Inbouw LPG

Forumindex Forums Modellen Astra Inbouw LPG

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18395287
    Diede Smeets
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 April 2020

      Hoi iedereen,

      Ik ben in het bezit van een Astra J Cosmo 1.6 ecoflex uit 2010. Sinds kort ben ik aan het twijfelen om over te schakelen op LPG. Omdat ik toch veel kilometers maak, verlies ik een redelijk deel van het inkomen aan benzine (diesel is geen optie). Een collega van mij heeft in het verleden ook op LPG gereden en was hier enorm over te spreken. Nu vraag ik mij toch af of er mogelijke nadelen aan verbonden zijn?

      Ik lees online dat de motor zwaarder belast wordt bij het rijden op LPG,  waardoor de kleppen het sneller kunnen begeven. Echter bij De Roover in Sint-Truiden voorzien ze een elektronisch klepsmeersysteem, met een garantie van 3 jaar op de motor. Heeft iemand hier ervaring mee?

      Ook vraag ik me af of er een verlies van vermogen is door de omschakeling? Of heeft dit geen invloed op het vermogen?

      Als ik het goed heb zit er momenteel een motorblok van het type A16XER (115 pk) in mijn wagen. Is dit een geschikte motor voor de ombouw? Heeft iemand met dezelfde motor ervaring met deze ombouw?

       

      Alvast bedankt.

      Diede

      #18395398
      Nick-GSI
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Nee motor is niet geschikt voor lpg. Binnen 30.000 km kleppen stellen en na 60.000 kam nieuwe kop erop. Deze motor heeft geen hydraulische klepstoters

        #18395897
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Ben niet bekend met de A16XER, kan wel iets algemeen zeggen over LPG.
          Bij een goede afstelling is er geen vermogensverschil tussen E10 en LPG.

          Nadeel:
          Reservewiel in de bagageruimte, want LPG tank komt in reservewielbak.
          Motorrijtuigenbelasting is hoger (let erop dat je na inbouw in dezelfde gewichtscategorie blijft).
          Verbruik op LPG is hoger.
          Aanschaf LPG systeem met inbouw kost ongeveer 2500 euro.
          Klepsmeervloeistof kost ook geld.
          In diverse landen zijn er verschillende nippels nodig (er zijn 4 soorten) om te kunnen tanken.

          Voordeel:
          Tanken is lekker goedkoop!
          In NL al vanaf zo’n 15000 km per jaar bij 5 jaar gebruik voordeliger dan benzine.
          Geen extra onderhoudskosten tov benzine.

          Opmerking:
          Ik heb het even nagevraagd bij een Prins inbouwstation, maar die voorzien geen problemen.
          Ze raden wel aan maatregelen te treffen om overmatige slijtage van cilinderkop/kleppen tegen te gaan.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.