer.
        http://www.dailymotion.com/video/xcscsc_onboard-rallye-de-wallonie-corsa-ki_auto

Is een rally wagen van hier uit de buurt en geeft heel regelmatig mitsu evo’s en consoorten lik op stuk.
        Blok is wel een klein fortuin waard met jenvey’s throttle bodies; verstelbare nokken ;zuigers drijfstangen kortom de hele zooi. Zal wel zekers niet goedkoop zijn maar blijkt wel erg betrouwbaar.

Haasje17
        Moderator

Dbilas krijt het voor elkaar om 600 PK uit een 1.6 turbo te krijgen, dus ja wat is maximum eruit te halen is erg moeilijk is afhankelijk van wat er allemaal wordt aangepast.

Maar 200PK met andere nokken, zuigers, drijfstangen, enz is wel mogelijk, eventueel ombouwen naar turbo zul je wel tot de 280 moeten kunnen.

1985
          Deelnemer

sja,

het is net hoeveel geld je er aan uit wil geven en hoe hoog het brandstof verbruik mag worden …

Afhankelijk naar wat je buget is zou je kunnen overwegen een Manzel inlaat/power box te nemen met een inleg/vervangings filter van K&N of Green. Dit zou je kunnen aanvullen met een nieuwe/andere set sport nokkenassen. (ga dan qua onderdelen uit van 1000 euro)

Mocht je dit op een x16xe gaan monteren overweeg dan de motor tijdens/vooraf van montage te voorzien van een nieuwe koppakking, waterpomp, thermostaat en uiteraard de riemen. (+ bougies/olie/filter/benzine filter/goede controle van bougies kabels of vervangen) van deze werkzaamheden zou je qua prijs uit kunnen gaan (bij zelf doen!!!) van een 500/750 euro (afhankelijk waar je de onderdelen besteld/koopt)

Mocht dit niet aan je wensen voldoen overweeg dan een andere auto te kopen of dat buget in je huidige tigra te steken.

Daarbij valt er een overweging te maken om een ander type motor in te bouwen, maar houd dan wel rekening mee dat er dan meer moet gebeuren dan alleen de motor (Remmerij, Omkeuren, Verzekeren).

Mijn persoonlijke tip: Zoek vooraf goed uit wat de kosten zijn van het omkeuren en zorg er voor dat je weet aan welke eisen je moet voldoen om zo snel en goedkoop mogelijk door de keuring heen te komen om onnodige kosten te voorkomen!!!

Voor meer informatie over wat hier bij komt kijken op technisch gebied bezoek eens: http://www.corsa-novatuning.nl/

corsaracer
            Deelnemer

[rquote=1844186&tid=140689&author=Haasje17]Dbilas krijt het voor elkaar om 600 PK uit een 1.6 turbo te krijgen, dus ja wat is maximum eruit te halen is erg moeilijk is afhankelijk van wat er allemaal wordt aangepast.

Maar 200PK met andere nokken, zuigers, drijfstangen, enz is wel mogelijk, eventueel ombouwen naar turbo zul je wel tot de 280 moeten kunnen.[/rquote]

die 600 bij dbilas heb ik nog nooit van gehoord…soms iets van een linkje daarvan???

maar als je echt wil weten hoe en wat met een x16xe moet je of corsaboy of axel een u2u sturen die kunnen het je precies vertellen

maar ik kan je ook vertellen dat met een paar andere nokken, zuigers drijfstangen enz echt GEEN 200 pk haald

zeker niet als je betrouwbaar vermogen wil….

en daarvoor moet je ook DIEP in je buidel tasten, gaat je een hoop euro’s kosten:vertag:vertag

en zoals 1985 al zegt ff kijken op http://www.corsa-novatuning.nl/

en dan zeker ff hier kijken –> Axel’s corsa

Anoniem

Idd, met andere nokken/zuigers/drijfstangen haal je de 200 nooit. Ik ga binnenkort op mn werk een eaton op mijn x16xel bouwen en hoop dan op 190 of 200 pk te komen. Ik heb al een compleet 60mm uitlaat zonder kat, spaghetti, lexmaul ram induction, grotere injectoren, risse nokkenassen enz, en zit nu denk ik op 140 pk ofzo??

Haasje17
                Moderator

Ja die 600 pk van dbilas moet 500 zijn uit een corsa opc blokje…

axel
                  Deelnemer

Ik heb alleen een 400PK gele OPC zien staan bij Dbilas

corsaboy
                    Deelnemer

[rquote=1844953&tid=140689&author=Haasje17]Ja die 600 pk van dbilas moet 500 zijn uit een corsa opc blokje…[/rquote]

heb ik ook niet zien staan daar.
                      Was er tegelijk met axel, ongeveer anderhalve dag :angel

corsaboy
                      Deelnemer

[rquote=1844919&tid=140689&author=martklanderman]Idd, met andere nokken/zuigers/drijfstangen haal je de 200 nooit. Ik ga binnenkort op mn werk een eaton op mijn x16xel bouwen en hoop dan op 190 of 200 pk te komen. Ik heb al een compleet 60mm uitlaat zonder kat, spaghetti, lexmaul ram induction, grotere injectoren, risse nokkenassen enz, en zit nu denk ik op 140 pk ofzo??[/rquote]

wat voor een eaton wil je gaan monteren en hoe extreem zijn je nokkenassen.
                        Je kunt niet zomaar omgaan naar vuldruk motor.

Om dit vermogen te halen zul je toch echt wat andere aanpassingen gaan doen.

En ja ik kan het weten, heb altijd gereden met een c20ne + eaton m62 en heb nu een c20xe met eaton m90 :D

corsaboy
                        Deelnemer

[rquote=1844120&tid=140689&author=mar10manta]ik zag in belgie een tigra 16 16V blok met 186 PK getuned, nu wat is er mogelijk met zo`n blok? hoeveel pk max? en wat moet je er allemaal aan doen?[/rquote]

wat is je budget.

1.6 goed getuned en echte pk’s kom je rond de 160-165 pk
                          Ga je een stroker kit plaatsen dan ga je richting de 180 – 190 pk afhankelijk van de gekozen nokkenassen

1.6 turbo kleine 200 pk
                          1.6 stroker + turbo zie http://www.corsa-novatuning.nl en dan projecten.

Linkje heeft corsaracer ook al gepost :angel

mar10manta
                          Deelnemer

160-165PK is wel aardig , wat moet ik dan allemaal doen?

Anoniem

[rquote=1845430&tid=140689&author=corsaboy][rquote=1844919&tid=140689&author=martklanderman]Idd, met andere nokken/zuigers/drijfstangen haal je de 200 nooit. Ik ga binnenkort op mn werk een eaton op mijn x16xel bouwen en hoop dan op 190 of 200 pk te komen. Ik heb al een compleet 60mm uitlaat zonder kat, spaghetti, lexmaul ram induction, grotere injectoren, risse nokkenassen enz, en zit nu denk ik op 140 pk ofzo??[/rquote]

wat voor een eaton wil je gaan monteren en hoe extreem zijn je nokkenassen.
                              Je kunt niet zomaar omgaan naar vuldruk motor.

Om dit vermogen te halen zul je toch echt wat andere aanpassingen gaan doen.

En ja ik kan het weten, heb altijd gereden met een c20ne + eaton m62 en heb nu een c20xe met eaton m90 :D[/rquote]

Geen idee, dacht een m45. Lag nog in het magazijn ergens. Hebben ze al eens eerder gedaan hier op het bedrijf, en deze draaide 150000km zonder problemen. Was motorisch inwendig niets aan gewijzigd. Dat blok schopte het tot 205pk. De nokken die ik erin heb zijn vrij tam van risse motorsport. 256graden meen ik.

En een ombouw kan zeker wel zomaar hoor, vooral bij rotrex compressors. Die werken maar op 0,4bar overdruk ofzo en geeft een pk boost van 80 tot 100pk. Deze bouwen wij op het bedrijf heel vaak op porsches enz.

corsaboy
                              Deelnemer

maar een eaton is een roots.
                                Dus hoe je nu bij rotrex komt.

Verder geeft een roots charger minder vermogen bij deze waardes.
                                Maar goed jij zult het wel weten,

je hebt zo te horen meer ervaring met eaton charger op opel motoren als mij…
                                Succes met je project

corsaboy
                                Deelnemer

[rquote=1845511&tid=140689&author=mar10manta]160-165PK is wel aardig , wat moet ik dan allemaal doen?[/rquote]

Begin eens met het volgende lijstje:

– Mantzel powerbox of dbilas (semi) throttlebodiekit
                                  – Cylinderkop laten flowen
                                  – Spaghetti spruitstuk met fatsoenlijk uitlaatsysteem
                                  – Nokkenassen met een hogere lift en iets wilder als standaard.
                                  – Rollenbank afstelling

Mijn voorkeur gaat uit naar de dbilas throttlebodies set (semi). Ok deze is wat duurder als een powerbox van mantzel maar geeft je meer vrijheid en kun je aardig ver doorgaan met tunen..

mr-turbo
                                  Deelnemer

80-100pk vermogenswinst bij 0.4 bar op een 1.6 ? Dat gaat hem niet helemaal worden vrees ik….
                                    Wil je zo’n vermogenswinst hebben met 0.4 bar dan móet de ONGBLAZEN standaard motor al minimaal een 250-280pk geven….:sleeping

corsaboy
                                    Deelnemer

[rquote=1859720&tid=140689&author=mr-turbo]80-100pk vermogenswinst bij 0.4 bar op een 1.6 ? Dat gaat hem niet helemaal worden vrees ik….
                                      Wil je zo’n vermogenswinst hebben met 0.4 bar dan móet de ONGBLAZEN standaard motor al minimaal een 250-280pk geven….:sleeping[/rquote]

ja idd. om 100 pk winst te halen met een roots kompressor op een 1.6 zul je minimaal 1.2 bar moeten draaien. met een schroef kompressor kun je iets minder druk draaien maar echt geen 0.4.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.