Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Motor loopt vreemd, garage weet het niet
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 juli 2023om 13:25 door OpelJ.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2023 om 23:11 #18536538
Beste mensen,
Sinds kort heeft mijn Opal Astra J een vreemd probleem tijdens het rijden. De eerste tien minuten is er nog niet zoveel aan de hand, maar zodra de motor warmer en warmer wordt gaat het probleem steeds meer opspelen. De motor gaat dan (af en toe) stotteren of een klein beetje inhouden met optrekken (dit is ook niet altijd, het is maar net waar de auto zin in heeft). Wat hij wel vrijwel altijd doet als de motor warm is, is dat bij het vaart minderen en ik de koppeling ingedrukt houdt, bijvoorbeeld als je op een bocht of rotonde afrijdt, dat hij dan eerst in toeren terugloopt om daarna een dot toeren bij te geven. Hij doet het ook als je de auto in zijn vrij zet en laat rollen, soms tot wel 3500 toeren. Als de auto eenmaal stationair draait, blijft het toerental wel stabiel, maar lijkt het wel alsof de auto een heel klein beetje bokt en moeite moet doen om op toeren te blijven. Als de auto eenmaal rijdt, rijdt hij verder wel gewoon goed.
De ANWB is geweest omdat het motormanagement lampje ging branden en die las een P01 71 (mengel cilinderbank 1 te arm) storing uit en ging op de gok er vanuit dat het aan de Lambdasonde lag en ging er weer vandoor. Ik heb de garage gebeld en die betwijfelde dat het de sonde was, bij een andere garage geweest en die betwijfelde het ook. Die heeft een stuk mee gereden en wist zo 1,2,3 niet wat het was. Wel heeft hij een klein lekje in de uitlaat gevonden die de foutmelding kan verklaren (hij zegt dat de uitlaat dan valse lucht gaat aantrekken waardoor er een sensor in de war raakt en de motor er een dot brandstof bijgooit om te compenseren), maar dat hij het lek in de uitlaat niet zomaar kan koppellen aan het probleem met de toeren tijdens het rijden en dat er dus wellicht twee problemen tegelijkertijd spelen.
Heeft iemand hier zo aan het verhaal te horen een idee?
Gegroet!
25 juni 2023 om 17:41 #18537290Dus 2 garages + anwb laten komen, mensen komen niet uit en welkome naar de P0171 drama. Zeg het maar, brandstof te weining of lucht te veel.
5 juli 2023 om 13:19 #18538866In het inlaat spruitstuk zit een eenrichting ventiel indien dit ventiel eruit is wat soms gebeurd gaat de motor heel raar lopen.
Symptomen onderdruk van je motor er is een Amerikaan die een oplossing heeft bedacht. Heeft een kit ontwikkeld zijn website is cruzekits.com
Meerdere oorzaken mogelijk voor het slecht lopen bij dit blok.
Zeer goed motorblok maar je moet weten waar de zwakke punten liggen.
Ik heb een telegram ka aal gemaakt om iedereen op weg te helpen die dit motorblok bezitten.
16 juli 2023 om 12:44 #18540340Beste OpelJ,
Hoeveel heeft de auto gelopen en hoe oud is je accu? Dergelijke storingen kunnen een reeks oorzaken hebben. Het kan zijn dat jouw inlaatspruitstuk lekt, keerklep gescheurd, vacuümleiding is dichtgekoekt of dat de accu en/of bobine aan vervanging toe zijn. Ook kan het luchtfilter, de AMF (Air Mass Flow sensor) of TPS (Throttle Position Sensor) vervuild zijn.
In dit geval lijkt het op een vacuümprobleem dat ik ook eens met mijn getunde 1.6L heb gehad. Alles goed schoon gemaakt en nieuwe bobine geplaatst, foutcode gewist en het probleem was verholpen. Inmiddels ga ik richting de 350000km en zodoende weet ik uit ervaring dat een accu het ca 4 to 5 jaar uithoudt en een bobine 100-130k km.. Bij de 1.4L wil de keerklep in jouw kleppendeksel nog wel een scheuren en de luchthuishouding in de war schoppen.
Met vriendelijke groet,
Astranout
16 juli 2023 om 13:25 #18540349Beste mensen,
Inmiddels is het probleem door een andere garage verholpen. Die hebben geconstateerd dat de gasklep deksel (of het membraan in het gasklephuis, de monteur had een heel verhaal op me afgevuurd en bleef maar lullen over de oorzaken van dit probleem) kapot was en dat de motor daardoor inderdaad erg slecht liep en soms zelfs spontaan uitviel. Sindsdien heb ik er geen last meer van gehad, dus prima reparatie voor 300 eu.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.