Meriva B 1.4 turbo probleem motormanagement lampje blijft branden

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Meriva B 1.4 turbo probleem motormanagement lampje blijft branden

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #18549942
    kleij001
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 February 2024

      Het lampje van motormanagement blijft branden. Dat veroorzaakt hogere brandstof verbruik en iets inhouden van gas bij wegrijden (niet altijd). Verder rijdt auto goed.

      Door garage het volgende al gedaan:

      Lambdasondes vervangen voor en achter. Gasmengselsensor vervangen. Bougies vervangen. Brandstoffilter vervangen. Reiniger voor verstuivers gebruikt en super benzine getankt. En gecontroleerd op lucht lekken.

      Na resetten door garage loopt auto even goed en dan springt t lampje weer aan. Sporadisch gaat t lampje automatisch uit, maar ook weer aan. Altijd na het starten en in zomer periode is lampje vaker uit. In winter/natte periode brandt lampje bijna constant.

      De garage weet t niet meer en wij dus ook niet. Weet iemand raad wat te doen?
      Het heeft ons reeds behoorlijk wat geld gekost.

      wie oh wie heeft de gouden tip?

      #18549983
      Nick-GSI
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        welke foutcode geeft die?

        #18549992
        kleij001
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 February 2024

          ik heb geen codes helaas.

          #18549994
          trashmetal
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 February 2007

            Gasmengselsensor? rijd hij op gas?

            Lijkt mij dat er iets een verkeerde waarde afgeeft.

            Kan de luchtmassameter zijn of de koelwatertemperatuursensor.

            Luchtmassameter kun je demonteren en schoonmaken met remmenreiniger en met lucht droogblazen.

            Als dit het oplost meteen een nieuwe bestellen en ALLEEN van Bosch want dit is een tijdelijke oplossing.

            Koelwatertemperatuur moet je hem voor uitlezen met opcom oid.

            #18550158
            kleij001
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 February 2024

              De luchtmassameter hebben we schoongemaakt (en is van Bosch). Na 2 dagen ging helaas het motormanagement lampje weer branden.
              <p style=”text-align: left;”>nu willen we een obd2 scanner aanschaffen om te achterhalen welke foutcode(s) het geeft maar welke kunnen we dan het beste aanschaffen? We zien er ook bij Temu te koop, zijn deze geschikt? Scheelt nl nogal in prijs en de portemonnee wil er niet teveel meer aan spenderen.</p>

              #18550172
              RIDEFREE66
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 May 2011

                Indien er iets met de katalysator is kan de tweede lambda sonde storing geven.

                Ik heb een sport katalysator laten monteren en de monteur zei al je krijgt het motormanagement lampje te zien. En ja hoor. Je kunt bij een tuning bedrijf, ik ging bij unlimited tuning Amersfoort, de lambda sonde melding weg laten schrijven dan krijg je dit lampje niet meer kost rond de 100 euro. Je katalysator zou defect kunnen zijn of  te veel doorlaten waardoor de lambda sonde deze melding zou kunnen veroorzaken. Is misschien een goede tip

                #18550173
                RIDEFREE66
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 May 2011

                  Screenshot_20230709_152623_Instagram

                  Geheel rvs uitlaat systeem met downpipe en sport katalisator laten monteren.

                  Hierdoor kreeg ik ook dit lampje. Software matig laten oplossen dus wegschrijven door unlimited tuning Amersfoort

                  Nooit meer dit lampje terug gezien en de auto rijd perfect

                  #18550255
                  kleij001
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 February 2024

                    Bedankt voor de tips tot nu toe. Na het schoonmaken van de luchtmassameter toch eerst maar eens gevraagd welke foutcode er nu wordt aangegeven nadat t lampje weer is gaan branden en het geeft nu foutmelding p0171 mengsel cilinderbank 1 te arm. Garage geeft aan dat er een luchtlek in het kleppendeksel zit en deze moet worden vervangen (€300). Voordat we dit willen gaan doen, is er een alternatief of kan de foutcode ook op iets anders kan duiden of iets waar we naar kunnen kijken of kunnen doen?

                    #18550257
                    RIDEFREE66
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 May 2011

                      Kleppendeksel kost in the USA 60 dollar bij zzperformance geheel nieuw en origineel voor 100 euro heb je een aluminium versie ervan

                      #18550258
                      RIDEFREE66
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 May 2011

                        Screenshot_20240219_200848_Firefox

                        120 dollar in aluminium

                        #18550259
                        RIDEFREE66
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 May 2011

                          Screenshot_20240219_201210_Firefox

                          60 dollar

                          #18550260
                          RIDEFREE66
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 May 2011

                            Alleen de Opel dealer vind het niet fijn dat je een goedkoper alternatief aanbrengt.

                            Ik koop nu mijn onderdelen bij zzperformance, met de kerst zelfs een 50 dollar korting bon naar Nederland opgestuurd gekregen.

                            Waarderen dus de klandizie

                            #18550315
                            Cuchulain
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 May 2019

                              Op mijn Meriva B hebben we voor de luchtinlaat die storingscode aangaf ook gevonden dat valse lucht het probleem is. Er zit nu een fluitend geluidje in wanneer ik extra lucht vraag door het gaspedaal te bedienen. Mijn dealer heeft de andere storingen ook verholpen, de stuurbox van 975 euro was een hoek zwart gebrand na vele zoeken en twee maal sensoren vervangen. Dat was kortsluiting op de kabels.

                              De man heeft decennia ervaring en kent zijn merk als geen ander. Zelf raad hij aan een alternatief te gebruiken in plaats van het originele deksel. In het verleden heb ik gesukkeld met waterlekken, waarna de thermostaat ook water binnen kreeg waar het niet hoorde. Op dat moment was ik al veranderd van garage en naar deze opel dealer gestapt. Dit had meteen moeten vervangen worden samen met de slang wat eerder nagelaten was te doen, en het stuk kostte maar enkele euro. Het lekkende waterreservoir dat de laatste doodsteek bleek te zijn voor de electronica van mijn meriva is iets wat mijn huidige daler ook twee maal heeft gezien op het ogenblik dat we dit lek bijn mijn opel vaststelden. Een mal bij een Corsa, de andere was hij vergeten. De plastic die Opel sinds de meriva B gebruikte is waardeloos, ze hebben een verkeerde keuze gemaakt. Waarchijnlijk door de goedkoopste leverancier voor stukken te zoeken. In ieder geval, aluminium gaat niet snel stuk, het smeltpunt is ook hoog. Wat mij opvalt is dat er wanneer ik kijk bij autodoc de meeste fabrikanten de samenstelling van het materiaal niet vermelden, fabrieksgeheim.

                              Feit is dat dezelfde fabrikant (Metzger) 2 prijsklassen heeft. Hier kost het kleppendeksel van ze maar 125,84 euro. https://www.autodoc.be/metzger/13819437#reviews  maar dit deksel, zelfde fabrikant dat mijn dealer verkiest boven het oem deksel kost in dezelfde shop, zelfde fabrikant 321,01 euro. https://www.autodoc.be/metzger/18257539 . Dus het verschil moet hem in de kwaliteit zitten.

                              Bij een goedkoop aluminium deksel heb je ook risico in de winter. Wanneer je te snel vermogen vraagt en hete olie komt op dat koude aluminium kan je er ook barsten in krijgen. Risicoloos werken kan je niet. Daarom juist vraag ik me af wat het verschil is tussen beide deksels van Metzger. Ik vermoed dat het de materiaalkeuze is. Voor mij zal dit geen simpel plastic dekseltje zijn. Wat het is geeft de producent niet vrij. Voor mijn kant stel ik in dit geval mijn vertrouwen in deze dealer. Ik heb het voordeel dat ik in Brussel nog binnen mag tot het jaar 2029 met mijn euro 5 benzine. En ik ga me laten pensioneren tegen die tijd dus de bedoeling is dat ik met deze wagen nog vele jaren ga trachten te rijden en ik doe nu ik halftijds werk maar de helft van de kilometers die ik vroeger aflegde ook. Als ik met dit, volgens velen te dure kleppendeksel problemen krijg zal ik trachten dit te delen via deze weg. Mijn dealer kent de problemen met de originele deksels in ieder geval. Hij staat gekend om zijn eerlijkheid in deze zaken. Dus als je wil weten of deze namaak zijn prijs waard is mag je mij altijd een bericht sturen. Wanneer ik de mail zie kom ik met een reactie.

                              #18550317
                              RIDEFREE66
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 May 2011

                                Kleppendeksel van zzperformance in plastic is net zo goed als origineel.

                                Ik raad je aan om bij cruzekits de Kleppendeksel aanpassing aan te schaffen dus ventiel niet intern buitenaf te vervangen.

                                Bij ruitschade is bij de Opel Meriva B nodig goed te laten kitten bij twee Opel Meriva B’s waterlekkage bij de voorruit gehad dus een lastige auto bij voorruit vervangen.

                                Voorruit vervangen altijd vermelden zeer goed kitten.

                                https://t.me/GM14LTurboLUV mijn telegram groep voor het 1.4 turbo motorblok.

                                Standaard Klepveren van het 1.4 motorblok zijn erg slap, raad je aan mocht je willen laten tonen deze te vervangen voor zzperformance variant met titanium schotels waarbij de kleptiming bij hogere toerentallen perfect blijft. De standaard intercooler is veel te klein dus hier kan je ook iets mee doen.

                                Bij cruzekits kan je een vacuumtest kit aanschaffen om in de toekomst problemen met vacuüm te voorkomen.

                                De turbo retour leiding is van plastic. Hier heeft zzperformance een metalen variant voor ontwikkeld.

                                Ik heb zelf mijn Opel dealer verlaten na 24 jaar trouwe klant te zijn. Service werd met de jaren steeds minder. En drama met de communicatie. Het probleem zit hem niet bij de monteurs maar het zeer arrogante balie personeel … geld graaier, beleid van niet meer mee mogen kijken tijdens service en onderhoud in de werkplaats… vertrouwen was geheel weg

                                De meriva b is een zeer goede auto… wel veel plastic onderdelen interieur ik heb de OPC bumperspoiler kunnen scoren wordt steeds moeilijker te vinden

                                Gehele onderstel aan nieuwe schokdempers 3cm verlaagd ligt klaar… motorblok reviseren in de planning gesmede zuigers drijfstangen

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.