Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › De oranje sedan van 1975
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 27 december 2024om 09:01 door kadscona.
-
AuteurBerichten
-
26 december 2024 om 09:57 #18556239
Na jaren toch weer een C Kadett gekocht: een signal oranje sedan (4 deurs) deluxe automaat, Duitse import.
De Kadett is helemaal strak en voor een groot deel nieuw in de originele oranje kleur lak. Met de aankoop kreeg ik de komplete historie van de Kadett met zelfs de rekeningen van de eerste aankoop, meerdere tuv keuringen, importpapieren en rekeningen van de vorige eigenaar. Er zaten twee dozen met nieuwe onderdelen bij, voornamelijk spul wat nodig is voor onderhoudsbeurten, nieuwe remschijven en remschoenen voor de trommels achter. Verder nog een vraagbaak en een bijzonder iets: een origineel nederlands werkplaats handboek voor de automaat, en das grosse Opel Kadett buch, alsmede twee folders.
Doordat alle dokumentatie er bij was vanaf 1975 tot recent, kan ik konkluderen dat deze Dett nog niet eens het klokje rond is geweest. De kilometerstand staat nu op iets meer dan 84.000, en dat merk je, het rijdt echt als nieuw.
27 december 2024 om 09:01 #18556262Dit is een 1.2S deluxe automaat vierdeurs, toen het op een na duurste model, alleen de GTE was duurder. In Nederland zal precies dit type zeldzaam zijn geweest vanwege de prijs want voor minder kocht je een standaard Ascona. Aangezien de Dett uit Duitsland is ingevoerd, verschild de uitvoering wat van de Nederlandse types. Er zat bijvoorbeeld geen klep voor het handschoenenvakje en geen tijd klokje. Dat klepje is er voor een meerprijs wel opgezet. Wat deze wel heeft is geluidsisolatie en dat is merkbaar. Van alle C Dettjes die ik gehad heb, is deze de stilste. Ook heeft de tweede of derde (duitse) eigenaar er een toerenteller in gebouwd, deze hangt onder het dashboard en je moet door het stuur heen kijken om de toeren te zien. Is niet echt nodig bij een automaat, maar wel handig om eventueel het stationaire toerental af te stellen.
De techniek is als nieuw. Het motortje loopt perfect, zelfs als die met de automaat in D maar 500 toeren loopt, dan loopt ie nog mooi zonder veel schudden of bijna afslaan. Alleen de chokeklep gaat niet meer helemaal dicht en starten gaat met wat pompen van het gaspedaal. Als die loopt dan loopt ie ook met koude motor gelijk heel mooi. De kachel werkt ook nog perfect, van lekker warm tot rijdende sauna. Ook de termostaat werkt nog perfect, het motortje komt heel snel op temperatuur en de temperatuurmeter staat bij warme motor bij het eerste streepje naast het blauwe gebied. De radiateur lijkt nog origineel met de zwarte verf die wat afbladdert van de koperen top. Ook een groot voordeel is de benzineleidingen die voor het grootste deel van metaal zijn, met wat kleine rubberen slangetjes. Moderne benzine vreet rubber dus dat scheelt.
De carosserie is helemaal strak en opnieuw gespoten door de derde eigenaar. Ik denk dat er nieuwe voorschermen en kofferbak klep opgezet zijn, vooral de klep ziet er gloednieuw uit en heeft ook geen naamplaatjes. De motorkap is of origineel of daar zit ook een andere op. Aan de binnenschermen is duidelijk zichtbaar gelast en is er zwart spul op gespoten. Ook op andere plekken is dit zwarte spul te zien in de motorruimte, ik hoop dat het een soort roestwerende menie is of zoiets. Aan de onderkant van de hele carosserie is een zwarte steenslaglaag aangebracht. Wat wel vreemd is, boven de beide koplampen zitten rotte plekken. Waarom zijn die niet gedaan? Deze plekken worden ergens in februari alsnog gelast, het zijn maar kleine plekjes, maar aan de bestuurderskant is het al wel doorgerot. De a stijlen lijken hard, ook de buitendorpels, maar de binnendorpels hebben roest. Uiteraard lekken de voorruitrubbers, dus komt er water naar binnen, vooral aan de passagierskant waar de vloer nat is. De bestuurderskant is vrij droog. Verder geen zichtbare roest aan de bodem.
Bij de aankoop kreeg ik er een nieuw kofferbak rubber bij omdat de oude gescheurd was, deze zit er inmiddels al op. De vorige eigenaar heeft er ook een gloednieuwe eind demper voor de uitlaat opgezet, na een lange zoektocht in Duitsland. Dat is mooi, want die einddempers zijn in Nederland al twintig jaar niet meer leverbaar.
Bij de onderdelen die ik er bij kreeg zit ook alles voor de ontsteking, alleen dat is van Delco, dus met schroefjes, op de Dett zit Bosch, met klemmetjes. Ik heb dus niks aan de verdelerkap en ik weet niet of de condensator past, want bij de ene zit de condensator buiten, bij de ander zit die binnenin de verdeelkap.
Ik ben van plan deze Dett zo te houden en waar nodig te verbeteren. De algehele staat is goed dus eenvoudig zo te houden maar dit vergt wel aandacht, de Dett is ook al 49 jaar oud. De accubak is nog goed en die heb ik dik in de vaseline gezet, zo blijft die hoop ik hard. De holle ruimten zijn zo te zien ook vet, hopelijk zijn alle holle ruimtes tegen roest behandeld. Er zijn wel wat plekken waar zo te zien de roest is behandelt met een roestomvormer met de oranje lak er overheen. Hier zal ik in het voorjaar of zomer mee aan de gang, vooral de plekken op de keienvanger. Ook in de koffebak zit zo’n plek. Maar de reservewielbak is nog roestvrij! De bumpers konden ook wel nieuw zijn, ook aan de binnenkant zie ik geen roest, maar wel een zwarte laag van misschien dezelfde menie. De strippen waar de voorbumper aan hangt zijn buiten de motorruimte mooi zwart in de lak, maar binnenin de motorruimte wat roestig. Ook dat ga ik aanpakken.
En verder lekker rijden met de Kadett.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.