Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › 1.8 16V motorombouw Corsa C
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2011 om 06:29 #17241836
Ik zou in mijn 5drs Corsa MAXX uit 2004 graag een 1.8 16V motor in bouwen. En dan heb ik het type motor in gedachten dat ook orgineel geleverd is in de GSi. Ik lees wel veel over motorombouw naar 2.0 16v maar met het oog op LPG wil ik geen turbo motor. De C2.0XE is zonder turbo maar het is in mijn ogen een sterk verouderde motor. (of is dit niet het geval).
Heeft iemand ervaring met het ombouwen (motor, versnellingsbak, remsysteem) van een Corsa C naar 1.8 16V? Ben zeer benieuwd!
22 november 2011 om 07:04 #17923631Nu zit er een smallblock in je corsa, en een 1.8 16v is ook een smallblock, dus je kunt eignelijk de versnellingsbak die er nu inzit gewoon blijven gebruiken. Verder wat zit er nu in? Het remsysteem van een 1.4 1.6 16v is namelijk al voldoende voor de 1.8 en ik zou hieraan dan ook niet veel aanpassen als dat het geval is. Ga je naar een c20xe zou ik je aanrijden om de voorste dyameter van je schijven te vergroten.
Wil je een nieuwe type motor maar meer dan een 1.8 zou ik zeggen probeer eens een z22se, denk dat je dan de eerste bent.
22 november 2011 om 09:34 #17923629Gewoon een sloop GSi nemen en daar alles van overbouwen.
Je schrijft niet wat voor motor er nu in zit, maar als dat een Z14XE(P) is, dan kan je ook tuning overwegen van Dbilas (inlaatspruitstuk, turbo ombouw).
Even goed alles qua kosten naast elkaar leggen.
22 november 2011 om 13:34 #17923630@Haasje17 wrote:
Nu zit er een smallblock in je corsa, en een 1.8 16v is ook een smallblock, dus je kunt eignelijk de versnellingsbak die er nu inzit gewoon blijven gebruiken. Verder wat zit er nu in? Het remsysteem van een 1.4 1.6 16v is namelijk al voldoende voor de 1.8 en ik zou hieraan dan ook niet veel aanpassen als dat het geval is. Ga je naar een c20xe zou ik je aanrijden om de voorste dyameter van je schijven te vergroten.
Wil je een nieuwe type motor maar meer dan een 1.8 zou ik zeggen probeer eens een z22se, denk dat je dan de eerste bent.
een Z22SE zou ik echt niet aan gaan beginnen in een Corsa
bij dat ding zit de luchtinlaat aan de voorkant en de uitlaat aan de achterkant van het motorblok.
(weet niet of er diesels zijn die dat ook hebben in de corsa c)
Maar dan moet je nogal wat ombouwen.ik zou in de UK gewoon een complete SRI of GSI halen met een z18xe zodat je alles compleet kan overbouwen.
evenals ABS/TC, eventueel Airco, zij-airbags en heel de riedel.23 november 2011 om 04:41 #17923632Alsvast allemaal bedankt voor jullie reactie.
Ik heb een 5 drs Corsa C (Z14XE) MAXX b.j. 2004 met CC en ECC. Motortuning heb ik overwogen maar ik rij op LPG en dan is tuning niet zo’n verstandige optie gezien de hogere verbrandingstemperatuur. Vandaar dat ik dus ook geen 2.0L turbo motor wil inbouwen. De ongeblazen versie van de 2.0L is in mijn ogen sterk verouderd en wil daarom niet in mijn 7 jaar oude Corsa inbouwen (ook met het oog op de emissienormen en het nieuwe stelsel van houderschapsbelasting). Het makkelijkste zou gewoon zijn om een Astra 1.8 16V uit pakweg 2008-2010 te kopen met pakweg max 60.000km ervaring en daar LPG G3 in te laten bouwen. Maar gezien het totaalgewicht wil ik daarvoor niet keizen. Ik zoek gewoon naar de beste balans tussen maximaal vermogen en minimale vaste/variabele kosten in gebruik en onderhoud.
Maar goed, ik begrijp dus dat er (nog) geen mensen zijn die ervaring hebben met de ombouw naar 1.8 16v. Ervaingen en verslagen over de ombouw naar 2.0 16V (zonder en met turbo) heb ik ruimschoots kunnen lezen. sw_reijnders geeft het advies om gewoon in UK een complete SRI of GSI te gaan halen met een z18xe zodat ik alles compleet kan overbouwen.
Maar….zijn er in de UK dan zoveel verkocht? En zijn ze in de UK dan zoveel goedkoper dat het zich loont met het oog op de transport kosten? Heb met behulp van het WWW in NL, D en B al eens rond gekeken naar een sloop Corsa GSI/Corsa 1.8 16V maar nog niet echt iets gevonden. En…als zo’n Corsa/blok al ruim 200.000km heeft gedraai zou ik hem niet zonder revisie inbouwen en dan wordt een 1.8 16V blok gewoon veel te kostbaar.Kijk ik weet op dit moment gewoon niet meer wat wijsheid is. Ik heb overwogen om een nieuwe Corsa D te kopen maar deze heeft: A. te weinig vermogen, of B. een turbo dus niet geschikt om op LPG mijn caravan van 900kg te trekken richting o.a. Frankrijk. Een goede, geschikte Corsa C 1.8 16V 5drs met minder dan 100.000km ervaring, CC en ECC ben ik nog niet tegen gekomen. Dus…lijkt mij de enige oplossing om mijn huidige Corsa (waar ik eigenlijk best aan gehecht ben) om te bouwen naar een 1.8 16v.
Misschien zijn er mensen die mij een eindje op weg kunnen helpen met wat advies en/of tips…..
23 november 2011 om 06:26 #17923633Nee in de UK zit het stuur rechts.
Dat betekent geen export en hele lage 2de hands prijzen.23 november 2011 om 06:34 #17923634lijkt me dat de ombouw niet al te moeilijk kan zijn
waarschijnlijk zijn de motorsteunen het zelfde omdat je een smallblock vervangt door een smallblock
ik zou een blokje zoeken voor een prikkie, die laten reviseren
weet je zeker dat je voorlopig goed zit :thumbGr. Mario
23 november 2011 om 13:48 #17923635Revisie hoeft niet duur te zijn en dan begin je wel weer op 0 km voor de motor!
Een Astra uit 2008 heeft een Z18XER 140pk met variable nokkenastiming, dus wordt lastig ombouwen denk ik, ook heeft ide auto compleet CANbus.
Daarnaast gaat een turbo prima met een goede LPG installatie.
Transport kosten bestaan uit het huren / lenen van een auto met autoambulance en de kosten van de trip (brandstof, overtocht en verblijf).
Overtocht is niet zo duur als je last minute boekt via Duinkerken.23 november 2011 om 14:56 #17923636wrom zo fanatiek over engeland om daar een auto te halen met een z18xe?
aandelen ergens in of zo? :jerry
http://link.marktplaats.nl/496529321″ onclick=”window.open(this.href);return false;
alsjeblieft king: 88.000dkmedit
en hier een potentiele sloper
http://link.marktplaats.nl/503520956″ onclick=”window.open(this.href);return false;23 november 2011 om 18:36 #17923637Een z18xer moet je niet willen op LPG
je gaat janken als je dat doetRedenen om een auto uit de UK heb ik al genoemd.
Dan heb je alle goodies van een GSI en de rest van de onderdelen die je niet gebruikt verkoop je weer.
23 november 2011 om 19:00 #17923638@sw_reijnders wrote:
Een z18xer moet je niet willen op LPG
je gaat janken als je dat doetRedenen om een auto uit de UK heb ik al genoemd.
Dan heb je alle goodies van een GSI en de rest van de onderdelen die je niet gebruikt verkoop je weer.
de slopersuggestie is een x18xe1 RISL rijd em ook op gas vrijwel zonder problemen volgens mij
dit blok kan volgens mij zonder al te veel moeite in een corsa chet losse blok is volgens mij toch een z18xe en geen xer
maar doe mij eens de verschillen uitleggen dan?23 november 2011 om 19:25 #17923639op de z18xer zitten geen hydraulische klepstoters, wat dus betekent om de 15dkm kleppen stellen
en na 60dkm kop reviseren als je pech hebt als je op LPG rijdt.begin er niet aan zo’n ding op LPG, je gaat echt janken.
Een z18xe op LPG gaat prima.
23 november 2011 om 21:27 #17923640Z18XE is erg goed op gas. Die van mijn ouders heeft al bijna 3 ton op gas gereden, zonder problemen.
24 november 2011 om 12:41 #17923641@trashmetal wrote:
edit
en hier een potentiele sloper
http://link.marktplaats.nl/503520956″ onclick=”window.open(this.href);return false;Die staat bij Jet Cars. Daar haalde ik nog geen koffie laat staan een auto. Tik hem maar eens op google in. Kun je zien wat voor een bedrijf het is :puke
24 november 2011 om 14:06 #17923642@trashmetal wrote:
het losse blok is volgens mij toch een z18xe en geen xer
maar doe mij eens de verschillen uitleggen dan?Dat had ik al gepost, een R heeft variabele nokkenastiming.
Daarnaast kunnen Astra G motoren andere in en uitlaatspruitstukken hebben.
Jetcars :cry :puke
24 november 2011 om 14:53 #17923643dan zal ik je even wakker maken want meerendeel van de autohandelaren gaat zo te werk
met een 2e hands auto kopen komt er altijd een stukje geluk hebben er bij
je weet nooit hoe vorige eigenaren er mee om zijn gegaan, ook in engeland :D
en daarom vind ik het bullshit daar een sloper te halen
alles is hier te krijgen, en iets wat niet past is passend te maken!vogens mij organiseert er hier iemand tripjes naar engeland of zo :jerry
24 november 2011 om 19:56 #17923644klopt
ook in engeland weet je niet wat er met een auto gebeurd, heb je mij ook niet horen zeggen :sleepinghet is alleen dat de 2de hands markt daar veel goedkoper is.
daar kun je bv rustig een vectra b2 halen van 2001 ofzo met 100dkm ofzo redelijk uitgerust voor 500 pond (1 pond is 1,07euro op dit moment).
ga die maar eens in NL zoekenvoor mij is het bv 3 uur rijden naar Calais en dan ben je zo de tunnel door en in de UK.
net zo ver als naar Groningen/Friesland hoorneem nou zoiets
dan kun je zo goed als alles gebruiken Motor + F17bak, ABS+TC, Airco, electrische ramen en spiegels etc etc.
hoef je volgens mij de motor niet eens van het subframe af te halen.
http://www.pistonheads.co.uk/sales/3427729.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;25 november 2011 om 13:31 #17923645Weet niet waar jij je wisselkoers vandaan haalt, maar die is wel heel gunstig!
1 British pound = 1.16578749 Euros volgens vriend Google.
25 november 2011 om 18:50 #17923646gwk koersconverter
tik maar in 1 pond is 1.07 euro
apparently isn’t google always your best friend ;)26 november 2011 om 12:17 #17923647Reken jij jezelf dan maar rijk, want ook ABNAMRO komt op 1,17.
http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/valutacentrum/valutacalculator.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Ik denk dat die GWk calculator zonder wisselprovisie etc. is :wtf
26 november 2011 om 13:41 #17923648ja dat denk ik ook.
ik weet eigenlijk niet wat de wisselkoers is als je gewoon in engeland naar de pin gaat en daar pint.
27 november 2011 om 10:31 #17923649Verschillen Z18XE Z18XER:
Z18XE:
– Vaste nokkenassen
– Hydraulische klepstoters
– Waterpomp over de Distributie riem
– Zowel als Canbus als Gewone aansturing (Corsa-C /Astra-G / Vectra-B gewoon – Astra-H / Vectra-C Can-Bus)
– Distri vervangen iedere 60.000km of 4 jaar incl waterpomp, en rollen
– Zeer goed op LPGZ18XER:
– Verstelbare nokkenassen (automatische verstelling) (gaat wel eens kapot)
– Vaste klepstoters (kleppen stellen benzine iedere 150.000km / LPG iedere 30.000km)
– Waterpomp op multiriem
– Alleen als Can-Bus gestuurde motor
– Distri iedere 150.000km of 10 jaar
– kan niet goed tegen LPG (iedere 30.000km kleppen stellen / koprevisie iedere 60 a 75.000km)!> Koprevisie kan uitgesteld worden door een kop te plaatsen met harde zittingen (via klein gunnewiek te verkrijgen koppen)
Willem
5 juni 2016 om 09:22 #17923650Zijn er bij de z18xer motor bij vervanging van de distributie riem meerdere dingen die je preventief mee moet vervangen
5 juni 2016 om 21:18 #17923651@micvec wrote:
Zijn er bij de z18xer motor bij vervanging van de distributie riem meerdere dingen die je preventief mee moet vervangen
Zo oud topic uit de sloot getrokken ;)
Nee in principe niet, bij deze motor wordt de waterpomp aangedreven door de multiriem.
Dus alleen de riem inclusief span en loop rol.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.