Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Hulp gevraagd om mn corsa te redden!
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 oktober 2023om 11:04 door Anneketanneke.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2023 om 10:03 #18547682
Lieve Corsa liefhebbers…
volg al jaren dit forum omdat ik sinds ik mijn rijbewijs heb corsa b rijdt. De eerste was me 14 jaar trouw, maar door een foutje van de anwb jheeft die t leven gelaten. Was nog helemaal hard aan de onderkant, ging fluitend door de apk. Heeft me nooit in de steek gelaten.
Daarna zelfde versie maar een 16 klepper…erg leuk rijden, maar was noodgreep, 600e voor betaald. 3 jaar trouw. Onderkant zag eruit als van een skelter. Maar motorisch ok. Maandje geleden keiharde bonk rechtsachter en metaal geluiden en toen was ik het zat. wilde eigenlijk geen grof geld betalen voor lassen, maar spijt als haren op mijn hoofd dat ik dat niet heb gedaan.
Verliefd geworden op een witte corsa x1.4xe. Mijn ou we ingeruild, maar gelijk bij wegrijden garage al te lage bandenspanning. Ik dacht dat er wat mis was met de stuurbekrachtiging. Auto vrij snel oververhit, na 27 km teruggereden. Mogelijk nog een kapotte zekering. Garageman had mijn radio erin gezet met contact aan en kortsluiting veroorzaakt, dus er waren wat zekeringen naar de filistijnen…Ik was zo verliefd op die auto…heb geen alarmbellen gehoord.
Had nog om n grote beurt gevraagd voor aflevering: Dat was niet nodig, hij was helemaal gechecked en ok. Dat schept vertrouwen toch?
Nieuwe zekering geplaatst van 30 amp…iets voor koelsysteem geloof ik… Kan het niet goed herinneren..het was 33 graden en ik was teruggereden met 2 ventilatiekanalen open, blower op4 en kachel voluit om de temp onder de 100 graden te houden..
Weer terugreis…Werd wel weer heel warm, maar niet kokend heet. Maar heb uit voorzorg kachel maar aangelaten..dacht dat het mogelijk aan de warme temp buiten kon liggen en hard rijden. Want tjonge…die corsa scheurt!
Helaas bij volgende dag boodschappen doen…weer vrij snel oververhit. Kennis erbij gehaald met verstand van zaken..heeftt thermostaat vervangen. Ik ben maar heel kort blij geweest. Kennis zei toen al…denk dat het n lekke koppakking is. Kon volgens garageman niet. Of ik de auto naar hem kon laten slepen.
Heb anwb gebeld, zijn gekomen. Dachten niet aan koppakking, maar aan kapotte waterpomp. Gaf me weer hoop. Mocht er nog 5 km mee rijden. meer niet. Alleen garages in de buurt geen tijd, terugslepen garageman wilden ze niet. Wilden alleen afslepen naar woonadres.
Heb m toen naar mijn vertrouwde garage laten slepen die al mijn corsas kent. Kunnen ze gelijk kennismaken….;-)
Gelijk maar voor nieuwe distributieriem gevraagd…helaas. Word gebeld dat waterpomp niet stuk is. Waarschijnlijk lekke koppakking. Hij ging er niks meer aan doen, was die corsa niet waard zei hij.
Ik ben er nog steeds helemaal stuk van. Auto staat er nog. Garage waar ie vandaan komt wil er tegen kostprijs een nieuwe motor in zetten. Maar als je een auto al zo aflevert, hoef ik geen nieuwe motor van je. al helemaal niet tegen kostprijs. Heb m wel gezegd mijn ouwe op te komen halen. die ondertussen voor 1700e !!!!!! weer in de verkoop staat. Was al verruild vlgs deze man
Eergister nog in een corsa b..ook weer een x1.4xe een proefrit gemaakt. Daar ben ik huilend uitgekomen. Wilde die zo graag hebben, maar had al een slippende automatenbak en was zo verlaagd, dat je nauwelijks over een drempel kwam. Ik durfde en kon het niet nog een keer (financieel) aan.
Had daarna een proefrit in zo’n spuuglelijke golf. Heb gewoon mn hart verloren aan de corsa, dus ja… Maar goed die golf rijdt als n zonnetje en zo ga ik als zzp er zonder auto ook failliet. Dan die golf maar. Aan de binnenkant zie je toch niet hoe lelijk de buitenkant is.
Mn kleine Witje staat nog bij de garage in mn woonplaats. Ik wil die niet naar de sloop. Heb avonden filmpjes gekeken over koppakkingen vervangen bij corsa en ben boos dat ie naar de sloop zou moeten of voor 150e op export omdat het uurtarief van de garagemensen er niet uit zou kunnen voor 1 focking onderdeel!!!! Dan doe ik het zelf wel. Ik kan geen afstand doen van die corsa. (foto volgt…staat op mijn telefoon)
Maak er wel n project van, maar die gaat niet weg. Als ik m aan de praat heb, verkoop ik die lelijke golf weer.
Ik zou graag advies van jullie hebben of ik hier goed aan doe, of als er mensen zijn hier, die dit kunnen of me kunnen helpen, hoor ik het ook heel graag!
6 oktober 2023 om 10:38 #18547684Er zijn hier best wel wat hobby monteurs die je kunnen helpen, maar zonder informatie waar je precies woont en wat je budget is, kom je niet heel ver.
Probleem bij een koppakking is ook dat je mogelijk je cilinderkop moet reviseren, sowieso laten vlakken.
Tel daarbij op de kosten voor een distributieset en waterpomp.
8 oktober 2023 om 20:42 #18547730Hallo. Waarom denk je dat het probleem in de koppakking zit? Heb je emulsie in de motorolie of olie in de antivries of bellen in de antivries? Als je de thermostaat hebt vervangen en hij werkt, heb je dan gecontroleerd of de radiateur schoon is en of de dop van de koelvloeistof goed werkt?
9 oktober 2023 om 13:58 #18547744Dank je wel voor jullie snelle antwoorden!
En terechte vragen:
Er zijn hier best wel wat hobby monteurs die je kunnen helpen, maar zonder informatie waar je precies woont en wat je budget is, kom je niet heel ver.
Probleem bij een koppakking is ook dat je mogelijk je cilinderkop moet reviseren, sowieso laten vlakken.
Tel daarbij op de kosten voor een distributieset en waterpomp.
De auto staat momenteel in Den Haag waar ik tot voor kort woonde. Ben verhuisd naar Belgie, 12 km over de grens, net onder Sas van Gent. Daar zal ik m naar toe moeten slepen, heb godzijdank een garage, tenzij er iemand in de buurt van den haag is die verder kan helpen.
De waterpomp bleek dus heel te zijn, dus dat is het niet…
Hallo. Waarom denk je dat het probleem in de koppakking zit? Heb je emulsie in de motorolie of olie in de antivries of bellen in de antivries? Als je de thermostaat hebt vervangen en hij werkt, heb je dan gecontroleerd of de radiateur schoon is en of de dop van de koelvloeistof goed werkt?
Ik weet niet wat het is..ANWB en Verkoper zeggen dat het de koppakking niet is, de kennis die thermostaat er op heeft gezet zegt van wel, evenals mijn garageman in Den Haag waar die nu staat. 2 tegen 2 en ik heb geen idee. Dat rijmt.
Geen emulsie in motorolie, geen bellen in antivries, of olie…gechecked met ANWB voor ie weggesleept werd. Die dacht dus aan de waterpomp. Radiator heb ik niemand over gehoord en ik kan dat nu niet checken, aangezien auto in Den Haag staat. Dop koelvloeistof weet ik niet, maar ga er van uit,..hoop het tenminste…dat het de ANWB man of de overige drie garagemensen opgevallen zou zijn..
Wat ik wel vreemd vond is, dat ik die 2 keren dat ik gereden heb, de kachel het gewoon deed, maar dat die er ook mee opgehouden is, vlak voor het vervangen van de thermostaat. Misschien nog nuttige info.
Budget…wat nodig is is nodig. en de vraag is, als het echte probleem gelokaliseerd is,…of t t waard is. .kan nog e.e.a. van originele garagehouder terugkrijgen, maar ga m daar niet naar toe slepen. 280 km van den haag! Hou de corsa graag dichtbij. Komt tijd, komt raad…
Hoor graag van jullie. voorlopig zit ik in mijn hutje op de hei. De golf heeft ook kuren en moet gemaakt worden voor ik weer vertrek naar belgie….
Zat erover te denken de golf in te ruilen voor mijn ouwe corsa. die is tenminste 100% motorisch goed en nu weer dichtgelast aan de onderkant Nu moet ik weer kosten maken voor die golf!
9 oktober 2023 om 20:01 #18547750Een diagnose op afstand stellen van de auto is niet het beste om te doen, maar controleer het volgende. Start de auto, warm op, als de temperatuur 100 bereikt en de radiateur nog steeds koud is – moet de thermostaat worden vervangen, als de radiateurventilator daarna niet aangaat – kijk dan naar het radiateurrelais en de temperatuursensor daarvan. Draai daarna heel voorzichtig (het is gevaarlijk!) de dop van het expansiereservoir een beetje. Als het niet begint te sissen van onder de dop en de dop helemaal losgedraaid kan worden – dan moet de dop vervangen worden. Het koelsysteem werkt onder overdruk, als die er niet is, daalt de efficiëntie! Voeg daarna omwentelingen toe en kijk wat er in de tank gebeurt – als er belletjes zijn of als het vloeistofniveau heel snel stijgt – vervang dan de pakking.
11 oktober 2023 om 13:19 #18547769Oh wow, dank Dmitry! Wat zou ik graag willen dat ik dat nu uit kon proberen!
sprak gisteren een monteur voor die golf waar ik nu in rij, die een lek thermostaathuis heeft en m gaat maken…die vertelde ik over de corsa en wat ik me opeens ook herinnerde was dat toen die kennis van me de thermostaat verving van de corsa er een plas water naar beneden kwam toen ie op de brug stond. Deze monteur denkt, net als Dmitry aan de radiator.vooral ook omdat daarna de kachel het ook niet meer deed.
Vanocghtend garage den Haag gebeld, vraag voor gelegd. Hij had geen goede antwoorden, kwam niet verder dan … ik denk dat het niet de radiator is, ik denk dat het de koppakking is.. Hij hoorde nu ook voor het eerst dat de kachel stuk was. Maar hij dacht niet dat het radiator was, want de vloeistof liep gewoon rond zei hij.
Aan denken heb ik niks. Ik moet het weten. Dan pas kan ik verder beslissingen nemen. Toen ik m vertelde dat de corsa hoe dan ook niet naar de sloop ging en dat ik gewoon wil weten wat er is, ook al wordt het een project van 3 jaar, kreeg hij opeens haast en zou binnen 10 minuten terug bellen. Moet ie nog doen Is meer dan 2 uur geleden.
Ik heb deze beste man altijd vertrouwd, maar heb nu het gevoel in de maling genomen te worden. En helaas ka nik met die ka uu te golf niet naar den haag rijden nu. anders had ik t gedaan.
Maar zogauw ik daar ben….. ga ik kje advies volgen Dmitry! Dank je wel!
11 oktober 2023 om 13:21 #18547770Oh ja…nog een vraag…wat als de koelvloeistof tot boven het maximum gevuld is?? vond namelijk dat de vloeistof zo hoog stond…en niet net boven de rand van het expansievat,….
Wat kan er misgaan met de expansie??
11 oktober 2023 om 14:12 #18547771het is niet handig om hem helemaal af te vullen maar het wordt nogal eens gedaan om te kunnen compenseren voor eventuele luchtbellen in het systeem. Een vol vaatje kan door een flinke luchtbel in bijvoorbeeld de kachel een heel eind zakken.
Omdat vloeistof uitzet als het warm is moet het ruimte hebben om naar toe te gaan, als dat niet kan omdat het vaatje te vol is zal de druk in het systeem te hoog worden waardoor (bij goed functioneren) de dop van het expantievat de overdruk laat weg vloeien via het overloop pijpje.
Dus in theorie zou een te vol vaatje zichzelf moeten kunnen corrigeren.
Ik denk dat de garagist best wel eens gelijk kan hebben over de koppakking. Dat je hem kocht werd de kachel heet, dus de waterpomp heeft vloeistof rond gepompt dus die is niet stuk. Je kennis heeft de thermostaat vervangen, er vanuit gaand dat hij het goed gedaan heeft en het onderdeel niet defect was dan zou de motor via de grote radiator moeten koelen. Er zal geen uitwendige lekkage zijn in de radiator want dan had je altijd een plas onder de auto moeten hebben en zou het vaatje snel in niveau dalen.
Ik heb in het verleden een soorgelijk probleem gehad, geen mayo in de olie, bubbels in het vaatje of verlies van koelvloeistof. Kon er prima korte stukjes mee rijden tot een minuut of 10 dan zat er zoveel druk in het koelsysteem dat die het er via de overdruk uit gooide en dan was die echt nog niet heet geworden. Liet je hem afkoelen en vulde je de vloeistof weer bij kon je prima rijden. Totdat je hem stationair liet draaien dan zorgde de uitlaatgassen voor een luchtbel bij de waterpomp in het systeem waardoor die niks meer rondpompte en dan was die in no time gloeiend heet en kookte de hele zooi over.
Uiteindelijk koppakking lektest gedaan en daar was het heel snel duidelijk dat er uitlaatgassen in het koelsysteem zaten.Ik denk dat je jezelf eens goed moet afvragen waar je aan gaat beginnen. De garage waar de corsa vandaan komt klinkt niet al te betrouwbaar dus is het alleen de koppakking of ga je straks ook voor andere zaken de boot in? Een koppakking vervangen loopt toch stiekem al snel in de papieren. Kop vlakken, koppakking set, beurt delen (olie filter bougies), vloeistoffen, distributie eventueel een waterpomp, dan hebben we het nog niet gehad over transport naar huis, beschikbaarheid van gereedschap of uurloon voor de hulp.
Hoe gehecht kan je zijn aan een auto die je een paar weken hebt, en je alleen nog maar ellende heeft bezorgd? Kan je niet beter je verlies nemen, de golf gebruiken om geld te verdienen om dan rustig zonder druk op zoek te gaan naar een Corsa waar je echt gelukkig van wordt?
11 oktober 2023 om 22:26 #18547792Ik heb je een pb gestuurd..
12 oktober 2023 om 11:20 #18547800Hallo DD! Dank voor je antwoorden! En vragen. En het meedenken. Voor de antwoorden op de vragen….lees maar hieronder door je eigen tekst heen. Dan vergeet ik tenminste niks te beantwoorden!
het is niet handig om hem helemaal af te vullen maar het wordt nogal eens gedaan om te kunnen compenseren voor eventuele luchtbellen in het systeem. Een vol vaatje kan door een flinke luchtbel in bijvoorbeeld de kachel een heel eind zakken.
Omdat vloeistof uitzet als het warm is moet het ruimte hebben om naar toe te gaan, als dat niet kan omdat het vaatje te vol is zal de druk in het systeem te hoog worden waardoor (bij goed functioneren) de dop van het expantievat de overdruk laat weg vloeien via het overloop pijpje.
Dus in theorie zou een te vol vaatje zichzelf moeten kunnen corrigeren.
Ok, niks ernstigs dus…scheelt weer…wacht ff…dan zou die bij heet worden leger moeten lopen toch? Omdat de vloeistof uitzet en de druk toeneemt? Dat heeft ie niet gedaan!! Peil is eigenlijk altijd hetzelfde geweest…ga nu twijfelen aan mijn eigen waarneming. Zou na vervangen thermostaat toch anders moeten zijn??Dan loopt ie toch leeg? Waar zit dan n blokkade dat de slangen leeg zijn, waterpomp is ok, thermostaat vervangen(die was stuk bij aankoop, bleek achteraf) en expansievat op zelfde peil?
Ik denk dat de garagist best wel eens gelijk kan hebben over de koppakking. Dat je hem kocht werd de kachel heet,
De kachel werd niet heet…de motor werd heet en heb ik de kachel voluit gezet en ventilatie zodat hij sneller zijn warmte kwijt zou raken, daarmee te temp motor onder de 100 gr houdende.
dus de waterpomp heeft vloeistof rond gepompt dus die is niet stuk.
Dat zou je denken, maar de slangen van de koelvloeistof waren leeg! Die kon je gewoon in knijpen. Dat was voor vervangen thermostaat, maar ook nog voor ie weggesleept werd.
Je kennis heeft de thermostaat vervangen, er vanuit gaand dat hij het goed gedaan heeft en het onderdeel niet defect was dan zou de motor via de grote radiator moeten koelen. Er zal geen uitwendige lekkage zijn in de radiator want dan had je altijd een plas onder de auto moeten hebben en zou het vaatje snel in niveau dalen. Wat als er ouwe roest of meuk in die radiator zit…of leidingen daar naar toe.. heb net het antwoord op je eerste vraag van de koelvloeistof nog aangevuld..en dat op het moment van vervangen van de thermostaat, alles eruit klapt? Heb n filmpje wat me niet lukt om hier te plaatsen van werkelijk het moment dat ie op de brug staat en het water er onverwacht uitloopt…weet nog steeds niet wat voor water en mijn kennis zwijgt in alle toonaarden over de corsa.. die heeft t zelf gefilmd! zou bijna denken dat ie meer weet,…maar zo wil ik niet over m denken. Die avond is ook de kachel bezweken. Deed t prima daarvoor.
Heb in die week dat ik de corsa had, nooit koelvloeistof bij hoeven vullen….raar maar waar…
Ik heb in het verleden een soorgelijk probleem gehad, geen mayo in de olie, bubbels in het vaatje of verlies van koelvloeistof. Kon er prima korte stukjes mee rijden tot een minuut of 10 dan zat er zoveel druk in het koelsysteem dat die het er via de overdruk uit gooide en dan was die echt nog niet heet geworden. Liet je hem afkoelen en vulde je de vloeistof weer bij kon je prima rijden. Totdat je hem stationair liet draaien dan zorgde de uitlaatgassen voor een luchtbel bij de waterpomp in het systeem waardoor die niks meer rondpompte en dan was die in no time gloeiend heet en kookte de hele zooi over.
Uiteindelijk koppakking lektest gedaan en daar was het heel snel duidelijk dat er uitlaatgassen in het koelsysteem zaten.Ik denk dat je jezelf eens goed moet afvragen waar je aan gaat beginnen. De garage waar de corsa vandaan komt klinkt niet al te betrouwbaar dus is het alleen de koppakking of ga je straks ook voor andere zaken de boot in? Een koppakking vervangen loopt toch stiekem al snel in de papieren. Kop vlakken, koppakking set, beurt delen (olie filter bougies), vloeistoffen, distributie eventueel een waterpomp, dan hebben we het nog niet gehad over transport naar huis, beschikbaarheid van gereedschap of uurloon voor de hulp.
Hoe gehecht kan je zijn aan een auto die je een paar weken hebt, en je alleen nog maar ellende heeft bezorgd?
Het was liefde op het eerste gezicht…daar doe je niks aan… haha. Het is niet de auto die ellende heeft bezorgd. Het is de verkoper. (Zegt zij …haar Corsa verdedigende…;-) ) Die heeft misbruik van ons beiden gemaakt.
Kan je niet beter je verlies nemen, de golf gebruiken om geld te verdienen om dan rustig zonder druk op zoek te gaan naar een Corsa waar je echt gelukkig van wordt?
Dat laatste ga ik zeer zeker doen, kan niet wachten tot dat kreng (sorry, vind t echt n log stug voertuig. Heb er niks mee) een nieuw thermostaathuis heeft, dan is ie weg. Wou dat mijn corsa in zo’n uitmuntende staat was als die golf. Man,man…geen roest, helemaal hard, altijd binnen gestaan…140000 op de teller. Dus als iemand wil ruilen….laat maar weten
Mijn verlies heb ik al genomen. Maar ben in het gelukkige bezit van een garage en een brein wat al meer dan 10 jaar geinteresseerd is in autotechniek en van uitdagingen houdt. En volgens mijn buurman, die mij het dak van een chalet heeft zien vervangen en een badkamer en keuken installeren, is een koppakking vervangen makkelijk te doen voor me. Heb ik wat te doen. Die corsa kan altijd nog naar de sloop,of gebruiken voor onderdelen, voor de corsa die eraan zit te komen als het toch een verloren zaak blijkt. Krijg er nu 150e voor.. alleen al die 4 banden en de nieuwe uitlaat en thermostaat die erin zitten zijn dat waard…
Maar voor nu wil ik eerst zeker weten waar ik aan toe ben. En dat weet ik nog steeds niet. De vakmensen die er mee bezig zijn “denken” van alles, maar dat is een mening. Ik wil feiten hebben. Scheelt een boel ellende. Echt. Spreek uit ervaring na het overleven van een medische misser. mijn diagnose was ook maar n mening van n arts. Geen diagnose gebaseerd op degelijk onderzoek en feiten en medisch redeneren En dat laatste kan ook met mijn corsaatje,..hahaha
30 oktober 2023 om 11:04 #18548124Nou….motor oververhit geraakt, lekt olie aan de zijkant…diep in de rouw.
Staat nu in Amsterdam… en ik ben me aan jhet bezinnen over loslaten of toch maar niet…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.