X20xer turbo conversie van z20let

Forumindex Forums Modellen Astra X20xer turbo conversie van z20let

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18446429
    justinmanders16
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 August 2019

      Beste leden,

      :cry: Ik heb een astra g opc 1 (x20xer) met 230xxx km, nu wil ik meer vermogen hebben en dus een turbo. Nu heb ik binnenkort een z20let blok uit een zafira opc met 244xxx km erop en wil ik de benodigde onderdelen overzetten of zelf maken.

      Ik had gelezen op dit forum dat de 2 blokken inprinciepe hetzelfde zijn alleen heeft de x20xer andere zuigers en scherpere nokkenassen en een hogere compressie. Is het verstandiger om de z20let compleet in te lepelen? of alleen de benodigde onderdelen over te zetten? Wat zou ik moeten overplaatsen / kopen om de x20xer netjes te laten lopen.

       

      Waar ik zelf aan dacht is:

      • Turbo offcours
      • After market ic monteren
      • Uitlaatspruitstuk overnemen of zelf maken (lassen is geen probleem)
      • Injectoren overplaatsen
      • Kabelboom +ecu overplaatsen
      • Nieuwe lagers/pakkingen en rubbers
      • Wat leiding en Fitwerk maken/aanpassen
      • Evt zwaardere koppeling (kan later ook altijd nog)
      • Luchtmassameter overnemen
      • Inlaat x20xer houden (omdat ik had gelezen dat deze grotere poorten had) of zelf maken

      Las, Fitwerk en electra kennis is geen probleem. Ik vraag me af of ik een duidelijk beeld heb van wat er allemaal moet gebeuren of vervangen voordat ik eraan begin.

       

      Mvg Justin

       

       

      #18446430
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Makkelijkste is blok en alles gewoon overzetten van de ene auto op de andere.
        Nokkenassen van de X20XER gebruiken in de Z20LET levert wel iets op, mits goed getimed.
        Check ook even of de remmen van de donor niet groter zijn dan je huidige.

        #18447380
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Remmen van opc1 en 2 zijn gelijk.

           

          Ik heb ooit een xer van turbo voorzien maar ecu programmeren is een hell omdat deze veel minder druk aan kan dat orginele let onderblok. Acheraf beter de complete let in kunnen bouwen.

           

          Ofwel let inbouw is verstandiger.

          #18447381
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Houd ook rekening met hoge omkeur kosten bij de RDW. Zeker nu stelantis (nieuwe eigenaar van opel) niet meewerkt aan het verkrijgen van typegoedkeuringspapieren van auto’s ouder dan 10 jaar.

            #18447672
            justinmanders16
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 August 2019

              Bedankt voor alle info, helpt me met keuzes maken en opbouwen.

              Ik was van plan om een deel van m’n eigen blok zelf te houden (waar het motorkenplaatje op staat) ivm omkeuren, de kans dat oom agent er kennis van heeft lijkt me klein. Zit verder dan alleen een turbo op.

              Heb begrepen dat ik de inlaat nokkenas van de xer hoger is dan de let

              De ecu heb ik ook van de let, dus het word alles overzetten behalve de inlaat, inlaat nokkenas en deel waar m’n motorcode op staat.

              Ik ga het blok volgend weekend ophalen en zal hier foto’s in blijven plaatsen tot het af is.

              Ik vraag me af of het waard is om gelijk stalen drijfstangen en gesmede zuigers van wiseco in te plaatsen, is wel een hoop geld erbij maar als ik hiermee meer uit m’n blok kan halen. Heb ook al zitten kijken naar een grotere turbo (Garrett gtx3076r gen2). Wil het gelijk in 1x goed doen, heb alle ruimte en neem er gewoon de tijd voor.Heb een hoop gelezen en geleerd hier maar lees soms toch verschillende verhalen.

              P. S. M’n doel is om iig 300-350pk eruit te kunnen halen (als dit mogelijk is?)

              Tips altijd welkom :-)

              #18448800
              justinmanders16
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 August 2019

                Gisteren heb ik het blok opgehaald en de kabelboom, zie hieronder wat foto’s

                Het blok heb 240xxx gelopen maar liep best prima

                Ik heb de hele kabelboom aan de buitenkant meegenomen tot en met het zekeringskastje. Het gaspedaal heb ik ook aangezien deze electrisch is. sleutel en die activator om de sleutel heen heb ik ook meegenomen

                 

                Ze hadden ook nog een setje snowvlakes erbij  voor een prikkie 20211211_152832-0120211211_095426-0120211211_122124-01

                #18448801
                justinmanders16
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 August 2019

                  De intetcooler buis zat wel een hoop olie is, geen idee of dit heel erg is? 20211211_112113-0120211211_124733-01

                  #18448874
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Als er zoveel olie in die slang zit, is de turbo vaak versleten. En met een beetje pech ook klepsteel rubbers aan vervanging toe.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.