1.2s van kadett E naar kadett C

Forumindex Forums Techniek Overige motor types 1.2s van kadett E naar kadett C

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17213748
    markteunis
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Omdat de vraag mij gesteld werd kun je een E kadett motor 1.2s ohv in een C kadett bouwen?
      zal ik hier een topic met foto’s en tekst plaatsen

      Deze ombouw is van een jaar of 2 geleden dus weet niet alles meer.
      Dus commentaar welkom:vertag

      Ik zal het zo begrijpbaar mogelijk proberen te houden, zodat dat iedereen het snapt .

      Om te beginnen koppel je je acu en benzieneleiding los en dop je af.

      om vervolgens de rest van de motor kaal te kunnen maken.
      Delen te verwijderen:
      radiateur
      dynamo
      versnellingsbak los draaien
      gasstangen
      bobine
      bedrading

      En niet vergeten de olie af te tappen:P

      En dan de motor er uit !!!

      Zoek de verschillen, lekker koud:(

      Zo nu tijd voor de nieuwe motor, uit een kadett E met 68000km op de klok ;)
      Zo uit de kofferbak

      Voordat ik de motor in de standaard zet demonteer ik eerst de koppeling en vliegwiel.
      En controleer als het naaldlager nog heel is.
      Als de motor achter een automaat weg komt moet je een naaldlager plaatsen.

      Zo de motor in de standaard, die zijn niet echt duur, maar werk 10x beter, kun je overal bij.

      Dan alles demonteren behalve de kop oliefilter en carterpan.
      De carterpan moet ook vervangen worden maar laat ik eerst zitten ivm schoonmaken van het blok.

      Nu alles lekker schoonmaken, doe dit niet bij je moeder in de keuken, wat een troep zeg.

      Alles afplakken voor het spuiten

      Dat lijkt leuk :kewlpics

      Nu na een nachtje drogen

      Voor de volgende klus moet de carterpan er af.
      kun je meteen alles inspecteren.

      Omdat deze motor uit een E kadett komt en één motorsteun anders zit moeten er 2 gaten geboord en getapt worden naar m8

      LET OP waar de oude motorsteun gezeten heeft moet in één gat een korte bout m10 in anders heb je daar een carterontluchting en dat wil je niet.

      Nu kunnen alle onderdelen van Het oude blok schoongemaakt en gemonteerd worden
      Dus ook je startmotor en je oilefilteradaptor.
      Want van E kadett past je startmotor niet ivm je motorsteun.
      En past je oliefilter niet bij je stuurstang.
      Heb ik later nog kunnen vervangen:swear

      Nu kan de motor weer terug ingebouwd worden en alles weer aansluiten in de omgekeerde volgorde (zeggen ze ook altijd in de vraagbakens) :P

      Ik heb trouwens een carburateur van een 1200s gebruikt met stationairklep en moet dan een schakeldraad gelegd worden vanaf je ruitenwissermotor volgens het bedradingsschema van c kadett. een paarse draad 1mm

      Zo nog een paar dingen spuiten en alle vloeistoffen aanbrengen, afstellen en dan lekker rijden

      Deze ombouw naar 1200s van E kadett is zeker de moeite waard.

      Deze motor loopt en trekt veel beter.

      Benzieneverbruik is van 1op9 naar 1op15 gegaan.

      En je hebt een lekker fris motortje die nog heel wat km mee kan, met min onderhoud

      Dit alles is goed te doen in een weekeind met 2 man
      mist je de nieuwe onderdelen al hebt
      Zoals:
      nieuwe waterpomp
      olie + filter
      luchtfilter
      bogies en kabels
      koelvloeistof
      pakkingen
      verf
      etc ect

      met dank aan mijn vader voor de ruimte om deze spoedklus te doen
      City77 voor zijn hulp en kennis

      Ik zal ongetijfeld nog wel dingen vergeten zijn of veel beter hebben kunnen doen, maar ivm tijd heb ik het maar zo gedaan.

      Hoop dat een aantal mensen hier wat aan hebben

      Groeten Mark

      #17544739
      tijs
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 September 2005

        dit is toch gewoon een 1.2s net als standaard al in veel kadettjes licht, vooral in een automaat…
        enkel zit hier de enkele traps weber op (32TL ofzo iets uit me hoofd)
        ik zie dat je de weber vervangen hebt voor de solex.. persoonlijk had ik lekker die weber laten zitten..
        tis alleen ff klooie met je gas mechanisme, maar dat mag de pret niet drukken…
        mijn 1.2s liep 10x mooier op de weber (zat origineel een solex op)

        persoonlijk zou ik de tekst rondom het naaldlager (toplager, pri-aslager) veranderen naar “als het blok uit een automaat komt en je gaat een handbak rijden plaats dan het lager” het lijkt nu (zoals ik de Brabander het lees) dat je een toplager moet plaatsen als je een automaat gaat rijden, maar dat is dus juist niet het geval.

        verder zitten er wel handige tips bij zoals de motorsteunen punten die ontbreken bij een 12s uit een e kadett

        #17544740
        markteunis
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Je hebt gelijk met een weber uit een E kadett loopt de 1200s mooier en sneller, maar het is niet orgineel.
          En behoorlijk wat werk om een gaskabel te monteren, en die tijd had ik niet:D
          Heb het wel eens gedaan maar vind het niet zo mooi lijken met een plastic luchtfilter.:hmmz

          en dat stukje over het naaldlager hab ik eventjes aangepast, je had gelijk:wors

          #17544741
          city77
            Lid sinds:
            4 July 2004

            mooi stukkie tekst knul, alleen die laatste foto :jerry:jerry

            #17544742
            markteunis
              Lid sinds:
              30 June 2004

              ja sorry ik kon het gewoon niet laten:P

              #17544743
              tijs
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 September 2005

                ik heb zelf de weber op mijn 1200 gezet, maar ik had een automaat, en die gashevel leent zich er wat beter voor. verder kun je de buite kabel met een klemmetje vast zetten op het beugeltje waar normaal je stang naar de solex carb zit.
                zal wel eens kijken voor een foto te maken als ik er weer in de loods ben. het ziet er niet super uit, maar werkt als de beste.

                #17544744
                Jurgen
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 September 2007

                  Heeft zo’n blokje nog verschil in vermogen t.o.v. het blokje uit een C Kadett? Of heeft het gewoon met de “frisheid” te maken?

                  #17544745
                  markteunis
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    een 1200s heeft de zelfde aantal pk’s 60
                    uit mijn ervaring is een 1200s uit een E kadett/corsa/astra sneller dan één uit een B/C kadett.
                    maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben
                    een 1200 met weinig km uit een oude kadett vind je gewoon minder dan één uit een nieuwere auto
                    plaats je de weber of iets anders/groter en een grotere uitlaat ga je dat altijd merken

                    #17544746
                    Aapje
                      Lid sinds:
                      1 January 2009

                      @prayer,

                      Heb je misschien toch een voorbeeld van zo’n Gaskabel plaatsen of in elk geval details wat ik zou moeten veranderen? Ik ben dit namelijk van plan op mijn dagelijkse pekelbak… Vind de solex carb super klinken, maar hij is niet fijn met afstellen e.d. (Beetje op denk ik. Corsa-A delen heb ik onwijs veel liggen vandaar)

                      #17544747
                      Ted Desot
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 June 2010

                        Een 12s OHV uit kadett E of corsa A, kun je daarmee loodvrij rijden?

                        #17544748
                        Sicco
                          Lid sinds:
                          7 December 2008

                          de s staat voor superbenzine,dat is geloode benzine:(

                          #17544749
                          Aapje
                            Lid sinds:
                            1 January 2009

                            origineel gepost door Ted Desot
                            Een 12s OHV uit kadett E of corsa A, kun je daarmee loodvrij rijden?

                            In principe kan je met 1.2n en 1.2s over ‘t algemeen wel loodvrij rijden, maar moet effe anders afgesteld worden…

                            Met loodvervanger zal de motor zeker weten beter lopen… En minder slijten e.d. maargoe… OHV’s zijn met grote hopen nog te vinden…

                            @hierboven: S voor superbenzine? Onzin. Staat voor een hogere compressie N staat voor lagere compressie. Ze reden vroeger echt niet op Euro 91 Gelood super ;)

                            #17544750
                            tijs
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 September 2005

                              hey aapje,

                              uhm tja, dat is een goeie van die kabel, tis al ff gelede, het blok heb ik al een poosje niet meer, dus een foto maken lukt me niet meer…
                              maar ik had de gas kabel van een manta of rekord cih injectie liggen, die had aan 1 kant zoon hol bolletje dat op de carb kant past, en aan de andere kant had ie een haak bevestiging, niet met zoon tonnetje, maar met een soort platte ring met zoon veertje om de kabel.

                              die kant met dat veertje past eigenlijk zo op je bediening van een 1200 automaat, als je de stangen weg hebt gehaald. ik heb die toen zelf nog mooier past gemaakt door een ring door te slijpen zodat die om de gaskabel kon, en daarna dicht geknepen en in de zelfde vorm gebogen als het restand van het gassysteem het lijkt een beetje op een “(” waar je dan de kabel achter kan klemmen.

                              dan heb je de binnen kabel wel vast zitten als je zover bent, maar je moet ook de buitenkabel nog.
                              het stangen stelsel bestaat uit 2 stangen, de 1e loopt vanaf je pedaal horizontaal voor de kachellangs, en de 2e staat daar in een hoek van 90 grade op en gaat naar de carb.
                              aan het schutbord zit een steuntje waar die stangen bij elkaar komen. als je die stangen weg hebt kun je op dat steuntje de buitenkabel vastzetten met bijvoorbeeld het klemmentje van de buitenkabel van je solex waar je choke kabel mee vast zat.

                              het klinkt allemaal wat vaag denk ik… maar als je eraan begint wijst het eigenlijk zicht zelf..

                              bij een 1200 handbak weet ik zo niet hoe de bediening eruit ziet vanaf het pedaal, maar je kunt een gaskabel eigenlijk altijd wel vast zetten met een beetje creatief prutsen.

                              zoon weber carb past niet op het solex spruitstuk, dus je moet er ook dat spruitstuk bij pakken. de carb past daar op 2 manieren op, maar er is maar 1 manier waarop je het een beetje normaal pas krijgt icm de choke kabel, dus even 2x kijken voor je alles pas gaat maken en het daarna alsnog niet past.

                              als je veel corsa delen hebt liggen zou je kunnen kijken of je die gaskabel+ bediening kunt overzetten/aanpassen voor in de kadett,

                              #17544751
                              Aapje
                                Lid sinds:
                                1 January 2009

                                Heb ‘t spruitstuk, carb, luchtfilterhuis allemaal overgenomen van een corsa blok inc pakkingen e.d.

                                Choke kabel past zonder aan te passen dus? (lengte ook?)

                                Gaskabel is dus eigenlijk geen ‘out of the box’ methode voor, beetje kijken waar je ‘m kan vast zetten en dan maar vast zetten….

                                Naja jammer, was te proberen maar dan ga ik welles een keertje klungelen op een zondagmiddag :) Moet ik qua afstellingen nog dingen veranderen tov. de ontsteking?

                                Ik heb de carb van een goedlopende E12GV afgehaald (wat eigenlijk een 12n is met elektronische zut). De Elektra zut zit op m’n 1.0s Corsa… Dus daar heb ik de non-elektrische onderdelen voor terug geplaatst op de carb.

                                Dus ik ga ervanuit dat de afstellingen e.d. wel moeten kloppen toch?



                                Wat doe ik met de stationair klep van de solex? Gewoon draadje afkoppelen en laten voor wat ‘t is?

                                #17544752
                                tijs
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 September 2005

                                  de ontsteking hoef je verder niets aan te veranderen.

                                  jij hebt zoon solex met elektrische stationair sproeier? dan kun je gewoon het draadje los halen (zit bij je kachelmotor, gewoon in de motorruimte)
                                  op de weber wordt dit niet elektrisch geregeld.

                                  #17544753
                                  Manta-aero
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    Wij hebben deze ombouw ook een keer gedaan, alleen dan met een blok uit een D Kadett. Deze heeft geen elektrische ontsteking. Heb nog niet alle reactie doorgelezen, maar wat wij tegenkwamen, was dat de olieaanzuigbuis van de Kadett D +/- 10mm langer is en daardoor op de bodem van de Kadett C carterpan drukt. Hier moet je dus ook echt de Kadett C aanzuigbuis gebruiken. Wij hebben volgens mij ook de D Kadett koppeling gebruikt, maar dat weet ik niet zeker meer, geloof dat deze wat groter was.

                                    #17544754
                                    Aapje
                                      Lid sinds:
                                      1 January 2009

                                      Heb inmiddels de Weber32TL erop zitten. Maar zit nog wel met een probleempje. De gaskabel is volgens mij niet geheel goed gemaakt.

                                      edit:
                                      Hij zit volgens de beschrijving van prayer erop. Via ‘t steuntje op ‘t schutboard. (Dit is toch ‘t kantelpunt van de originele gasstang naar de carb?).

                                      Daar heb ik nu met een benzineleidingklem en wat oude benzine leiding de gaskabelhuls (buitenhuls dus) vast gezet. En de kabel zelf zit vast op ‘t stukje metaal wat de hoek om gaat.

                                      Alleen nu heb ik niet bepaald veel speling op m’n gaspedaal. Heb weinig ‘speelruimte’ mbt. het gasgeven. Klopt dit?

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.