Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Help. Voorremmen opel astra H 2005
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 oktober 2024om 01:24 door ro071.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2024 om 15:24 #18555135
Hallo allemaal
Ik heb het volgende probleem met mijn 2005 opel astra h met 240dkm.Tijdens de apk bleek dat de voorremmen beide aanliepen. Monteur gaf aan schijven krom en ovaal.. Ik heb nieuwe schijven en blokken gemonteerd. Alles goed schoon gemaakt en keramisch vet gebruikt.
Bij de herkeuring was het nog steeds niet goed. Remmen lieppen nog licht aan. Monteur gaf aan dat de remklauwen moesten worden vervangen en de rubberen remleiding.
Ik heb nu nieuwe remklauwen gemonteerd maar de remmen komen nog steeds niet goed terug. Lopen nog licht aan en dat is ook weer afkeur denk ik. Ik heb nieuwe remleidingen liggen maar het wartel zat zo vast dat ik dit even in de ijskast heb gezet.
Heeft iemand een idee? Als ik de zuigers helemaal terug duw lopen de wielen vrij. Na een paar keer goed remmen loopt de rechterkant heel licht aan en de linker kant iets meer.
Ik heb geen idee wat het nog meer kan zijn, begin een beetje hopeloos te worden omdat het op allebei de kanten is. Zou het nog in de remleiding kunnen zitten? Als ik de nippel losdraai na loopt de vloeistof er langzaam uit. Staat geen druk op.
Of moet ik eerst nog meer km rijden tot het een beetje op elkaar is in gesleten? Je kan de beide wielen met de hand draaien maar je voelt dat ze wat zwaarder gaan.
Bedankt voor de tips, ervaringen en hulp alvast. Als ik er niet uitkom ga ik naar een vakgarage. Maar niet naar de apk meester want erg behulpzaam is die niet.
7 oktober 2024 om 10:24 #18555143Erg fijn inderdaad, zo’n behulpzame keurmeester. Misschien moet je die maar als eerste wisselen
De remblokken komen nooit 100% vrij van de schijven dus enige lichte wrijving is er altijd maar ik denk dat je dit zelf ook al wel gezien zult hebben. Het wiel zal dus met een zwiep altijd wel iets draaien maar verwacht niet 10 omwentelingen bijvoorbeeld.
Geleidebussen/pennen zijn bij de remklauw wissel ook vervangen voor nieuwe of in ieder geval goed schoon en gesmeerd?Als al die dingen schoon en vernieuwd zijn dan denk ik niet dat nieuwe slangen veel gaan veranderen aangezien deze alleen maar voor de remvloeistof verplaatsing dienen.
10 oktober 2024 om 01:24 #18555202De monteur zei dat je schijven krom waren. Voelde je je auto (voornamelijk stuur) trillen bij remmen ? Was de toonhoogte van het geluid van het aanlopen hetzelfde ? Voelde je tijdens het ronddraaien van het wiel continu dezelfde weerstand ? Het is normaal dat je wat geluid hoort hij het ronddraaien van het wiel. Als je het wiel ronddraait dan voel je als het waren dat de remblok af en toe een heel klein kusje geeft aan de remschijf.
Welk merk remschijven waren het ? Als de remmen vorige jaar bij apk niet aanliepen en gewoon door de apk kwam, lijkt het me sterk dat de schijven krom zijn/waren… en zeker als je rijstijl al jaren het zelfde is en je nog nooit een kromme remschijf hebt gehad. TENZIJ de “kromme remschijven” er nog niet zoveel km op zitten en het een B merk is, en je voorheen altijd A merk hebt gehad. Of dat je in het afgelopen jaar op de snelweg een noodstop heb moeten maken icm B merk remschijven.
Heb je nieuwe nieuwe remklauwen gekocht ? Of bij de sloop?
Toen je nieuwe schijven+blokken had gemonteerd, liepen de remmen toen minder erg aan ? Of was het hetzelfde ? Met de nieuwe remklauw erbij, loopt die daarmee net zoveel aan als met de oude remklauw ? Als de nieuwe remklauwen het aanlopen niet hebben verholpen, kan je al concluderen dat het niet in de remklauwen zit… hij kwam niet door de apk, was dit alleen vanwege het feit dat ze aanliepen ? Of was het vanwege aanlopen icm niet voldoende remkracht? Als ik je verhaal zo hoor zijn er 2 gedachten die ik krijg. 1: een lek in het systeem. 2: verkeerde manier van ontluchten.
Ff een checklist:
– Lekt hij remvloeistof ?
– Voelt het rempedaal anders aan dan voor de remmen aanliepen ?
– Voelt het rempedaal het zelfde aan met de nieuwe remklauwen ?
– Voelt het koppelingspedaal anders aan dan voor de remmen aanliepen ?
– Met welk gereedschap druk je de remzuigers terug ?
– Als je de remzuigers terug drukt / het systeem ontlucht, is dan de dop van het remvloeistof reservoir eraf ?
– Gebruik je nieuwe remvloeistof ?
– Heb je het systeem gespoeld met nieuwe remvloeistof ?
– Zorg je ervoor dat het remvloeistof reservoir niet droog komt te staan tijdens het spoelen / ontluchten ?
– Als je ontlucht, doe je het dan op deze volgorde: RA, LA, RV, LV ?
– Hoe ontlucht je ? Als je het via rempedaal doet, trap je het pedaal in als een kip zonder kop, of doe je het met beleid ?
– Blijf je bij elke remklauw net zo lang doorgaan tot je geen luchtbelletjes meer ziet ? Of lukt dit niet ?
De linkerrem loopt meer aan dan rechts. Gezien je probleem icm de km stand, zou ik beginnen met de remleiding links te vervangen. Gebruik nieuwe leidingen + afdicht ringen / pakkingen. Het beste is om voor die paar tientjes gelijk rechts ook mee te pakken. Als de dop van het remvloeistof reservoir ook 240.000 km oud is, vervang deze ook even voor de zekerheid.
Mogelijke oorzaken waar ik aan denk zijn:
– Verkeerde manier van ontluchten
– Lekkage in een leiding
– Lekkage in de hoofdremcilinder
– Lekkage in de hydraulische druklager / leiding van (koppeling)
Of heeel misschien iets met de ABS sensoren. Maar denk niet dat dat ter sprake is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.