hobbyist voor herstelling oa vervangen koppakking

Forumindex Forums Modellen Insignia hobbyist voor herstelling oa vervangen koppakking

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18552693
    Opeldromer
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 February 2024

      Hallo,

      Kent iemand een hobbyist met ervaring om de koppakking van een Insignia op LPG te vervangen? Inclusief kop vlakken, afpersen en zaken die er best bij gedaan worden zoals vervanging waterpomp, kettingspanners,…
      Ik ben van regio Hasselt (België) maar vind het totaal geen probleem om tot Nederland te komen. Heb dit ook altijd met mijn vorige wagens gedaan.
      De garage waar ik ben langs geweest (gespecialiseerd in Opel) wilde hier zelfs niet aan beginnen. Van een andere heb ik de ongemakkelijke indruk dat men hier veel teveel voor aanrekent (> 2 500 € nog voor de wagen te bekijken of enige informatie gevraagd te hebben).
      Ik spreek over een koppakking omdat de ervaren garagist dit concludeerde (na vluchtig kijken). Dit kan maar ben zelf nog niet 100% zeker.

      Voertuig: Opel Insignia 1.4 turbo bi-fuel (B14NET) met bijna 300.000 km (2e motor)

      Symptomen:

      • koelwater begint soms te koken (soms al na 5 km, soms zelfs niet na 100 km). ik denk zelf aan een defecte waterpomp
      • 1x de melding gekregen dat de airco niet gebruikt kon worden omdat de motortemperatuur te hoog is (dit was na een rit van 5 km)
      • volgens een autokenner zit er olie in de koelvloeistof. dit was nadat er een afdichtingsmiddel in het reservoir is gegoten (zou het dit kunnen zijn?)
      • CO-uitstoot te hoog. Mogelijke oorzaak (?): Bij uitlezen ECU geeft ie aan dat een nokkenassensor en een temperatuursensor niet meer werkt.
      • Bij schakelen naar neutraal (bijv. bij verkeerslicht) gaat het toerental heel eventjes omhoog (1300 rpm). Na 1-2 seconden loopt ie mooi constant.
      • soms maakt de motor de eerste seconden na het starten het geluid van een diesel. naar mijn eerste gevoel de nokkenassensor die stuk is.

      Symptomen die er NIET zijn:

      • witte rook (ook geen blauwe)
      • smurrie in de olie
      • olieverlies (toch niet dat ik merk)
      • vermogenverlies , haperende motor, …
      • abnormaal verbruik (gemiddeld 5,6 liter / 100 km op LPG volgens boordcomputer, wel bewust zeer rustig gereden op 50 – 70 wegen)
      • koelvloeistoftemperatuurmeter die een te hoge temp aangeeft (zelfs wanneer dit kookt).
      • keiharde radiatorslangen

      Symptomen waar discussie over bestaat

      • verlies koelvloeistof: er is inderdaad veel verlies van koelvloeistof te zien maar volgens mij komt dit enkel van de keren dat deze te heet werd en uit de overloop kwam (ik zie de vloeistof dan letterlijk uit het reservoir spuiten). Wanneer deze niet overkookt merk ik geen verlies, zelfs niet na een lange rit.

      Waarom ik liever een hobbyist :rose: wil: met de 6 wagens van verschillende merken die ik heb gereden, hebben liefhebbers met hun eigen thuis garage of gehuurde werkplaats mij altijd uitstekend geholpen waar de officiële garages mij enkel hoge facturen bezorgden zonder het probleem op te lossen.
      Het essentiële is de juiste diagnose stellen en herstelling aan een correcte prijs. Maakt niet uit door wie. Hoeft zelfs niet noodzakelijk dezelfde te zijn.

      Alvast dank! Ik post verdere updates hier.

      #18552737
      Thoma_s
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 May 2024

        Wat is dan volgens jou een correcte prijs voor dit alles ?

        Het is een hoop werk wat je wil laten doen .

        #18552743
        Opeldromer
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 February 2024

          Vergoeding voor de werktijd en kostprijs van de onderdelen. 2 500 € lijkt me correct voor het totaal, inclusief waterpomp, ketting, koprevisie, indien nodig nieuwe slangen, garantie,..

          Voor enkel een nieuwe koppakking vind ik dit erg veel. Tenzij dat er voor een Insignia veel meer werk bij komt kijken dan voor een Corsa waar men het voor 800 € doet.

          Maar zelfs dat zou 800 € teveel zijn als er helemaal geen lekkende koppakking is.

          #18552755
          Thoma_s
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 May 2024

            gezien de restwaarde van zo 1 met 300.000 km zou ik de kosten niet meer doen en uitkijken naar een andere .

            je hebt vermoedens wat er mogelijks verkeerd zou kunnen zijn . mss zal bij een deftige diagnose nog meer naar boven komen dan je al gedacht had .

            #18552809
            Opeldromer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 February 2024

              Een beetje off-topic , maar waarom adviseer je om naar een andere uit te kijken? Ik weet dat dit algemeen gezegd wordt van wagens met dergelijke kilometerstand maar heb nooit de redenering begrepen.

              Alle wisselstukken gaan een zekere tijd / afstand mee, ongeacht de leeftijd of km-stand van de “wagen” (= chassis / carrosserie).
              Het duurste onderdeel is de motor. Een ruilmotor of motorrevisie heb je voor 4 000 – 5000 € (en aftrek van restwaarde van je eventuele oude motor).
              Ik vind geen Insignia voor deze prijs (met lage km-stand).

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.