Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › 1.6 16v ecotec motor 2001 olieverbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 september 2011 om 12:27 #17241519
Hey hallo,
Ben net nieuw hier op het forum en ga jullie meteen al bestoken met vragen :angel
Sinds een kleine maand zijn mijn vriend en ik gelukkige eigenaars van een opel astra station uit 2001.
Echt een fijne auto ( wat wil je als je vorige auto een vw golf 2 van 21 jaar was).
Maar waar ik van ben geschrokken is het olie verbruik van de astra :wtfIk heb de eerste twee weken dat we de auto hadden alles in de gaten gehouden ( oliepijl, koelvloeistof) en kon niets opmerkelijks zien. Heb voor de zekerheid een beetje olie erbij gegooid.
Opeens ( vorige week) gaf de auto een signaal aan (geel oranje lampje van het moterblok). Ik ben aan de kant gegaan en tot mijn grote schrik zat er nog maar een druppel olie in de motor!!!
Ik heb eens uitegerekend wat het olie verbruik is van deze motor en kom tot het schokkende resultaat van 1 liter op 1241km!!!
Hmm, in mijn oude golfje ging geloof ik een liter olie in een half jaar ofzo. En ik rijdt best behoorlijk wat km’s in een jaar…
De buurman van mn pa heeft een eigen garage bedrijf. Hij stelde voor de motor te spoelen, hij verdenkt dat de rubbers bij de cilinder koppen wat stug zijn geworden ( komt door korte ritjes vertelde hij). Zo zouden deze rubbers weer soepeler worden en wordt olie verbruik minder…
De auto had bij aankoop 121555 op de teller staan ( dit klopt volgens NAP). Ook zaten alle onderhoudsboekjes er nog bij. Ik ben de tweede eigenaar van de auto. De auto is zover wij dat kunnen nalezen altijd netjes onderhouden en dat is ook wel terug te zien… hij is echt mooi :wub
Is iemand bekend met het hoge olieverbruik van dit type motor?
Weet iemand iets af van een dergelijke spoeling en kun je hier indd het olieverbruik mee verlagen?Alvast bedankt, rian…
16 september 2011 om 14:24 #17920209Hey,
Olieverbruik is een typische opel-kwaal en komt heel veel voor.
Het wordt veroorzaakt door of je kleprubbers (je blok flushen zal daar niet tegen helpen, denk ik) of je zuigerveren. Er zijn genoeg verhalen op het forum over hoe je erachter komt welke van de twee het zijn.Klein testje om erachter te komen waar je olieverbruik door wordt veroorzaakt:
Is de uitlaat erg zwart van binnen?? (dit duid op verbranding van motorolie)
stap1:
– bedrijfswarme motor
– Stationair laten draaien
– oliedop los draaien en laten liggen
* Blijft deze stil liggen ga door naar stap 2
* Begint deze te stuiteren: dan is er comressie lekkage naar oliecarterStap2:
– Til de oliedop op
* Is er veel damp te zien: Lekkage van carterdruk naar carter
* Is er geen tot bijna geen damp te zien: Waarschijnlijk kleprubbers verdroogt of los gekomenCompressiedruk in carter:
– Dit duid meestal op slijtage van zuigerveren en of Cilinderwand
– Dit is een dure reparatie ivm blokrevisie (als het al niet nodig is een ander blok te plaatsen)Kleprubbertjes versleten:
– Dit is met de moderne reparatie technieken een vrij simpele klus.
Je kunt ook dikkere olie proberen als de slijtage nog in een beginstadium is. Trouwens, bij een te lage oliedruk zou het oliedruklampje moeten gaan branden, niet je motormanagement, lijkt me.
17 september 2011 om 20:38 #17920210Vragen welke olie je garage heeft afgevuld met de aflevering waarschijnlijk niet de olie waar de astra altijd op gelopen heeft!!
Terugwisselen naar de oude config vwb de olie!!18 september 2011 om 15:15 #17920211oke, de truc met het oliedopje gedaan: het dopje trilt als een bezetene… :(
Wat nu?! Als ik er telkens olie bij gooi, kan ik dan wel nog rijden of is dit iets waar ik geheid problemen mee ga krijgen op den duur…?
pfff, niet iets waar je achter wilt komen als je net een auto hebt aangeschaft… :cryconfig vwb de olie… dit snap ik niet helemaal als echte auto nono…?!
groet!
18 september 2011 om 16:45 #17920212Hey,
Het goedkoopste is inderdaad olie blijven bij vullen. Uiteindelijk ga je inderdaad meer problemen ondervinden, dus het is zaak om alles goed in de gaten te blijven houden (en ondertussen rond te kijken voor een andere auto?).Maar probeer eens dikkere olie, wie weet blijft die langer in het blok. Het probleem is dan niet verholpen, maar de symptomen wel.
Groeten,
RISL19 september 2011 om 18:28 #17920213@RISL wrote:
Je kunt ook dikkere olie proberen als de slijtage nog in een beginstadium is. Trouwens, bij een te lage oliedruk zou het oliedruklampje moeten gaan branden, niet je motormanagement, lijkt me.
Ik heb trouwens es blik in de uitlaat geworpen… Zo zwart als de nacht… Dus verbrandde motorolie lijkt me wel van toepassing ja…
Ik heb gelezen over dikkere olie (bijv 15W 40) maar hoor dat dit weer niet oke is voor de motor… :???: nu zit er 5W40 in geloof ik…hoe het komt dat niet het olielampje maar motor management is gaan branden is mij ook een raadsel… Toch was dit het geval… Een andere auto?…NEE!!! we zijn juist zo blij met deze ( extra vanuit zid limland naar Rotterdam gesjeesd om deze te halen!!!)
ik ga nog es bellen met de buurman van me pa…
bedankt voor je tips, erg bruikbaar hoor!
groet, rian…
20 september 2011 om 14:55 #17920214Waarschijnlijk een x16xel motorcode?
In iedergeval zou ik het volgende doen:
motor afvullen met goedkope olie
olie reinigingsspul erbij doen (flushen)
en volgens instructies van reiningsspul handelen
dan alle olie aftappen en oude filter verwijderen
nieuwe olie (15w40) met nieuwe filter, en eventueel een toevoeging erbij, afvullen
de olie die ik zou gebruiken is dan een valvoline maxlife of een gelijke van castrolBaat het niet dan schaadt het niet.
Als de auto bij de vorige eigenaar geen olieverbruikte is het namelijk vreemd dat hij ineens wel olie is gaan verbruiken.
Vandaar dat je hem moet reinigen.
De meest logische conclusie is dat ze de olie gewisseld hebben en er een minirale of half synthetisch olie in hebben gedaan ipv de altijd door de dealer toegepaste vol syntheet.24 september 2011 om 09:21 #179202152001 is Z16XE, maar maakt voor de rest niet uit…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.