Verbrande koppeling en vliegwiel

Forumindex Forums Modellen Astra Verbrande koppeling en vliegwiel

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18518830
    ChrisV
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 April 2023

      Hallo iedereen. Ik stel m’n vraag hier even, want weet anders niet goed tot wie ik me kan richten.
      Ik heb nu een jaar of twee een Opel Astra Sport Tourer (inschrijvingsdatum januari 2021, en ik ben 99% zeker dat het een my20 is) als leasewagen. Omwille van Covid en omdat ik grotendeels van thuis uit werk staat er maar zo’n 24000 km op de teller.
      Ik rijd nu al 17 jaar met een hele resem aan verschillende wagens (Mini, Mercedes, BMW, Opel en zowel diesel als benzine, quasi allemaal manueel geschakeld) en heb nog nooit enig incident gehad (buiten wat lakschade veroorzaakt door derden).
      Een maand terug zijn we met de wagen op skivakantie naar Oostenrijk vertrokken. Rond Bad Ditzenbach in Duitsland stonden we plots in de file op de A8, op een helling van 6%. Er was nogal wat stop & go verkeer, en na een paar keer terug te zijn vertrokken op de helling merkten we plots een verbrande geur en kwam er rook van onder de motorkap. We hebben ons onmiddellijk aan kant gezet, en aangezien ik letterlijk niets van auto mechanica afweet hebben we de leasemaatschappij gebeld. Die hebben uiteindelijk een takelwagen geregeld, en de auto is naar een plaatselijke Opel garage gebracht.
      We zijn uiteindelijk met een vervangwagen terug naar huis mogen rijden terwijl de auto daar achterbleef voor nazicht/reparatie. Een goede week later heb ik de leasemaatschappij opgebeld. Volgens hen zei de garage in Duitsland dat de auto perfect normaal reed, en dat de koppeling waarschijnlijk warm was geworden, en na afkoelen terug normaal functioneerde (ik heb dit achteraf nog eens rechtstreeks met die garage geverifieerd). De auto is gerepatrieerd naar m’n plaatselijke Opel garage, en die hebben vervolgens de auto ook nagekeken. Volgens hen was de koppeling compleet verbrand, en eveneens het vliegwiel beschadigd door de warmte. Heel raar verhaal dus. Mijn vragen:

      • Kan je zo snel een koppeling compleet doen verbranden?
      • Mijns inziens kan dit alleen gebeuren als de koppeling een zekere tijd was aan het slippen. De handleiding van de wagen zegt me dat als de koppeling een zekere tijd slipt het motorvermogen wordt teruggeschroefd, en de bestuurder een waarschuwing krijgt en de instructie de koppelingspedaal in te duwen. Ik heb geen enkele waarschuwing gehad, wat me nogal raar lijkt, want ik zou verwachten dat die waarschuwing lang zou verschijnen voor de koppeling in die mate beschadigd is. Had die waarschuwing niet moeten verschijnen?

      De leasemaatschappij verhaalt de kosten volledig op mij, aangezien het volgens hen foutief gebruik van de koppeling betreft.

      Alvast bedankt voor enige info die jullie me kunnen geven hierrond.

      #18519745
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Een koppeling kan best heet worden zeker als je continue korte stukjes op trekt op een helling.
        Nu doe ik aan dragraces en zelfs daar heb ik een koppeling nog nooit verbrand.

        Maar ja ik ken jouw rijstijl niet, misschien heb je in die file wel continue een beetje druk gehad op het pedaal?

        Zijn de spullen al vervangen?
        Dan kan je heel goed zien aan een vliegwiel op koppelingsplaat of ze heel erg verbrand zijn.

        Wil de NL dealer er niet gewoon een slaatje uit slaan?
        Ga gewoon is samen met de monteur met de auto rijden.
        Als de koppeling echt stuk is, dan kom je niet heel ver.

        #18519757
        ChrisV
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2023

          De koppeling is ondertussen al vervangen. Moet zeggen dat ik (buiten de wagen) nu telkens nog wel steeds met een verbrande geur blijf zitten (maar heb gelezen dat dat enigzins normaal kan zijn als je de koppeling nog bent aan het inrijden).

          Het ding is ook: We hebben de wagen in Duitsland bij een Opel garage achtergelaten. Die heeft alles (zogezegd) nagekeken (hydraulica, koppeling, proefrit gemaakt) en volgens hen was er niets meer mis met de wagen, hij reed volgens hen normaal. Zij wijten het aan een oververhitte koppeling, die na afkoelen terug normaal reed. De wagen is gerepatrieerd, en de plaatselijke garage heeft dan alles nagekeken en vastgesteld dat de koppeling en het vliegwiel verbrand was. Heb de kilometerstand van de wagen gecontroleerd. In de tijd tussen dat we de wagen heb en achtergelaten en de moment dta hij bij m’n plaatselijke garage toekwam is er 27 km met de wagen gereden. Leek me ook wel gigantisch verdacht als de koppeling en vliegwiel inderdaad zo verbrand waren.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.