Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Welke benzine Corsa E (2015) 1.0 Turbo?
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 27 september 2021om 02:54 door petervdijk.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2021 om 13:25 #18411390
Hallo allemaal,
Ten eerste, mijn excuses als dit recent al eens gevraagd is maar met mijn zoekskills heb ik geen vergelijkbare vraag kunnen vinden.
Nadat mijn Zafira niet meer door de keuring kwam heb ik recent een Corsa E uit 2015 aangeschaft. De auto heeft een 1.0 Turbo motor (999cm3 / 66,00 kW vermogen). Als ik het boekje mag geloven gaat het om een B10XFL motoraanduiding. Deze geeft aan dat RON 95 is aanbevolen. Eerder in het boekje staat dat tot een ethanolgehalte tot 10% ook goed gaat.
Toch twijfel ik wat over of ik beter Euro95/E10 kan tanken of toch voor Euro98/E5 moet gaan. Al mijn vorige auto’s waren auto’s van +- 20 jaar oud en was ik iets minder zuinig op. Daar ging Euro95/E10 in en dat vond ik allemaal wel best. Deze hoop ik toch wel wat langer en beter te onderhouden.
Omdat het tevens een Turbo motor is, waarvan ik dacht begrepen te hebben dat RON 98 over het algemeen weer beter is, twijfel ik toch aangezien ik in de handleiding geen 1.0 motoraanduiding met Turbo terug kan vinden. Maar ergens anders online lukt me dat zo snel ook niet.
En daarnaast komt dus ook het behoudt van leidingen etc. ivm het ethanolgehalte. Nu wordt de auto wel meerdere keren per week gebruikt (nu nog relatief korte stukken, wellicht binnenkort langere stukken maar dat is nog onzeker), maar wat is hierin weisheid?
Ik heb zelf echt 0 verstand van auto’s dus hoor graag hoe jullie hier over denken!
Alvast bedankt :)
4 maart 2021 om 16:51 #18411405Bij een nieuwe auto zoals deze is natuurlijk vanaf de fabriek gewoon rekening meegehouden dat er E10 in kan.
Voor het rijden zal 98 wel beter zijn vermoed ik zo.
8 maart 2021 om 03:50 #18411873e5 is beter voor je motor omdat het minder vocht aantrekt waardoor als je minder km rijdt je met e10 je motor meer roest en oxidatie in je motorblok hebt en je rubber leidingen kunnen worden opgelost door het hoge ethanolgehalte.
voor de turbo weet ik het niet hij zal wel lekkerder lopen met e5 maar veel pk haal je niet uit e5 met maar een 1.0 L
8 maart 2021 om 11:18 #18411897[quote quote=18411390]Deze geeft aan dat RON 95 is aanbevolen. Eerder in het boekje staat dat tot een ethanolgehalte tot 10% ook goed gaat.[/quote]
Als er iemand is die weet welke benzine nodig is, is het de ontwerper van de motor zelf.[quote quote=18411390]Omdat het tevens een Turbo motor is, waarvan ik dacht begrepen te hebben dat RON 98 over het algemeen weer beter is, twijfel ik toch aangezien ik in de handleiding geen 1.0 motoraanduiding met Turbo terug kan vinden.[/quote]
Een hoger octaangetal laat een gunstigere combinatie toe van een hogere turbodruk / meer ontstekingsvervroeging / minder mengselverrijking, waarmee het piekvermogen en soms ook het brandstofverbruik beter zijn. Het is alleen de vraag of de ECU zo geprogrammeerd is dat hij die extra ruimte ook gebruikt. Omdat Opel niets noemt over een hoger vermogen op benzine met een octaangetal van 98, vermoed ik dat de ECU de ruimte niet gebruikt.Als je gaat chiptunen kan je deze ruimte wel gebruiken, maar dat is hier niet aan de orde.
10 maart 2021 om 15:45 #18412162[quote quote=18411873]e5 is beter voor je motor omdat het minder vocht aantrekt waardoor als je minder km rijdt je met e10 je motor meer roest en oxidatie in je motorblok hebt en je rubber leidingen kunnen worden opgelost door het hoge ethanolgehalte. voor de turbo weet ik het niet hij zal wel lekkerder lopen met e5 maar veel pk haal je niet uit e5 met maar een 1.0 L[/quote]
Nu rijd ik op LPG met diverse auto’s en tank ik maar 2 keer per jaar me tank vol met E10 en dat doe ik al jaren (je start op benzine en de rest rij je op gas).
En heb nog nooit problemen met E10 brandstof gehad, ook niet als ik onverwacht er een stuk op moest rijden.27 september 2021 om 02:54 #18438620Ik heb 2 jr met een gechipte corsa E 1.0 turbo gereden en het beste is om ron 98 te tanken.
mijne had na het chippen 135 pk met een betere gas respons en minder verbruik.
een heerlijke auto met de zesbak om te rijden.
2 wkn terug ingerolen op een astra K 1.0 turbo,de opel dealer waar ik die kocht is een kennis van mij maar vertelde mij om euro 98 te tanken loopt de moter beter en per saldo goedkope als euro 95.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.