Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Nieuwe occasion, foutmelding
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 januari 2021om 23:59 door Insigniauser.
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2021 om 19:57 #18405574
Goeie avond allemaal,
Ik ben sinds maandag avond een trotse bezitter van een opel insignia sport tourer 1.8 2010, hij doet het goed en ben er heel blij mee. Zeker na de overstap van een opel astra h (2006) na dit haha.
Alleen krijg ik nu net een motor lampje, mijn obd reader er even aan gehangen om hem uit te lezen. Krijg ik de volgende melding.
Nu heb ik deze melding er een keer uit gegooid. Klein rondje gemaakt en is nog niet weer gekomen.
Is dit gewoon een klein software foutje?
Kan het grotere problemen veroorzaken als ik nu door rij totdat het lampje weer begint te branden? Aangeizen ik het nu dus 1x uit het systeem heb gehaald en er nu geen lampje meer brand….
Of nu direct na de garage terug waar hij is gekocht (100km hier vandaan)?
Heb nog 3 maand bovag garantie! Maar deze melding is nog binnen de eerste 2 weken gekomen? Heb ik dan volledige garantie? Of moet ik als nog dingen uit eigen zak gaan betalen?
Met vriendelijke groet,
Max
24 januari 2021 om 11:53 #18406176Ik zie 3x dezelfde melding, ik neem aan dat het steeds om hetzelfde gaat namelijk een probleem met de lambdasonde na de katalysator. Je geeft aan deze foutmeldingen gewist te hebben met je eigen OBD-apparaat en dat de melding tot nu toe zich niet meer heeft voorgedaan. Het kan zijn dat de accuspanning laag is geweest (lang stilgestaan (in showroom) of oude accu al dan niet nioet icm kou?). Of zit er een klein gaatje in de uitlaat na de katalysator waardoor de sensor aangeeft dat wat er uit de katalysator komt niet goed is en daarmee de computer een verkeert signaal terugkrijgt voor de inspuiting. Of de sensor is daadwerkelijk kapot, maar dat moet de garage/ dealer uit kunnen lezen.
Vwb de foutcodes p0137 en p2270, er is via internet genoeg te vinden, misschien heb je hier wat aan om e.e.a. te checken. https://www.fixdapp.com/blog/p0137-code
Ik zou kijken of er een gaatje te vinden is in de uitlaat tussen katalysator en de sensor erna. Anders het even aankijken, maar er wel een schriftelijke melding over maken naar het bedrijf waar je de auto hebt gekocht. Het probleem kan zich weer gaan voordoen. Als je dit namelijk doet binnen de afloop van je (BOVAG) garantie, loopt de garantie op dit punt door totdat het euvel naar tevredenheid is opgelost. Uiteraard moet je ze wel de gelegenheid geven het probleem te vinden en op te lossen.
24 januari 2021 om 14:31 #18406206[quote quote=18406176]Ik zie 3x dezelfde melding, ik neem aan dat het steeds om hetzelfde gaat namelijk een probleem met de lambdasonde na de katalysator. Je geeft aan deze foutmeldingen gewist te hebben met je eigen OBD-apparaat en dat de melding tot nu toe zich niet meer heeft voorgedaan. Het kan zijn dat de accuspanning laag is geweest (lang stilgestaan (in showroom) of oude accu al dan niet nioet icm kou?). Of zit er een klein gaatje in de uitlaat na de katalysator waardoor de sensor aangeeft dat wat er uit de katalysator komt niet goed is en daarmee de computer een verkeert signaal terugkrijgt voor de inspuiting. Of de sensor is daadwerkelijk kapot, maar dat moet de garage/ dealer uit kunnen lezen. Vwb de foutcodes p0137 en p2270, er is via internet genoeg te vinden, misschien heb je hier wat aan om e.e.a. te checken. https://www.fixdapp.com/blog/p0137-code Ik zou kijken of er een gaatje te vinden is in de uitlaat tussen katalysator en de sensor erna. Anders het even aankijken, maar er wel een schriftelijke melding over maken naar het bedrijf waar je de auto hebt gekocht. Het probleem kan zich weer gaan voordoen. Als je dit namelijk doet binnen de afloop van je (BOVAG) garantie, loopt de garantie op dit punt door totdat het euvel naar tevredenheid is opgelost. Uiteraard moet je ze wel de gelegenheid geven het probleem te vinden en op te lossen.[/quote]
Vandaag toch de melding weer gekregen (met motor engine lampje) nu alleen de P0137 code. De ander is nog niet weer gekomen…… lijkt me dan dat de sensor kapot is? Of niet?
24 januari 2021 om 15:31 #18406219Niet iedereen kan uitlezen. Diagnose op forum, Nee hoor.
29 januari 2021 om 23:59 #18406914[quote quote=18406206]Vandaag toch de melding weer gekregen (met motor engine lampje) nu alleen de P0137 code. De ander is nog niet weer gekomen…… lijkt me dan dat de sensor kapot is? Of niet?[/quote]
Dat zou ik je zo op afstand niet kunnen aangeven. Een klein luchtlek in het uitlaattraject tussen katalysator en sensor (waar deze foutcode op is gebaseerd) na de katalysator kan al dit probleem geven. De sensor detecteert iets dat niet klopt met hetgeen hij verwacht van wat er langs de eerdere sensoren is gekomen. Het kan ook een defecte senor zijn. Op basis van de foutcode is het de senor die controleert of de katalysator zijn werk doet. Kan in het slechtste geval ook een probleem zijn met je kat.
Dus stap voor stap zaken elimineren. Lekkage in uitlaattraject uitsluiten -> sensor bedrading bekijken op schade -> sensor losnemen bekijken/ vervangen door nieuwe.
Als een sensor vervuilt is (was laatst ook te zien op Wheeler Dealers van Discovery Channel) krijg je ook foutmeldingen. Vervuilde sensoren komen 99% door korte ritten omdat ze niet schoonbranden (zelfreinigingstemperatuur wordt niet bereikt). Dit i.c.m. de huidige E10 brandstof versnelt dit proces.
Maar goed, ik lees dat je de auto nog niet zo lang hebt. Bovag garantie = door hun laten fixen, probleem heeft zich kort na aankoop voorgedaan.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.