Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › GLX Hybrid4 laadkabel
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 mei 2021om 09:16 door Rob de Vries.
-
AuteurBerichten
-
5 december 2020 om 16:44 #18400823
Beste vrienden,
ik heb mijn GLX gekocht als demo model met 24 km ( ) op de teller en een pak korting…
Nu was er gezegd door de verkoper (off. Opel garage) dat er een snellader bij zat. Nu thuisgekomen en bij de eerste laadbeurt bleek dat het 7 uur duurde om een volledige batterij te verkrijgen. Even gebeld of dit kon recht gezet worden maar het antwoord was: Mijnheer, met zo’n fikse korting kunnen wij een andere kabel niet leveren…
Mijn vraag: welk type kabel hebben jullie, mede hybride rijders? Kan ik een kabel apart kopen om het laadproces te versnellen of zit de lader in de auto zelf?
Onderstaand foto’s van mijn lader.Alvast bedankt!
Mvg,
Gunter5 december 2020 om 20:27 #184008395 december 2020 om 20:31 #18400841Dit is dezelfde lader als die bij de Corsa-E meegeleverd wordt. Je kan hiermee 1,8kW laden. Dus bij de bruikbare capaciteit van de GLX (11,2kWh) doe je van compleet leeg naar 100% 6 uur. Echter is je accu niet vaak compleet leeg en wil je hem het liefst ook niet continu naar 100% laden. Vaak zal je van 20% naar 90% laden, en daar doe je maar zo’n 3,5-4 uur over.
Snelladen via een stopcontact lader bestaat niet, immers is de groep afgezekerd op 16A. Je zou dus maximaal 3,7kW kunnen laden via een stopcontact, echter moet je dat eigenlijk niet willen. Of je moet zeker weten dat alle bedrading vanaf de meterkast tot aan je stopcontact goed is en alle lassen goed zijn en dat er geen andere groot verbruikers op dezelfde groep en/of fase zitten.
Als je echt snel wil laden, dan gewoon een lader aan de muur hangen. Maar hoe vaak komt het voor dat je zo snel mogelijk van compleet leeg naar vol moet laden op de dag en het niet in de nacht zou kunnen.
5 december 2020 om 22:23 #18400852Bedankt voor de reply!
Ik heb het stopcontact apart laten aansluiten in de zekeringkast. Met de toekomst in gedachten. Maar idd via het stopcontact zal het op bovenstaande manier enkel nog 3,7KW maximum zijn.
Veel plezier met de Corsa-e!
Grtz, Gunter.
6 december 2020 om 10:32 #18400877Ik ben me eveneens aan het orienteren op de mogelijkheden (mijn auto is nog in bestelling).
Lees hier en daar dat een stopcontact aangesloten zou moeten zijn via een type-B aardlekschakelaar.
Die zit normaal gesproken niet in de meterkast, is ook vrij prijzig.
Ik vraag me af of dit noodzakelijk is wanneer de laadkabel zelf voorzien is van aardlekbeveiliging.
En, is dat het geval bij de standaard kabel? De beschikbare informatie hierover, op internet, is zeer beperkt
dus daar wordt je niet veel wijzer van.
Er zijn mobiele laders verkrijgbaar die wel voorzien zijn van beveiligingen (aardlek, overspanning, temperatuur).
Verder is de kabeldikte van belang. Volgens mij zijn aders van 2,5 mm niet geschikt om met meer dan 10A te laden.Ik hoor graag (andere) meningen op dit vlak. Vrgr.
6 december 2020 om 14:28 #18400897[quote quote=18400877]Ik ben me eveneens aan het orienteren op de mogelijkheden (mijn auto is nog in bestelling). Lees hier en daar dat een stopcontact aangesloten zou moeten zijn via een type-B aardlekschakelaar. Die zit normaal gesproken niet in de meterkast, is ook vrij prijzig. Ik vraag me af of dit noodzakelijk is wanneer de laadkabel zelf voorzien is van aardlekbeveiliging. En, is dat het geval bij de standaard kabel? De beschikbare informatie hierover, op internet, is zeer beperkt dus daar wordt je niet veel wijzer van. Er zijn mobiele laders verkrijgbaar die wel voorzien zijn van beveiligingen (aardlek, overspanning, temperatuur). Verder is de kabeldikte van belang. Volgens mij zijn aders van 2,5 mm niet geschikt om met meer dan 10A te laden. Ik hoor graag (andere) meningen op dit vlak. Vrgr.[/quote]
Op de lader in het plaatje staat dat er een 10mA aardlek beveiliging in zit en een 6mA DC lekstroom beveiliging. Dus een Type B is dan niet nodig.
2,5mm2 aders kunnen prima 10A laden, de apparatuur van je keukenapparatuur heeft niet anders. Heeft met name met de lengte van de kabel te maken. Je moet er niet een 100meter verlengsnoer aanhangen.
Bedenk goed wat je wil, continu de lader moeten pakken om te laden is irritant. Zeker als het hard regent hij, nat is, opgerold moet worden en je kofferbakbekleding smerig maakt. Dan is een lader met vaste kabel aan de muur veel fijner. Verder moet je goed weten dat de contacten van je stopcontact goed zijn en alle lassen ervoor. Je wil niet dat na een half jaar ergens in het traject van de meterkast naar stopcontact een las weggesmolten is door een contact dat niet goed is.
6 december 2020 om 22:49 #18400919- Dank voor uw reactie. Ik heb sowieso een langere kabel nodig. Die zou dan ook permanent kunnen blijven hangen waarbij schuko stekker en control box binnenshuis kunnen blijven.
11 mei 2021 om 09:16 #18419740Inmiddels alweer een tijdje in het bezit van een GLX. Hierbij een plaatje van de door mij toegepaste oplossing voor het thuisladen. Wellicht voor sommigen nog interessant. Betreft een mobiele lader die ik, zeg maar, semi permanent, in mijn loods geinstalleerd heb. Er zit een 10m lange kabel aan. Laden doe ik met 10A wat meer dan voldoende is om in de nacht (daltarief) te laden. Bevalt prima zo. De auto zelf overigens ook, mijn vrouw en ik vertellen elkaar na een rit nog iedere keer dat hij zo geweldig rijdt…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.