Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › 1.6 16v ecotec 2001 vermogen verlies
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 juli 2011 om 18:59 #17239942
Beste mensen,
Ik heb sinds vrijdag een heel vreemd probleem.
Ik was vrijdag op weg naar de plaatselijke visboer (zo’n 800 m. bij m’n huis vandaan) toen vlak voordat ik de auto wilde parkeren de motor ineens uitviel. Ik de hele tijd proberen te starten en na ongeveer 5 x proberen begon die te bonken en te stoten en met de juiste hoeveelheid gas erbij ging die weer lopen. Wel heel onrustig overigens. Hij begon bij 2500 r/pm en zakte langzaam terug naar de 800/900 toeren. Ik heb em daar maar een tijdje stationair laten lopen en er leek vrij weinig aan de hand te zijn. Ik ben uiteindelijk zonder problemen naar huis gereden.
Een dag later, op zaterdag, ging ik naar een vriend van me. Ik startte vol zenuwen de auto en hij ging gewoon normaal aan, bleef gewoon normaal stationair draaien en kon ook normaal wegrijden. Totdat ik (100 m. bij me huis vandaan) eerst even ging pinnen en em uit had gezet. Toen ik hem, na het pinnen, weer aan wilde zetten, startte de auto niet meer. Ik moest weer, net als de dag ervoor, een paar x proberen en met de juiste hoeveelheid gas erbij ging die weer lopen. Weer vanaf 2500 r/pm heel rustig naar de 800/900 r/pm. Heb weer de motor een tijdje stationair laten draaien en ben toen alsnog naar die vriend gereden. Heb onderweg nog 1 x een bijna uitvaller gehad voor het stoplicht, maar door flink gas te geven was dit niet gebeurd. Hierna liep die ook weer normaal.
Heel vreemd dacht ik, maar ondertussen had ik al op het forum gezocht naar, het probleem en al snel ging ik er vanuit dat het de gasklephuis was.
Vandaag, zondag, ben ik ‘s middags maar eens bezig gegaan met het schoonmaken van de gasklephuis en heb ook gelijk het pijpje uitgeboord. Er zat behoorlijk wat roet in de klep en het vacuümpijpje leek ook verstopt/dicht te zitten. Na het bestuderen van Wim z’n How To en heel wat bussen remreiniger verder leek het er allemaal weer netjes uit te zien. Heb de klep weer netjes gemonteerd, alles aangesloten en toen ik em startte liep die wel gelijk alleen begon die weer bij 2500 r/pm. Ook nu zakte die weer rustig terug naar de 800/900r/pm en leek er verder niet veel loos. Totdat ik de climate control aanzette, toen schoot ie weer naar de 2500r/pm, maar ook toen zakte ie weer langzaam terug naar de 800/900r/pm. Apart, maar ik dacht dat het er aan lag dat ik het buisje op had geboord en dat ie meer lucht kreeg en de motor hier nog niet op afgesteld was.
Ik heb hierna weer een tijdje aan laten staan, liep mooi stationair, heb meerdere keren opnieuw gestart, niets aan de hand. Ik ging er dus vanuit dat hierbij het probleem verholpen was….NIET DUS!
Heb vanavond nog een testritje gedaan. Ben van hier (Groningen) via de A7 naar Hoogezand gereden en net voordat ik de afslag Hoogezand wilde pakken verloor die weer vermogen, bij gaf geven flink te stotteren en toen ik ging afremmen voor de afrit viel al het vermogen weg en was de motor weer uitgevallen. Ik hebt toen maar de Wegenwacht gebeld, want ja, ik heb het nou eenmaal, dan kan ik er ook maar eens een keer gebruikt van maken. In de hoop dat deze beste meneer van de ANWB mij verder kon helpen bij het stellen van een diagnose, startte de auto ineens wel weer. Ik uitgelegd wat er aan de hand was, stelde hij voor om achter mij aan te rijden, terug naar Groningen. Ik dacht mooi, kan die gelijk zien wat er gebeurd en wat denk je, op de terugweg gebeurde er gewoon niets, de auto bleef gewoon netjes rijden. Ik uiteindelijk naar huis gereden om dit hele lange, mooie verhaal voor jullie te typen. Ik hoop dan ook dat jullie de moeite hebben genomen om dit te lezen en mij enigszins verder op weg te helpen.
17 juli 2011 om 19:12 #17903753Even een kleine kanttekening. Het viel me op dat mijn gasklephuis er heel anders uitzet dan in de HOW TO van Wim v6. Wat is hier het verschil aan en hoe kan ik hier mijn stappenmotor reinigen?
Hieronder een afbeelding ervan:
Ook nog een foto van het resultaat van het schoonmaken en uitboren:
18 juli 2011 om 11:30 #17903754eerste waar ik aan denk is valse lucht.
of lmmgewoon een ingeving.
18 juli 2011 om 17:44 #17903752Vandaag maar weer eens bezig gegaan. Heb de EGR klep schoongemaakt, bougies vervangen en de motor uitgelezen. De enige meldingen die hij weergaf waren weinig spanning op de EGR en geen gegevens van de gashuisklep. Degene bij wie ik em uit las verklaarde dit doordat ik de stekker van beide kleppen eraf had gehad en dat deze meldingen daardoor nog in de Motor Management stonden.
Heb daarna een testrit gereden op de Eemshavenweg en heb verder geen hinder meer ondervonden van de problemen die ik eerder ondervond. Heb flink met het gas gespeeld en ben tot 160 km/u geweest. Toch ben ik er nog niet gerust op. Ben van plan hetzelfde ritje als gisteren nog eens te rijden. Eens kijken of dezelfde problemen zich weer voordoen.
Heb nog even een paar fotootjes gemaakt. De bougies die erin zaten waren van GM. Het had er alle schijn van dat deze nog nooit vervangen waren. Dit heb ik dus maar voor de zekerheid gedaan.
De bougies die eruit kwamen: (vervangen door NGK’s)
De EGR zag er zo uit: (schoon gemaakt met remreiniger)
Verder kwam ik erachter dat deze motor geen bougiekabels heeft, zoals bij mijn vorige Vectra, maar op die plek een bobine zit. De theorie dat me bougiekabels gebroken zijn kan dus ook in de prullenbak.
18 juli 2011 om 18:09 #17903750@duvelke77 wrote:
eerste waar ik aan denk is valse lucht.
of lmmgewoon een ingeving.
Als dit het geval zou zijn, is dit toch te zien in de Motor Management? Er zijn dan toch bepaalde waarden die af moeten wijken. Dit was volgens degene bij wie ik dat deed niet het geval, op de bovenstaande meldingen na dan.
19 juli 2011 om 06:01 #17903751ligt eraan. met valse lucht kreeg ik geen foutmelding met mm. met lmm wel.
het was ook maar een eerste gedachte.19 juli 2011 om 07:20 #17903749Op die manier. Ik zal, als het probleem zich voor blijft doen, dat nog eens proberen. Tot nu toe (sinds de schoonmaak van gisteren) heb ik (nog) nergens last van gehad.
20 juli 2011 om 08:08 #17903755@duvelke77 wrote:
eerste waar ik aan denk is valse lucht.
of lmmgewoon een ingeving.
Ik heb trouwens begrepen dat mijn blok (Z16XE) geen lmm heeft.
Tot nu toe nog steeds geen problemen ondervonden. Ben vandaag nog eens naar Hoogezand gereden en flink gespeeld met het gas. Niets aan de hand.
Zal dan waarschijnlijk toch wel aan de bougies of EGR gelegen hebben. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.