Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › toekomst techniek opel autos
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 4 oktober 2025om 15:43 door
pjotter.
-
AuteurBerichten
-
4 oktober 2025 om 15:43 #18559725
Zelfrijdende auto’s beloven gemak en veiligheid, maar roepen ook nieuwe vragen op. Een cruciale: hoe communiceert een auto zonder bestuurder met voetgangers? Stellantis en Opel presenteerden in samenwerking met de TU Darmstadt een opvallend concept: gif-achtige lichtanimaties en nieuwe kleurcodes die duidelijk maken wat de auto doet.
Het gemis van oogcontact
Bij conventionele auto’s speelt oogcontact tussen bestuurder en voetganger een belangrijke rol. Je ziet of iemand je doorlaat of juist niet. Dat verdwijnt bij hogere niveaus van autonoom rijden (SAE Level 3 en hoger). Volgens Stellantis moet die non-verbale communicatie worden vervangen door signalen die intuitief en universeel zijn.Testvoertuig: Opel Grandland
Tijdens het International Symposium on Automotive Lighting (ISAL) in Darmstadt werd een Opel Grandland gepresenteerd als demonstratiemodel. De SUV, uitgerust met camera’s en AI voor object- en gebarenherkenning, kan voetgangers en situaties voorspellen – zoals een kind dat plots achter een bal de straat op rent.Het verlichtingssysteem reageert daar direct op:
Cyaan: de auto rijdt autonoom in Level 3-modus.
Magenta: de auto herkent een voetganger en waarschuwt actief.
Groen: de auto staat volledig stil, en een lopend figuurtje verschijnt op het frontdisplay als teken dat oversteken veilig is.
Philipp Röckl, wereldwijd verantwoordelijk voor verlichting bij Stellantis, benadrukt dat bestaande elementen slim zijn hergebruikt: “Koplampen zijn altijd cruciaal geweest voor veiligheid, maar moderne verlichting kan veel meer. Door animaties en kleur te gebruiken, kunnen auto’s daadwerkelijk communiceren met hun omgeving.”Kleuren zonder verwarring
Omdat verkeerskleuren al veel betekenissen hebben, koos het team bewust voor tinten die nog niet in verkeersregels voorkomen.“Rood is al bezet door remlichten, maar cyaan en magenta zijn uitgebreid getest op zichtbaarheid en herkenbaarheid,” aldus Julisa Le, Lead Innovation Engineer. “Zo voorkomen we misverstanden en creëren we een eenduidige visuele taal.”
Onderzoek en samenwerking
Het project is onderdeel van een bredere samenwerking tussen Stellantis, Opel en de TU Darmstadt, die sinds 2022 gezamenlijk onderzoek doen naar nieuwe lichtsystemen. Binnen deze zogenaamde OpenLabs werken studenten en promovendi mee aan technologie die niet alleen bestuurders, maar ook voetgangers en fietsers moet beschermen.Meer dan techniek
Het doel reikt verder dan alleen techniek. Vertrouwen in autonome voertuigen staat of valt met de manier waarop mensen de auto’s begrijpen en erop durven vertrouwen. Door herkenbare signalen te geven in situaties die iedereen kent – een plots overstekende voetganger, een stilstaande auto bij een zebrapad – wil Stellantis aantonen dat communicatie via licht een cruciale stap kan zijn. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.