Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Storingsvrije achteruitrijlichten, dat doe je zo !!!
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 februari 2022om 20:45 door OPC-Line180.
-
AuteurBerichten
-
5 februari 2022 om 21:01 #18455610
Om te beginnen heb je het volgende nodig: T15 W16W (Set 4 stuks) LED Lampen Helder Wit 6500K (Bol.com), deze heb ik gebruikt en zijn via bol.com enkel per 4 verkrijgbaar. Heb ik er in reserve. Kabel aftakklem 4 stuks rood voor dunne kabels. Vermogensweerstand 25W – 15 ohm. Zelftappende schroefjes die door de opening vd weerstand gaan. Alles tesamen max 40 €.
Allereerst gaan we de plastic trim aan de binnenzijde vd kofferbak verwijderen. Als eerste dien je een 7mm schroef te verwijderen die zich bevindt in de opening die je gebruik om je kofferbak dicht te trekken.
Vervolgens ga je met een plastic tool eerst de zijkanten halverwege losmaken en daarna kan je het ganse paneel gewoon los trekken.
Eens de trim verwijdert is, kan je de achterlichten verwijderen. Rode pijl is de plug die je dient los te maken, er zit een klein pinnetje aan de zijkant van de plug, gewoon indrukken en de plug eruit trekken. Groene pijlen: 1 deze schroef los draaien, 2 even naar binnen drukken en 3 even dichtnijpen en dan is je achterlicht volledig los. De gewone halogeen lamp vervangen door de led en gewoon alles terug op zijn plaats zetten en terug vast schroeven. Hier vind je een video om de lamp te vervangen: https://www.youtube.com/watch?v=v8eeYIhX8qs
Nu ga je terug naar de losgekoppelde plug (rode pijl) en doe je voorzichtig de zwarte bescherming iets verder weg zodat je de draden goed kan bereiken. Aan beide kanten heb je de groene en de zwarte draad nodig. Hiervoor gebruik je de aftakpluggen en 4 stukjes kabel om de vermogensweerstand parrallel over de leds te plaatsen, dit voorkomt foutmeldingen op je dashbord. Zoals je kan zien op de foto’s heb ik mijn weerstanden tegen de binnenkant vd kofferbak geschroefd zodat ze hun warmte goed kunnen afgeven. Eerst een klein gaatje geboord van 2mm en daarna een zelftapschroef gebruikt en HANDMATIG vast gedraaid. Vast is vast. Je kan je stukjes draad op verschillende manieren vastmaken, je kan het uiteinde vd draad strippen, door het gaatje stoppen en je doet er krimpkous over, of je soldeert je kabels aan de weerstand. Ik heb een stuk groene draad ( groen aan groen vastmaken) en een stuk grijs gebruikt (grijs aan zwart vastmaken). Hier een gedetailleerde foto van hoe het allemaal op zijn plaats zit:
Aan weerskanten doe je gewoon hetzelfde en je plaats je plastic trim terug. Gewoon op zijn plaats houden en gewoon even duwen tot je alles hoort klikken en als laatste de 7mm schroef niet vergeten terug te plaatsen. Hier zie je dan nog hoe dat eruit ziet met de trim erop:
Ik heb op de plaats waar de vermogensweerstand zit een beetje vd isolatie weggehaald die op de plastic trim zit, want die weerstanden worden toch redelijk warm, vandaar dat ze ook tegen de plaat vd wagen zijn geschroefd.
En dit is dan het resultaat !!! Als er iemand achter de auto staat, kan je bij wijze van spreken zijn ondergoed door zijn kleren zien. Succes ermee. Mocht u vragen hebben, stel ze gerust. Ik weet dat het niet voor iedereen zo simpel is dan ik hier laat blijken, maar met een beetje kennis duurt het max 20min om dit alles te doen.
Kan geen foto maken van recht achter de wagen, daarvoor schijnen de leds te fel. :applause02:
6 februari 2022 om 09:15 #18455665dit is de juiste manier, je zorgt ervoor dat de vermogensweerstand die hier als shunt gebruikt wordt koeling kan krijgen
het enige wat ik niet zou doen is de aftappluggen gebruiken, deze staan er bekend om dat ze door trillingen naar verloop van tijd slecht contact kunnen gaan maken, daar het liefst ook solderen.
6 februari 2022 om 15:25 #18455731Ik wist dat die opmerking er ging komen :) Dat is ondertussen al opgelost. De aftakpluggen zijn verwijderd en op die plaats is de isolatie verwijderd vd originele kabels. Daarna heb ik mijn kabels die vd weerstand komen op die plaats vast gesoldeerd en terug alles geisoleerd. De weerstanden op de foto zijn ook verplaatst en staan nu op dezelfde plaats maar aan de binnenkant vd plaat vastgemaakt voor optimale warmte-afvoer. :toppie:
Indien iemand hier een foto wil, ff laten weten, dan maak ik het wel snel even terug open en maak er een paar foto’s van.
Mvg.
13 februari 2022 om 20:45 #18456630Even een kleine update zoals beloofd. Aftakklemmen verwijdert en alle draden gesoldeerd en voorzien van dubbele laag krimpkous.
Normaal zet je de schroefjes andersom , maar omdat ik geen magneet ter beschikking had staan ze eigenlijk in de verkeerde richting, maar dat maakt niet uit aangezien er niemand met zijn handen in de buurt komt. Wil je de leds terug vervangen door halogeen ( kan me niet voorstellen waarom) dan haal je gewoon de weerstand er vantussen en je isoleerd gewoon de bijgeplaatste kabels. Niet nodig om deze weg te halen. Enige reden waarom ik dat echt zou doen, is als er ooit eens storingsvrije LEDS op de markt komen. Bij deze:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.