1.9 a manta afstellen

Forumindex Forums Modellen Manta 1.9 a manta afstellen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236801
    magin1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 May 2010

      Is er een handleiding over het afstellen van de kleppen op een manta a 1.9 ?
      van de club had ik al wat ontvangen maar dit was voor met hydrolische stoters, en die zitten nog niet in zulke blokken.
      en het is tog waar dat als je met lpg rijd je er 5 bij de afstand moet optellen bij afstellen?

      mvg ian w.

      #17869907
      brobbel1
        Lid sinds:
        8 June 2008

        maak eerst maar eens een foto van je blok.
        zonder kleppen deksel.
        dan kunnen ze je hier precies vertellen wat van stoters je hebt.

        ik dacht ook dat ik geen hydro had maar wel dus.
        en mijn a manta 1.9 had ze ook.

        #17869906
        Hendri
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 August 2005

          @brobbel1 wrote:

          maak eerst maar eens een foto van je blok.
          zonder kleppen deksel.
          dan kunnen ze je hier precies vertellen wat van stoters je hebt.

          ik dacht ook dat ik geen hydro had maar wel dus.
          en mijn a manta 1.9 had ze ook.

          Brobbel heb het helemaal goed ff foto posten dan kan je de juiste hulp krijgen :thumb

          #17869905
          magin1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 May 2010

            hier de foto’s
            http://imageshack.us/photo/my-images/513/foto0840.jpg/” onclick=”window.open(this.href);return false;
            http://imageshack.us/photo/my-images/338/foto0841s.jpg/” onclick=”window.open(this.href);return false;

            #17869904
            magin1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 May 2010

              ik weet inmiddels de afstanden.

              Mechanische stoters dienen inderdaad met voelermaatjes afgesteld te worden.
              4de cilinder op tuimelen zetten……………..eerste cilinder afstellen. 2de cilinder op tuimelen zetten……….3de cilinder afstellen…………..enz, enz.
              Normaal is de speling 0,30mm voor zowel de inlaat- als de uitlaat-klep.
              Bij LPG is inderdaad aan te raden om de speling 0,05mm groter te houden, dus 0,35mm

              Maar hoe doe je dat met die afstanden?
              de plaatjes ertussen en aandraaien tot alles elkaar raakt? en als je het er dan tussenuit haalt dat er dan spleet tussen zit?
              of aandraaien met plaatjes ertussen tot ze een bepaalde frictie hebben?

              #17869903
              Ghanz
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 July 2005
                #17869902
                magin1
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 May 2010

                  owke als ik het dus goed gegrijp.

                  grof afstellen en warm draaien.
                  als motor warm is bout los draaien tot tuimelaar speling heeft.
                  dan plaatjes van 0.35mm ertussen en weer vast draaien zoals je ook doet bij grof stellen.

                  klopt het zo?
                  is het niet makkelijker als motor warm is dat je hem uit zet en dan steld?

                  #17869909
                  magin1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 May 2010

                    iemand?

                    #17869908
                    Deperik
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      16 November 2007

                      Zo doe ik het normaal:
                      Motor eerst gewoon warmdraaien, dan klep deksel eraf.
                      Vervolgens met een voelermaat de kleppen stellen.
                      Deze tussen klep en tuimelaar plaatsen en beetje heen en weer bewegen terwijl je de moer v/d tuimelaar aandraait.
                      Dit totdat je enige lichte weerstand voelt in de voelermaat, dan is het goed.

                      #17869910
                      magin1
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 May 2010

                        ja owke warm draaien en dan met voelermaat.

                        maar als je die 0.35mm hebt berijkt moet je dan ook nog de moer zoveel graden nog extra bij draaien net zoals met grof afstellen?

                        #17869911
                        magin1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 May 2010

                          na wat lezen de kleppen afgesteld.

                          de gene die op onsteken staat aangedraait tot de tuimelaar niet meer kon bewegen.
                          toen de moer nog eens 90 en nog 360 graden gedraait.
                          dit bij alle gedaan.

                          nu probeerde ik te starten en deed niks, en toen opeens kreeg ik knal in de uitlaat.
                          toen nog eens geprobeerd zonder luchtfilter, en toen kwam het lpg boven uit de carberateur dampen.

                          wat doe ik niet goed??

                          #17869912
                          Manta 24V
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 September 2004

                            Ik stel ze altijd met lopende motor! Er zijn van die kapjes voor over je ketting tegen het spatten. Of een oud klepdeksel openslijpen van boven.
                            Voorzichtig met je vingertjes!

                            Als je het met stilstaande motor doet. Cil 1 op tuimelen (distributiezijde) Cil 4 stellen.
                            Tuimelen is: uitlaatklep net dicht inlaatklep wil net open gaan

                            Ik denk dat je de kleppen te strak hebt staan, als ik zo jou verhaal lees.

                            #17869913
                            kiyamizio
                              Lid sinds:
                              5 February 2010

                              Je heb dit niet goed gedaan dit moet met voelermaten. Of bij hydro stoters met lopende motor tuimelaar los draaien tot hij begint te tikkeren dan rustig vast draaien tot hij stopt met tikken en dan precies 360graden. En dan bij alle omste beurt.

                              Jij moet ze nu eerst stellen met de voelermaatjes.

                              Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

                              #17869914
                              Ghanz
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 July 2005

                                4x een kwartslag, en de kwart slagen beurtelings geven…. zou ik doen kiyamizio

                                maargoed, tis het zelfde :D
                                kleppen zullen zeker wel wat te strak staan nu :D
                                probeer maar eens met lopende motor, eerst motor op bedrijfs temp brengen,
                                en vervolgens met lopende motor, moet je voelermaatje overal net tussendoor passen, zoniet
                                dan de moer wat verdraaien.

                                succes

                                #17869915
                                magin1
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 May 2010

                                  als de motor zou lopen zou mooi zijn:P

                                  ik was van plan ze eerst grof te stellen, en als het blok warm was gedraait hem met voelermaat af te stellen.

                                  ik heb het gedaan met 1 op tuimelen en dan 4 afstellen, dan 3 op tuimelen en 2 afstellen. dan 4 op tuimelen en 1 afstelen en dan 2 op tuimelen en 1 afstellen.
                                  bout op tuimelaar gedraait tot ik hem nietmeer kon bewegen en toen nog die extra slag gedaan.

                                  moest ik het misschien vast draaien tot de tuimelaar nietmeer op en neer kan en dan die extra slag? ik deed het tot hij ook nietmeer kon wiebelen namelijk.

                                  erg bedankt iedereen alvast voor de tips:D

                                  #17869916
                                  postbusmanta
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 July 2004

                                    Op zich doe je het heel goed………….maarrrrr…………………alleen als je hydraulische stoters hebt.

                                    Als je vast stoters hebt, dan moet je echt met een voelermaatje aan de gang.

                                    Je zet dus cilinder 1 op tuimelen………….je stelt dan cilinder 4 af:

                                    (ik leg het even zo duidelijk mogelijk uit….)

                                    Je draait de moer op de tuimelaar van cil. 4 een stuk los.
                                    Je verdraait de moer op de tuimelaar van cilinder 4 weer vast, totdat er 0,35mm (voor LPG) ruimte zit tussen de klepsteel en de tuimelaar.
                                    om dit te controleren gebruik je een set voelermaatjes. Hier zit een stripje in met een dikte van precies 0,35mm.

                                    Deze moet je door de ruimte tussen je klepsteel en de tuimelaar doorhalen. Terwijl je de moer van de tuimelaar aandraait, moet je blijven bewegen totdat je enige weerstand voelt in het heen-en-weer bewegen van de voelermaat.

                                    Dit is de juiste afstelling.

                                    Let op: dit is bij warme motor.
                                    Dus eerst afstellen (bijvoorbeeld op 0,40mm)……..dan warm laten lopen………………dan afstelling controleren!!

                                    Bij warme motor wordt de speling kleiner, omdat je klepsteel uitzet door de warmte. Bij koude motor moet je dus de speling iets groter houden.

                                    #17869917
                                    magin1
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      25 May 2010

                                      @postbusmanta

                                      kijk dat is mooi duidelijk:D heel erg supper. thuis het gelijk zo doen en hopen dat hij start:D

                                      dus met vaste stoter geen 360 en 90 grade draai maken zodra je weerstand heb met je voelermaat?

                                      #17869918
                                      postbusmanta
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 July 2004

                                        Nee, niet na gaan draaien!!!

                                        Dan ga je de klep open zetten!!

                                        Dan bouw je dus geen compressie op in de verbrandingsruimte en zal er geen ontsteking plaats vinden.

                                        Tevens breng je onverbrand mengsel in het uitlaatsysteem.
                                        Omdat de bougie wel vonkt……….en de uitlaatklep (en inlaatklep) open blijven staan…….zal er een explosie kunnen plaatsvinden in je uitlaat………………of in je inlaatsysteem (dat laatste heet “backfire”).

                                        Vooral met LPG kan dat leuke gevolgen hebben!

                                        #17869919
                                        magin1
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 May 2010

                                          het is gelukt met afstellen:D:D
                                          motor loopt weer prachtig.

                                          heb alleen nog wel dat hij af en toe zomaar afslaat.

                                          ik rij dan op lpg en volgensmij na een hobbel in de weg ofzo valt hij helemaal stal.
                                          kan ik starten wat ik wil maar de motor slaat niet aan, startmotor doet wel ze best maar starten ho maar.
                                          en dan tijdje later start hij opeens weer gewoon alsof er niks aan de hand was.

                                          dit gebeurt 1x in de paar maand, heel erg willekeurige.

                                          iemand enig idee?

                                          #17869920
                                          mantallica
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 December 2005

                                            waarschijnlijk loszittende of geoxideerde stekkers bij bobine of startmotor kijk die
                                            eerst maar na. of de bekende zekering van manta a die een slecht contact maakt
                                            omdat deze in het zekerings huis is weggesmolten

                                            #17869922
                                            magin1
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 May 2010

                                              @mantallica wrote:

                                              waarschijnlijk loszittende of geoxideerde stekkers bij bobine of startmotor kijk die
                                              eerst maar na. of de bekende zekering van manta a die een slecht contact maakt
                                              omdat deze in het zekerings huis is weggesmolten

                                              voor ik bezig ging liep de auto prachtig:)

                                              geoxideerde stekkers bij bobine was het niet dus ik ben het zekeringkastje na gaan lopen.
                                              alle stekkers eruit en grote ronde en vierkantje blokken die ervoor zitten met zekering eruit.
                                              nergens bezorgende aanslag.

                                              toen alles weer in elkaar en je raad het al……

                                              nu doet hij helemaal niks meer, komt geen één stroompje de auto in.

                                              hoofdzekering kapot ofzo??
                                              zitten 3 grote blokken voor de zekeringkast. vierkantje met zekering, langwerpige met zekering en 1 ronde.
                                              wat doet welke???

                                              waar zit de bekende zekering die wel eens weg smelt in het zekeringhuis?

                                              #17869923
                                              mantallica
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 December 2005

                                                Ik denk nu je de zekeringen er uit hebt gehad de vierde zekering geen goed contact
                                                meer heeft en daar ook het probleem zit. Druk van onder af tijdens het starten de
                                                vierde klem, kijken als die dan wel start.

                                                #17869924
                                                magin1
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 May 2010

                                                  @mantallica

                                                  de auto loopt weer perfect:D
                                                  nu kan ik weer bezig met de buitenkant mooi maken.
                                                  moet nog linker scherm hebben en gril gedeelte voor linker stuk en dan ga ik de hele voorkant netjes maken:D keien vanger er weer onder:D

                                                  erg bedankt iedereen voor de info:D

                                                  #17869925
                                                  mantallica
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 December 2005

                                                    Mooi dat de Manta weer doet, was het de zekering?

                                                    Grildelen heb ik wel liggen, linker voorscherm moet ik even kijken.

                                                    #17869926
                                                    magin1
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      25 May 2010

                                                      @mantallica wrote:

                                                      Mooi dat de Manta weer doet, was het de zekering?

                                                      Grildelen heb ik wel liggen, linker voorscherm moet ik even kijken.

                                                      ik heb gezocht en gestest, en opeens deed hij het weer.
                                                      nu vandaag wou ik even touren, en toen weer niks:S
                                                      toen eve wat dingen getest.
                                                      toen opeens deed hij het ook weer.

                                                      toen pakte ik het schuifje van de verwarming omdat die niet zo goed open en dicht wou en daar kreeg ik een schok van.
                                                      misschien ergens kortsluiting ofzo?

                                                      is echt heel erg frustrerend dat je auto zomaar uit kan vallen en ook zomaar het weer kan gaan doen.

                                                      hoeveel moet je voor linker grildeel hebben?
                                                      ziet het chroom randje er ook nog goed uit?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.