Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra K – Hoe accu op peil houden bij langdurige stalling
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 maart 2022om 21:22 door
Pimpelmees.
-
AuteurBerichten
-
9 maart 2022 om 22:37 #18459579
Ik heb het eenvoudigste model Astra K. (Bv autoradio; geen infotainment systeem, etc.)
Ik ga af en toe voor langere tijd weg (3 tot 4 maanden).
De Astra gebruiksaanwijzing rept niet over acculaders (wel over starthulp). Bij de Opel garage kijken ze je aan of ze water zien branden.
De auto staat op slot op de oprit onder een carport. Ik wil graag voorkomen dat de accu leeg gaat. Ik zie 3 mogelijkheden:1. druppellader. Ik heb bij Conrad een moderne druppellader gekocht. Bij een eerste test leek deze te werken. Echter na 3 maanden terugkomst stond de accu op 12.2 V. Op de druppellader stond de melding dat de accu kapot was. Dat was gelukkig echter niet zo. Maar, zoals de gebruiksaanwijzing van de druppellader als waarschuwde, werkt een digitale druppellader dus kennelijk niet samen met moderene electronica van deze auto.
2. Accu loskoppelen. Accu zit in de kofferbak. Kofferbak heeft een electrische schakelaar. Dus mogelijke procedure:
Auto op slot dmv centrale vergrendeling > deur mechanisch openen met sleutel > rugleuning stoel omlaag > op achterbank klimmen > rugleuning achterbank omklappen > accu pool losnemen > rugleuning achterbank terug > terugklimmen op voorstoel > rugleuning voorstoel rechtop zetten > deur mechanisch afsluiten met sleutel.
Al met al lijkt dit mij niet zo’n aanterkkelijk scenario.3. Klassieke acculader, dmv van timer af en toe een uurtje laten laden.
Ik heb nog een 30-40 jaar oude goedkope analoge acculader liggen. Deze kan max 3A maken. Maakt gewoon spanning, stroom neemt vanzelf af naarmate de accu voller wordt. Ik kan deze aansluiten en dmv mijn domotica systeem bv éénmaal per week 1 of 2 uur aanzetten.Iemand ervaring hiermee?
Mijn voorkeur zou nu optie 3 hebben. Zou deze optie wel kunnen werken? Mijn aanname is dat de druppellader niet werkt omdat het zelf ook een digitaal ding is. Zou de analoge acculader wel kunnen werken?
Hoeveel zou ik hem dan laten werken? 1 uur per week (dus max 3 Ah per week)10 maart 2022 om 19:26 #18459664Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Een klassieke lader is geen spanningsbron, maar lijkt meer op een stroombron. De stroom neemt uit zichzelf niet voldoende af om te voorkomen dat de accu overladen wordt. Of je de accu overlaadt, komt neer op hoe je de timer instelt. Van een beetje overladen gaat de accu gelukkig niet direct stuk.
Een druppellader is precies wat je zoekt. Ik ben benieuwd waarom het toch mis ging. Hoe had je hem op de accu aangesloten? Mocht het via de sigarettenaansteker zijn, dat werkt niet bij alle auto’s. Die is namelijk niet (altijd) permanent verbonden met de accu. Mocht je de druppellader direct op de accu kunnen aansluiten: er zijn ook druppelladers altijd beginnen met laden als ze netspanning krijgen, zonder dat je op knopjes hoeft te drukken. Je zou zo’n druppellader kunnen kopen en af en toe de netspanning onderbreken, zodat hij opnieuw begint met laden. Ik meen dat laders van CTEK deze eigenschap bezitten.
10 maart 2022 om 21:58 #18459679De druppellader is een Kraftpakket, zoals gezegd, besteld bij Conrad. Het is een digitaal ding met automatische programma’s, die ook tot 4A kan laden, en dan automatisch op druppelladen overschakelt. Ik had hem aangesloten op de “plus” en “min” polen onder de motorkap, die volgens de Opel gebruiksaanwijzing bedoeld zijn voor een starthulp met start kabels. Ik neem aan dat deze twee polen vast verbonden zijn met de accu in de kofferbak, en dat daar verder geen schakelingen of relais tussen zitten.
M.b.t. de klassieke lader: als ik hem bv na een week of vier, om de twee weken een uur die lader aanschakel, zou ik toch weinig risico lopen op overladen? Het is ook niet nodig dat de accu op 100% vol staat als ik thuis kom, als hij maar niet zo veel ontladen is dat de accu beschadigd raakt (of nog erger, de centrale vergrendeling er niet meer af gaat).
11 maart 2022 om 15:45 #1845976912,2 volt zou voldoende moeten zijn om je auto te kunnen starten.
Ik zou hem de volgende keer gewoon direct op de accu aansluiten en kijken wat het dan doet.
12 maart 2022 om 08:47 #18459863Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970[quote quote=18459679]M.b.t. de klassieke lader: als ik hem bv na een week of vier, om de twee weken een uur die lader aanschakel, zou ik toch weinig risico lopen op overladen? Het is ook niet nodig dat de accu op 100% vol staat als ik thuis kom, als hij maar niet zo veel ontladen is dat de accu beschadigd raakt (of nog erger, de centrale vergrendeling er niet meer af gaat).[/quote]
Lijkt mij ook.
Om een indicatie te geven: mijn Astra G gebruikt 20 mA als hij uit staat, wat 3 Ah per week is.
12 maart 2022 om 21:22 #18459908[quote quote=18459863]Lijkt mij ook. Om een indicatie te geven: mijn Astra G gebruikt 20 mA als hij uit staat, wat 3 Ah per week is.[/quote]
Bedankt!
Dit is het soort orde van grootte dat ik in gedachte had.
Ik denk dat ik voor een uur met max 3A in de twee weken ga.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.