1.9n caffeine toer

Forumindex Forums Techniek Cih 1.9n caffeine toer

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215327
    McLambo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 September 2004

      Juist. Ik wilde het woord tunen niet gebruiken, wat dat heeft al te veel gewicht voor wat ik bedoel.

      Ik rijdt voorlopig met een 1.9N in de ascona. Op zich is het al erg plezierig om met deze motor te rijden.

      Wat ik me af vroeg is of er ‘kleine’ veranderingen mogelijk zijn met dit blok waardoor die net wat frisser gaat lopen? Het blok is nu 30 jaar oud, en heeft volgens mij maar 2x een beurt gehad (voor zover de boekjes kloppen)

      Buiten olie, bougies en fitlers vervangen, zijn er nog andere dingen die ik kan vervangen, weglaten of ‘upgraden’?

      #17572141
      asconiakkefietje
        Lid sinds:
        15 December 2006

        een mooie varajet of dubbele solex erop…elektronische ontsteking…dan komt dat wel goed…

        #17572142
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          En van welke motoren kan ik die componenten afpakken? Er zitten hier aardig wat auto-slopen in de buurt, dus misschien heb ik wel ergens prijs! :)

          #17572143
          asconiakkefietje
            Lid sinds:
            15 December 2006

            varajet zitten op een 2.0s rekord..manta ascona..
            dubbele solex op a en b manta ascona enz..
            elektronische ontsteking op 2.0s

            staan ook regelmatig op mp

            #17572144
            Sicco
              Lid sinds:
              7 December 2008

              origineel gepost door asconiakkefietje
              varajet zitten op een 2.0s rekord..manta ascona..
              dubbele solex op a en b manta ascona enz..
              elektronische ontsteking op 2.0s

              staan ook regelmatig op mp

              De laatste zal een tikfout zijn,moet 2.0 E zijn.

              #17572145
              McLambo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 September 2004

                Klinkt goed, ik zal eens uitzoeken wat ik allemaal nodig heb voor een elektronische onsteking.

                Wat zou dat meer opleveren aan pk’s. 3-5?

                #17572146
                corres
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 April 2006

                  1.9N met handchoke????
                  lekker zo laten loopt altijd
                  weet waar je aan begint die dubbele rotdingen altijd ellende
                  dan ken je beter een 2.0E erin gooien

                  #17572147
                  McLambo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 September 2004

                    Daar heb je wel weer gelijk aan. Gisteren nog een paar keer moeten starten bij -4, en onmiddelijk aanslaan.

                    Het is uiteindelijk de bedoeling dat er een 2.4 in komt, maar een 2.0E is natuurlijk ook een leuke tussenstop. Vooral als het blok zo uit een andere manta/ascona komt, dan is denk ik met een dagje wel voor elkaar! Voorlopig blijf ik ff met de 1900 rijden in ieder geval. Misschien eind van de zomer maar eens kijken :cool:

                    #17572148
                    anoniem
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Turbootje misschien:angel

                      N-motoren zijn er geschikter voor dan S/E motoren

                      De Manta-a turbo had ook gewoon een carburateur, alleen even een doos er om heen fabriceren

                      #17572149
                      corres
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 April 2006

                        ik zou er niet teveel aan doen.
                        lekker zo blijven rijden.
                        die 1.9n zijn ijzersterk gewoon in 1 keer goed doen straks.
                        je zou goede benzine kunnen proberen.
                        dus 1 met 98
                        en dan daar de motor op laten afstellen.
                        verwacht niet te veel.
                        maar vin ze vaak op 98 net even wat lekkerder rijden
                        dus letterlijk cafeinetoer haha

                        #17572150
                        McLambo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 September 2004

                          Maar een N motor is toch specifiek voor laag octaan brandstof (90 etc)?

                          #17572151
                          corres
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 April 2006

                            klopt maar wil niet zeggen dat je niet op 98 kan rijden
                            moet ie wel afgesteld worden.
                            maar je ken ook idd de goedkoopste benzine nemen
                            maar jij wil ietsie lekkerder rijden haha scheelt minim maar tochl open ze lekkerder op 98

                            #17572152
                            McLambo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 September 2004

                              Kwestie van de carborateur afstelen? Of moet de onsteking ook versteld worden?

                              #17572153
                              corres
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 April 2006

                                ontsteking idd
                                maar tis minim hoor haast de moeite niet waard
                                maar een koppie koffie met cafeine geeftook maar een kleine opkikker haha
                                zon dubbeltraps carburateur incl spruitstuk is idd de simpelste oplossing
                                maar dan moet je wel zeker weten dat je een goede hebt meeste is allemaal bagger.
                                ook hoort daar een ander luchtfilterbak op

                                #17572154
                                McLambo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 September 2004

                                  Ik denk dat ik hem zo maar laat :-)

                                  Als ie weer in elkaar zit, zal ik eens een lang stuk rijden. Er zit flink mayo onder de oliedop, en ik denk dat deze auto de afgelopen 15 jaar niet meer dan 10 km aan 1 stuk heeft gereden. Olie etc is redelijk nieuw, het is zelfs nog goudkleurig :-) Zal hem binnenkort wel een beurtje geven. Gelijk setje nieuwe bougie kabels… Misschien dat ie daar ook wel wat frisser van gaat lopen.

                                  #17572155
                                  mantadevil
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Originally posted by Duurt
                                    Turbootje misschien:angel

                                    N-motoren zijn er geschikter voor dan S/E motoren

                                    De Manta-a turbo had ook gewoon een carburateur, alleen even een doos er om heen fabriceren

                                    klopt heb ik ook gehad in een b manta
                                    2.0N motor met turbo
                                    goed voor 278pk op de achteras:P

                                    #17572156
                                    McLambo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 September 2004

                                      Zo! Dat is niet mals!

                                      Is dat een ingewikkelde ombouw? Al zou ik er in plaats van 75 pk maar 140 ofzo uit halen, zou ook al leuk zijn.

                                      #17572157
                                      JohnSmith
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 August 2007

                                        dan word het toch aardig tunen, in plaats van beetje upgraden :P
                                        ik ben er zelf ook al eens voor aan het kijken geweest, maar ik heb er op het moment geen geschikte auto voor dus het is bij plannen gebleven.

                                        ik wou zelf het mechanische K jetronic injectiesysteem gebruiken, maar ik denk dat electronisch wat makkelijker is.
                                        je kan ook de caburateur aanpassen, maar ik weet niet hoe dat werkt, dus dat moet je me niet vragen.

                                        en je hebt natuurlijk een turbo nodig met een aansluiting aan je uitlaatspruitstuk.
                                        en de turbo moet met olie gesmeerd worden, dus je moet ergens oliedruk vandaan halen.
                                        en sommige turbo’s worden nog gekoeld door koelwater, dus ook die slagen moet je aanleggen.
                                        en je moet je uitlaat nog op de turbo aansluiten.
                                        en de slangen/ buizen om de turbo eventueel via een intercooler op de inlaat te zetten.

                                        en dan loop je misschien nog tegen dingen aan die ik nu vergeet

                                        #17572158
                                        Christian-tsx
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 May 2008

                                          ja 140pk lijkt me niet zo 1, 2, 3 te halen.

                                          een 2.4 heeft origineel maar 125pk.
                                          ik mag hopen dat ik met webers, andere nokkenas, 2.0 kop en groep A uitlaat de 160pk haal.

                                          #17572159
                                          McLambo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 September 2004

                                            Ja, dat klopt, maar we hadden het even over een turbo erop bouwen :agent :)
                                            Maar dat is zoals ik nu zie ook nog aardig wat werk.

                                            #17572160
                                            JohnSmith
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 August 2007

                                              zit wel wat werk in ja, leuk winterprojectje zeg maar :P.

                                              het grootste probleem is denk ik het uitlaatspruitstuk.
                                              de rest moet denk ik wel lukken, maar daar zal mantadevil denk ik wel meer over kunnen vertellen aangezien hij het zelf ook had.

                                              #17572161
                                              sniksnak
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                16 May 2006

                                                Als ik jou was zou ik eens eerst die kleppendeksel met mayo eens schoonmaken, nieuwe bougies monteren, klepstoters checken en nieuwe olie met filter monteren en dan rijden.

                                                Dat verhaal met die 2.0E motor trouwens in een dag omzetten van de een naar de andere auto wordt volgens mij een week als ik je berichten allemaal zo lees, want daar komt wel meer bij kijken als alleen dat motortje omlepelen. (geen zware kritiek hoor, maar gewoon ervaringsgewijs)

                                                Denk bijvoorbeeld aan:

                                                Brandstofleidingen
                                                Pomp monteren
                                                Electronische ontsteking monteren en aansluiten
                                                Injectie aansluiten
                                                en dan nog allerlei klungeldingen die net weer afknappen of pakkingen en keerringen die weer lek zijn

                                                Groeten Barry

                                                #17572162
                                                McLambo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  24 September 2004

                                                  Ja…. ben er inmiddels wel achter dat het allemaal wat meer tijd en energie kost dan ik van te voren inschatte :P Maar dat is ook onderdeel van de ‘hobby’.

                                                  Zit die mayo doorgaans in de hele bovenkant van de motor?

                                                  kwart litertje versnellingsbak olie bij de motor in en kwartiertje laten draaien voor de olie af wordt getapt lees ik hier op het forum. Is het dan nog steeds nodig om het kleppendeksel van binnen schoon te maken?

                                                  #17572163
                                                  chriske
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    31 October 2008

                                                    even een vraagje ben sinds kort eigenaar van een 1.9sh blok, heeft deze veel verschillen met een 1.9n
                                                    meer compressie volgens dat ik gehoord heb

                                                    dus meer pk ook dan

                                                    grtz

                                                    #17572164
                                                    JohnSmith
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 August 2007

                                                      voor zover ik weet heefd een S blok hogere compressie zuigers.
                                                      en de H zou voor hochleistung staan, weet ff niet hoe ik dat moet vertalen, maar die H geefd aan dat er meer pk’s uit de kop zijn gehaald.
                                                      dus dan zou een SH nog iets meer moeten hebben als een S.
                                                      maar die info voor de verklaring van de letters heb ik van internet, dus weet niet zeker of mijn info klopt.
                                                      want mijn autodata geefd ook meer compressie op voor een SH, iets minder voor de S en nog iets minder voor de N.
                                                      waarbij de sh ook op 106 pk staat, de s op 90, en de N op 75

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.