Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › 1.9 cdti bokt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2011 om 15:04 #17233179
Hallo mede-forummers,
Ik heb al een tijdje het volgende probleem:
Exact tussen 2500-3000 toeren in zijn 2 bokt de auto ontzettend. Daarmee bedoel ik als ik wat gas geef (want dan merk je het het meest) lijkt het alsof de auto versnelt, inhoudt, versnelt, inhoudt. En precies bij 3000 toeren doet hij het weer normaal. Ik heb een Z19DT 1.9 CDTI Opel Signum, 136.000 km op de teller.Overige klachten (misschien samenhang):
Zwarte constante rook bij vollast hoog in de toeren (flink optrekken op de snelweg).
Naar mijn gevoel hoog verbruik (1 op 14 zeer rustige rijstijl, 80% stadsverkeer),
Slecht startende motor bij een tijdje stilstaan (meestal als het buiten +6 graden is geweest en min 12 uur stilgestaan).
Auto wordt niet (snel) warm, interieur wel maar auto blijft op 74 graden steken. record was 84 graden bij 1,5 uur constant rijden.Volgens dealer is de EGR ok, verder geen foutcodes, batterij ok, bougies vervangen, geen vacuumprobleem en verstuivers vervangen.
Mijn vermoedens:
– LMM,
– EGR,
– Thermostaat.Iemand enig idee?
23 februari 2011 om 08:34 #17822078Je EGR is aan het overlijden denk ik !
Tenminste… als ik kijk naar de klachten van zwarte rook en hoger verbruik. Hij is nog niet stuk, want anders krijg je een foutcode bij het uitlezen.Thermostaat mag je ook vervangen, want dat is een veel voorkomend probleem bij de 1.9 CDTi’s.
De motor mag bij een beetje inspanning toch wel tussen de 85 en 90 graden uitkomen.Een Egr-klep kost bij de dealer zo’n 180 euro.
De thermostaat ( vernieuwde versie ) kost 74 euro ! ( allemaal excl. inzetten ! )Ik hoop dat je er wat mee kan !
23 februari 2011 om 08:43 #17822079Is er nog een goedkoper adresje voor een nieuwe EGR klep?
Ik zat te denken: als ik nou het stekkertje van de EGR eraf haal en dan een stukje ga rijden…moet ik dan verbetering merken? Of gaatie dan in noodloop? En krijg ik geen problemen met ECU meldingen en foutcodes?
Lijkt me wel de juiste controle van EGR klep.
LMM: ik weet nog uit mijn TDI verleden dat ‘we’ standaard de Bosch LMM vervingen door Pierburg LMM. Dat was altijd al prijsschieten.
Is dit nu hetzelfde bij Opel? Of zijn die Bosch dingen voor Opel en tegenwoordig net zo goed/ verbeterd?
23 februari 2011 om 08:53 #17822080Je krijgt dan storing !!
Kijk eens op ebay.de of co.uk , wellicht zijn ze daar goedkoper !
23 februari 2011 om 09:20 #17822081Storing vind ik niet erg zolang de storing weer weggaat als ik het stekkertje terug doe van de EGR. Is dat ook zo?
Of is het geen oplossing/ methode om de werking van de EGR te checken?
23 februari 2011 om 18:11 #17822082is die 3e verstuiver modificatie niet van toepassing, daarbij lees ik ook altijd dat ie bokt tussen en 2500 en 3000 toeren
23 februari 2011 om 19:04 #17822083Zou ook kunnen , maar over het algemeen is deze mod al een paar jaar geleden doorgevoerd !
24 februari 2011 om 09:03 #17822084Kan ik dat ergens zien? of die mod is uitgevoerd?
Deze auto is van 2005 niet bij de dealer geweest na 2006/2007 schat ik in.
Wim zei al dat de mod is voor 8v motoren, ik dacht dat die juist was voor 16v motoren.
24 februari 2011 om 22:24 #17822085Een EGR klep moet je gewoon halen bij een automatrialen zaak. Als je zelf een beetje handig bent heb je um zo vervangen.
Als je wilt kan ik je er nog wel bij helpen mits je bereid bent om naar de Kop van Noord Holland te komen.
25 februari 2011 om 07:53 #17822086[rquote=1876556&tid=143224&author=alio79]Kan ik dat ergens zien? of die mod is uitgevoerd?
Deze auto is van 2005 niet bij de dealer geweest na 2006/2007 schat ik in.
Wim zei al dat de mod is voor 8v motoren, ik dacht dat die juist was voor 16v motoren.[/rquote]
je kan het zien aan de 2 witte draadjes die in je 3e injector verdwijnen. Als het geen witte zijn dan is de mod niet uitgevoerd, want die kleur had de reparatie-kit !
25 februari 2011 om 09:25 #17822087Ja klopt….de stekkers zijn ook anders, blauw ipv geel/groen (ik heb de zoek functie gebruikt)…..
Morgen ga ik de thermostaat en de EGR doen, kijken wat er gebeurd, ik kijk ook meteen of de mod is uitgevoerd.
25 februari 2011 om 09:58 #17822088Hoop dat met deze informatie je probleem zal opgelost worden.
27 februari 2011 om 13:35 #17822089Helaas!
EGR en thermostaat zijn vervangen. Gasklephuis schoongemaakt want dat zag er niet uit.
Thermostaat werkt perfect, nu is de auto al na 15-20 min rijden warm, 85-90 graden.
Echter het bokken is erger geworden. Nu bokt tie in zijn 2 tussen 1800-2700 toeren en in zijn 3 soms ook.
Ik heb nog gekeken maar de 3e injector mod is niet uitgevoerd!
Kan iemand mij helpen ermee? Hoe bestel ik die onderdelen bij de VOD? Artikelnummer kon ik niet vinden.
En is iemand handig en heeft het eerder gedaan? Misschien wil iemand zich er voor opofferen….laat maar horen.
1 maart 2011 om 19:44 #17822090Ik heb zitten nadenken….er moet een verband zijn tussen vervangen van de onderdelen: EGR, thermostaat en gasklephuis schoonmaken, en het bokken/ inhouden., Tis namelijk niet gheel toevallig veel erger geworden sinds de vervanging van bovengenjoemde onderdelen.
Heeft iemand een idee?
Gezien het verhaal en haast oorzakelijk verband zou het geen dieselfilter, LMM, 3e injector mod, of iets anders kunnen zijn lijkt me…..
2 maart 2011 om 07:10 #17822091Dit is het reparatie setje die je bij Opel kan bestellen. ff vragen naar bestelnummer 93189918
Kijk op http://www.vectra-c.com voor een how2
7 maart 2011 om 09:25 #17822092Afgelopen zaterdag heb ik de auto bij een vriend (garagist) onderzocht. Alle slangetjes en buisjes nagekeken.
Toen hebben we de gehele uitlaat incl voorste deel (roetkat) eraf gehaald. Daarna gereden. Inhouden was helemaal weg!
Nu gaan we as dinsdag speciale spul spijten in de roetkat en daarna wassen (wat ik er van begreep). Zoals het er nu naar uitziet ziet 1 of beiden katten vol.
Dat moet de oplossing zijn…..hoop ik.
Iemand enig idee of je de honingraatstructuur in de voorste roetkat eruit kunt slopen? Dat deden ‘we’ altijd bij VAG motoren. Maar ik weet niet of dat bij Opels niet teveel lawaai gaat geven of foutcodes?
14 maart 2011 om 21:08 #17822093heb op een van de fora gelezen dat iemand zijn roetkat heeft gerepareerd door em open te slijpen, deel van het roet weeg te bikken en toen weer dichtgelast. Klinkt leuk maar dat moet je dan wel kunnen.
15 maart 2011 om 09:07 #17822094Hmmm
De roetkat schoonmaken heeft niet geholpen. Stiekem denk ik wel dat het te maken heeft met lucht en roet.
Waar heb jij gelezen dat verhaal gelezen, ben benieuwd naar de klachten.
15 maart 2011 om 20:38 #17822095Roetkat geheel leeg halen, maar zal niet helpen denk ik als schoonmaken niet heeft geholpen.
waarschijnlijk toch die 3e injector.
Willem
23 maart 2011 om 19:45 #17822096Ik heb net hetzelfde probleem met mijn Vectra 1.9 cdti 120pk.
Intussen ben ik aan mijn 4de EGR klep bezig.
Na het vervangen van de laatste EGR klep werd (op mijn vraag) het FIAT-plaatje ertussen geplaatst zodat de klep zo goed als uitgeschakeld is.
Het resultaat was onmiddellijk voelbaar; beter rijgedrag, minder verbruik.
Na enige tijd kwam de foutmelding ‘Motormanagement’ terug.
De wagen begon ook weer te bokken tussen de 1500-2000 toeren.
Na uitlezen was de oorzaak weer de EGR klep.
Uiteindelijk werd vandaag een nieuwe LMM geplaatst.
Deze mag ik ‘tijdelijk testen’ om te zien of het rijgedrag beter is.
Eerste impressie is in ieder geval positief: de foutmelding komt er niet meer op en het bokken is ook verleden tijd.Hopelijk blijf ik nu een tijdje van die EGR-ellende gespaard.
26 maart 2011 om 20:28 #17822097afdop plaatje halen bij Fiat.
willem
27 maart 2011 om 10:27 #17822098ja dat heb ik er nu ook een jaar tussen
nu begint hij weer wat te bokken
mijn garage man zei misschien de software even updaten
en hebben we ook een foto van die 3e injector kan ik ook even kijken of die draden wit zijn
heb een signum met 150 pk 19cdti
of kan het nog wat anders zijn
wie o wie weet nog wat
4 april 2011 om 10:38 #17822099Ik heb destijds ook aan de LMM gedacht. Toch niet gedaan,
De 3e injector mod is uitgevoerd en heeft gedeeltelijk geholpen….het bokken is een stuk minder en zoals die was in het beging…d.w.z. bokken in 2de versnelling tussen 2500-3000 toeren bij 3/4 gas. Normaal rijdend voel je er niks van.
4 april 2011 om 14:51 #17822100wat houd dat in 3 injector mod
een update van de software ofzo
5 april 2011 om 08:18 #17822101Nee dat kabeltje vervangen van de aansturing van de 3e injector. zie hierboven.
SW update heb ik ook al laten doen, dat heeft niets geholpen helaas.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.