De krukassensor van een Opel Antara 2.2 (CDTI) zit onderaan de motor, bij het koppelingshuis naast het oliefilter, aan de bestuurderszijde.Hier zie je een visuele referentie van de motorruimte van een Opel Antara 2.2, zodat je een idee krijgt waar je moet zoeken:

Om het wat concreter te maken:
🔧 Locatie: De sensor is gemonteerd laag op het motorblok, vlakbij de overgang naar de versnellingsbak.
⚙️ Oriëntatie: Hij zit meestal met één bout vast en heeft een kabel die naar boven loopt richting de kabelboom.
🛠️ Toegang: Je bereikt hem het makkelijkst van onder de auto, vaak na het verwijderen van een beschermplaat of door ruimte te maken rond het oliefilter.
🚗 Functie: De krukassensor registreert de positie en rotatiesnelheid van de krukas, cruciaal voor de ontsteking en brandstofinjectie.
hierbij een stappenplan om deze te vervangen dit antwoord is gemaakt met (chat gpt-5)
Voorbereiding
Zet de auto op een vlakke ondergrond.
Ontkoppel de minpool van de accu om kortsluiting te voorkomen.
Krik de auto op en plaats hem veilig op assteunen.
Toegang creëren
Verwijder de kunststof bodemplaat onder de motor (indien aanwezig).
Zoek de sensor: deze zit laag op het motorblok, bij de overgang naar de versnellingsbak, vlak naast het oliefilterhuis.
Sensor lokaliseren
Je ziet een kleine cilinder met een kabel eraan, vastgezet met één bout.
Volg de kabelboom naar boven om zeker te zijn dat je de juiste sensor hebt.
Sensor verwijderen
Maak de stekkerverbinding los (druklip indrukken en voorzichtig trekken).
Draai de bevestigingsbout los met een dopsleutel.
Trek de sensor voorzichtig uit het motorblok (soms zit hij wat vast door vuil of olie).
Nieuwe sensor plaatsen
Controleer of de opening schoon is (eventueel licht reinigen met een doek).
Plaats de nieuwe sensor in dezelfde positie.
Zet de bout weer vast (niet te strak, handvast + een kwartslag).
Sluit de stekker weer aan.
Afronding
Monteer de bodemplaat terug.
Sluit de accu weer aan.
Start de motor en controleer of de foutcode verdwenen is.