Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G x16xel motortemperatuur
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 december 2022om 14:03 door RobinTs.
-
AuteurBerichten
-
10 december 2022 om 10:48 #18491137
<p style=”text-align: left;”> Onlangs heb ik een Astra G x16xel gekocht om mee heen en weer naar m’n werk te rijden, zo’n 50 kilometer per dag. De auto bevalt me prima alleen viel het me op dat te temperatuurmeter maar amper iets boven de 80 graden komt. Dus ik dacht; “beter maar even een nieuwe thermostaat erin voor de zekerheid”.
Zo gezegd zo gedaan.. Ik heb een nieuwe 92 graden thermostaat erin gezet maar tot mijn verbazing heeft dat precies helemaal niets geholpen?! De temperatuurmeter komt nog steeds maar amper iets boven de 80 graden (zeg maar 82 graden maximaal) en ook vind ik het vrij lang duren voordat ie dat bereikt en ik merk met deze wat koudere dagen dat de kachel ook maar matig presteert…</p>
Wat kan hier nou de oorzaak van zijn en hoe kan ik het oplossen? :help:13 december 2022 om 06:22 #18492520heb je ook gecontroleerd of de nieuwe thermostaat goed was. Nieuw is niet perse goed.
13 december 2022 om 18:12 #18492789Nee, niet gecontroleerd maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan bij een nieuwe thermostaat.. Het was er trouwens een van het merk Febi waar ik eigenlijk altijd wel goede ervaringen mee heb..
Maar anders misschien een ander merk bestellen en kijken of dat iets uitmaakt..
13 december 2022 om 18:21 #18492793Zou Gates dan een beter merk zijn misschien?
15 december 2022 om 12:54 #18493763Als je het echt wilt weten, dan thermostaat weer demonteren en in een bakje met water hangen. Water verwarmen en met een thermometer kijken wanneer die open gaat.
Ik zou niet direct een nieuwe kopen. Maar heel weinig kans dat deze zojuist gekochte thermostaat stuk is…
16 december 2022 om 06:18 #18494190Ja dat lijkt mij dus ook sterk, maar een 92 graden thermostaat zou toch een hogere temperatuur moeten geven dan zo maar net 80/82 graden… Ik vind het maar raar..
Maar 90/92 haalt ie sowieso niet want dat merk ik wel aan de kachel. Op maximaal is het nog 3x niks en als je de blower er bij aan zet, dan zakt de temperatuur nog net iets onder de 80 graden op de temperatuur meter..
En als ik s’ochtends vertrek naar m’n werk zijn de eerste 15 kilometer 80 en 60 km/h wegen en dan ga ik de snelweg op, maar dan is de motor nog steeds niet temperatuur, tenminste, dan heeft de meter de 80 graden nog niet bereikt. Dus ik vind het ook vrij lang duren voordat ie wat op temperatuur komt.
16 december 2022 om 19:34 #18494551Als je wegrijdt met een koude motor dan hoort de thermostaat gesloten te zijn. De waterpomp circuleert dan alleen water door het motorblok en de kop. Al na een kilometer of 5 (!) is dat water zó heet dat de thermostaat open moet gaan. Dan pas wordt de slang naar de radiateur warm (kun je eenvoudig controleren) en ook de radiateur zelf, ten teken dat het hete water nu dóór de radiateur gaat en daar gekoeld wordt.Nóg weer enige kilometers later is de motor op bedrijfstemperatuur en zijn alle waterslangen heet. Het koelsysteem staat dan onder druk (ik denk 1,5 Bar) en de dikke slangen kun je door de druk niet meer indrukken met de hand.
Zo zou het moeten zijn. De waarde van de thermostaat bepaald de warmte IN het motorblok, een soort temperatuurregelaar…
Bij jou lijkt het wel dat de thermostaat niet sluit, heb je wel het goede model en is deze goed gemonteerd?
17 december 2022 om 20:53 #18495238Jawel, het juiste model en goed gemonteerd .. 100% zeker.
Maar ik denk dat ik er maar eens één van een ander merk bestel en dat maar eens probeer.. Iets anders zou ik ook niet weten.Maar inderdaad, het lijkt alsof ie niet dicht gaat (hij was wel dicht toen ie nieuw uit het doosje kwam) want het duurt ook zeker 15 kilometer eer de meter eens uit de hoek komt..
19 december 2022 om 13:02 #18496259Vandaag maar weer even een nieuwe thermostaat erin gezet. Dit keer van het merk Vernet. Ook weer een 92 graden thermostaat maar ook deze haalt op de temperatuurmeter de 90 graden niet, maar de meter komt tot ongeveer 87/88 graden, dus al een hele verbetering. Ook de kachel word een stuk warmer, en ook als ik de blower op standje 4 aanzet blijft de temperatuur constant. Dus dit werkt al een stuk beter!
En het kan tussen m’n oren zitten natuurlijk, maar de auto lijkt ook wat lekkerder te lopen en reageert wat feller op de gas. Nu laat ik em afkoelen en dan vanavond mee naar m’n werk, dan ben ik ook eens benieuwd of ie nu wat sneller op temperatuur komt.29 december 2022 om 11:48 #18501427Ik zou ook even controleren of je temperatuur sensoren nog wel in orde zijn.
Volgens mij heb je er 2 althans bij een x16xel in de Astra F wel.
1 met een stekker voor de ecu en 1 met zo’n schuifstekker voor het dash.Mogelijk heb je OPCOM of zoiets.
Het lijkt me niet dat je 2 kapotte thermostaten hebt.
In mijn Astra F komt de meter in de winter vrij snel op de 90 graden en na een tijdje op de 95 graden.
Sta je in de file dan loopt hij op tot net boven de 100 en weer terug naar net onder de 95.29 december 2022 om 16:07 #18501474Ik zal inderdaad eens kijken of ik die sensoren kan vinden en dan ook maar beide maar vervangen voor de zekerheid. Maar eerst nog even een ander probleempje oplossen; de ontluchtingsslang van de benzinetank blijkt lek te zijn. De benzine zeikt eruit als je em voltankt.. Beetje zonde want zo goedkoop is die sap tegenwoordig niet meer.
30 december 2022 om 14:03 #18501726Heeft deze x16xel motor trouwens 1 of 2 temperatuur sensoren?? Het gaat om een Astra G van februari 2001. Iemand die dat met 100% zekerheid kan zeggen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.