Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa C vermogensverlies
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 31 maart 2025om 14:54 door
RowanmetdeW.
-
AuteurBerichten
-
20 maart 2025 om 22:42 #18557442
Beste leden
Ik ben nieuw hier op het forum en ik heb recent een Corsa C 1.8 uit 2006 aangeschaft. Heerlijk van kunnen genieten en na de vering te hebben vernieuwd rondom, nieuwe bandjes en een uitlijning een superfijn wagentje. Toch ging het mis vorige week. De auto reed ‘s ochtends prima en ‘s middags merkte ik dat ie ontzettend aan het inhouden was. Geen toeren willen maken en het motorlampje ging aan. Cilinder 1 en 2 misfire. Dus bougies en bobine blok allebei nieuw erin, maar het probleem was niet verholpen. Vervolgens LMM en brandstoffilter vervangen en wat tests gedaan. Auto liep nog steeds niet goed. Uitlezen met OBD-2 scanner en de voorste lambda (voor de kat) gaat van 0.015 milivolt tot 0.530 milivolt bij een gelijk toerental (ong. 2000 RPM). Injectoren losgehad en zagen er goed uit. Gewisseld om te kijken of de misfires verplaatste naar cilinder 3 en 4. Dat was niet zo. Auto loopt nu nog steeds slecht en heb geen idee meer wat te doen.25 maart 2025 om 13:36 #18557495Je hebt al aardig wat gedaan om het probleem te achterhalen en/of op te lossen.
Heb je wel de injectoren omgecodeerd nadat je ze verplaatst hebt? En is de brandstofdruk nog wel in orde?
Verder kun je nog een compressietest uitvoeren. Levert dat ook niets op dan kom je waarschijnlijk uit om met bv een scope te kijken of de bobine en de injectoren goed aangestuurd worden.
25 maart 2025 om 15:46 #18557497Misschien is het de EGR, alhoewel hij dan logischerwijs op alle cylinders misfired. Je zou een testje/proefje kunnen doen met een tijdelijke dichte pakking (bv gemaakt van een colablikje en alleen dicht aan kant waar de EGR plunjer niet zit), voordat je een nieuwe aanschaft.
Wat voor merk bobine en LMM heb je geplaatst, want sommige (vage) merken willen nog wel eens problemen geven.
Gr,
The Duke25 maart 2025 om 15:57 #18557498Dank voor de reacties. Compressie is 15,5-16 bar over alle cilinders, brandstofdruk blijft goed ook tijdens gas geven. Samen met lokale garage alle waardes uitgelezen en ook zij zeiden dat er niks geks opvalt. @the-duke, er is bosch LMM en Bobine geplaatst met NGK bougies, deze zijn allemaal doorgemeten en tonen goeie waardes. Heb de originele LMM ook nog en ook die geeft exact dezelfde waardes als de nieuwe. Hoe moet dat met de EGR plunjer, want na wat verdere diagnose doet hij ook misfiren op alle cilinders, soms alleen 1 en 2, soms 3 of 4 en soms allemaal, zie dat best het probleem zijn.
gr rowan
26 maart 2025 om 07:53 #18557508Het wordt zo langzamerhand wel enorm lastig om hier op afstand nog iets van te vinden, want de meeste usual suspects heb je al uitgesloten door meting of inmiddels vervangen.
Controleer alle vacuumleidingen en slangen na de LMM goed. Hoewel dat wel het slechte lopen zou kunnen verklaren zie ik niet direct de relatie tot misfires. Maargoed, met een beetje geduld is dat nog prima even te doen.
Verder zou je de krukafsensor nog kunnen controleren met een scope, wellicht mist die af en toe een slag wat zeker wil misfires kan veroorzaken.
Als laatste zou je de timing nog kunnen (laten) controleren, als die een tandje verschoven is krijg je ook dergelijk gedrag.
27 maart 2025 om 19:17 #18557516Hoe moet dat met de EGR plunjer, want na wat verdere diagnose doet hij ook misfiren op alle cilinders, soms alleen 1 en 2, soms 3 of 4 en soms allemaal, zie dat best het probleem zijn.
gr rowan
Je hebt al flink wat / goed onderzoek gedaan.
Zie bijgevoegd plaatje (van een willekeurige voorbeeld egr). De pakking die jij hebt (zoals hier ook zichtbaar op dit plaatje) vervangen door een stukje blik waar maar 1 gat in gemaakt zit, dan kan de EGR plunjer wel bewegen, maar het kanaal de motor in is dan afgesloten zodat er geen uitlaatgassen richting je inlaat kunnen lekken op een moment dat dit niet de bedoeling is.
Als ie dan prima loopt, is dat het probleem en dan een nieuwe egr plaatsen.
Je kan ook gelijk een nieuwe EGR plaatsen, maar het was maar een tip om je wat wellicht onnodige kosten te besparen.Gr,
The Duke27 maart 2025 om 19:17 #18557517en ik vergeet het plaatje..
27 maart 2025 om 19:19 #18557518wellicht nog duidelijker:
28 maart 2025 om 11:42 #18557525Beste @the-duke,
Dankjewel voor de reactie. Ik ga vanmiddag kijken of dit eventueel het probleem is.
Gr
Rowan
28 maart 2025 om 13:40 #18557526Nou na wat onderzoek, bleek er geen EGR, op te zitten, er zit wel een afdekkapje op de plek waar die hoort, lijkt van de fabriek af, weet niet of deze motor zonder is geleverd, het is een Z18XE uit 2006. Met starter vloeistof nog rondom de inlaat gespoten voor eventuele lekken, maar mocht niet baten. Hij gaat nu naar een specialist in Dieverbrug, hopelijk kunnen die het probleem oplossen. Zal de uitkomsten daarvan uiteraard delen. Mocht iemand nog andere tips hebben dan heel graag. Dank voor alle hulp tot dusver.
gr
rowan
28 maart 2025 om 17:32 #18557527Hmm, geen LMM, ik weet dat er zonder zijn geleverd in sommige zuidelijke landen, maar kan er natuurlijk ook uitgeprogrammeerd zijn (bij mij ook) en dan een blindplaatje monteren. Ok, dan is dat uitgesloten.
Heeft ie nog andere foutcodes of echt alleen de misfires, die ons misschien meer kunnen vertellen ?
Ten tweede: loopt de motor ook een beetje ruw stationair, beetje puffen uit de uitlaat ?
Misschien raar om te zeggen, maar ik neem aan dat je accuspanning gewoon ok is (boven de 12 volt zonder motor draait en ergens tussen de 13 en 14 als de motor draait) ? Ik weet niet of nieuwe bobines zoals die van de Z18XE dat ook doen, maar vroeger heb ik wel eens bobines met losse modules gehad die onder een bepaald voltage uitschakelden.
Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar vroeger wel gelezen dat de Z18XE met ECU onder de motorkap wel eens massa-problemen kregen. De makkelijkste manier is dan een los draadje van de min-pool van je accu leggen naar 1 van de boutjes van de ECU om dat uit te sluiten.
Tenslotte, zwak punt van de Corsa C is de pakking van de BCM, die langwerpige zwarte bak met allerlei electronica erin onder de motorkap aan de bestuurderszijde, ongeveer onder je voorraam. Als die pakking slecht is, loopt er water in die bak en krijg je allerlei gekke problemen. Wellicht daar eens in kijken (oplossing is nieuw deksel, waar een nieuwe pakking aan vast zit)
Gr,
The Duke30 maart 2025 om 13:34 #18557559<p style=”text-align: center;”>Beste @the-duke,</p>
dankjewel voor de tips ik ga morgen dat nog eens bekijken. Kreeg via de specialist ook nog te horen dat het weleens de nokkenas sensor kan zijn, die bedrading wil nog wel eens slijten en dan ontregelt ie zichzelf, dus ga ook dat nog even proberen. Accuspanning was goed en hij laad ook gw op. Massakabeltje zal ik even leggen idd om dat even uit te sluiten. Enige codes zijn de misfires, meer niet. Dus we gaan morgen nog even proberen.30 maart 2025 om 14:52 #18557560Als de nokkenassensor het probleem zou zijn, zou die P0340 moeten geven en niet meer dan 4000rpm maken.
Beste bobine voor deze motor is een Sagem of een Valeo. Met andere merken wil dit nog wel eens voorkomen.
30 maart 2025 om 17:29 #18557563Beste Opeltje17,
thx voor die tip, heb de originele bobine nog liggen en zal ff kijken of ik een valeo type op de kop kan tikken. Gok dat valeo sws handig is met al die sensors en dergelijke.
gr
rowan
<p style=”text-align: right;”></p>30 maart 2025 om 17:31 #18557564<p style=”text-align: left;”>Het is wel precies wat jij zegt, hij doet inderdaad echt maar Max 4000 toeren, schommelt dan tussen 3200 en 4000 maar dan houd het wel op. Maar ja alleen P0341-4 codes die hij geeft. Is wel op een basis obd 2 scanner.</p>
30 maart 2025 om 21:53 #18557567Dan grote kans dat de sensor bedrading bloot ligt, zelf ook gehad in het verleden met de distributie wissel van m’n z18xe.
Als je hem zelf vervangt gelijk even kijken of de motor optijd staat, dat kan de misfires verklaren.
31 maart 2025 om 12:48 #18557571Nou vandaag even wat onderzoek gedaan. Massakabeltje naar de ECU heeft niks opgeleverd. Toen nokkenas sensor verwijderd en gekeken wat er gebeurd. Auto startte wel, best moeizaam maar deed het wel. Daarna exact dezelfde symptomen als met de sensor eraan. Geen toeren willen maken, blijven steken op 4000. Het verschil met de sensor eraf is dat de auto,als je na een dot gasgeven teruggaat naar stationair toerental, nu niet meer misfired. Dat deed ie met de sensor eraan wel. Dan gaf je gas tot 3500 RPM, zakte hij terug naar stationair en liep vervolgens heel beroerd. Zet ik de auto uit en start ik hem daarna weer, dan loopt ie weer prima. Sensor zelf zag er wel prima uit, paar beschadigingen, maar niks lag bloot, zoals je wel mag verwachten na 18 jaar. Het is nog de originele Siemens sensor.
gr Rowan
31 maart 2025 om 14:52 #18557576Staat wel netjes op tijd de riem? Anders zou ik de sensor vervangen.
31 maart 2025 om 14:54 #18557577Ja motor hebben we nagekeken die staat keurig op tijd volgens de originele tijdsmarkeringen op zowel krukas als nokkenas (zie foto) . Sensor is een nieuwe van VDO besteld, die komt morgen dan gaan we dat proberen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.