Reageer op: Startmotor relais locatie

Forumindex Forums Modellen Astra Startmotor relais locatie Reageer op: Startmotor relais locatie

#18373411
McKaamos
Deelnemer
    Lid sinds:
    10 December 2009

    Het starter relais zit helemaal niet in je zekeringkasten. Het kleine tonnetje op je startmotor is het starter relais. Met dezelfde electromagneet trekt hij het tandwiel naar voren. Zodra die in positie is, schakelt hij ook meteen de stroom naar de startmotor.
    De signaaldraad die er heen loopt, komt voor zover ik weet direct vanaf je contactslot.

    Dit klinkt als een behoorlijk dode accu, eigenlijk. Lampjes die uitvallen als je probeert te starten is een goede indicatie dat de accu echt wel overleden is.
    Dat je nog wel 12,3volt meet zegt vrij weinig, want dat voltage valt omlaag zodra er daadwerkelijk stroom (ampere’s) wordt gebruikt.

    Meet maar eens op het moment dat je wil starten. Het voltage kakt dan waarschijnlijk in tot ver onder de 11 volt, lampjes vallen uit en je starter doet niks omdat het relais de kracht er niet voor krijgt om het tandwiel ver genoeg naar voren te duwen om de startmotor daadwerkelijk in te schakelen.

    Kortom, ga eerst die nieuwe accu maar eens halen, en leg die bij voorkeur vooraf nog even een nachtje aan de oplader zodat je zeker weet dat die goed vol zit.

     

    Ik had afgelopen weekend precies hetzelfde issue met mijn motor. Startmotor niet rond, lampjes op het dashboard uit, maar de accu leek goed (12,5volt) en zelfs met startkabels gebeurde er niks.
    Blijkt dat de accu gewoon zo dood is dat het voltage tot ver onder de 6volt zakt als je probeert te starten, en zelfs met startkabels gebeurde er niks omdat de accu gewoon als een zwart gat alle inkomende stroom absorbeerde.

    Nieuwe accu er in gezet en hij startte meteen.