Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira c 1.4T (140pk) Olielekkage
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 november 2024om 08:05 door I Oguz.
-
AuteurBerichten
-
2 augustus 2024 om 21:40 #18554360
Hallo allemaal,
Mijn zafira tourer 1.4T met 140pk lekt olie uit het inlaatspruitstuk. Ik wil morgen is gaan kijken of ik het inlaat eraf kan schoeven zodat ik erin kan kijken. Weet iemand hoe dit mogelijk kan zijn dat daar olie in kan komen?
Ik heb de auto een maand geleden ong gekocht en had er dus best wel even wat pech mee wat dus resulteerde in olie druppels op mijn inrit. Elke keer tijdens het rijden stonk de auto af en toe naar verbrande olie, had hier wat over opgezocht hier op het forum en kwam erachter dat de oliekoeler wel is het probleem kon zijn. Ik heb dus van de week alles gedemonteerd en bekeken hoe alles eruit zag en inderdaad de rubbers waren niet al te best maar ook niet direct kapot maar goed ik heb er een nieuwe oliekoeler op gemonteerd zodat het zeker goed is en niet meer lekt.
Nu lekte mijn Zafira ook bij de carterpan aan de voorzijde bij de distributie kant. heb de pan schoongemaakt en nieuwe vloeibare pakking op gedaan maar lekte daarna als nog op het zelfde punt. Is dit een opel kwaal en trekken die pannen ooit krom door de jaren of als ze los gemaakt zijn in het verleden en dat je die dus gewoon moet gaan vernieuwen. iemand een idee?
Is er trouwens ook ergenst gewoon een normale carterpakking voor zo’n motor te vinden in plaats van alleen vloeibare pakking?
Groeten Pieter
3 augustus 2024 om 10:28 #18554363Ik heb er nu de inlaat af liggen om te kijken hoe het eruit ziet met de pcv klep. Bij de inlaat zie ik dat oranje rubbertje liggen dus in denk dat dat klepje kapot is. Ga zometeen het spruitstuk goed schoonmaken om beter tezien hoe het eruit ziet.
Ik heb via dit forum meer gelezen over dat pcv klepje dus ik denk dat ik dat ga afsluiten en ombouwen zoals in dat filmpje wat ik daar vond.
3 augustus 2024 om 10:29 #18554364Hier nog een foto van het spruitstuk
8 augustus 2024 om 10:52 #18554442Heb inmiddels het inlaatspruitstuk schoongemaakt en de pcv-klep verwijdert en dicht gemaakt met 2 componenten lijm.
Foto 1 met de pcv-klep (champignon)
foto 2 is de pcv klep verwijdert en dicht gelijmt.
Ik heb daarna de inlaat weer terug op de motor geschroefd en alles weer aangesloten.
De slangen van de carterventilatie heb ik niet aangesloten want die ga ik verleggen.
Ik neem het idee van de pcv fix kit over die ik via iemand hier op het forum heb gelezen.
Ik ben vergeten fotos te maken van de omleiding van de carterventilatie. Ga dat vandaag proberen om die temaken en ga ook kijken of de auto nog steeds zo erg olie lekt.
8 augustus 2024 om 11:59 #18554443foto 1: Deze ventilatieklep gaat maar 1 richting op naar het inlaatspruitstuk. Na het terugslagklepje heb ik een T stuk geplaatst zodat de turbodruk via de nieuwe weg terug naar de inlaatturbo gaat.
foto 2: Hier zie je dat het T stuk ertussen zit
foto 3: De dunne slag is dus de vervanger van het PCV-klepje in het spruitstuk. Het T stuk op de dikke slang is misschien niet de juiste maar ik had even niets anders maar in theorie denk ik wel dat het werkt.
De dikke slang is de normale carterdruk die vanuit het kleppendeksel richting de inlaatturbo gaat.
foto 4: Hier zie je de dikke slang terug naar de turbo lopen
foto 5: Dit is een beetje het idee wat ik na gemaakt heb. met deze manier schakel je de PCV-klep uit omdat je die dicht maakt en dan kan de turbodruk nooit meer via het carterventilatie het motorblok in schieten zodat de motor teveel drukken opbouwt. (mijn motor lekte op meerdere plekken olie naar buiten) op de nieuwe manier kan de lucht enkel nog via de nieuwe weg terug naar de inlaatturbo.
Na deze reparatie hebben we weer flink gereden en tot op heden lekt de motor geen olie meer uit de inlaat.
De auto lekt nu alleen nog een klein beetje bij de carterpan.
foto 6: Ik heb dus inmiddels al 2 keer een nieuwe vloeibare pakking geprobeert maar de pan blijft op dit punt lekken.
Ik ga vandaag bij de opel dealer informeren of zij een pakking kunnen bestellen en als dat niet lukt ga ik er zelf een maken.
Waarschijnlijk zal ik ook een nieuwe pan bestellen want wil gewoon op safe spelen.
Tot zover de olielekkage
8 augustus 2024 om 18:05 #18554445Lekker aan de knutsel ;)
Normaal gezien gaat “de dunne slang” naar net achter je gasklep, met een terugslagklepje daar tussen.
Dat zorgt ervoor dat je ook zonder turbodruk carterventilatie hebt, wat dan afzuigt op basis van het vacuum in je inlaat. Zodra de turbo op druk komt, sluit dat terugslagklepje en begint de inlaatkant van de turbo te zuigen via “de dikke slang”, zodat je ook carterventilatie hebt onder belaste situaties met positieve turbodruk.Het zal wellicht weinig problemen opleveren in de praktijk als je het zo hebt gedaan, maar ik wou het toch even melden voor de volledigheid.
Gr,
The Duke8 augustus 2024 om 18:59 #18554446Bedankt!
Ik heb de methode van the pcv fix kit aangehouden van die man met die chevy cruze.
13 november 2024 om 08:05 #18555698Ik heb het zelfde probleem ook veel gedaan maar blijft maar aan de linkerkant olie lekken. Iemand enig idee ?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.