1.4 automaat te chiptunen?

Forumindex Forums Modellen Tigra 1.4 automaat te chiptunen?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236162
    Geelkuifje
      Lid sinds:
      17 May 2008

      Kan iemand mij vertellen of ik mijn 1.4 automaat een beetje meer power kan geven?
      Ik wil er volgend jaar mee op vakantie maar hij kan de bergjes niet aan.
      Nu vraag ik me af of ik hem dus kan laten chiptunen omdat het een automaat is.

      #17862702
      roush
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 July 2011

        volgens mij kan je een automaat wel chiptunen, maar ik denk niet dat je er veel vermogen bij zal krijgen als het geen turbo motor is.
        Zal misschien maar 10 pk zijn als je dat al redt. En het kan ook vrij prijzig zijn, dus of het dan de moeite nog is, dat zal je zelf moeten bepalen.

        Grtzz

        #17862703
        CorsaB5drsX14XE
          Lid sinds:
          24 January 2010

          Ik heb nog een chip liggen van een gechipte 1.4 automaat.
          Weet niet of je dat zo kan wisselen?? (iemand hier??)

          Mag voor eng weinig geld weg, neem m alleen niet terug :jerry

          Heeft op een X14XE Automaat gezeten, chip is geschreven door Delco.

          Heb ook nog een mantzel powerbox te koop krijgt je blok ook meer oempf, is helaas wel bovenin de toeren!

          #17862704
          kiyamizio
            Lid sinds:
            5 February 2010

            1.6 erin werkt beter.

            #17862705
            Geelkuifje
              Lid sinds:
              17 May 2008

              kan dat zomaar dan?
              En aan welke kosten moeten ik denken dan?

              #17862706
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Ik zou, in standaard opstelling, niet beginnen aan chippen. Uitgezonderd modellen waar standaard een turbo op zit, want dan heeft chippen per definitie voldoende winst per euro.

                Chiptunen en automaat heeft trouwens niks met elkaar te maken, dus het kan wel degelijk.
                Met chippen pas je gewoon wat waardes aan in de motor computer zodat de verbranding wordt beinvloed. Wat voor versnellingsbak er achter hangt, is niet interessant.

                Maargoed: No turbo, no chip.
                Ander blok er in is interessanter om te doen. Kost misschien wel wat meer dan een chip, maar geeft ook meer winst.
                Om de kosten zo laag mogelijk te houden, neem je gewoon een blok waar de auto mee geleverd is.
                Dus als je nu een X14SZ hebt en je hangt er een X16XE in, dan kan dat prima. Onderdelen die je eventueel zou moeten wisselen zijn zo bij de onderdelenhandel te krijgen en je hebt geen gezeur met speciale aangepaste delen die een vermogen kosten.

                Als je nu al een redelijk snel blok hebt, zoals een X14XE, dan is een X16XE niet zo’n grote boost meer. Dan kan je beter gaan kijken naar een Mantzel Powerbox (en nee, das geen elektronica, das een luchtkast) en een spaghetti uitlaatspruitstuk. Dat scheelt tijd (man uren) en aanschafkosten.

                Trouwens, waar ga je eigenlijk heen dat de bergen zo stijl zijn?
                Een X14SZ (de 60PK variant, meer koppelmonstertje wat prettig is in de bergen) zou het prima aan moeten kunnen mits niet te gek zwaar beladen. Denk eerder dat het de automaat is die een probleem oplevert.

                Edit: Ik was even vergeten dat dit het tigra deel is… En Tigra’s zijn er niet met X14SZ.
                Dus het moet al een X14XE zijn. Denk dat de automaat het probleem is, want met een handbak moet dat blokje met gemak een Tigra de bergen op kunnen sleuren.
                Geeft een hoop meer controle over de hoeveel toeren je draait terwijl je de berg op gaat, zodat je het blok veel beter in z’n powerband kan houden en de berg dus geen probleem meer mag wezen.

                #17862707
                Geelkuifje
                  Lid sinds:
                  17 May 2008

                  Bedankt voor alle informatie.
                  Ik dacht al dat het aan de automaat zou liggen.
                  Met een handgeschakelde kun je zelf kiezen wanneer te schakelen dit kan niet met een automaat.
                  Ik ga kijken of ik een blokje kan vinden of een andere auto.

                  #17862708
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    @ Geelkuifje:

                    Welk type inlaat zit er op deze motor????

                    mocht het dit type zijn:

                    dan zou dit type voor een bredere Koppelband kunnen zorgen, daardoor krijg je meer souplesse in het middentoerengebied:

                    een nadeel is wel dat ook de onderhelft mee vervangen dient te worden.

                    Willem

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.