1.9 cdti bokt

Forumindex Forums Techniek Ecotec 1.9 cdti bokt

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233179
    alio79
      Lid sinds:
      12 October 2010

      Hallo mede-forummers,

      Ik heb al een tijdje het volgende probleem:
      Exact tussen 2500-3000 toeren in zijn 2 bokt de auto ontzettend. Daarmee bedoel ik als ik wat gas geef (want dan merk je het het meest) lijkt het alsof de auto versnelt, inhoudt, versnelt, inhoudt. En precies bij 3000 toeren doet hij het weer normaal. Ik heb een Z19DT 1.9 CDTI Opel Signum, 136.000 km op de teller.

      Overige klachten (misschien samenhang):
      Zwarte constante rook bij vollast hoog in de toeren (flink optrekken op de snelweg).
      Naar mijn gevoel hoog verbruik (1 op 14 zeer rustige rijstijl, 80% stadsverkeer),
      Slecht startende motor bij een tijdje stilstaan (meestal als het buiten +6 graden is geweest en min 12 uur stilgestaan).
      Auto wordt niet (snel) warm, interieur wel maar auto blijft op 74 graden steken. record was 84 graden bij 1,5 uur constant rijden.

      Volgens dealer is de EGR ok, verder geen foutcodes, batterij ok, bougies vervangen, geen vacuumprobleem en verstuivers vervangen.

      Mijn vermoedens:
      – LMM,
      – EGR,
      – Thermostaat.

      Iemand enig idee?

      #17822078
      speaker
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 March 2007

        Je EGR is aan het overlijden denk ik !
        Tenminste… als ik kijk naar de klachten van zwarte rook en hoger verbruik. Hij is nog niet stuk, want anders krijg je een foutcode bij het uitlezen.

        Thermostaat mag je ook vervangen, want dat is een veel voorkomend probleem bij de 1.9 CDTi’s.
        De motor mag bij een beetje inspanning toch wel tussen de 85 en 90 graden uitkomen.

        Een Egr-klep kost bij de dealer zo’n 180 euro.
        De thermostaat ( vernieuwde versie ) kost 74 euro ! ( allemaal excl. inzetten ! )

        Ik hoop dat je er wat mee kan !

        #17822079
        alio79
          Lid sinds:
          12 October 2010

          Is er nog een goedkoper adresje voor een nieuwe EGR klep?

          Ik zat te denken: als ik nou het stekkertje van de EGR eraf haal en dan een stukje ga rijden…moet ik dan verbetering merken? Of gaatie dan in noodloop? En krijg ik geen problemen met ECU meldingen en foutcodes?

          Lijkt me wel de juiste controle van EGR klep.

          LMM: ik weet nog uit mijn TDI verleden dat ‘we’ standaard de Bosch LMM vervingen door Pierburg LMM. Dat was altijd al prijsschieten.

          Is dit nu hetzelfde bij Opel? Of zijn die Bosch dingen voor Opel en tegenwoordig net zo goed/ verbeterd?

          #17822080
          speaker
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 March 2007

            Je krijgt dan storing !!

            Kijk eens op ebay.de of co.uk , wellicht zijn ze daar goedkoper !

            #17822081
            alio79
              Lid sinds:
              12 October 2010

              Storing vind ik niet erg zolang de storing weer weggaat als ik het stekkertje terug doe van de EGR. Is dat ook zo?

              Of is het geen oplossing/ methode om de werking van de EGR te checken?

              #17822082
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                is die 3e verstuiver modificatie niet van toepassing, daarbij lees ik ook altijd dat ie bokt tussen en 2500 en 3000 toeren

                #17822083
                speaker
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 March 2007

                  Zou ook kunnen , maar over het algemeen is deze mod al een paar jaar geleden doorgevoerd !

                  #17822084
                  alio79
                    Lid sinds:
                    12 October 2010

                    Kan ik dat ergens zien? of die mod is uitgevoerd?

                    Deze auto is van 2005 niet bij de dealer geweest na 2006/2007 schat ik in.

                    Wim zei al dat de mod is voor 8v motoren, ik dacht dat die juist was voor 16v motoren.

                    #17822085
                    Motorsmurf
                      Lid sinds:
                      10 October 2010

                      Een EGR klep moet je gewoon halen bij een automatrialen zaak. Als je zelf een beetje handig bent heb je um zo vervangen.

                      Als je wilt kan ik je er nog wel bij helpen mits je bereid bent om naar de Kop van Noord Holland te komen.

                      #17822086
                      speaker
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        8 March 2007

                        [rquote=1876556&tid=143224&author=alio79]Kan ik dat ergens zien? of die mod is uitgevoerd?

                        Deze auto is van 2005 niet bij de dealer geweest na 2006/2007 schat ik in.

                        Wim zei al dat de mod is voor 8v motoren, ik dacht dat die juist was voor 16v motoren.[/rquote]

                        je kan het zien aan de 2 witte draadjes die in je 3e injector verdwijnen. Als het geen witte zijn dan is de mod niet uitgevoerd, want die kleur had de reparatie-kit !

                        #17822087
                        alio79
                          Lid sinds:
                          12 October 2010

                          Ja klopt….de stekkers zijn ook anders, blauw ipv geel/groen (ik heb de zoek functie gebruikt)…..

                          Morgen ga ik de thermostaat en de EGR doen, kijken wat er gebeurd, ik kijk ook meteen of de mod is uitgevoerd.

                          #17822088
                          Dolby
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 May 2008

                            Hoop dat met deze informatie je probleem zal opgelost worden.

                            #17822089
                            alio79
                              Lid sinds:
                              12 October 2010

                              Helaas!

                              EGR en thermostaat zijn vervangen. Gasklephuis schoongemaakt want dat zag er niet uit.

                              Thermostaat werkt perfect, nu is de auto al na 15-20 min rijden warm, 85-90 graden.

                              Echter het bokken is erger geworden. Nu bokt tie in zijn 2 tussen 1800-2700 toeren en in zijn 3 soms ook.

                              Ik heb nog gekeken maar de 3e injector mod is niet uitgevoerd!

                              Kan iemand mij helpen ermee? Hoe bestel ik die onderdelen bij de VOD? Artikelnummer kon ik niet vinden.

                              En is iemand handig en heeft het eerder gedaan? Misschien wil iemand zich er voor opofferen….laat maar horen.

                              #17822090
                              alio79
                                Lid sinds:
                                12 October 2010

                                Ik heb zitten nadenken….er moet een verband zijn tussen vervangen van de onderdelen: EGR, thermostaat en gasklephuis schoonmaken, en het bokken/ inhouden., Tis namelijk niet gheel toevallig veel erger geworden sinds de vervanging van bovengenjoemde onderdelen.

                                Heeft iemand een idee?

                                Gezien het verhaal en haast oorzakelijk verband zou het geen dieselfilter, LMM, 3e injector mod, of iets anders kunnen zijn lijkt me…..

                                #17822091
                                speaker
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  8 March 2007

                                  Dit is het reparatie setje die je bij Opel kan bestellen. ff vragen naar bestelnummer 93189918

                                  Kijk op http://www.vectra-c.com voor een how2

                                  #17822092
                                  alio79
                                    Lid sinds:
                                    12 October 2010

                                    Afgelopen zaterdag heb ik de auto bij een vriend (garagist) onderzocht. Alle slangetjes en buisjes nagekeken.

                                    Toen hebben we de gehele uitlaat incl voorste deel (roetkat) eraf gehaald. Daarna gereden. Inhouden was helemaal weg!

                                    Nu gaan we as dinsdag speciale spul spijten in de roetkat en daarna wassen (wat ik er van begreep). Zoals het er nu naar uitziet ziet 1 of beiden katten vol.

                                    Dat moet de oplossing zijn…..hoop ik.

                                    Iemand enig idee of je de honingraatstructuur in de voorste roetkat eruit kunt slopen? Dat deden ‘we’ altijd bij VAG motoren. Maar ik weet niet of dat bij Opels niet teveel lawaai gaat geven of foutcodes?

                                    #17822093
                                    larsberntrop
                                      Lid sinds:
                                      14 March 2011

                                      heb op een van de fora gelezen dat iemand zijn roetkat heeft gerepareerd door em open te slijpen, deel van het roet weeg te bikken en toen weer dichtgelast. Klinkt leuk maar dat moet je dan wel kunnen.

                                      #17822094
                                      alio79
                                        Lid sinds:
                                        12 October 2010

                                        Hmmm

                                        De roetkat schoonmaken heeft niet geholpen. Stiekem denk ik wel dat het te maken heeft met lucht en roet.

                                        Waar heb jij gelezen dat verhaal gelezen, ben benieuwd naar de klachten.

                                        #17822095
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          Roetkat geheel leeg halen, maar zal niet helpen denk ik als schoonmaken niet heeft geholpen.

                                          waarschijnlijk toch die 3e injector.

                                          Willem

                                          #17822096
                                          Xplore
                                            Lid sinds:
                                            23 March 2011

                                            @alio79

                                            Ik heb net hetzelfde probleem met mijn Vectra 1.9 cdti 120pk.
                                            Intussen ben ik aan mijn 4de EGR klep bezig.
                                            Na het vervangen van de laatste EGR klep werd (op mijn vraag) het FIAT-plaatje ertussen geplaatst zodat de klep zo goed als uitgeschakeld is.
                                            Het resultaat was onmiddellijk voelbaar; beter rijgedrag, minder verbruik.
                                            Na enige tijd kwam de foutmelding ‘Motormanagement’ terug.
                                            De wagen begon ook weer te bokken tussen de 1500-2000 toeren.
                                            Na uitlezen was de oorzaak weer de EGR klep.
                                            Uiteindelijk werd vandaag een nieuwe LMM geplaatst.
                                            Deze mag ik ‘tijdelijk testen’ om te zien of het rijgedrag beter is.
                                            Eerste impressie is in ieder geval positief: de foutmelding komt er niet meer op en het bokken is ook verleden tijd.

                                            Hopelijk blijf ik nu een tijdje van die EGR-ellende gespaard.

                                            #17822097
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              afdop plaatje halen bij Fiat.

                                              willem

                                              #17822098
                                              Dietrich Concept
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                15 December 2004

                                                ja dat heb ik er nu ook een jaar tussen

                                                nu begint hij weer wat te bokken

                                                mijn garage man zei misschien de software even updaten

                                                en hebben we ook een foto van die 3e injector kan ik ook even kijken of die draden wit zijn

                                                heb een signum met 150 pk 19cdti

                                                of kan het nog wat anders zijn

                                                wie o wie weet nog wat

                                                #17822099
                                                alio79
                                                  Lid sinds:
                                                  12 October 2010

                                                  Ik heb destijds ook aan de LMM gedacht. Toch niet gedaan,

                                                  De 3e injector mod is uitgevoerd en heeft gedeeltelijk geholpen….het bokken is een stuk minder en zoals die was in het beging…d.w.z. bokken in 2de versnelling tussen 2500-3000 toeren bij 3/4 gas. Normaal rijdend voel je er niks van.

                                                  #17822100
                                                  Dietrich Concept
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    15 December 2004

                                                    wat houd dat in 3 injector mod

                                                    een update van de software ofzo

                                                    #17822101
                                                    alio79
                                                      Lid sinds:
                                                      12 October 2010

                                                      Nee dat kabeltje vervangen van de aansturing van de 3e injector. zie hierboven.

                                                      SW update heb ik ook al laten doen, dat heeft niets geholpen helaas.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.