Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Navigatie update via wifi blijft hangen, 8″ Multimedia Navi Pro
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 november 2023om 18:24 door Ingo Dijkstra.
-
AuteurBerichten
-
26 juli 2021 om 17:33 #18427475
Iemand misschien ervaring met het volgende.
Vandaag mijn Multimedia navi pro via wifi proberen te updaten enkel komt deze niet verder dan 19,93%, 1,5 uur de auto aan gehad maar gaat niet verder.
Nergens is te zien of hij nog ergens mee bezig is of niet.
Betreft een Astra K Sports Tourer, model 2020 met de 8 inch multimedia navi pro.
auto is gebouwd eind 2019 geleverd bij de dealer begin 2020 maar pas maart dit jaar (2021) op kenteken gezet.
Kaarten worden opgeslagen op de 32gb SD kaart die in de armsteun zit naast de 2 usb poorten.
SD kaart is uit te lezen via de laptop, je ziet ook dat er wat nieuwe bestanden zijn geplaatst.
Als ik kijk in wat bestanden dan is de mappen versie ergens van q4 2018.
Firmware zou ook via de wifi moeten kunnen dacht ik, enkel blijft die opties grijs in het menu.
3 augustus 2021 om 21:42 #18428509Bij mij hetzelfde blijft hangen op 19,93 %. Knop voor terugzetten is grijs en werkt dus ook niet. Waardeloos. Betreft Astra dec 2019 model 2020 met navi pro 8’. Navi werkt nu ook niet goed. Laat alleen routelijn zien, maar geen omgevingkaart. :pics-please: Help!
3 augustus 2021 om 22:54 #18428521Is bij mij helaas ook hetzelfde.
Ik heb het al aan een dealer gevraagd en daar stuurden ze me door naar Opel zelf en daar krijg ik ook geen antwoord. Vandaag dan nog maar eens een mail verzonden.
3 augustus 2021 om 22:56 #18428524Ook die firmware update blijft inderdaad niet beschikbaar
4 augustus 2021 om 16:07 #18428612Lekker knullig van de dealer dan dat je het zelf maar moet regelen met Opel.
Zie dat bij jou wel een laatst bijgewerkt datum staat van 1-4-2021, bij mij is dat leeg.
Is het toen wel gelukt? Die van mij is niet eerder bijgewerkt.
Vermoed dat het ophalen vanaf de download locatie super traag is, had de auto gekoppeld aan mijn telefoon via hotspot je ziet wel een paar kb data verbruik per minuut, als hij blijft hangen.
Maar inderdaad navigatie is nu niet meer te gebruiken, gelukkig nog android auto die wel werkt.
4 augustus 2021 om 18:25 #18428621Vandaag bij dealer Motorhuis Delft geweest. Kenden het probleem niet en hebben getracht de fabrieksinstellingen terug te zetten. Lukte ook niet dus niks opgeschoten. Wel een ticket aan laten maken bij Opel.
belde later de middag dat de ticket in behandeling is. Morgen auto brengen en proberen te updaten. Anders onder garantie ander navisysteem. Lijkt mij onzinnig, maar we zullen zien. Als ik meer weet laat ik het horen.
5 augustus 2021 om 18:01 #18428743Tweede keer bij dealer. Uur de polen van de accu eraf om te resetten en update proberen te draaien. Lukte niet, reset wel. Toen ik de auto ophaalde gaf hij melding update bijwerken mislukt. Nu de oude navi, maar zonder kaartlaag dus oldschool de route plus de pijlen. Dealer baalde er ook van en heeft foto’s naar Opel gestuurd. Morgen op vakantie gebruik ik wel Waze via Apple play. Blijft irritant.
5 augustus 2021 om 18:22 #18428751Schiet niet op zo, zelf laatste dag op vakantie deze week ook gewoon waze gebruikt via android auto, resetten doet hij zelf al, na tijdje geen wifi komt de melding vanzelf update is mislukt.
We wachten het af, denk dat het iets wordt van nieuwe SD kaart met laatste mappen erop.
7 augustus 2021 om 09:36 #18429039Heb hetzelfde probleem en ben met Opel Mulders al enkele maanden bezig dit op te lossen maar ook daar weet men het niet.
Inmiddels met Opel Nederland al ook geruime tijd bezig met mailen. En heb zoals hierboven al vermeld al verschillende screenshots van Bouwnummer e.d. doorgestuurd.Antwoordt van Opel: inmiddels doorgestuurd naar IT afdelingen maar komen nu met de volgende vraag :
Vanuit onze technische afdeling krijg ik de vraag of u een screeshot kan sturen van de privacy settings en de service beschibaarheids scherm.
Hieronder vind u de terugkoppeling in het Engels:
In order to resolve NAVCOZAR restitution incidents more effectively, it is imperative that we have at least 3 screenshots for each incident:
1 / privacy setting screen
2 / Service availability screen (globe)
3 / Cartography screen
Without these 3 screens we will not be able to to exclude that the problem comes from a configuration of the NAC.Heeft iemand een idee over welke screens ze het hier hebben
7 augustus 2021 om 09:54 #18429046“Without these 3 screens we will not be able to to exclude that the problem comes from a configuration of the NAC.”
Hier gaat het al fout het is geen NAC systeem dat is namelijk de peugeot variant.
Het betreft hier nog het systeem van GM.
Als je het SD kaartje uitleest kan je zien welk type software het is, weet het even niet meer.
7 augustus 2021 om 10:21 #18429056Belachelijk toch deze situatie.
Als ik hier lees dan zie ik dat de meeste dealers geen hol weten wat ze er mee moeten aanvangen en bij Opel zelf krijg je geen antwoord. Al ben ik al blij om te lezen dat jij wel antwoord kreeg RDsound.
Misschien moeten we eens naar GM mailen
ik vraag me trouwens af of de insignia modellen met deze navi pro hetzelfde probleem hebben.
anyway… TomM85: bij mij is het inderdaad wel al eens gelukt om te upgraden. Dat was toen via mijn gsm data onderweg naar het werk en dat ging erg vlot. Ik vond het ook wel raar dat ik niet kan terugdraaien naar een oude versie van kaart.
Als ik terug ben van vakantie ga ik er weer eens achter aan zitten bij opel en ga ik bij enkele andere opel dealers checken of ze er iets aan kunnen doen.
keep you posted!
9 augustus 2021 om 17:43 #18429641Helaas heb ik ook exact hetzelfde probleem: Kaart update die na 19,93% niet verder ging en daarna enkel nog een grijs scherm waar de kaart getoond zou moeten worden en bij mij ook enkel nog de POIs zichtbaar.
In eerste instantie contact gehad met Opel Nederland via email en telefoon waarbij het idee was op de “ouderwetse” manier te updaten door middel van het downloaden van de nieuwe firmware / kaarten en deze zelf op de SD kaart te zetten. Ik had een hele nette email gekregen met een compleet stappenplan inclusief links naar alle software en documenten, maar dit was geen succes. Bij stap 1 van het installatieprogramma wordt gevraagd naar het VIN en toen ik die van mijn auto invoerde kwam er al direct een foutmelding dat het VIN nummer onbekend of onjuist was. Toen wist Opel Nederland het ook niet meer en werd ik doorverwezen naar de dealer.
Vanmorgen om 8 uur de auto naar de dealer in Utrecht gebracht en ik heb ze nog specifiek naar dit forum bericht verwezen, zodat ze konden lezen wat andere garages al geprobeerd hadden.
Net voor sluitingstijd kon ik de auto gerepareerd en wel weer ophalen. Het lijkt erop dat de laatste kaartupdate een bug heeft waardoor het downloaden vastloopt (aangezien op 19,93% de update stopt bij iedereen). In mijn geval heeft de update er voor gezorgd dat de SD kaart volledig is gecrasht. De garage heeft eerst geprobeerd om de software opnieuw op de kaart te zetten, maar deze was compleet onbruikbaar geworden. Ze hebben er een nieuwe SD kaart ingezet en toen was het probleem voor nu verholpen. Alles netjes onder garantie kosteloos hersteld en daarnaast kreeg ik de auto gewassen en al terug. Prima service!9 augustus 2021 om 18:37 #18429646Klinkt goed Marco!
dus eventueel die softwareupdate die je kreeg via Opel NL zou wel lukken als je zelf een nieuwe SD kaart koopt?
of heb ik het mis?
anyway.. ik spring ook eens binnen bij de dealer waar de auto van mijn vrouw vandaag komt en zal ze dit forum ook eens laten lezen :)
bedankt!
9 augustus 2021 om 18:44 #18429650klinkt inderdaad goed, ga het ook melden bij mijn dealer, hadden al gezegd rij maar even langs denk alleen dat het gewoon een afspraak moet gaan worden.
Ook van mijn kant bedankt voor het delen van de info, gok dat de instructie waarbij het VIN nummer een error gaf voor de nieuwe NAC (peugeot/TomTom) variant is, heb voor mijn vrouw haar Peugeot 208 (NAC) ook zo’n Windows tool waar je VIN moet opgeven die dan Firmware/Mappen download en een USB stick maakt.
9 augustus 2021 om 20:04 #18429667Bedankt voor het delen van je info :dank-u: inmiddels al een afspraak lopen 24 aug. bij dealer. Zelfs de radio stopt er geregeld mee. Ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn/worden. Maar er gloort weer hoop voor een oplossing. Zal mijn bevindingen posten.
9 augustus 2021 om 20:07 #18429671Mijn radio valt ook wel eens weg met slecht weer bijv. of een tunnel maar dat is DAB+ eigen, geen goed signaal geen radio.
9 augustus 2021 om 20:19 #18429675[quote quote=18429641]Ze hebben er een nieuwe SD kaart ingezet en toen was het probleem voor nu verholpen.[/quote]
Bevat deze eigenlijk wel de laatste versie of is het een niet geüpdatete SD kaart?
9 augustus 2021 om 22:59 #18429681Ik weet eigenlijk niet of ik nu de nieuwste kaartversie heb mee gekregen. Nergens staat duidelijk een versiedatum (tips waar ik dat kan vinden?).
In het systeem is het getal wat in het systeem staat bij Info SD-kaart navigatie wel anders dan voorheen. Ik heb nu 84574970. Ditzelfde nummer staat ook op de sticker van de SD kaart.
9 augustus 2021 om 23:05 #18429686[quote quote=18429646]dus eventueel die softwareupdate die je kreeg via Opel NL zou wel lukken als je zelf een nieuwe SD kaart koopt?[/quote]
Ik kon dus door de VIN foutmelding de kaarten niet eens op mijn computer downloaden. Ik was daardoor nog niet aan de stap van het wissen van de SD kaart en de nieuwe kaarten erop zetten toe gekomen, waardoor ik ook nog niet had gemerkt dat de SD kaart het ook niet meer deed. 2 losstaande zaken dus.
9 augustus 2021 om 23:14 #18429691Kan je die stappen posten? Mijn SD kaart kan ik via de laptop gewoon uitlezen. Dan als je de optie om bij werken niet meer hebt dat hij dan up to date is? In hetzelfde menu kan je volgens mij wel wat informatie zien.
10 augustus 2021 om 10:16 #1842987384574970 is het bestel nummer van de SD kaart enkel op voorraad in duitsland.
10 augustus 2021 om 10:17 #18429876Dit is de hele email die ik heb ontvangen:
Wij raden u aan om de kaart -en/of software-update te downloaden via onderstaande link.
<link verwijderd omdat ik niet weet of dit openbaar gedeeld mag worden>
Download licentie:
<link verwijderd>
Hieronder vindt u de link naar het downloadprogramma waarmee u de kaartupdate kunt voltooien.
https://my.opel.de/downloads/map/installer/windows/opel_update.exe
Of
https://my.opel.de/downloads/map/installer/mac/opel_update.dmg
U moet schrijftoegang tot de verwijderbare media toestaan.
Dit kunt u doen via: Systeemvoorkeuren> Beveiliging en privacy> Bestanden en mappen> vink het vakje aan dat overeenkomt met de toepassing. Deze actie zal de toepassing sluiten.
Merk op dat in de laatste stap, Opel Update u zal vragen om op “handleiding” te klikken, en vervolgens op “klaar” om het hulpprogramma af te sluiten.
De twee updates (firmware en cartografie) moeten in twee opeenvolgende stappen worden uitgevoerd, waarbij de USB flash drive tussen de twee stappen in FAT32 moet worden geformatteerd.
Het is aangeraden om eerst de software te updaten en nadien de kaarten.
We geven ook alle stappen aan om de update op uw voertuig te installeren:
1) Formatteer een lege 32 GB USB flash drive in FAT32
2) Download de licentie en maak een “licentie” map aan in de hoofdmap van de USB stick waar de licentie naar toe gekopieerd moet worden
3) Download de software-update en pak het bestand uit met het 7.Zip programma, dat kan worden gedownload via de volgende link:
https://it.ccm.net/download/scaricare-71-7-zip
4) Kopieer het gedecomprimeerde bestand naar de hoofdmap van de USB-sleutel
5) Breng de updates over naar het voertuig:
– Start de motor en laat hem draaien tijdens de procedure
-Deactiveer de “Stop & Start”-functie om te voorkomen dat de auto automatisch wordt uitgeschakeld
-Steek de flashdrive in de USB-poort van de auto
-Selecteer de optie “navigatie” op het touchscreen
-Volg de route die direct op het touchscreen wordt aangegeven
Zodra de firmware is gedownload en geïnstalleerd, verwijdert u de inhoud van de geheugenstick en formatteert u deze in FAT32.
Download de kaartupdate en pak hem uit voordat u hem naar de hoofdmap van de USB-stick overbrengt.
Doorloop hierna dezelfde stappen die zoals hierboven bij 5 werden vermeld.
Vertrouwend u hiermede van dienst te zijn. Mocht u in de toekomst nog een vraag hebben of een probleem willen melden, dan verwijs ik u graag naar het contactformulier op de Opel website of u kunt ons telefonisch bereiken van 8u30 tot 17u op het nummer 020-6545751.
10 augustus 2021 om 10:29 #18429882Ja dat is de NAC variant, heb voor de Peugeot van mijn vrouw dezelfde software.
Onze VIN nummers worden daar inderdaad niet op geaccepteerd.
Zie het screenshot hier onder:
10 augustus 2021 om 12:05 #18429894Dank voor de bevestiging. Niet handig dat Opel dan software stuurt voor een navigatiesysteem dat niet in onze auto zit
10 augustus 2021 om 13:21 #18429903Krijg ook nieuwe SD kaart, dealer geeft aan niet meer updaten totdat er meer bekend is over alles GM.
Opel heeft alles GM laten vallen nu het Stellantis is en niet bekend of dit weer opgepakt gaat worden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.