Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra Z18XE P0170 gevolgt door P0100 P1550 P1606
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 augustus 2022om 10:58 door Robert1985.
-
AuteurBerichten
-
25 augustus 2022 om 19:30 #18478056
Hallo iedereen,
Ik heb een Vectra Z18XE sedan van 2002, weinig gelopen met 140.000 en altijd netjes onderhoud gehad.
Poosje terug kreeg ik ineens de foutmelding P0170 en begon de auto licht in te houden en te stotteren laag in de toeren.
Poosje mee rond gereden want het was niet heel storend, lampje ging soms ook vanzelf weer uit en bleef dagen weg. Laatste tijd is het constant en start hij smorgens heel beroerd met een koude start, start wel gewoon maar schommelt in toeren en soms heel erg laag in toeren. Na een 20 25 seconden loopt hij keurig stationair en is er weinig te merken onder het rijden maar ik wil dit graag oplossen nu.
Nu kreeg ik als advies de luchtmassameter vervangen, deze heb ik nu vervangen door een nieuwe lmm van NGK.
Nu blijft de code P0170 weg maar komen er ineens drie terug na een koude start, de P0100, P1550 en de P1606. Daarnaast kwam ik vanmiddag van werk weg rijden en twee minuten na de start kon ik ineens geen gas meer geven en bleef hij hangen op 1300 toeren constant. Auto aan de kant gezet en uit gezet, daarna opnieuw gestart er geen enkel probleem aanwezig. Motorstoring lampje branden wel met de boven genoemde drie codes.
Al met al zeer vervelend en ik zou dit graag oplossen. Echter weet ik niet helemaal welke richting ik het moet zoeken.
Ik kan de auto uitlezen met een basis uitleesapparaat, kan wel wat sleutelen echter ben ik geen echte monteur.
Wie klink dit probleem bekend en kan mij de juiste richting geven om dit probleem op te lossen? Lees heel veel op de forums maar om constant lukraak onderdelen te vervangen is niet echt een optie.
Graag jullie hulp.
25 augustus 2022 om 22:38 #18478071P1606 heb je imitatie bobine op en of nooit bougies vervangen?
26 augustus 2022 om 06:22 #18478093Beste Livius,
bobine is origineel en lijkt optisch prima in orde ook de rubbers, bougies worden elk jaar vervangen met de grote beurt. Kan de bobine ineens deze problemen geven nadat er een LMM is vervangen? Daarvoor nooit geen problemen met deze code.
Laatste keer bougies vervangen is ongeveer 10.000 geleden.
26 augustus 2022 om 13:11 #18478112Nee, hier heb je 2 problemen aan de hand. Warm motor, kachel uit, radio uit, geen gas, moet je 9-11 kg/h lucht zien. Klopt dat met jouw motor?
26 augustus 2022 om 18:52 #18478134Zag wel staan luchtsnelheid massa 145g/s bij stationair vanmiddag met warme moter en alles uit, geen idee of dit juist is.
Ik ga dit morgen even proberen uit te zoeken, geen idee hoe ik met mijn uitleesapparaat de lucht kan zien in kg/hr. Maar zal vast ergens staan.
vanmorgen en vanmiddag was het starten precies hetzelfde, laag schommelen in de toeren en na 20 seconden gewoon goed lopen. Na weg rijden viel binnen een minuut weer het reactie van het gaspedaal weg. Opnieuw starten en alles loopt perfect en verder geen problemen.
Nu thuis gekomen merk ik dat hij laag in de toeren loopt en hoor ik plofjes uit de uitlaat stationair.
En heb alleen foutcode P0100 afgelopen twee dagen.
27 augustus 2022 om 03:21 #18478150522 kg/h, dus ja, helemaal verkeerd data.
garbage data in – garbage data uit
27 augustus 2022 om 10:20 #18478163Ik heb wel de juiste meters te pakken denk ik maar de maf blijft de genoemde waarde van 145g/’s vast houden.
Bij zowel een koude als warme motor starten start hij wel heel laag rond de 10g/s maar loopt hij heel snel omhoog naar die 145g/’s
In de fase dat hij opbouwd naar die 145 reageert hij wel op het gaspedaal qua waarde maar moment dat hij de 145 aantikt blijft het stabiel en blijft hij daar. Als ik stationair sta of rijd maakt geen verschil.
Ik ga voor de zekerheid de oude lmm weer terug monteren en kijken wat hij daar mee doet.
Stekkers lijken allemaal goed en schoon.
27 augustus 2022 om 11:06 #18478164Gewisseld met de oude lmm, deze geeft keurig een waarde aan die beter overeenkomt.
Hij schommelt bij een warme motor en zonder verbruikers tussen de 1.6 en 1.8 g/s, dus tussen de 5.8 en 6.4 kg/h.
Dat is te lager dan de 9-11kg/h wat je eerder noemde.
Buiten het hoofd probleem heb ik het vermoeden dat de nieuwe lmm niet 100% is of niet werkt met mijn auto, die kan dus weg.
Ik heb nog vier nieuwe ngk bkr5ek bougies liggen dus die ga ik gewoon vervangen voor de zekerheid en gelijk de bobine goed inspecteren.
Wat is nu wijsheid voor de volgende stap voor dit probleem?
Bedankt voor zover iig. Hopelijk word dit snel opgelost.
27 augustus 2022 om 17:41 #18478179Originele onderdelen kopen, niet rootzooi.
27 augustus 2022 om 18:06 #18478181Heb toch niet het idee dat ngk rotzooi is, daarbij helpt die opmerking me niet echt verder.
Snap dat onderdelen van een bepaalde “klasse” moeten zijn, houd ook absoluut niet van merkloos spul maar een ngk of valeo zou net zo goed moeten werken als een bosch.
27 augustus 2022 om 18:57 #18478185Geen bosch onderdelen op dat motor, contract was met siemens vdo gemaakt. Andere spullen werkt helemaal niet, hella ngk etc.
27 augustus 2022 om 19:09 #18478187Oke duidelijk maar heb je ook enig idee wat ik aan moet met de P0170 melding?
De andere meldingen blijven weg nu, heb het vermoeden dat die kwamen door de NGK luchtmassameter.
<p style=”text-align: right;”>Het is nu alleen nog de P0170 icm slecht/beroerd starten en stotteren laag in de toeren.</p>28 augustus 2022 om 10:17 #18478218Als lmm stuurt een verkeerd signaal, dat logisch komt P0170. garbage data in garbage data uit.
28 augustus 2022 om 10:58 #18478220Ja je blijft GIGO noemen maar kun je ook vertellen wat ik daar verder mee moet of kan?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.