Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Koelvloeistof lekkage
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 januari 2025om 16:06 door Bink_25.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2025 om 16:47 #18556450
Hallo.
– Mijn Opel Corsa D (2013) lekt erg veel koelvloeistof. Na de vloeistof (G12) het te hebben hervuld tot het aanbevolen peil is binnen 2 weken het koelvloeistofreservoir bijna weer helemaal leeg.
– Nu lees ik op internet dat dit waarschijnlijk de radiateur kan zijn, welke kapot is?
Voor zover door deze amateur waarneembaar lekt de koelvloeistof enkel uitwendig. De auto staat in de garage. Wanneer deze buiten staat zie ik, waar de voorkant van de auto geparkeerd staat, een plasje roze koelvloeistof.
Een kennis heeft mij geadviseerd om er een flesje K-Seal Coolant repair in te gooien, om zo kosten nog moeite te besparen. Heeft iemand hier ervaringen mee bij hetzelfde probleem? Zitten er veel nadelen hier aan, of is dit altijd te proberen in dit soort gevallen?
ps: de waterpomp is dit jaar vervangen.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
9 januari 2025 om 12:47 #18556477Er kan zoveel kapot zijn dat je daar op afstand niets over kan zeggen.
Radiateur, waterpomp, een van de slangen, kachelradiator, of zelfs koppakking, het kan allemaal. (maar bij koppakking zie je geen plasje onder de auto, en misschien witte rook)
Waarom zie je het plasje alleen als de auto buiten staat, en niet in de garage?
Ik zou toch een keer goed kijken of je nergens iets ziet druppelen met draaiende motor, en koelvloeistofreservoir goed in de gaten houden de komende tijd.
Is de kleur van je olie trouwens wel normaal, geen hoog peil, of slangroom onder de vuldop?
En zo’n lekstop middeltje in de systeem gooien, ik heb er geen goed woord voor over, of het doet niets, of het verstopt ook op plekken waar je het niet wil.
Ik ben benieuwd of er ooit mensen zijn geweest die wel goede ervaringen hadden met dit soort middelen, maar mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar het defecte onderdeel vervangen.
9 januari 2025 om 16:06 #18556478Hey,
Bedankt voor je reactie.
Zelf denk ik niet dat het de koppakking is, of de waterpomp. De waterpomp is namelijk in juni dit jaar vervangen. Het zou kunnen zijn dat die monteur wellicht niet alles goed heeft aangedraaid… Ik heb dit jaar al bijzonder veel onderhoud aan de auto gehad. Zo heb ik ook al de gasinjectoren van de Corsa moeten vervangen (± € 1000), hij rijdt namelijk op LGP. Ook al een duur grapje naast het vervangen van de waterpomp…
Ik zie het plasje op de garagevloer liggen nadat ik mijn auto eruit gereden heb. Wellicht heb ik dit niet helemaal juist uitgelegd. Hij is compleet leeg na 2 weken ermee te hebben gereden, hij lekt dus overduidelijk veel. Ik hou hem in de gaten, en heb al een liter koelvloeistof moeten bijvullen sinds eind december.
Ik heb circa een week geleden de olie en het oliepeil ook al gecontroleerd. Er is geen slangroom of iets dergelijks te vinden op de oliedop. Gelukkig maar.
Zelf ben ik ook bang dat de wonderstopmiddeltjes meer schade gaan aandoen dat dat me lief is m.b.t verstoppingen en dergelijke. Ik vrees dat er niets anders op zit dan naar de garage te gaan om dit te laten onderzoeken. Ik vrees zelf voor een kapotte radiateur of kachelradiator.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.