Forumindex › Forums › Modellen › Manta › 1.9 a manta afstellen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2012 om 10:58 #17236801
Is er een handleiding over het afstellen van de kleppen op een manta a 1.9 ?
van de club had ik al wat ontvangen maar dit was voor met hydrolische stoters, en die zitten nog niet in zulke blokken.
en het is tog waar dat als je met lpg rijd je er 5 bij de afstand moet optellen bij afstellen?mvg ian w.
10 maart 2012 om 22:44 #17869907maak eerst maar eens een foto van je blok.
zonder kleppen deksel.
dan kunnen ze je hier precies vertellen wat van stoters je hebt.ik dacht ook dat ik geen hydro had maar wel dus.
en mijn a manta 1.9 had ze ook.11 maart 2012 om 08:00 #17869906@brobbel1 wrote:
maak eerst maar eens een foto van je blok.
zonder kleppen deksel.
dan kunnen ze je hier precies vertellen wat van stoters je hebt.ik dacht ook dat ik geen hydro had maar wel dus.
en mijn a manta 1.9 had ze ook.Brobbel heb het helemaal goed ff foto posten dan kan je de juiste hulp krijgen :thumb
11 maart 2012 om 12:50 #17869905hier de foto’s
http://imageshack.us/photo/my-images/513/foto0840.jpg/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://imageshack.us/photo/my-images/338/foto0841s.jpg/” onclick=”window.open(this.href);return false;11 maart 2012 om 13:04 #17869904ik weet inmiddels de afstanden.
Mechanische stoters dienen inderdaad met voelermaatjes afgesteld te worden.
4de cilinder op tuimelen zetten……………..eerste cilinder afstellen. 2de cilinder op tuimelen zetten……….3de cilinder afstellen…………..enz, enz.
Normaal is de speling 0,30mm voor zowel de inlaat- als de uitlaat-klep.
Bij LPG is inderdaad aan te raden om de speling 0,05mm groter te houden, dus 0,35mmMaar hoe doe je dat met die afstanden?
de plaatjes ertussen en aandraaien tot alles elkaar raakt? en als je het er dan tussenuit haalt dat er dan spleet tussen zit?
of aandraaien met plaatjes ertussen tot ze een bepaalde frictie hebben?11 maart 2012 om 13:20 #1786990311 maart 2012 om 13:37 #17869902owke als ik het dus goed gegrijp.
grof afstellen en warm draaien.
als motor warm is bout los draaien tot tuimelaar speling heeft.
dan plaatjes van 0.35mm ertussen en weer vast draaien zoals je ook doet bij grof stellen.klopt het zo?
is het niet makkelijker als motor warm is dat je hem uit zet en dan steld?13 maart 2012 om 17:49 #17869909iemand?
13 maart 2012 om 18:45 #17869908Zo doe ik het normaal:
Motor eerst gewoon warmdraaien, dan klep deksel eraf.
Vervolgens met een voelermaat de kleppen stellen.
Deze tussen klep en tuimelaar plaatsen en beetje heen en weer bewegen terwijl je de moer v/d tuimelaar aandraait.
Dit totdat je enige lichte weerstand voelt in de voelermaat, dan is het goed.21 maart 2012 om 19:33 #17869910ja owke warm draaien en dan met voelermaat.
maar als je die 0.35mm hebt berijkt moet je dan ook nog de moer zoveel graden nog extra bij draaien net zoals met grof afstellen?
21 maart 2012 om 22:14 #17869911na wat lezen de kleppen afgesteld.
de gene die op onsteken staat aangedraait tot de tuimelaar niet meer kon bewegen.
toen de moer nog eens 90 en nog 360 graden gedraait.
dit bij alle gedaan.nu probeerde ik te starten en deed niks, en toen opeens kreeg ik knal in de uitlaat.
toen nog eens geprobeerd zonder luchtfilter, en toen kwam het lpg boven uit de carberateur dampen.wat doe ik niet goed??
21 maart 2012 om 22:18 #17869912Ik stel ze altijd met lopende motor! Er zijn van die kapjes voor over je ketting tegen het spatten. Of een oud klepdeksel openslijpen van boven.
Voorzichtig met je vingertjes!Als je het met stilstaande motor doet. Cil 1 op tuimelen (distributiezijde) Cil 4 stellen.
Tuimelen is: uitlaatklep net dicht inlaatklep wil net open gaanIk denk dat je de kleppen te strak hebt staan, als ik zo jou verhaal lees.
21 maart 2012 om 22:18 #17869913Je heb dit niet goed gedaan dit moet met voelermaten. Of bij hydro stoters met lopende motor tuimelaar los draaien tot hij begint te tikkeren dan rustig vast draaien tot hij stopt met tikken en dan precies 360graden. En dan bij alle omste beurt.
Jij moet ze nu eerst stellen met de voelermaatjes.
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
21 maart 2012 om 22:40 #178699144x een kwartslag, en de kwart slagen beurtelings geven…. zou ik doen kiyamizio
maargoed, tis het zelfde :D
kleppen zullen zeker wel wat te strak staan nu :D
probeer maar eens met lopende motor, eerst motor op bedrijfs temp brengen,
en vervolgens met lopende motor, moet je voelermaatje overal net tussendoor passen, zoniet
dan de moer wat verdraaien.succes
22 maart 2012 om 07:10 #17869915als de motor zou lopen zou mooi zijn:P
ik was van plan ze eerst grof te stellen, en als het blok warm was gedraait hem met voelermaat af te stellen.
ik heb het gedaan met 1 op tuimelen en dan 4 afstellen, dan 3 op tuimelen en 2 afstellen. dan 4 op tuimelen en 1 afstelen en dan 2 op tuimelen en 1 afstellen.
bout op tuimelaar gedraait tot ik hem nietmeer kon bewegen en toen nog die extra slag gedaan.moest ik het misschien vast draaien tot de tuimelaar nietmeer op en neer kan en dan die extra slag? ik deed het tot hij ook nietmeer kon wiebelen namelijk.
erg bedankt iedereen alvast voor de tips:D
22 maart 2012 om 12:08 #17869916Op zich doe je het heel goed………….maarrrrr…………………alleen als je hydraulische stoters hebt.
Als je vast stoters hebt, dan moet je echt met een voelermaatje aan de gang.
Je zet dus cilinder 1 op tuimelen………….je stelt dan cilinder 4 af:
(ik leg het even zo duidelijk mogelijk uit….)
Je draait de moer op de tuimelaar van cil. 4 een stuk los.
Je verdraait de moer op de tuimelaar van cilinder 4 weer vast, totdat er 0,35mm (voor LPG) ruimte zit tussen de klepsteel en de tuimelaar.
om dit te controleren gebruik je een set voelermaatjes. Hier zit een stripje in met een dikte van precies 0,35mm.Deze moet je door de ruimte tussen je klepsteel en de tuimelaar doorhalen. Terwijl je de moer van de tuimelaar aandraait, moet je blijven bewegen totdat je enige weerstand voelt in het heen-en-weer bewegen van de voelermaat.
Dit is de juiste afstelling.
Let op: dit is bij warme motor.
Dus eerst afstellen (bijvoorbeeld op 0,40mm)……..dan warm laten lopen………………dan afstelling controleren!!Bij warme motor wordt de speling kleiner, omdat je klepsteel uitzet door de warmte. Bij koude motor moet je dus de speling iets groter houden.
22 maart 2012 om 12:33 #17869917kijk dat is mooi duidelijk:D heel erg supper. thuis het gelijk zo doen en hopen dat hij start:D
dus met vaste stoter geen 360 en 90 grade draai maken zodra je weerstand heb met je voelermaat?
22 maart 2012 om 13:16 #17869918Nee, niet na gaan draaien!!!
Dan ga je de klep open zetten!!
Dan bouw je dus geen compressie op in de verbrandingsruimte en zal er geen ontsteking plaats vinden.
Tevens breng je onverbrand mengsel in het uitlaatsysteem.
Omdat de bougie wel vonkt……….en de uitlaatklep (en inlaatklep) open blijven staan…….zal er een explosie kunnen plaatsvinden in je uitlaat………………of in je inlaatsysteem (dat laatste heet “backfire”).Vooral met LPG kan dat leuke gevolgen hebben!
26 maart 2012 om 13:28 #17869919het is gelukt met afstellen:D:D
motor loopt weer prachtig.heb alleen nog wel dat hij af en toe zomaar afslaat.
ik rij dan op lpg en volgensmij na een hobbel in de weg ofzo valt hij helemaal stal.
kan ik starten wat ik wil maar de motor slaat niet aan, startmotor doet wel ze best maar starten ho maar.
en dan tijdje later start hij opeens weer gewoon alsof er niks aan de hand was.dit gebeurt 1x in de paar maand, heel erg willekeurige.
iemand enig idee?
26 maart 2012 om 14:55 #17869920waarschijnlijk loszittende of geoxideerde stekkers bij bobine of startmotor kijk die
eerst maar na. of de bekende zekering van manta a die een slecht contact maakt
omdat deze in het zekerings huis is weggesmolten28 maart 2012 om 19:14 #17869922@mantallica wrote:
waarschijnlijk loszittende of geoxideerde stekkers bij bobine of startmotor kijk die
eerst maar na. of de bekende zekering van manta a die een slecht contact maakt
omdat deze in het zekerings huis is weggesmoltenvoor ik bezig ging liep de auto prachtig:)
geoxideerde stekkers bij bobine was het niet dus ik ben het zekeringkastje na gaan lopen.
alle stekkers eruit en grote ronde en vierkantje blokken die ervoor zitten met zekering eruit.
nergens bezorgende aanslag.toen alles weer in elkaar en je raad het al……
nu doet hij helemaal niks meer, komt geen één stroompje de auto in.
hoofdzekering kapot ofzo??
zitten 3 grote blokken voor de zekeringkast. vierkantje met zekering, langwerpige met zekering en 1 ronde.
wat doet welke???waar zit de bekende zekering die wel eens weg smelt in het zekeringhuis?
28 maart 2012 om 21:51 #17869923Ik denk nu je de zekeringen er uit hebt gehad de vierde zekering geen goed contact
meer heeft en daar ook het probleem zit. Druk van onder af tijdens het starten de
vierde klem, kijken als die dan wel start.31 maart 2012 om 18:07 #17869924de auto loopt weer perfect:D
nu kan ik weer bezig met de buitenkant mooi maken.
moet nog linker scherm hebben en gril gedeelte voor linker stuk en dan ga ik de hele voorkant netjes maken:D keien vanger er weer onder:Derg bedankt iedereen voor de info:D
1 april 2012 om 11:24 #17869925Mooi dat de Manta weer doet, was het de zekering?
Grildelen heb ik wel liggen, linker voorscherm moet ik even kijken.
1 april 2012 om 14:18 #17869926@mantallica wrote:
Mooi dat de Manta weer doet, was het de zekering?
Grildelen heb ik wel liggen, linker voorscherm moet ik even kijken.
ik heb gezocht en gestest, en opeens deed hij het weer.
nu vandaag wou ik even touren, en toen weer niks:S
toen eve wat dingen getest.
toen opeens deed hij het ook weer.toen pakte ik het schuifje van de verwarming omdat die niet zo goed open en dicht wou en daar kreeg ik een schok van.
misschien ergens kortsluiting ofzo?is echt heel erg frustrerend dat je auto zomaar uit kan vallen en ook zomaar het weer kan gaan doen.
hoeveel moet je voor linker grildeel hebben?
ziet het chroom randje er ook nog goed uit? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.