Goedendag allemaal,
Inmiddels ben ik al een jaar of 6 een blije eigenaar met een Opel Corsa D, 3 deurs met een 136.000 kilometer op de teller. De auto krijgt ieder jaar z’n onderhoud en heeft recent liefde gekregen met een grote beurt.
Nu heb ik op wat algemene slijtage onderdelen motorisch nooit echt problemen gehad, tot het motormanagement lampje ging branden. De garage heeft de auto afgelopen jaar uitgelezen en gaf aan dat de katalysator de foutcodes geeft die ik zo ga opnoemen en dat de uitstootwaardes nog in orde waren.
Er werd aangegeven dat ik prima probleemloos kon verder rijden en dat enkel het lampje zou blijven branden.
Nu heb ik recent een probleem gehad met lage stationair toeren, iets stinkende uitlaat en lijkt het brandstofverbruik iets te zijn toegenomen. Deze symptonen lijken weg te zijn gegaan nadat ik wat gereden heb en een additief bij de benzine heb gedaan.
Hier heb ik laatst een uitlezing gedaan met de volgende foutcodes:
P0134 no activity Bank 1 sensor, sensor 1
P0137 low voltage Bank 1 sensor 2
P0141 sensor heater Bank 1 sensor 2
P0036 heater control circuit Bank 1 sensor 2
Nu heb ik het een en ander opgezocht en kan het verschillende oorzaken hebben, namelijk defecte/vuile oxygen sensor (lambdasonde) /kortsluiting/zekering.
Echter lijkt het als ik naar de foutcodes kijk, dat zowel voor de katalysator (bank 1 sensor 1) , als achter de katalysator (bank 1 sensor 2) een foutcode zit.
Zou het hier mogelijk zijn, maar onwaarschijnlijk dat allebei de oxygen sensoren kapot zijn, of is dit een circuit.
Vermoedelijk zal ik uiteindelijk toch bij de garage een diagnose moeten doen.
Hoor graag of mensen betreft bovenstaande input hebben.
Mocht iemand betaald samen willen meten en het probleem oplossen in Arnhem of omgeving dan lijkt me dat helemaal tof.