Nieuwe snelheidssensor + abs ring

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Nieuwe snelheidssensor + abs ring

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18545573
    Cuchulain
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 May 2019

      De carrosier die het onderhoud van mijn wagen deed is op rust, ik zocht een nizuwe garage in de buurt. Een oude motorstoring heeft hij kunnen verhelpen, nl de te lage turbodruk. De darm voor luchtaanvoer zat een film in door schuim.

      Maar nu hebben we een ander probleem. De snelheidsmeter maakte sprongen, bleef soms op 20km/u staan terwijl ik 70 of 50km/u reed.

      De sensor is vervangen, en nu ook de ring van de abs (met streepjes in kunststof er op. We maken een ritje rond de stad, na enkele minuten terug de kesrtboom, tractiecontrole en abs uitgeschakeld. Dus ook geen cruise control meer. En bokkerig rijden in eerste en tweede versnelling door slechte sturing van de injectie.

      Het is een Meriva B van 2011, de eerste met suicide doors. Hij gaat rond bellen, ondermeer naar iemand die bij Opel werkt om navraag te doen of dit een gekend probleem is???

      Dit is dus mijn vraag, is deze storing iets bekends? Ik heb alweer samen 1000 euro onkosten, en nieuwe onderdelen op de auto zitten zonder verandering.

      Het vreemde is, wanneer ik 3 km rijd, en de motor uitschakel tot de fout weg is kan ik van Aalst naar Brussel rijden zonder dat dit probleem zich voor doet. In de namiddag afgelopen zondag bij de familie ook van Lichtervelde naar Aalst gereden zonder problemen. Alleen in de ochtend, en bij regen of koude motor en banden treed dit probleem op. Zelf blijf ik op het spoor zitten van een electrisch/electronisch probleem.

      Ook is er een motorstoring geweest die wijst naar een kabel die naar de bobijn gaat, ik weet niet welke bobijn??? Die fout is gereset, maar zou niets met het huidige probleem te maken hebben?

      #18545817
      Cuchulain
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 May 2019

        Dealer heeft alle contactjes en stekkers opgekuist, van snelheidsmeter tot abspomp tot geen idee. Uitlezen blijft wijzen naar het rechtervoorwiel. Komende maandan komt iemand van Opel zelf uitlezen met de juiste apparatuur. Vandaag dus met de auto naar huis, straks boodschappen doen. De naald van de snelheidsmeter zien vallen van 50km/u naar 40km/u en terug naar 50km/u met die nieuwe snelheidssensor. Mij een raadsel waar het probleem zit.

        #18546110
        Cuchulain
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 May 2019

          Er is dus (volgens de garagist) iemand van opel zelf langs geweest.

          De kerstverlichting is beginnen branden na een sterke remming, maar de abs pomp die nog op de verdachtenlijst pronkt verklaart niet waarom de naald springt. In het begin, 2 weken terug begon het met uitschakelen cruise control zonder aanwijsbare reden. Die schakelt ook uit wanneer je de remmen activeert dus ergens zijn ze gekoppeld. Maar gezien een abs pomp duur is gaan we eerst de sensor op de teller vervangen, de sensor die de kogellager van de wielen volgt is al vervangen en de stekker is gereinigd dus kom ik bij de teller uit. Eerst moet die naald stoppen metbokkesprongen maken, ik wil niet eerder een dure snelheidssensor laten vervangen.

          #18548095
          Cuchulain
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 May 2019

            Nu ben ik een paar km verder van huis bij een opel dealer geweest. Een abs ring bestaat niet op de Meriva B dus, alles zit op de kogellager/rollement. Uit te pressen en nieuwe op te pressen. Of deze vervangen is kon hij niet goed zien. De sensor is vervangen (door een goede? weten we niet. Ofwel is die het, ofwel op het eind van de dag gisteren was hij zo ver gekomen dat hij ontdekte dat er een kortsluiting zit ergens op het ‘stuurblok”. Wat hij daar mee bedoelt is mij een raadsel. Wat is het, de uni die de ABS pomp aanstuurt? Het zal en proces zijn van lange duur zei deze dealer. De abs pomp geeft geen melding meer bij het uitlezen en de tellernaald springt niet meer. Dit werd veroorzaakt door een lekkend koelvloeistofbakje onder de motorkap. Deze dealer heeft dit nog meegemaakt en de vorige dealer verving enkel de schroefdop van dat reservoir. 55 euro en meermaals naspoelen door mij zelf met contactspray heeft deze problemen opgelost. Ook het dashbord klokje blijft de laatste weken correct ingesteld, want het verspringen daarvan is ook iets wat mer voor komt zei deze dealer ook.

            Wat is “het stuurblok”, ik zou graag zelf aan de slag gaan en iedere stroomdraad, contactje en stekker bekijken?

            #18549163
            Cuchulain
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 May 2019

              De spookbeelden zijn verdreven.
              Gisteren heb ik gezien dat er waterindringing is in de motoruimte. De auto is 12 jaar, ongevalvrij, met uitzondering dat er na een goed jaar iemand tegen mijn achterbumper is geschoven in de regen. De motor zit aan de voorkant.
              Er was ook water in wat de nieuwe garagehouder “de stuurdoos” noemt.
              Een grote printplaat onder het koelxwaterreservoir.
              Daar is kortsluiting op geweest, een hoek was zwart gebrand.
              De boordcomputer moest herprogrammeerd worden en was ook daarna op “miles” en “gallon” blijven staan waardoor de opel dealer ook niet begreep waar de kilometers die ik had afgelegd heen waren. Bizar.
              Nu, voor de jaarwisseling hebben we ook door de regen greden, en plots nadat we de snelweg hadden verlaten klonk bij het aanzetten van de richtingaanwijzer de gong.
              Deze die je hoort wanneer een deur niet goed gesloten is maar dan op het ritme van de richtingaanwijzer.
              Ik vermoedde direct dat er opnieuw zwerfstromen moesten zijn in de bedrading of erger.
              Gisteren 2 januari heb ik op het werk, in de ondergrondse parking na een rit door wind en hevige regen de motorkap omhoog gezet. Het deksel van het ruitensproeiervloeistof reservoir achter de linkerkoplamp was nat, en ook het rechthoekig deksel van de zekeringendoos was nat.
              Niet ver daar achter zit die bewuste stuurdoos die ook nog eens een lekkend koelwaterreservoir boven zich had wat inmiddels vervangen is.
              Dit komt meer voor bij opel, zo zegt de officiele dealer mij.
              Let daar op wanneer uw wagen meriva B of nog andere modellen uit die periode (2011) vreemde kuren vertoond en wees een dure kortsluiting voor.

              Het probleem van de waterindringing in de motorruimte heb ik gisteren pas gezien, en daarvoor zoek ik nu een oplossing.
              Daarna ga ik vragen de stuurdoos opnieuw te vervangen en ook ter controle naar de leverancier terug te sturen.
              Temeer na de onbetrouwbare waterreservoirs die Opel toen gebruikte.
              De eerste dealer die ik bezocht na de pensionering van mijn originele garagehouder verving de sensor op de kogellager van het rechterwiel, en later omdat de rare foutcodes bleven duren ook de abs, dus die hele blok waar het wiel opzit.
              Die waren beide goed maar gaven niet door.
              Ze pasten wel op elkaar, mechznisch dan maar niet electrisch.
              Mijn huidige dealer sloot deze aan op zo wel de rechterkant van de nieuwe stuurdoos als ook op de linkerkant ervan.
              Ook legde hij een lus met losse stroomdraden om dit wiel aan te sluiten op die stuurdoos, feit is dan een abs en wielsensor die niet op elkaar passen meermaals werden aangesloten op een nieuwe peperdur stuurdoos.
              Maar de dealer kon niet anders, hij moest zoeken waar de kortsluitingen en stroomonderbrekingen zaten, en hij moest de fouten van mijn vorige garagehouder oplossen.
              Van de laatste drie herstellingen hebben we daar ook nooit de facturen via mail ontvangen dus officieel dekt die zich in.
              Na die gong bij aanzetten richtingaanwijzer en de vastgestelde waterindringing, opgeteld met slecht werk van de eerdere garagehouder aangesloten op de nieuwe stuurdoos van 975 euro alstublieftdankuwel wordt het mij nu even te veel.
              Als ik het water kan buiten houden ga ik dus een nieuwe vervanging vragen van dit onderdeel.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.