Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › grandland GSe
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 augustus 2023om 01:30 door jopsa.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2023 om 17:52 #1854186131 juli 2023 om 13:19 #18541955
Tsja. Los van eventuele kwalitets- en/of prijsverschillen………..
Ik zou dus never nooit niet in een Lynk & Co willen rijden !
31 juli 2023 om 19:01 #18541993Interessante opmerking. En waarom niet ?
31 juli 2023 om 19:05 #18541998Ondanks prijsverschil dat de Opel duurder zou ik hiervoor kiezen heeft betere eigenschappen en betrouwbaarheid als de Lynk&Co waarmee
je niet gezien wil worden
1 augustus 2023 om 11:55 #18542032AnoniemLid sinds:
1 January 1970Pjotter, dat is een kwestie van smaak. In een recente test, (Auto Review) bleek niet alleen de Lynk & Co €10K goedkoper dan de Grandland Gse, maar kwam er in de test ook veel beter uit. De Lynk staat op hetzelfde platform, met bijna dezelfde Hybride techniek, als de XC40. Beiden behoren tot het Chinese Geely concern. En over smaak valt niet te twisten. Ik heb er al verschillende gesproken, die vol lof zijn over hun Lynk. Ik vind de Volvo óok veel mooier. Maar dat is persoonlijk. De Lynk mag ook tot 1800 kg trekken, tov de Opel met 1250 kg! Dat geeft voor veel caravanliefhebbers, soms óok de doorslag.
1 augustus 2023 om 12:11 #18542033@Pjotter /
@CJX,Een kennis van mij rijdt de Lynk & Co. Onze auto’s stonden bij een verjaardagsfeest naast elkaar op de P-plaats en idd. smaken verschillen, ik zou ook voor de Opel kiezen ipv de Lynk @ Co al denk ik dat het voor eigenschappen / betrouwbaarheid van die auto nog ietwat te vroeg is om daar een verdict over uit te spreken. Wellicht dat na een jaar of 3 a 4, als de Lynks een jaartje of 5 op onze wegen rondrijden, er meer over te vinden / vertellen valt.
De huidige vormgeving van de Grandland was voor ons ook een beetje reden om af te haken. E.e.a. wederom in het kader van “over smaak valt niet te twisten”. De prijsverschillen zeggen denk ik weinig tot niets want wanneer het ene merk onderdelen monteert die wat ‘degelijker’ (duurder) zijn dan die het andere merk monteert, dan zou dat theoretisch prijsverschillen (kunnen) verklaren.
Ik denk dat wanneer Toyota vormgeving aspirant kopers aanspreekt, je met bijv. een Corolla cross ook heel erg goed af bent.
(qua afmetingen zeer vergelijkbaar met die van de Opel Grandland) Ik meen daarnaast gelezen te hebben tot 10 jaar of max 200.00 Km garantie. Tja, daar kunnen de meeste andere merken wel een puntje aan zuigen want die 200.00 Km of 10 jaar is voor de gemiddelde privérijder riant te noemen. E.e.a. onder voorbehoud, want Kia stun / stuntte met 7 jaar garantie. Verdiep je je in die garantie dan gaat na 3 en 5 jaar een groot aantal garantiebepalingen vervallen uit de voowaarden dus die 7 jaar mag je redelijk relativeren. Ik weet niet hoe dat bij Toyota geregeld is.Maar los van objectieve of subjectieve betrouwbaarheid (hetgeen leaserijders veelal geen tierelier boeit, want na gemiddeld een jaar of 3 mogen ze toch weer een andere auto aanschaffen) zijn voor de privérijder de looks ook niet geheel onbelangrijk.
Zo viel de Toyota op het wensenlijstje van mijn vrouw en mij al snel af. Wij hebben helemaal niets met die ‘uitpuilende’ achterlichten en de vele redelijk ‘gesneden’ lijnen van bijv. de Rav 4 en de modelletjes daaronder, maar nogmaals, over visuele smaak valt never te twisten, da’s persoonlijk.
1 augustus 2023 om 12:21 #18542034@Hans GLX :
wat persoonlijke smaak betreft. Jouw mening is daar een uitstekend voorbeeld van. Zo konden wij hier de handen voor de XC40 niet echt op elkaar krijgen.
Reden is dat wij de twee broertjes en zusjes uit de range van de 40, 60 en 90 een beetje vergeleken. Zo vinden wij de 90 te lomp / uitbundig en de XC 40 juist te klein / geknepen / gedrongen.
Als wij al voor een modelletje uit die range zouden hebben gekozen, dan zou het de 60 zijn geworden. Niet zo lomp als de 90 maar ook niet zo geknepen als de 40 eruit ziet. Daarnaast, als je wel eens andere passagiers vervoert dan bijv. (klein)kinderen, dan is de beenruimte achterin de 40 wel een beetje veel behelpen.
1 augustus 2023 om 15:41 #18542053Leuke discussie.
Ja ik snap al de objectieve motivatie voor de Lynk & Co, maar ik houd nu eenmaal van de wat traditionele auto’s en merken. Ik heb absoluut geen gevoel bij al dat Chinese en Oosterse spul.
Wanneer Volvo’s, Audi”s, BMW”s en Volkswagens wat vriendelijker geprijsd zouden zijn, zou er zo maar een van hen voor mijn deur kunnen staan. Maar bij mijn laatste autowissel ( van VW Golf naar GLX ) gaf de prijs, het design en vooral de AGR-stoelen de doorslag.
En als laatste hoort er ook een bepaald, goed gevoel bij een auto wanneer je als autoliefhebber voor een andere gaat.
Smaken verschillen ; En gelukkig maar.
1 augustus 2023 om 16:07 #18542057Ik volg wel eens discussies over automerken op verschillende media en wat daarbij toch redelijk vaak opvalt is dat de ene persoon geen goed woord over heeft voor merk A, een ander persoon geen goed woord voor merk B, enz. enz. terwijl dit in de basis natuurlijk kul is. Ik denk niet dat er per definitieve 1 goed merk is of andersom 1 slecht merk. Elk merk heeft wel zo nu en dan te kampen met beeldvorming.
Een persoonlijke ervaring en / of de beeldvormende doctrine van de brand marketing zullen daartoe ongetwijfeld aan hebben bijgedragen, maar lang niet altijd.
Een heel stom voorbeeldje misschien? Tot voor een jaar of 53 geleden stonden met name de Franse auto’s te boek als roestbakken. Verdiep je je daar wat in dan kom je artikelen tegen over generaal De Gaulle die zo eigenwijs was om het staal van de auto’s uit de Afrikaanse landen te (blijven) importeren terwijl bleek dat de Europese en Amerikaanse staalfabrikanten elders importeerden / fabriceerden en ook andere anti roest procedés toepasten waardoor hun staal door de bank genomen wat ‘langer meeging’. Pas na de dood van De Gaulle kregen de Franse autofabrikanten speelruimte om ook staal uit andere delen van de wereld te importen, iig ook uit andere landen dan uit hun voormalige kolonies én om andere procedés toe te passen.
Ik ben het voor het grootste gedeelte daarom wel met je eens en misschien ook belangrijk, een groot deel van autokopend Europa ook denk ik. Waarom ik dat denk? De VAG is al weer even 1 van de meest verkopende autogroepen en dat betekent imho dat de objectieve mening van kopers voor een groot deel toch mogelijk ook wel een beetje dezelfde kant opgaat.
En idd. als je sommige Aziatische merken op je netvlies projecteert, dan zien ze er misschien wel futuristisch uit, maar daar moet je ‘wat bij hebben’ en kennelijk hebben veel Europeanen dat niet al zijn verkoopcijfers van sommige Aziatische merken fors tot heel fors. Als je daarentegen de gemiddelde VW neemt dan zijn het (oneerbiedig en subjectief gezegd) toch allemaal redelijke koekblikjes, maar kennelijk spreekt die neutraliteit vele mensen aan al zijn de meest recente elektrische modelletjes wat minder koekblikachtig gemodelleerd.
Wat mij kort geleden wel bijzonder opviel was dat ik op de snelweg een auto naderde waarvan ik dacht dat het een GLX was, maar bij dichterbij komen bleek het een VW te zijn (ik weet even niet meer welk type). Kennelijk sprak de vormgeving van de GLX de boys en girls bij VW wel aan en wel zodanig dat een van hun types iig qua achterzijde, ‘gesneden is’ naar de vormgeving van de GLX.
Maar idd. en da’s een waarheid als een koe : smaken verschillen en mensen kunnen oeverloos blijven praten, over smaak wordt men het overwegend nooit eens. Ik moet daarbij trouwens wel even glimlachen als ik terugdenk aan de Fiat Multipla. Ik geloof dat 90 tot 99% van autominnend Nederland dat een afgrijselijk gedrocht vond.
2 augustus 2023 om 13:15 #18542134stond op parking naast zo eentje geparkeerd.
Zag er toch niet verkeerd uit. Ook binnenin ruim precies.
Na gesproken te hebben met een vriend die bij Volvo werkt is het enige minpunt (voorlopig) dealers dicht bij de deur hebben….
2 augustus 2023 om 13:33 #18542136AnoniemLid sinds:
1 January 1970Floki, dat is een beetje appels met peren vergelijken. De XC90 is het vlaggenschip binnen de Volvo vloot, en daarmee zit je qua aanschaf al snel boven een ton! Hij is helemaal niet lomp, maar een luxe grote 7 zitter in de hoogste klasse. De XC40 en de XC60 zijn qua binnenruimte aan elkaar gelijk, maar de XC60 ligt duidelijk op een hoger plan, en kost al gauw een €20K meer dan een XC40. Dus dat is voor velen financieel al niet haalbaar. Maar de 40 en de 60 zijn aan elkaar gewaagd. Je kan zelfs via YouTube vergelijkingstesten zien tussen die twee. En de XC40 bekrompen? hij is 5 cm korter,2 cm breder, en net zo hoog als de Grandland. Maar de Volvo weegt ruim 150 kg meer. Nouw jij weer.
2 augustus 2023 om 15:45 #18542145@Hans GLX,
Jij eindigde met “Nou jij weer”. Dat vind ik jammer, want daarmee lijkt het alsof het iets objectiefs is wat ik betwijfel en da’s nu net de grap, het is niet objectief, het is mijn mening dus 100% subjectief. Over mooi / niet mooi kan je nimmer discussiëren, het blijft een persoonlijk iets.
Wat de beenruimte voor de achterpassagiers betreft : ik heb niet opgezocht of de beenruimte in de 40 en de 60 gelijk zijn. Ik vergeleek alleen de beenruimte van de 40 met die in de Grandland en die met mijn huidige auto en dan komt de 40 toch vele centimeters te kort. Als voorbeeld : mijn kleinzoon van 3,5 jaar kan nu met zijn voetjes niet bij de rugleuning van een voorpassagier komen omdat mijn huidige auto en mijn bestuurdersstoel een redelijk riante vrije ruimte hebben.
Wat de prijs van de 60 en de 90 betreft, dat valt nog wel wat mee : de 90 is er voor 90.000 en de 60 al voor 59.000. Voor mijn huidige koets mocht ik ook ruim 55.000 aftikken dus van die 4000 zou ik ook niet echt overspannen zijn geraakt.
Dan wat het model betreft : zet op je beeldscherm de 40 en de 60 eens naast elkaar. Misschien begrijp je dan beter wat ik bedoel. Nogmaals, dat is subjectief dus wellicht dat heel veel anderen dat niet zo ervaren, maar ik ervaar (uiteraard gecharcheerd) de 40 alsof deze tussen 2 vrachtauto’s klem heeft gezeten en daardoor in de lengte voor en achter een paar centimeter mist en daarom bij mij ‘gedrongen’ overkomt. Jij haalt het in je laatste bericht ook al een beetje aan door te schrijven dat de 40 5 centimeter korter is dan de GLX. Dáár wringt wellicht optisch de schoen? De 60 is qua lengte meer in verhouding met zijn totale verschijning. Misschien als grappig voorbeeld het voorlaatste model van de Skoda Fabia. Daarvan heb ik altijd gevonden dat die, net zoals ik de 40 zie, gedrongen is als je deze vergelijkt met de Octavia wiens verhoudingen meer ‘sporen’.
Maar het laatste wat ik beoog is discussie over wat mooi is en wat niet, want dat is zo persoonlijk als het maar kan zijn en daarover kun je niet discussieren. Gelet op het aantal verkochte XC40’s zullen ongetwijfeld velen deze auto mooi vinden. Vraag is misschien wel of het leasebudget ook een rol heeft gespeeld in de overwegingen van die mensen.
2 augustus 2023 om 16:34 #18542146@Hans GLX :
zoals ik in onderstaand linkje ontdekte ben ik kennelijk niet de enige die de verhoudingen van de 40 niet helemaal kan waarderen. Lees de commentaren maar even door.
Bijv. die van : Baron NL, Hekkensluiter, de dude, Wheel critic, Jeroen 81, Anoniem, XXX, Lennie en Korff. Er zijn dus meer mensen die de XC40 zien zoals ik deze zie.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volvo-xc40-wel-en-wee/
2 augustus 2023 om 16:38 #18542147AnoniemLid sinds:
1 January 1970Floki, ik bedoelde met: Nou jij weer; niks negatiefs. Maar stelde vast dat de maten van de GLX en de XC40 nauwelijks verschillen. De 40 komt op jouw gedrongen over? Het is een echte SUV, en de GLX meer een Cross Over. By the way: De XC60 is er vanaf €59.995,- en daar moet een alarm op 650,-voor de verzekering, en neem je nog een andere dan de basis kleur komt er 1250,- bij. Ik had er serieus eentje samengesteld. Kwam ik op €62 K. Moest er €30K bijleggen na 3 jaar. Not done, voor een gepensioneerde man als ik. Mijn huidige probleemloze auto met 36.000 km weg, kan nog heel lang mee. En net wat je zegt: Smaken verschillen. En gezien de verkoopcijfers van de XC40 de afgelopen jaren, is het een Best seller. Voor €32K had ik een nieuwe XC60 AWD, maar voor €6K meer straks een nieuwe EX30 als 2e wagen. Als je begrijpt wat ik bedoel?
2 augustus 2023 om 16:43 #18542149Daar waar ik dacht dat ik de ‘gedrongenheid’ van de 40 als enige zo ervaarde, moet je voor de grap eens de commentaren doorlezen die ik net voor jouw bericht postte. (wij waren nagenoeg) tegelijkertijd aan het posten.
Ik kan niet anders concluderen dat niet alleen mijn ogen / hersens de verhoudingen van de 40 niet helemaal lekker vinden smoelen. Dit in tegenstelling tot de GLX vanaf 2017 tot nu, daar kloppen de afmetingen rondom en het smoelt allemaal. Of iemand het nu mooi vindt of niet, de verhoudingen kloppen bij de GLX. Nu ben ik natuurlijk wat dat betreft niet geheel objectief, want de GLX 2017 turbodiesel die ik sinds 2017 reed, was een nagenoeg perfecte machine.
Ik heb nog eens aandachtig naar de foto in het linkje gekeken en kwam tot de (persoonlijke) conclusie dat íe aan de achterzijde wat centimeters mist.
2 augustus 2023 om 16:54 #18542150AnoniemLid sinds:
1 January 1970Floki, dat revieuw wat jij stelt is van 2021. De meeste comments zijn echter positief. een enkele azijnzuiper heb je overal, zelfs bij Audi, BMW, en Mercedes. Mijn XC40 T2 was in okt 2020 precies het moment van: automaat gratis, Business Pro voordeel, hogere inruil dan bij Opel. Vandaar mijn overstap. En ik heb er nog geen seconde spijt van. Iedereen mag er van vinden wat ze willen, maar ik vind het een dijk van een auto. En zelfs al is Volvo naar het schijnt, kwalitatief gezien niet meer wat het ooit was, voor mij is hij in ieder geval 10x stabieler dan de GLX die ik had. Bovendien als is de XC60 qua uiterlijk meer kloppend. Hij trekt een veel ouder publiek aan, dan de XC40 die meer gericht is op de jonge generatie, net als de C40.
Ik heb mijn XC40 precies in deze kleur van jouw link. Pebble Grey wat niet meer leverbaar is op de XC40. Schitterend toch??
2 augustus 2023 om 16:57 #18542152Da’s precies wat ik bedoel, over smaak valt niet te twisten en het feit dat mensen tevreden zijn? Da’s nu ook met de GLX zo. Feitje is een beetje dat je meestal de tevreden rijders niet op het forum tegenkomt, die hebben er geen baat bij om op een forum te gaan schrijven, de klagers daarentegen wél. Sterker nog, sommige beroepsklagers denken dat hier ontwerpers / techneuten van Opel aanwezig zijn, zich niet realiserende dat 99,9% (misschien wel 100% want waarom zouden techneuten hier op het forum willen zijn?) van de aanwezigen hier slechts rijders zijn, niet meer of minder.
Een opmerking van je begreep ik niet echt : jij schreef hiervoor : “……voor mij is hij in ieder geval 10x stabieler dan de GLX die ik had.”
Ik meen mij meerdere berichten van jou te herinneren waarin je vol lof was over je Grandland X, vanaf het moment van aanschaf tot aan de inruil.
2 augustus 2023 om 17:04 #18542153AnoniemLid sinds:
1 January 1970Met instabiel bedoel ik dit. Kwam ik op de Philipsdam met sterke zijwind een vrachtwagen tegen, dan leek het of de motorkap zich zelfstandig wou maken. Al bleef hij gelukkig op z,n plaats. En de deuren voelden bij het open en sluiten (gerepareerd voor het kraken) best wel wat gammel. De achterklep was geheel van kunststof. Het plastic rondom aan de onderzijde, verkleurde in enkele weken. Dus elke keer rondom met bumperspray enz. Gelukkig bleef me de ellende met de distributieriem bespaard. Kortom, hij reed echt super goed, maar had naar mijn gevoel teveel Franse genen. Bovendien kwam er met sterke zijwind best wat windgeruis binnen, en leek het of de voorportieren aan de bovenzijde niet helemaal goed sluiten. (drukverschil?)
2 augustus 2023 om 17:09 #18542155Ja, nu herinner ik mij die berichten (inhoudelijk wel) weer een beetje.
Wat de achterklep (en tevens onderzijde voorkant) betreft,ja, autofabrikanten waaronder zeker Opel, moesten wat aan het gigantische gewicht van hun koetsen doen, want qua wegenbelasting en dientengevolge brandstofconsumptie, legden de Opels het af tegen de veel lichtere Jappen / Koreanen etc. etc.
2 augustus 2023 om 17:27 #18542156AnoniemLid sinds:
1 January 1970Floki, die gewichtsbesparing kan ik volgen. Maar waarom gebruikten ze niet een kwalitatief beter soort kunststof voor de onderzijde? Dat was trouwen al voor de periode van PSA, want bij de Astra Station, 2 Zafira,s en Mokka Cosmo die ik had, verkleurde het plastic óok al zo snel.
2 augustus 2023 om 17:34 #18542158Goeie vraag. Kostenbesparing, of misschien woon je dicht bij de kust? (zout)
Ik herinner mij een artikeltje uit de Elsevier van een jaar of twintig geleden. Daar werd de president directeur van de VAG groep geïntervieuwd. Op de vraag waarom de Duitse auto’s zo duur waren reageerde die PD als volgt : welnu, alle auto’s hebben in hun koplampen wolfraam lampen (ik het het over auto’s uit de jaren 70, 80 en 90) Wij hanteren bij de VAG nog steeds de norm dat de dikte van het Wolfraam (nu ga ik een getal verzinnen, want ik weet echt de cijfers niet meer) 4 millimeter moet zijn. Een aantal van onze Aziatische concurrenten kopen lampen in met een Wolfraam dikte van 2 tot 3 mm. Ja, die lampen doen het ook maar gaan oneindig minder langer mee dan de gloeilampen die wij in onze auto’s monteren.
Trek dit door naar de rest van de auto(onderdelen) en je hebt je antwoord gevonden waarom Aziatische autofabrikanten veelal goedkoper kunnen produceren dan Europese autofabrikanten. E.e.a. nog even los van de lonen van de fabrieksarbeiders in de autofabrieken in Azië / Oost-Europa, t.o.v. die in west Europese landen.
2 augustus 2023 om 21:11 #18542174AnoniemLid sinds:
1 January 1970Er wordt ook met waterverf bij PSA gewerkt, motorkap al eens gezien tijdens een bezoek aan de wasstraat ? Bij droge verwachte ik elke keer dat deze af ging breken, denk zeker dat deze 1cm naar boven trilde, spiegels inklappen in wasstraat? Ook dan nog kwamen ze alle standen eruit. Verkleuren van plastic klopt ook. Ruitenwisser maar niet gebruiken bij hogere snelheid, gaan heen en weer maar maken niks schoon, omdat ze alle kanten op fladderen.
Nu ik een Mercedes rijdt realiseer je pas hoe lachwekkende kwaliteit van die GrandRamp was, dood zonde, uiteraard heel ander prijskaartje, maar is echt lachwekkend.
2 augustus 2023 om 22:08 #18542179AnoniemLid sinds:
1 January 1970GR, daar zit wat in. Ik las hier van Grandland rijders met zwart dak, dat bij de minste vogelpoep op het dak, die plek er niet meer goed uit te poetsen was. Blijvende lakschade. Ook jongens met die mooie 19″velgen, waar de blanke lak het begaf, en er oxidatie ontstond op die mooie velgen. Ook was er een opmerking over lakbesparing, waar delen in het interieur, en in deurholtes niet was mee-gespoten in de carrosserie kleur. Zelf ontdekte ik dat in de ruimte als ik de voordeuren opende, en je keek naar die holle ruimte. Ik had Amethist Purple, en de binnenkant van die ruimte was beige! Een monteur zei doodleuk: Dat geeft helemaal niks, want die delen zijn allemaal voor-behandeld. Nou dat doen ze dus bij Volvo beter. Begrijp je? En zo daalt de kwaliteitsnorm van Opel (dankzij de Franse inbreng) naar een dieptepunt
2 augustus 2023 om 22:19 #18542181Wat de carrosserielak betreft : sinds 1998 zijn alle autofabrikanten vanwege Europese regelgeving verplicht de auto te spuiten met op water gebaseerde lak. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om een Skoda, Mercedes, Audi of Opel.
3 augustus 2023 om 21:55 #18542299AnoniemLid sinds:
1 January 1970@hans glx
Bedoel je zo iets Hans ? Vogelpoep nog niet eens 2 dagen erop, echt totaal tot onderlaag erdoor heen, echt bizar, ze gebruiken meer water dan verf
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.